Het roemruchte worst-topic

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Plaats hier uw belevenissen met het proeven en eten van verschillende typen worst. Zoals al eerder in het kaastopic vermeld houd ik vooral van boerenmetworst.

Zal mij Würst wezen...
wurst.jpg

Cheers,
Exo. :mega:

Vooral metworst. De Groningse variant met kruidnagel, de Drentse variant vanwege de textuur, meestal is die metworst keihard. Een mooie grove leverworst smaakt ook goed, net als een rookworst bij stamppot boerenkool. Geen liefhebber van eenheidsworst.

Bifteki, het liefst zelfgemaakt, maar die Grieken kunnen er ook wat van, als je een goeie hebt.

Ik weet alleen niet of dit nu ook echt onder 'worst' valt. Anders moet er een 'Burger' topic komen.

Gegrild gehakt, Hongaarse salami, gedroogde worst met stukjes walnoot, smeerworst op mijn brood met mosterd.. lekker hoor..

Dat komt al meer in de buurt! Even een poging tot definitie: een worst is een langwerpig (al dan niet gebogen) consumptieartikel met vlees in een velletje met een over de gehele lengte cirkelschijf-vormige doorsnede.

Groningse droge (en verse worst) is het meest edele product dat de nederlandse keuken rijk is.
grof spek, veel kruidnagel en eetbaar zowel als relatief licht gedroogde als kneiterharde worst.

zowel groningse als drentse slagers verkopen waanzinnige lekkere varianten van deze worst.

let wel! de supermarkten in heel nederland verkopen deze worst onder deze naam, maar die kan niet tippen aan de echte!
de fabrieks worsten in de gemiddelde supermarkt kunnen prima in de bonensoep of meegekookt worden met de sperziebonen, maar ik raad ze verder niet aan.

buiten groningen of drente heb ik slecht 1 maal een 'groningse' worst geproeft die echt lekker was.
bij een kraampje op een pinkstermarkt in santpoort... maar vaak verkopen zelfs de betere worstkarretjes slechte imitatie.
wanneer je ooit in groningen bent of drenthe... loop die slagerij binnen en vraag om een droge worst. als je de keus hebt (sommige slagerijen verkopen wel eens verschillende variantjes), met kruidnagel!

De verse worst is net zo'n verhaal (of de zogenaamde met-schijf, wat een soort hamburger is van hetzelfde vlees). zelden lekker buiten groningen.
(Al moet ik eerlijk bekennen dat de Grove Verse worst van de picnic aardig in de buurt komt maar vaak wel wat minder spannend gekruid en soms wisselend van kwaliteit).
Verder is hij eigenlijk redelijk simpel te maken als je een worst stopper en een emmer varkensdarmen in huis haalt. in het boek "de worstenbijbel" staat een recept voor droge worst die met minimale aanpassingen prima werkt voor de verse variant (maar stiekum is het met alleen zout, peper en kruidnagel al heel erg lekker!)

Verder nog een eervolle vermelding voor bloedworst.
Zowel de groningse variant als de variant van de locale slagers in noordholland (waar ik woon) zijn erg lekker.
Ik lunch bijna elke week 1x met een plak bloedworst. soms met stroop, soms met ui, sambal, mosterd, ... ik pleur eigenlijk alles daarop. smullen!

Wat wordt betreft, en ik wéét dat ik uit bepaalde hoeken tegenwind ga krijgen, moet ik toch zeggen dat ik vind dat vintage worst met houten zijkanten, tóch net die bite heeft die je in de VA en digitale worst van vandaag amper terugvindt.

Maar dat is mijn mening uiteraard.

En dan zwijg ik nog over Italoworst.

Grappig topic maar ik reageer dan toch maar

let wel! de supermarkten in heel nederland verkopen deze worst onder deze naam, maar die kan niet tippen aan de echte!
de fabrieks worsten in de gemiddelde supermarkt kunnen prima in de bonensoep of meegekookt worden met de sperziebonen, maar ik raad ze verder niet aan.
Mee eens, de beste worst koop je bij de slagers en dan het liefst de slagers op het platteland, vaak met hun eigen recept en dan vind ik veel worstsoorten wel lekker, ook in Friesland wordt worst met kruidnagel verkocht net als met de kaas trouwens.
Het is net als met groenten van de supermarkt, dan krijg je sperziebonen uit Marokko of zo maar de verse hollandse sperziebonen van het platteland zijn echt veel smakelijker.
Veel mensen weten het trouwens niet maar salami bijv wordt in zuidelijke landen waar het ook vandaan komt door plaatselijke slagers veelal gemaakt van ezels maar in de fabriekssalami daar zal je geen ezelvlees in vinden.

Back