In het verlengde daarvan zei de maker ook: arrangeer altijd horizontaal. Het is heel verleidelijk om een loop te maken en dan eindeloos partijen toe te voegen. Maar ga meteen arrangeren en programmeer of jam zoveel mogelijk beweging in je geluiden. Dan blijkt dat je vaak helemaal niet zoveel nodig hebt en ontstaat het nummer organisch.
Ik merk dat ik door het 'kunnen loopen' in m'n DAWLess setup (en nu ook in Live) veel meer muziek maak dan toen ik alleen nog horizontaal kon werken (iig makkelijk) in Reason.
Ik werk meestal in 2 fases. Jammen / vastleggen inspiratie met een beetje arrangeren en later het (saaie) uitwerken.
In m'n DAWLess setup doe ik dat laatste nooit. Mijn 'performance' is het eindstation.
In Live doe ik dat wel, maar ik vind er eigenlijk weinig aan helaas.
Ik denk dat het loopen en fase 1 door de snelheid waarmee je kunt werken en de inspiratie die ik krijg 'als er al wat loopt' heel fijn is voor mij.
Zodra er één clip loopt, begint het laagjes toevoegen tot je een ons weegt.
Veel te veel om tegelijk in één scene te proppen en dan is het tijd bij mij om die inspiratie te gaan arrangeren (scenes maken met selecties uit die eerste verzameling clips).
Beetje wijzigingen toevoegen om e.e.a. wat dynamischer te maken.
En voor ik het weet is sectie 1 weer klaar.
Terug naar het basis idee en daar een aanpassing op doen voor sectie 2, soms loopt er nog 'iets' van sectie 1 mee.
Als dat lukt, weet ik dat het goed komt.
En dan begint het weer van voren af aan.
Mijn meeste jams zijn in 2 of 3 avonden wel helemaal klaar op die manier.
Iets wat me met lineair (zonder clip based workflow) nooit lukte.
In m'n DAWLess setup is het dan tijd om te 'performen'.
Als het in Live is, dan doe ik iets dergelijks, maar dan neem ik alles op in de arranger view.
En dan komen automation, transitions, details toevoegen (of weglaten) etc.