Thnx.
En dan de vraag : hoe maak je samples en hoe gebruik je ze?
Gaat met name om langere samples voor mij (loops).
Neem je wat op en bewerk je dat in de MPC?
(en zo ja, hoe).
Meer sample choppen (en zijn dat dan complete nummers, of eigen ingespeelde dingen)
samples kun je opnemen via de audio in, of overzetten van je pc via usb. Mpcs kunnen langere samples in principe prima aan, maar wat is lang in dit geval?
Nabewerken, dus het opknippen, filteren en effecten erover kan allemaal in de mpc.
Ik jat alles wat los en vast zit, maar een sample is niks meer of minder dan een geluidsopname. Ik heb vaak een sample van een bestaand muziekstuk die ik trim tot het stuk wat ik wil gebruiken en die chop ik als het nodig is weer verder op. Daar maak je dan een program van en die programs kun je via de pads (of externe midicontroller) weer inspelen in de sequencer.
Malo beats op youtube heeft wel paar aardige filmpjes waarin hij de workflow van de mpc uitlegt. Is wel heel erg op hiphop gericht, maar dat geeft je wel een beeld.
Ander voordeel van de huidige generatie mpcs: ze komen met veel drumsamples en andere dingen op t intern geheugen. En je hebt ook interne instrumenten. Toch een leuke bonus.
Sta me deze vraag toe: 'k Heb dat type op de korrel, maar ook begrepen dat (met oog op live-gebruik (optredens)) het in principe niet veel robuuster is (qua crashes, freezing, en andere quirks) dan een computer/laptop, .... omdat het in feite ook gewoon een computer is.
maar 't is allemaal wel stabiel), dus zou mooi zijn als er met zo'n MPC One (of een vd luxere broertjes) extra mogelijkheden bijkomen zonder stabiliteit te verliezen.