Waarom minder echt meer is: interface, instrumenten, compositie etc

Ik hoef niet perse diep in een stuk gear te gaan omdat ik meestal spullen koop voor een bepaalde sound. Het is wel zo dat sommige synths veel meer mogelijkheden hebben dan andere maar om muziek te maken hoef ik al die mogelijkheden niet te weten.

Ik vind het trouwens wel leuk om ergens diep in te duiken bijvoorbeeld programmeren in een programmeertaal, maar geavanceerde synthese heeft mijn interesse niet echt.
Beetje laat dit maar wellicht is FM synthese wel iets voor je 😎😏✌🏽

in de context van minder is meer is het schrijven van muziek met max 4 noten interessant.
Dan heb je ook shell chords, daarbij kun je een 7th of 9th chord maken met 3 noten door de fifth weg te laten.
Dus met 4 noten kun je 3 noten voor de chords gebruiken en heb je nog 1 noot over voor de melodie.

Shell chords klinken ook echt goed op de gitaar :)

Sorry ben niet zo in Nederlandse muziek theorie... quint ?

als er minder is, is er meer aandacht voor de dingen die er wel zijn, maar soms wil je gewoon teringveel meer en dan is meer gewoon meer snap je.
dus minder is meer, meer is meer, meer is minder en minder is minder, en dat mag je gebruiken wanneer het je uitkomt in situaties naar keuze. het zegt geen reet en soms wel iets, maar eigenlijk wil je iemand die zegt "minder is meer" wel altijd slaan

Ik hoorde van de week een leuke op YouTube. Maak voor je een geluid kiest in je nummer eerst een testritje. Draai aan elke (virtuele) knop en luister waar dat geluid toe in staat is. Dan krijg je vaak al direct inspiratie.

In het verlengde daarvan zei de maker ook: arrangeer altijd horizontaal. Het is heel verleidelijk om een loop te maken en dan eindeloos partijen toe te voegen. Maar ga meteen arrangeren en programmeer of jam zoveel mogelijk beweging in je geluiden. Dan blijkt dat je vaak helemaal niet zoveel nodig hebt en ontstaat het nummer organisch.

het zegt geen reet en soms wel iets, maar eigenlijk wil je iemand die zegt "minder is meer" wel altijd slaan
Kom maar, ik kan toch harder rennen :)

Maar ja verder wel mee eens.

Weetje 'les is more' is geen regel maar een tool. En het tegenovergestelde is ook waar.
Ik gebruik het als tool om te leren waar het om draait...wat de emotie brengt.
Of wat apparatuur betreft om het overzicht te houden tijdens opnemen.

Laatst gewijzigd:
arrangeer altijd horizontaal. Het is heel verleidelijk om een loop te maken en dan eindeloos partijen toe te voegen.
Ja daar heb ik wel een handje van maar weet vaak om net niet te lang daarin te blijven hangen. En zo word het altijd wel track.

Een track is ook weer meer dan een loop maar minder is meer dus ik vind een loop helemaal prima 😌

In mijn ervaring was ik het meest creatief en productief toen mijn vaste setup een MPC en de monomachine was. Qua outboard had ik 3 compressor/limiters en 3 effect processorer maar dat is vooral instellen en afblijven.
Vaak had ik nog wel een paar wisselende synths.

Naar mijn mening kom ik verder als ik diep kan gaan in een paar machines. En ik heb ook maar 2 handen dus het is al snel teveel dingen all over the place om te tweaken.

-C-

In het verlengde daarvan zei de maker ook: arrangeer altijd horizontaal. Het is heel verleidelijk om een loop te maken en dan eindeloos partijen toe te voegen. Maar ga meteen arrangeren en programmeer of jam zoveel mogelijk beweging in je geluiden. Dan blijkt dat je vaak helemaal niet zoveel nodig hebt en ontstaat het nummer organisch.

Ik merk dat ik door het 'kunnen loopen' in m'n DAWLess setup (en nu ook in Live) veel meer muziek maak dan toen ik alleen nog horizontaal kon werken (iig makkelijk) in Reason.
Ik werk meestal in 2 fases. Jammen / vastleggen inspiratie met een beetje arrangeren en later het (saaie) uitwerken.
In m'n DAWLess setup doe ik dat laatste nooit. Mijn 'performance' is het eindstation.
In Live doe ik dat wel, maar ik vind er eigenlijk weinig aan helaas.

Ik denk dat het loopen en fase 1 door de snelheid waarmee je kunt werken en de inspiratie die ik krijg 'als er al wat loopt' heel fijn is voor mij.
Zodra er één clip loopt, begint het laagjes toevoegen tot je een ons weegt.
Veel te veel om tegelijk in één scene te proppen en dan is het tijd bij mij om die inspiratie te gaan arrangeren (scenes maken met selecties uit die eerste verzameling clips).
Beetje wijzigingen toevoegen om e.e.a. wat dynamischer te maken.
En voor ik het weet is sectie 1 weer klaar.

Terug naar het basis idee en daar een aanpassing op doen voor sectie 2, soms loopt er nog 'iets' van sectie 1 mee.
Als dat lukt, weet ik dat het goed komt.
En dan begint het weer van voren af aan.

Mijn meeste jams zijn in 2 of 3 avonden wel helemaal klaar op die manier.
Iets wat me met lineair (zonder clip based workflow) nooit lukte.
In m'n DAWLess setup is het dan tijd om te 'performen'.
Als het in Live is, dan doe ik iets dergelijks, maar dan neem ik alles op in de arranger view.
En dan komen automation, transitions, details toevoegen (of weglaten) etc.

Ik denk dat het loopen en fase 1 door de snelheid waarmee je kunt werken en de inspiratie die ik krijg 'als er al wat loopt' heel fijn is voor mij.
Veel te veel om tegelijk in één scene te proppen en dan is het tijd bij mij om die inspiratie te gaan arrangeren (scenes maken met selecties uit die eerste verzameling clips).
Beetje wijzigingen toevoegen om e.e.a. wat dynamischer te maken.
En voor ik het weet is sectie 1 weer klaar.
Ja zo gaat het hier vaak ook als ik in live dingen maak.
Dat is als ik geen muziek bv van de gitaar.
Maar er is altijd dat punt van loop naar arrangement.
Daar moet je niet te lang in blijven hangen want dan bloed het dood en word het 1 van die honderden loops die nooit een track worden.

Als je je arrangement neer gaat zetten ook gewoon niet te veel nadenken.
Dingen mogen lelijk, gewoon bouwen en genieten.

In zin 1 herken ik me helemaal. In zin 2 trouwens helaas ook 😛 Als ik niet uitkijk blijf ik laagjes toevoegen die in het arrangement later direct sneuvelen. En tegen die tijd ben ik de loop al helemaal zat.

Die YouTuber merkt ook op dat loops pas echt tot zijn recht komen bij de gratie van context. Daarom adviseert hij er zo snel mogelijk een deel voor (bijvoorbeeld intro) en na (bijvoorbeeld variant) bij te maken. Dan voel je waar het nummer heen gaat en voeg je gericht partijen toe. Ik merk dat dat erg resoneert bij me.

Ik doe nooit anders.
In Ableton kan je natuurlijk ook met sessionview werken maar dat gebruik ik vrijwel niet, hooguit een enkele keer als ik een groove of zo heb maar dan verhuist ie naar de arrangerview om daar verder uit te werken, ik wil gewoon het overzicht van alle sporen op de timeline en kan dan makkelijk dingen er bij spelen op de plekken waar het nodig is, zo ontstaat m'n arrangement met meteen de panning, volume enz zodat ik al een beetje een mix heb als ik in de eindfase zit.

De oude Cubase manier dus gewoon:)
Ja zoiets, ik ben een beetje oldskool eigenlijk.
Ik kan me wel voorstellen dat als je bijv techno of acid maakt wat vaak langer op een ritme doorgaat dan mensen dan wel vaker met clips werken maar ik maak meestal tracks met een intro en een bridge en zo, dat maak je niet met clips vind ik.

Voor de ableton gebruikers, hebben jullie de Standard versie of de suite. En wat raden jullie aan. Ik zoek gewoon een daw waar ik meer looping in kan gebruiken. Ik gebruik al heel lang reaper. Maar mis iets van een looper erin.

Voor de ableton gebruikers, hebben jullie de Standard versie of de suite. En wat raden jullie aan. Ik zoek gewoon een daw waar ik meer looping in kan gebruiken. Ik gebruik al heel lang reaper. Maar mis iets van een looper erin.
Suite. Afhankelijk van gebruik is dus versie. Werk je tracks volledig af in Ableton en wil je alle Ableton plug-ins hebben dan zeker suite. Suite heeft bijvoorbeeld roar wat een goede saturation/distortion plug-in is. Maar is het enkel voor de basis daw functies dan is standard voldoende.

Als er hier over loops word gepraat bedoelt men denk ik gewoon je daw in een loop zetten.
Het enige wat Ableton dan wel makkerlijker kan inAbleton is loops direct in je project droppen. Bv een drum loopje etc die dan direct in het juiste tempo loopt.

Ik hoorde van de week een leuke op YouTube. Maak voor je een geluid kiest in je nummer eerst een testritje. Draai aan elke (virtuele) knop en luister waar dat geluid toe in staat is. Dan krijg je vaak al direct inspiratie.

In het verlengde daarvan zei de maker ook: arrangeer altijd horizontaal.
Wellicht is deze interessant om veel te vervangen als je live wilt optreden.. (of effe daw less)

Screenshot 2026-05-13 at 10.35.38.png

Suite. Afhankelijk van gebruik is dus versie. Werk je tracks volledig af in Ableton en wil je alle Ableton plug-ins hebben dan zeker suite. Suite heeft bijvoorbeeld roar wat een goede saturation/distortion plug-in is. Maar is het enkel voor de basis daw functies dan is standard voldoende.
Ik heb suite maar voor wat loopjes is standard voldoende, je krijgt vooral een erg meer aan sounds in de suit en wat extrat dingen zoals Max4Live en nog wat maar qua bewerking maakt het niet zoveel verschil, in alle versies zit ook een looper, die zie je hier wat verder naar onder als je de versies met elkaar vergelijkt; Compare Live editions | Ableton

Nou we toch wat over compositie zitten te ouwehoeren; hoe komen jullie tot composities, hebben jullie van te voren al iets in je hoofd; een beat of een melodie oid of beginnen jullie gewoon wat te pielen of zo?
Bij mij is het meestal dat ik iets hoor of tegenkom, dat kan een muziekje zijn en dat ik daardoor geinspireerd raak of het is een preset die me een bepaald gevoel geeft of soms komt het door gewoon wat pielen en dat ik ergens op blijf hangen op een sound of een bepaalde akkoordenprogressie of zo.

Back