Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

Voor mij blijft AI primair een tool en is het de gebruiker die het verschil zal moeten maken. Er is verschrikkelijk veel AI-slop, maar ik zie ook best wel dingen die ik echt indrukwekkend, mooi of hilarisch vind, en die zonder deze technologie nooit hadden bestaan. Dat is ook echt wel te danken aan degenen die een goed idee hebben én weten hoe ze dat uit de techniek moeten krijgen. Is degene die zoiets maakt een AI-kunstenaar? Ik vind dat geen raar idee. Ik ga dus niet bij voorbaat een afkeurend standpunt innemen tegenover AI muziek, want ik schat de kans best groot in dat ik vroeg of laat iets hoor dat ik écht tof vind, en dan moet ik lastige draaikonterige dingen gaan doen om dat weer recht te lullen. Ik hoop alleen maar dat de krenten in de pap uiteindelijk alle drek waard zijn, want er is nu echt helemaal geen filter meer.

Vindt je dat echt, dat klinkt nogal als een subjectief oordeel.
Stel je hoort een track en je weet niet hoe die gemaakt is en denkt; wat een lekkere track en je hoort daarna dat ie door AI gemaakt is vindt je het dan opeens helemaal niets?
Ik kan me daar niets bij voorstellen, dat betekent dat je meer hecht aan het idee dat een mens het heeft gemaakt dan dat je luistert naar de track.
Als ik iets goed vindt dan is het voor mij minder belangrijk wie 'm heeft gemaakt, natuurlijk als ik mag kiezen zie ik liever mensen een track maken maar als de techniek zo goed wordt dat een AI gemaakte track prima klinkt is dat geen probleem voor mij, al heb ik er wel respekt voor als iemand zelf het meeste of alles heeft ingespeeld, dat kan ik wel waarderen.
Een opinie is per definitie subjectief. Ja, als ik een op het eerste gezicht een prachtige foto zie die al snel AI blijkt te zijn verlies ik interesse als liefhebber van fotografie. Misschien zou ik als ik reclamemaker wel interesse hebben maar dan is dat vanuit een andere invalshoek; de toepasbaarheid. Ik heb moeite om te communiceren met een database. Ik zou dus bijvoorbeeld niet snel naar een expositie van AI kunst gaan, hoogstens om te zien hoe ver de techniek al is, maar volgens mij zijn we dat stadium ook al een beetje voorbij; het kan ondertussen bijna alles vrij goed. Ik zal niet snel een playlist met AI muziek luisteren. Ik hecht aan het idee dat het van een mens komt. Uiteindelijk gaat het toch om te kunnen relateren met iets. Maar goed ieder zijn ding.

Zou er een eindpunt zijn voor AI muziek? Waarop het echt niet meer beter of echter wordt?
Of zal de ontwikkeling altijd doorgaan? Dat AI straks bijvoorbeeld een live concert van Queen of Iggy Pop kan genereren dat nooit heeft plaatsgevonden en dat niemand het verschil meer hoort. Dat zou ik behoorlijk beangstigend vinden.

Ik heb de neiging om alles wat gequoted wordt van ChatGPT te negeren, ik zal dat met AI gegenereerde kunst ook willen doen, probleem is alleen dat je het niet altijd door hebt dat iets met AI is gemaakt en dat vind ik wel minder. Ik heb geen zin om mijn tijd te verdoen met door AI gerecyclede wat dan ook.

Zou er een eindpunt zijn voor AI muziek? Waarop het echt niet meer beter of echter wordt?
Of zal de ontwikkeling altijd doorgaan?

Het valt of staat uiteindelijk met de menselijke smaak. Kan zijn dat AI ooit muziek maakt met als doel andere AI, maar dat is voor mensen waarschijnlijk niet zo interessant. Als menselijke luisteraars het doel van de muziek is, daar zit ook wel iets van een uitdaging in om muziek te maken dat wellicht niet onmiddellijk "beter" of "echter" is, maar vooral anders is dan wat AI doet. In die andere muziek zit vast wel werk dat volgens mensen een esthetische waarde heeft en het kunnen waarderen.

ik volg die draad ook, je kan nou niet zeggen dat die blaakt van de originele nieuwigheden, wel leuk hoor en best wel mainstream.

Kan zijn dat het ook een beetje komt door de manier waarop mensen posten in die draad? Gaat ook op voor mezelf. Als ik daar iets post is het meestal omdat ik op Youtube een leuk clipje zie bij een aardig stukje muziek wat gemakkelijk is om even te delen als ik toch achter m'n laptop zit en wie weet heeft iemand hier op het forum er aardigheid om het ook even te bekijken en te belusiteren. Ik luister ook wel muziek van andere platformen, maar post dat eigenlijk nooit, ben dan niet zo bezig met laptop of telefoon. En als het komt van Youtube, dan is het misschien inderdaad al sneller meer richting mainstream in vergelijking met andere bronnen, uitzonderingen daargelaten. Kan soms ook leuk zijn, maar wellicht niet de beste bron voor echte nieuwe, originele dingen.

ik volg die draad ook, je kan nou niet zeggen dat die blaakt van de originele nieuwigheden, wel leuk hoor en best wel mainstream.
Ja, dat is ook precies waarom ik nooit op dit soort 'uitdagingen' in ga, want dan krijg je weer discussie of iets wel niet-mainstream / nieuw / origineel genoeg is en gaat het weer alleen maar over meningen in plaats van dat er naar muziek geluisterd wordt en dan wordt het weer een soort wedstrijdje ofzo. Maar ik zal er nu wel eentje inzetten waarvan ik vrij zeker weet dat de meesten dat niet eerder gezien/gehoord zullen hebben en wat ik vrij bijzonder vind.

Kan zijn dat het ook een beetje komt door de manier waarop mensen posten in die draad? Gaat ook op voor mezelf. Als ik daar iets post is het meestal omdat ik op Youtube een leuk clipje zie bij een aardig stukje muziek wat gemakkelijk is om even te delen als ik toch achter m'n laptop zit en wie weet heeft iemand hier op het forum er aardigheid om het ook even te bekijken en te belusiteren. Ik luister ook wel muziek van andere platformen, maar post dat eigenlijk nooit, ben dan niet zo bezig met laptop of telefoon. En als het komt van Youtube, dan is het misschien inderdaad al sneller meer richting mainstream in vergelijking met andere bronnen, uitzonderingen daargelaten. Kan soms ook leuk zijn, maar wellicht niet de beste bron voor echte nieuwe, originele dingen.
ja dat maakt die draad ook geinig voor juist dat.

Er wordt vreselijk veel goede en interessante muziek gemaakt
is natuurlijk behoorlijk vague news

On Topic:
Ik denk dat AI muziek gewoon de mainstream shit gaat (is al?) opvolgen/verdringen/hopelijk zelfs wat verbeteren.
Nog niet brain dead mensen, al dan niet met AI als tool, zullen waarschijnlijk nieuwe originele culturele uitingen blijven doen die vrijwel direct door de mainstream-systeem hapklaar vereenvoudigd voor het domme volk gekopieerd zullen worden zoals nu ook al.
AI is een kopieermachine niet een organisme reagerend op de omgeving.

Een soort Steve Jobs eigenlijk... :D

(sorry kon het niet laten)

Een man die al 14 jaar dood is opgraven om hem zonder aanleiding of goede reden een trap na te geven is eigenlijk niet heel erg sterk.

ach, tja, jeetje, wel een beetje een overgevoelige softe mijmering, hoor

maar goed, geen punt, ik typte "kopieermachine" en toen moest ik aan vroeger denken en aan Xerox.

en wat contra-geschiedsvervalsing actietjes is niet zo gek op dit forum.

:engel:

Ik zag vandaag dat het in Suno nu wel mogelijk is om je eigen vocal line te uploaden en dan te laten vervangen door een betere zanglijn, moet je wel het studioplan hebben, da's wel interessant.

Dan kunnen ze meteen je stem klonen ook al kan je niet zingen : ) Maar ik kan me voorstellen dat het wel kan helpen met betere resuslaten. Ik vind het wel indrukwekkend hoe goed AI is in clichématige muziek maken.

creatief is AI niet ,jij stuurt die aan ,hoe beter jij dat doet des te beter het resultaat.
Je moet van goede huize komen om dingen te maken wat AI nog niet kan ,maar een keer ermee buiten komen op youtube of zo dan kan iemand anders er naar verwijzen om het door AI te laten gebruiken
En dat is het gepikt zo lang er internet is

creatief is AI niet ,jij stuurt die aan ,hoe beter jij dat doet des te beter het resultaat.
Het is geen duobaan tussen jij en AI. Het is een driehoek met jij, AI, en vetgedrukt alle echte artiesten waarop AI zich baseert. Daar verwijs je zelf terecht in je tweede zin naar.

Zeg dus niet dat je AI output zo goed is omdat jij (algemene "jij") zo'n goede prompt hebt gegeven. De AI output is zo goed omdat jij een goede prompt hebt gegeven en bovenal omdat vele mensen zo'n goede voorbeelden met noeste arbeid gemaakt hebben. Wat dat betreft kan je jezelf eigenlijk al beter als curator dan als artiest omschrijven als je met een prompt 100% AI tracks laat maken, je brengt immers kunst van anderen samen in een nieuwe context.

Het is geen duobaan tussen jij en AI. Het is een driehoek met jij, AI, en vetgedrukt alle echte artiesten waarop AI zich baseert. Daar verwijs je zelf terecht in je tweede zin naar.

Zeg dus niet dat je AI output zo goed is omdat jij (algemene "jij") zo'n goede prompt hebt gegeven. De AI output is zo goed omdat jij een goede prompt hebt gegeven en bovenal omdat vele mensen zo'n goede voorbeelden met noeste arbeid gemaakt hebben. Wat dat betreft kan je jezelf eigenlijk al beter als curator dan als artiest omschrijven als je met een prompt 100% AI tracks laat maken, je brengt immers kunst van anderen samen in een nieuwe context.
In dat kader vind ik muziek maken met een overmatig gebruik van construction kits etc ook eerder een curator dan een artiest.

“Curator” die is goed idd. Maar ik ben sowieso ouderwets en vind aided production, of het nou AI of loops / constructionkits zijn niet niet interessant. Maar wanneer het iemand pretentieloos plezier geeft dmv een uurtje klooien, dan is het prima toch? Ik hoor redelijk snel wanneer iets authentiek of een loop is. Zelfde voor AI. Bij AI hoor de je productiesaus duidelijk. Bij constructionkits klinkt het vaak als een bij elkaargestapeld kazig werkje en strookt de productiewaarde niet met de kwaliteit van de loops. Ik ga hier niet iedere keer zeggen dat ik 5 loops hoor ipv een track. Dat weten de personen in kwestie inmiddels zelf ook al wel.

Back