Heel leuk om te lezen dat mensen m’n stem waarderen!

Dorian’s humble tutorial - Mixing vocals
Het volgende heb ik ook een beetje voor mezelf geschreven als reflectie, maar voor wie het leuk vindt wil ik hier delen hoe mixen bijdraagt om dat proximity (= dichtbij) effect van de zang te versterken. Het is namelijk bijna fluisterend ingezongen, op enkele centimeters afstand van een goedkope Røde zangmicrofoon. Dat proximity zang effect is stiekem afgekeken van Billy Eilish, die dat populair heeft gemaakt. Ssst niet verder vertellen
Als je die dichtbij ingezongen zangtrack kaal hoort dan spat de dynamiek uiteraard alle kanten op, omdat je elk zuchtje, elke harde S en elke rumble keihard verstrekt terughoort. Een juiste mix van VSTs en automation houden het in bedwang en tilt tegelijkertijd de details naar voren. Het moet uiteindelijk dichtbij klinken, maar zonder dat het lijkt alsof er een hitsige vampier in je oor hijgt.
In de DAW screenshot zie je hoeveel VSTs nodig zijn om het “natuurlijk” te laten klinken. Op volgorde:
• Britsonchannel: Neve console emulation = weg met die klinische DAW opname, voegt warmte toe. Tegelijkertijd wordt binnen deze vst al wat sublaag weggehaald met een gentle slope highpass filter. Deze VST zet ik altijd nagenoeg op ELKE track.
• Fabfilter Pro-DS = de-esser. Staat op bruut extreme stand vanwege dat proximity effect, maar ook omdat er later in de chain wat schelheid terugkeert i.v.m. de DAWLP vst.
• Fabfilter Pro-G = noise gate. Haalt geschuifel en ruisjes van kleding/lichaamsdelen e.d. weg die ontstaan vanwege dichtbij inzingen
• TRS Black 76 = Een agressieve FET compressor die zorgt dat het geluid in je smoel belandt.
• Gem Comp LA = LA2A compressor met mooie saturatie die iedere vocalist sinds het begin van popmuziek naar een hoger plan tilt.
• Audiothing Speakers = Microfoon simulatie. Deze bepaalt voor een zeer groot deel de toon. In dit geval een vintage Marconi type B. Geeft een nostalgisch vintage lofi karakter aan de opname.
• DAWLP = Deze platenspeler simulator werkt goed als een soort preamp, waarbij de LP kraakjes en hum/hiss op nul staan. De saturatie in de heldere regionen is gewoon bloed- en bloedmooi. Ook haalt het muddyness weg. De wow en flutter staat ietsje open, om subtiel te simuleren dat de opname op tape is opgenomen.
• VQP-258A = jaren 50 passive EQ met gentle slopes en warm analoog karakter.
• True Iron = line transformer simulatie, want dat soort elektrische circuits zitten uiteraard niet in een klinische DAW. Voor audio pietlutten is zoiets uiteraard gruwelijk onverdraaglijk.

True Iron zorgt daarom voor extra analoge warmte en punch. Deze zet ik daarom samen met Britson nagenoeg op elke audio track.
• Fabfilter Pro-Q3 = final equalizer voor de details. Vooral nog wat rumble weg (alles weg onder de 80 hz) en sparkling toevoegen (rond de 4 tot 6 kHz). En nog wat muddyness weg in de 200 tot 500 hz area.
• Send to Vocal reverb = reverb altijd op apart kanaal voor betere controle van gain balans.
• Send to Ear candy = apart kanaal voor sporadische (geautomatiseerde) delay effecten op de vocal
• De beide reverb/delay channels zijn een combi van Echoson (= vintage Italian drum delay), ValhallavintageVerb (= jaren ’70 reverb) en Vallhalladelay voor spooky earcandy delays. Stapeling van reverbs klinkt altijd meer profi dan een enkele galm.
Echter… galm en het proximity-effect bijten elkaar (want galm insinueert dat je ver weg uit een grote ruimte klinkt terwijl het dichtbij wil klinken). Een trucje om dat te behouden is de pre-delay heel hoog zetten, waardoor stem en galm ietsje los van elkaar komen te staan, net genoeg voor je brein om dat waar te nemen, maar niet bewust. Dan heb je als resultaat ear candy galm die niet je stem verzuipt :-)
• Automation: Ondanks de beide compressors VEEEEEEL EN HEFTIG vanwege proximity inzingen. Verschillen in de fader van wel 10 MB tijdens audio weergave.
Nawoord
Uiteraard ben ik maar een mensje en aldus niet alwetend of een mixing engineer autoriteit of zo (eerder een over-enthousiaste hobbyist), maar mochten jullie op meer van dit soort uitleg zitten te wachten, laat ’t vooral weten. Ik zit hier ook mede om te leren, dus ik ga er vanuit dat anderen het misschien ook leuk vinden om te zien hoe Dorians klokje tikt.
Cheers!