Nord Modular software

Ik heb nog steeds mijn Nords: Micro, Nord NMG1 rack en 2 NMG2 racks, waarvan 1 in de Willem Twee studio's in 's-Hertogenbosch staat.
De Demo software werkt nog steeds. Men kan proberen de Nord Virtual Modular van Joshy te bemachtigen. Deze NM software heeft geen restricties meer.

Lang gespeeld met de demo softwar en uiteindelijk een G2 engine aangeschaft.
Fantastisch om mee te spelen, maar het gemis aan een interface zoals op de G2 keys en de aanschaf van Eurorack maakte dat ik hem verkocht.
Geen spijt van, maar een G3 zou ik serieus overwegen.

Nord Virtual Modular
_ ___ ____ ___
/ | / / | / / |/ /
/ |/ /| | / / /|_/ /
/ /| / | |/ / / / /
/_/ |_/ |___/_/ /_/
----[V1.40]----
Base Version: [V1.40]

Version: [V0.01]
Modified: 4/12/13
Modified By: Joshy

_________Description___________
-------------------------------
A quick fix based on the Nord
G2 Demo that was released some
time ago. This was my attempt
at making the software a bit
more functional, and not so
"demo" oriented.

Features Included:
-All modules available
-Original BG restored
-Original "About" page restored
-Interface improvements

I had planned on maxing out the
available voice count instead
of the crappy 1 voice mode;
however, I haven't had time to
properly fix it yet. Last time
I worked on it I had the voice
function nailed down, but I
just need to work it out.

This was created for testing
purposes and thus I take
no responsibility for any
issues that you encounter from
using this patch. Additionally
I claim no ownership of this
software and all rights go
to Clavia. I'm providing
as-is for educational
purposes.

Have fun, enjoy the patch!

__________Schwing!_____________
--------------------[JP]-------

Ik gebruikte mijn NM als "werkpaard" live:

1709127370956.png

DIt is 1 van de eerste iteraties; later heb ik 'm door een Macky mixer gerouteerd zodat ik voor de vocoder (vandaar ook de 2 mics op de foto) geen aparte mic pre-amp hoefde te gebruiken (brakke Behringer MIC-200 gaf steeds problemen). Maar ik bouwde bv patches van andere synths na in mijn NM zodat ik die niet mee hoefde te nemen, hij deed bijvoorbeeld een best aardige Juno 60 imitatie. Bijna bij alle nummers waren alle 4 de slots met een patch geladen; die werden door de RS7000 via Program Change klaargezet.

Later heb ik 'm ook nog weleens ingezet als controller keyboard zodat 2 bandleden op 1 synth konden spelen. De audio van de andere synths werden bijvoorbeeld ook door de NM gerouteerd, basgeluiden naar een basversterker met cabinet en andere direct naar de FOH.

Ik heb mijn toetsenversie wel ingeruild voor een rackversie vanwege ruimtegebrek. Maar het rack staat nu prominent als desktop module op mijn studiomeubel, blijft een geweldig apparaat.

Heb mijn nord modular G1 al sinds 2004 , waanzinnige bak en imho het beste wat clavia ooit heeft gemaakt .
Toegegeven , ik gebruik die vandaag de dag wat minder maar weg gaat die nooit .
Moest de dag ooit komen dat clavia een G3 uitbrengt ,Wooowzzers . maar helaas pindakaas ...clavia is echt een boring stage piano manufacturer geworden .
Zonde

Wat hebben jullie toen met die Nord Modulars gedaan? Hoe hebben jullie ze gebruikt?

Deze kwamen uit toen de markt vooral uit romplers (denk Roland JV-series en MC-xox) en VA (AN1x en Nord Leads…). Eurorack was nog niet populair en er was nog niet zoveel keuze…. En PC’s waren goed als midi tracker en audio recorder maar VST’s was toch een andere kwaliteit en stabiliteit…. Dit was dus vrij revolutionair!

Eigenlijk gebruikte ik hem vooral als een virtuele (maar stabiele) eurorack met patch geheugen. Patches op voorhand maken, knobs assigned en dan live tweaken. Kon je live ongeëvenaarde geluiden uithalen. De G1 keys had vier slots met verschillende midi channels, dan kon je een slot gebruiken als midi controller voor een rack synth zoals de Matrix 1000…

Een hybride software/hardware product als de Nord Modular (software editor waarin je een modular ontwerp met links naar de hardware knoppen etc.) is er niet meer geloof ik. Er zijn wel een hoop software modulars (o.a. Voltage Modular, VCV Rack, Softube Modular) en ik geloof ook wel programmeerbaar Eurorack spul, maar da's toch allemaal niet hetzelfde als zo'n geïntegreerd systeem dat Nord Modular was.
Op zich is VCV rack (of miRack op een iPad) in combinatie met een MIDI controller toch wel redelijk vergelijkbaar met een Micro modular qua integratie.

Je hebt ook nog Axoloti gehad, maar dat was meer voor de electronica hobbyisten/maker scene en lijkt nu compleet verlaten: Axoloti makes any music hardware you can imagine - CDM Create Digital Music
Voordeel is dat de Axoloti editor Java en open source is dus minder afhankelijk van besturingssysteem updates.

Op zich is VCV rack (of miRack op een iPad) in combinatie met een MIDI controller toch wel redelijk vergelijkbaar met een Micro modular qua integratie.
Nou dat vind ik toch niet, want dan moet je toch weer gaan klooien met mapping, midi en audio input/output configuratie etc. Zoals met iedere VST in feite. Het kan allemaal wel natuurlijk, maar het is toch niet hetzelfde.

Nou dat vind ik toch niet, want dan moet je toch weer gaan klooien met mapping, midi en audio input/output configuratie etc. Zoals met iedere VST in feite. Het kan allemaal wel natuurlijk, maar het is toch niet hetzelfde.
Die Nord moet je toch ook mappen? Zeker die micro, die heeft amper knoppen.

sure, check ::: op mac gemaakt via wine denkik, Wine Is Not an Emulator :)

& er is inderdaad axololoti

wou ook ooit n nord, gewoon omdat autechre ui te raard ermee gespeeld had :-p fanboooi hier ! ! ! :mega:

Laatst gewijzigd:
Tja, ik vind 'm nog steeds erg leuk. Voordeel van een Windows machine is dat de software nog steeds werkt, vanaf Windows 98SE t/m de recenste Windows 11 heeft hij het bij mij altijd gedaan. Mac is een ander verhaal, maar ik geloof dat er ook wel 3rd party oplossingen daarvoor zijn. Maar ik zou dan toch eerder een goedkope Windows machine ergens op de kop tikken, qua specs hoeft het nauwelijks iets voor te stellen dus die heb je al voor een paar tientjes. Wel een MIDI interface pakken waar goed ervaringen mee zijn, de editor is namelijk wel een beetje picky. Ik heb zelf de Roland UM-One (eerste versie) en die werkt perfect, ook bij andere NM gebruikers. Mijn E-mu 1x1 Tab niet, die viel steeds uit.

Heb je ook een MIDI interface nodig als je de patches enkel maar via het Nord Modular keyboard zelf speelt?

Heb je ook een MIDI interface nodig als je de patches enkel maar via het Nord Modular keyboard zelf speelt?
Nee, dan kun je een patch kiezen en bespelen. Voor zover er parameters aan de knoppen zijn toegekend in de patch kun je die knoppen dan ook gewoon gebruiken.
Als je patches wil wijzigen qua modules dan heb je wel een interface nodig, bij de G1 een midi-interface en bij de G2 een usb driver die compatible is met je computer OS.

Back