krautrock1958
Gepokt en gemazeld
Ja, begrijp wat je zegt, dank voor je compliment trouwens!ja dat is het punt wat ik wil maken.
dit gaat niet over gear. maar over hoeveel je kan overzien.
zo maakt het geen reet uit hoeveel synths hoeveel gear.
zo een Edge leert je denk ik goed de basis elementen.
klinkt lekker wat je laat horen.
maar op een grote modular op een bepaald moment gewoon niet meer weten wat ik doe heeft ook zijn charmes.
ik wil zelf leren componeren met 2 noten. enorm krachtig lijkt me dat.
dan van weinig noten naar veel kunnen opbouwen.
"minder is meer" is meer een focus.
het ontdoen van bullshit
het simpliferen naar de kern.
Ik hou bijv ook heel veel van jazz inprovisatie, het improviseren op een thema van bijv een paar akkoorden of zo en dan elke keer een nieuwe invalshoek, elke keer een variatie in timing/frasering, ritme of de noten die je speelt, dan wordt het iedere keer weer een avontuur omdat je van tevoren niet weet wat je gaat doen..
Da's in feite het tegenovergestelde van een mooie, uitgewogen compositie in een prima arrangement, dan gaat het wat mij betreft om het akkoordenschema, de melodie, de sounds en instruments en bijv een kleine solo hier of daar en dat vind ik prachtig maar is een andere benadering dan het spontaan laten gebeuren en maar kijken waar het naartoe gaat.
Beide hebben zo hun mooie kanten maar ik merk nu met de Edge weer hoe leuk het is als je een ritmetrack of zoiets opzet en dan met zo'n geinig bakkie lekker er op los draait en pielt en iedere keer een andere variatie.
Ik heb t wel eens geprobeerd in mijn composities, zo min mogelijk verschillende geluiden en zo min mogelijk tierenlantijntjes qua arrangement. Resultaat, redelijk eenvoudig klinkende tracks die allemaal wat meer konden gebruiken. Qua muziek klopte het allemaal wel, maar het is niet zo gebleken dat door het weglaten van elementen er iets anders bijzonders naar boven kwam drijven.
Niet dat het niet zou kunnen, maar het is geen bewezen feit dat door het weglaten van zaken de rest beter wordt.
Het gaat bij mij niet om wat beter is want voor beide manieren valt wat te zeggen, het is meer dat ik door de eenvoud meer uitgedaagd wordt om daarbinnen met weinig creatief te zijn en da's anders dan bij een compositie die je layer voor layer opbouwt want dan heb je een idee, een akkoordenschema of een melodie en daar bouw je van alles omheen tot het een mooie track wordt, een compositie terwijl die andere manier zo'n lekker spontaan proces is zonder sounds te hoeven creëeren of te bedenken welke instrumenten er goed bij passen, hoe zijn je levels en hoe pan je het en mix je het zodat het een beetje in balans is met elkaar.
Ik weet dat je graag naar Grant Green luistert bijv , dan is het qua instrumenten niet zo ingewikkeld maar dan is het met Grant Green dat wat ie op z'n gitaar speelt binnen een thema.
Maar ik wil me niet vergelijken met Grant Green in deze hoor.

Laatst gewijzigd: