nou er zijn heel veel verschillende synthse vormen en osc types enzo, dat moet je allemaal gaan zitten instellen (duh). Elk display is een deel van de engine, scherm voor oscs, een scherm voor filter etc. Maar er zit zoveel op dat je erg lang aan het scrollen bent. Je hebt geen dropdown menu zeg maar.
Het wel beter dat alleen een lcd scherm en een datawiel, dat is zeker waar.
Er stond laatst een Solaris te koop op Marktplaats voor een redelijke prijs. Hij lijkt me juist gemakkeljk te bedienen. Vier dingen hielden me tegen in volgorde van aflopend belang: 1) Ik kan alles al met andere instrumenten 2) Het aantal stemmen is beperkt 3) Hij heeft geen intern geheugen 4) Hij is helemaal digitaal.
Er stond laatst een Solaris te koop op Marktplaats voor een redelijke prijs. Hij lijkt me juist gemakkeljk te bedienen. Vier dingen hielden me tegen in volgorde van aflopend belang: 1) Ik kan alles al met andere instrumenten 2) Het aantal stemmen is beperkt 3) Hij heeft geen intern geheugen 4) Hij is helemaal digitaal.
1. Dat betwijfel ik sterk omdat dit toestel features biedt die op geen enkele andere synth terug te vinden zijn.
2. Inderdaad is 10 nogal krap - zeker voor de prijs
3. CF card
4. Dat zit tussen je oren. Het is intussen al 1000x bewezen dat mensen het verschil niet horen bij blind tests.
Dat punt 4 verwondert me niet, maar ik heb het nog nooit zelf getest. Waar kan je resultaten vinden van dergelijke, graag onderbouwde, testen? Ik vermoed dat het getal "1000" enige overdrijving bevat, op zich geen probleem, maar enkele verwijzingen naar degelijke en dergelijke testen zou al fijn zijn. Alvast dank!
Ik ken analoge synths die digitaler klinken dan mijn Kingkorg, welke ook wel een zeeeer romig filter heeft voor een VA. (En ik heb een rij vintage analoge synths dus wel een referentie...). Tegenwoordig moet je kopen met je oortjes, niet met een spec list. Sommige synths klinken lekker organisch, andere wat killer. En dat zie je niet op papier.
Eén van de redens dat ik de Gemini zo cool vindt is dat hij gebaseerd is op een "Manual mode" design. geen displays en veel knoppen pots en schuiven. De eenvoud siert het.
De klank van de Gemini is geweldig goed naar mijn mening.
De polaris is één groot display en menu feest, nee dank u.
Klinkt ook geweldig goed. Digitaal maakt niets uit.
1. Dat betwijfel ik sterk omdat dit toestel features biedt die op geen enkele andere synth terug te vinden zijn.
2. Inderdaad is 10 nogal krap - zeker voor de prijs
3. CF card
4. Dat zit tussen je oren. Het is intussen al 1000x bewezen dat mensen het verschil niet horen bij blind tests.
1 Noem er eens een alsjeblieft. Ik baseer deze stelling op de synthesemogelijkheden dus ik leer graag wat bij.
3 kaart, dus niet intern. Ik vind dat een risico.
4 Zou best kunnen maar ik ken die onderzoeken niet en ik heb nooit een blinde test tussen de Solaris en een synthesizer met analoge filters, zoals de PPG Wave en de Prophet VS gehoord. Het is zoals ik schreef de minst belangrijke reden om hem niet te kopen. Sinds de Roland VP-03 en de Waldorf STVC ben ik geen analoge purist meer maar ik blijf een voorkeur houden voor analoge of hybride synthesizers. Ik ben nu met de Waldorf M en de Novation Summit in de weer en dat karakter bevalt me uitstekend.
We onstporen een beetje in de UDO draad, maar goed. De Solaris (ik heb hem) is qua bediening een beetje vergelijkbaar met de Xpander en Matrix12, maar dan in een logischer (en moderner) jasje gestoken.
het is echt een uniek klinkende Synth, heeft zeker niet het rauwe overdrive randje van een PPG, en ook met de Prophet vs (beide heb ik niet overigens, maar wel vrienden die deze 2 hebben en veel gebruiken)heeft de Solaris weinig te maken. Ik vind hem eerder dichter liggen qua klank bij de Modal001 tm 008 reeks. Heel fris/mooi/hifi.
Bekijk dit eens op de Solaris website - welke andere synth? :
Rotors? When did rotors enter the synth vernacular?
We all know that an oscillator basically takes a waveshape and cycles it continuously. The more complex the waveshape used, the more interesting the resulting cycles will sound. Now select four sound sources (including the external inputs and all the oscillator types mentioned previously) and play these repeatedly in a looped sequence one after the other. This is what a rotor is and Solaris has two of these as additional sound sources that can then be further mixed, filtered and modulated. Still can't imagine what a rotor sounds like? Check out this example: WeirdRotor1Poly
Maar de Summit is een heel goede keuze. Ik heb hem intussen sinds hij nieuw op de markt kwam, en dit echt een superieure synth. (en ik heb veel synths...)
We onstporen een beetje in de UDO draad, maar goed. De Solaris (ik heb hem) is qua bediening een beetje vergelijkbaar met de Xpander en Matrix12, maar dan in een logischer (en moderner) jasje gestoken.
Ik heb 35 jaar geleden een Matrix12 gehad. Ik kon onlangs de Solaris kopen maar helaas net gemist.
Is duidelijk een 'exoot' die soms analoger klinkt dan echte analoge synths, en dat alvast de renden waarom in 'm wil.
(maar ik ben terug op zoek naar een Prophet VS rack - vroeger in de 90's ook de key versie gehad)
Er stond laatst een Solaris te koop op Marktplaats voor een redelijke prijs. Hij lijkt me juist gemakkeljk te bedienen. Vier dingen hielden me tegen in volgorde van aflopend belang: 1) Ik kan alles al met andere instrumenten
Om het even. Die Udo is zeker niet verkeerd, maar feature wise toch van een lager niveau dan de Solaris.
De enige synth die imo mogelijk even exotisch is dan de Solaris, is de Neuron.
With the release of v2.0 operating system, the Solaris has a 4-part Multitimbral Mode. Key splits can be done over the entire MIDI note range, and also include velocity switching if desired. Each part is fully independent, include the arpeggiators and event sequencers.
Eén van de redens dat ik de Gemini zo cool vindt is dat hij gebaseerd is op een "Manual mode" design. geen displays en veel knoppen pots en schuiven. De eenvoud siert het.
De klank van de Gemini is geweldig goed naar mijn mening.
De polaris is één groot display en menu feest, nee dank u.
Klinkt ook geweldig goed. Digitaal maakt niets uit.
Dit dus, geen menus en 25 osc types via een pot/encoder indraaien, maar gewoon alles met een knop of schuif. Die UDO machines zou ik zeker aanschaffen als ik nog HW synths zou kopen. Percies wat ik zou willen. Dikke sound met lekker veel knoppen en een frisse blik op synthese
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.