Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

Ik heb helemaal niks tegen plezier maken, op welke (onschadelijke) manier danook. Ik ben zelf ooit begonnen met enkele loops van uit een magazine-CD in Windows Geluidsrecorder te combineren, al dan niet met snelheid x2. Leuk! :) Hoe je je werk of jezelf naar de buitenwereld presenteert is een ander dingetje.

Ik vind dat als je muziek pretendeert te maken je eigenlijk wel op zijn minst een muziekinstrument moet aanraken. A.I. ondersteunend inzetten vind ik eigenlijk al niks meer met persoonlijke creativiteit te maken hebben.

A.I. ondersteunend inzetten vind ik eigenlijk al niks meer met persoonlijke creativiteit te maken hebben.
Je gaat te snel door de bocht vind ik, ik zie in de nabije toekomst AI wel van toepassing voor wat zang omdat mijn stem niet zo goed is, als ik voor de rest alles inspeel en zelf de lyrics maak dan kan AI heel goed ondersteunend werken.
Wat is het verschil tussen een zangeres inhuren of AI een zanglijntje doen, ik zie geen verschil.
Je zegt toch ook niet als je zelf van alles speelt en je huurt een zangeres in dat dit niet meer creatief is?
Op die manier zou elke artiest of band die een zanger(es) gebruiken puur voor de zang meteen niet meer creatief zijn.

Wat mij betreft mag iedereen AI gebruiken hoe hij/zij dat wilt maar zodra iemand alleen maar een prompt intoets dan is iemand niet creatief meer maar als je bijv zelf wat bedenkt en niet alles inspeelt en voor sommige onderdelen AI gebruikt ben je wel creatief.
Niet iedereen kan alle instrumenten bespelen en dan is AI een goede oplossing in zo'n geval.

Ik heb helemaal niks tegen plezier maken, op welke (onschadelijke) manier danook. Ik ben zelf ooit begonnen met enkele loops van uit een magazine-CD in Windows Geluidsrecorder te combineren, al dan niet met snelheid x2. Leuk! :) Hoe je je werk of jezelf naar de buitenwereld presenteert is een ander dingetje.
Exact dit, beetje producertje spelen zonder credits. De wereld is vol met posers, gaan jij en ik niet veranderen:D

Je gaat te snel door de bocht vind ik, ik zie in de nabije toekomst AI wel van toepassing voor wat zang omdat mijn stem niet zo goed is, als ik voor de rest alles inspeel en zelf de lyrics maak dan kan AI heel goed ondersteunend werken.
Wat is het verschil tussen een zangeres inhuren of AI een zanglijntje doen, ik zie geen verschil.
Je zegt toch ook niet als je zelf van alles speelt en je huurt een zangeres in dat dit niet meer creatief is?
Op die manier zou elke artiest of band die een zanger(es) gebruiken puur voor de zang meteen niet meer creatief zijn.

Wat mij betreft mag iedereen AI gebruiken hoe hij/zij dat wilt maar zodra iemand alleen maar een prompt intoets dan is iemand niet creatief meer maar als je bijv zelf wat bedenkt en niet alles inspeelt en voor sommige onderdelen AI gebruikt ben je wel creatief.
Niet iedereen kan alle instrumenten bespelen en dan is AI een goede oplossing in zo'n geval.
Dan zou ik zeggen, laat je stem voor wat het is of zing niet. Ik denk dat we met de definitie van kunst verschillen.
Als je geen verschil ziet tussen een zangeres inhuren of A.I. het laten inzingen dan kan je net zo goed alles via A.I. laten maken als het je het verzchil niet ziet toch?

Ik vind AI gebruiken om je eigen tekortkomingen te verbloemen of een bocht af te snijden eerder goedkoop dan creatief. Daarentegen kun je door AI gegenereerde content een eigen draai te geven juist weer heel creatief zijn. Tools zijn neutraal. Het gaat er vooral om wat je ermee doet. Dat geldt overigens net zo goed voor sample packs, Avenger creating-tracks-by-pressing-one-key presets etc.

Als je geen verschil ziet tussen een zangeres inhuren of A.I. het laten inzingen dan kan je net zo goed alles via A.I. laten maken als het je het verzchil niet ziet toch?
Vertel mij het verschil als ik de lyrics en de melodielijn bedenk wat dan het verschil tussen het inhuren van een zangeres of AI, ze zijn beide uitvoerend en meer niet, wat is creatief aan het inhuren van een zangeres die precies dat inzingt wat ik heb gemaakt?
Daarnaast; als het hobby is zoals voor mij dan is het inhuren van een zangeres een kostenpost die niet te verantwoorden is en AI zal steeds goedkoper worden, dat lijkt mij dan een prima oplossing.
Waarom zou ik honderden euro's uitgeven aan een zangeres terwijl de track nooit m'n pc verlaat of hooguit op SF gepost wordt, misschien dat de anderen hier wel zo makkelijk een hoop geld uitgeven?
Wat dat betreft zijn sommigen hier op SF wel erg rechtlijnig in de leer, ik kijk er wat genuanceerder naar en dan maar minder creatief volgens sommigen.

Voor mij is het bezwaar vooral dat de menselijke stem zo ongeveer het ultieme en meest natuurlijke/organische instrument is als het gaat om expressie en emotie dat er bestaat. Dat door een robot laten doen vind ik cheap en nep, zelfs als het eindresultaat best goed klinkt. Klatergoud.

Maar goed, dat moet iedereen verder voor zichzelf weten.

Laatst gewijzigd:
Vertel mij het verschil als ik de lyrics en de melodielijn bedenk wat dan het verschil tussen het inhuren van een zangeres of AI, ze zijn beide uitvoerend en meer niet, wat is creatief aan het inhuren van een zangeres die precies dat inzingt wat ik heb gemaakt?
Daarnaast; als het hobby is zoals voor mij dan is het inhuren van een zangeres een kostenpost die niet te verantwoorden is en AI zal steeds goedkoper worden, dat lijkt mij dan een prima oplossing.
Waarom zou ik honderden euro's uitgeven aan een zangeres terwijl de track nooit m'n pc verlaat of hooguit op SF gepost wordt, misschien dat de anderen hier wel zo makkelijk een hoop geld uitgeven?
Wat dat betreft zijn sommigen hier op SF wel erg rechtlijnig in de leer, ik kijk er wat genuanceerder naar en dan maar minder creatief volgens sommigen.

Nogmaals, ik denk dat onze definitie van kunst verschilt. En dat is alleen maar mooi.

Sommige mensen kunnen zichzelf (hun stem) niet aanhoren en zijn ook niet echt met zingen bezig. Als je dan muziek wilt schrijven en exact weet wat je wilt qua melodie en timing en liever geen pogingen deelt, is zo'n AI stem een perfecte tool om je idee te vormgeven en een voorbeeld te maken waar een vocalist dan weer zijn eigen draai aan kan geven. Sommige stemmen zijn echt behoorlijk goed, dat je je zelfs een vocalist zich nog afvraagt waarom hij/zij benaderd wordt. Maar inleving in een tekst is en nuance in een zanglijn stoppen, dat is wat een zanglijn persoonlijk maakt. En een bepaalde klank of karakter van een stem.

Wat ik wel heel vet zou vinden om over te beschikken.. een super karakteristieke stem als bv Freddy Mercury, of bv Tom Waits als AI model tot je beschikking hebben.
Geen idee hoe dit werkt.. maar Freddy staat er wel tussen.. FREDDY MERCURY V2 AI Voice Generator | Jammable AI Covers
Van Queen weet ik dat er heel veel geïsoleerde stems als multitracks gelekt zijn en jaren terug op torrentsites te vinden waren. Dat de geïsoleerde takes van een vocalist er zijn zal het resultaat ook wel doen verbeteren waarschijnlijk??

Michael Jackson zijn ook mega veel multitracks van gelekt.. Als de zang wat omhoog gaat hoor ik er wel wat MJ in.. Michael Jackson (Re-Upload) AI Voice Generator | Jammable AI Covers

Laatst gewijzigd:
Sommige mensen kunnen zichzelf (hun stem) niet aanhoren en zijn ook niet echt met zingen bezig. Als je dan muziek wilt schrijven en exact weet wat je wilt qua melodie en timing en liever geen pogingen deelt, is zo'n AI stem een perfecte tool om je idee te vormgeven en een voorbeeld te maken waar een vocalist dan weer zijn eigen draai aan kan geven. Sommige stemmen zijn echt behoorlijk goed, dat je je zelfs een vocalist zich nog afvraagt waarom hij/zij benaderd wordt. Maar inleving in een tekst is en nuance in een zanglijn stoppen, dat is wat een zanglijn persoonlijk maakt. En een bepaalde klank of karakter van een stem.
Precies dat, als ik een track maak met een melodie met lryrics die ik heb bedacht dan heb ik die zanglijn in m'n hoofd, die heb ik al een aantal keren gezongen en dan weet ik waar de nuances liggen, welke klankleur/stijl daarbij hoort, de timing en frasering dan wordt een zangeres alleen nog maar het verlengstuk van wat ik in m'n hoofd heb en als je AI zo kan gebruiken dat je dmv een aantal takes het resutaat hebt wat je voor ogen had dan lijkt me dat prima, ik zou niet weten wat daar niet creatief aan zou zijn als de inleving ook nog (redelijk) klopt?
Ik wil dan ook dat de vocalist precies dat zingt wat ik in gedachten heb, die is alleen maar uitvoerende, alsof dat dan wel creatief is en AI niet?
Ik kan geen drie, vier of vijf octaven zingen en AI of een goede zangeres kan dat wel, da's een groot verschil en als het dan soulfull klinkt met AI wat is er dan fout aan?
Ik denk dat mensen veel te snel klaarstaan met een antwoord zonder er echt over na te denken.
Nogmaals, ik denk dat onze definitie van kunst verschilt. En dat is alleen maar mooi.
Je hebt m'n vraag wat er niet creatief aan is niet beantwoordt en ik vermoed dat je dat ook niet kan vertellen, het is alleen je weerstand tegen AI waarom je zo'n vooringenomen standpunt hebt.
Lees m'n reactie aan @MacGyverGear 'ns door en vertel dan wat er niet creatief aan is en waarom dat met een zangeres wel zo zou zijn als die een verlengstuk van mij zou moeten zijn?

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat dit jaar wel eens de eerste volledige AI hit gaat uitkomen.
AI kan misschien helpen om nieuwe genres te creëren, nieuwe wegen inslaan, nieuwe impulsen geven aan de muziekwereld.

Je hebt m'n vraag wat er niet creatief aan is niet beantwoordt en ik vermoed dat je dat ook niet kan vertellen, het is alleen je weerstand tegen AI waarom je zo'n vooringenomen standpunt hebt.
Lees m'n reactie aan @MacGyverGear 'ns door en vertel dan wat er niet creatief aan is en waarom dat met een zangeres wel zo zou zijn als die een verlengstuk van mij zou moeten zijn?

Waarom vermoed je dat ik dat niet kan vertellen? En heb je mij ergens horen zeggen dat ik een weerstand heb tegen AI? Als iemand vooringenomen is ( wat ik trouwens een beetje een persoonlijke reactie vind) dan lijk jij dat meer te zijn op het moment?

Ik heb totaal geen weerstand tegen AI. Ik gebruik het dagelijks voor mijn hobby als ik iets niet begrijp. Ondersteunend. Ik laat het niet het werk uitvoeren.
A.I. iets in laten zingen valt bij mij onder uitvoerend en dat vind ik persoonlijk in de context van kunst iets wat door mensen gedaan dient te worden. Zonder echte zangers geen A.I. die je gezongen lyrics kan bezorgen.
Het enige creatieve vind ik dat je de songtekst zelf maakt. Het feit dat je het door A.I. laat inzingen is voor mij persoonlijk geen kunst. Voor jou wel. Prima.

Ik zag een stukje van Joe Zawinul (Weather Report live @ Playboy Mansion) waarbij hij live een solo speelde middels accoorden op een ARP Quadra met de arpeggiator aan.
Hele rare mengeling van me bedonderd voelen en bewondering voor hoe levendig en muzikaal het klonk.

Als het mooie muziek oplevert vind ik alles goed.
Maar als iemand lof wil als multi instrumentalist, componist en producer terwijl diegene geen noot kan spelen, componeren of afmixen, nee.

Ik gebruik AI zakelijk dagelijks, maar niet voor de muziek. Opzich ben ik niet tegen AI in de muziek, zolang het maar creatief wordt ingezet en je wegblijft van eenheidsworst. Ik zie AI als een tool die je tijdens het productieproces bijvoorbeeld zou kunnen helpen. In hoeverre het dan allemaal nog creatief te noemen is, hmmmm....soms wel, soms niet. Maar dit probleem is al zo oud als de weg naar Kralingen. De commercie ziet zijn kans, geld moet rollen, met een zo groot mogelijk marge, en dat gebeurd dan ook massaal. What's new?

Maar ik zie ook genoeg ruimte voor muziek zonder AI. Vooral live, en dan hebben we het over expressie en beleving: de krak in de stem, de groove in een nummer, experimentele effecten, het visuele aspect etc. Mensen van vleesch en bloed die instrumenten kunnen bespelen, kunnen zingen, een act neerzetten etc. Ik kan mij nietvoorstellen dat dat gaat verdwijnen door AI. Ik mag hopen dat we op termijn niet naar een AI band met robots zitten te kijken...toch? Er zal een markt blijven voor live optredens. Dus het is niet enkel kommer en kwel. En ja, er zullen vast bands zijn die AI technologie live gebruiken. Lekker doen, ik lig er niet wakker van, als mensen daar blij van worden. Maar ik vind dat niet heel veel anders dan DJs die staan te zwaaien achter een desk. Daar vind ik ook iets van ;-) Ik heb daar niet zoveel mee. Dat is voor mij persoonlijk geen beleving.

Laatst gewijzigd:
Het enige creatieve vind ik dat je de songtekst zelf maakt.
Ik maak niet alleen de songtekst zelf, ik maak ook de zanglijn/melodie, de timing, de frasering, alles, alleen zing ik het niet omdat m'n stem niet zo goed is en dat wordt dan zodra AI goed genoeg is door AI gedaan, alles wat met de zanglijn te maken heeft is van mij dus hoezo is dat niet creatief?
Het is niet even een knop indrukken zoals veel mensen met AI doen.
Het feit dat je het door A.I. laat inzingen is voor mij persoonlijk geen kunst. Voor jou wel. Prima
Dus als een ander het voor me zou inzingen en precies zo dat de ander een verlengstuk van me is dan is het wel kunst ook al heeft de ander totaal geen enkele inbreng maar omdat een mens het zingt ipv AI?
Prima als je het zo ziet maar ik zie AI op zo'n moment als een verlengstuk van mezelf, al zal ik dat pas doen op het moment dat ik precies als in een daw alles zo kan inregelen als ik zelf wil, het moet wel echt menselijk klinken en dan wordt het een soort softsynth voor me, voor mij zou een zangeres inhuren te duur zijn als ik muziek alleen als hobby maak.
Tegenwoordig zijn er zoveel mensen die samplepacks gebruiken of wat arpeggios met een druk op de knop invoeren, da's ook niet echt creatief als je het zo rechtlijnig ziet, ik ben wel iets makkelijker al stel ik wel eisen aan mezelf als het om tracks maken gaat.

Maar ik denk trouwens dat het niet lang meer duurt dat ook in een daw AI mogelijkheden gaan komen, dan kan je zoals jij het ziet alleen nog creatief zijn als je alle instrumenten zelf speelt, dus zelf drummen, giitaar, bas, piano, orgel, synth echt alles zelf inspelen, ik vraag me trouwens af hoeveel er hier op SF zelf echt alle instrumenten inspelen, de meesten zullen op z'n minst een midikeyboard gebruiken om in een daw wat softsynths of hardwaresynths te bespelen., je zal maar een harp moeten gebruiken of een akoustische bas, dan moet je die gaan huren en ook nog leren spelen, dat wordt nog wat.

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat het leeuwendeel van de casual luisteraars het verschil niet hoort. De meeste commerciële pop/dance vocalen klinken al jaren als AI met alle processing en autotune die er overheen gaat.

Back