Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

Ik kan ook niet zingen maar ik heb niet het idee dat er ook maar 1 persoon op deze wereld is die op AI gegenereerde zang in mijn muziek zit te wachten dus daarom gebuik ik het niet.
Ik denk dat het leeuwendeel van de casual luisteraars het verschil niet hoort. De meeste commerciële pop/dance vocalen klinken al jaren als AI met alle processing en autotune die er overheen gaat.
Nou kunnen we alles even snel generaliseren en het over dezelfde kam scheren maar ik heb voor de gein even een jazzy track op youtube opgezocht en stel ik zou een goede, soulfull stem nodig hebben dan zou zoiets als dit een prima aanvulling kunnen zijn als ik de zang behoorlijk goed naar m'n hand kan zetten, qua timing, frasering, intentie en zo.
Vinden jullie dit zo slecht dan, ik denk dat de meesten dit niet van echt onderscheiden en AI is nog heel jong, wat denk je hoe het over 2 jaartjes of zo zal klinken;

Laatst gewijzigd:
Het gaat er niet om dat het slecht is, ik vind het gewoon goedkoop. In het beste geval is het een goede vervalsing. Je presenteert iets dat nep is als echt. Dat doen we natuurlijk volop in de elektronische muziek, maar bij de stem als meest menselijke expressievorm voelt dat voor mij gewoon niet OK. En nogmaals, iedereen moet zelf weten wat 'ie er van vindt of wat 'ie ermee doet, maar dat is hoe ik erover denk.

Het gaat er niet om dat het slecht is, ik vind het gewoon goedkoop. In het beste geval is het een goede vervalsing. Je presenteert iets dat nep is als echt. Dat doen we natuurlijk volop in de elektronische muziek, maar bij de stem als meest menselijke expressievorm voelt dat voor mij gewoon niet OK. En nogmaals, iedereen moet zelf weten wat 'ie er van vindt of wat 'ie ermee doet, maar dat is hoe ik erover denk.
Ja, ieder z'n eigen mening maar als ik alles zelf schrijf en bedenk en ik alleen een goede stem nodig zou hebben dan zou het voor mij heel bruikbaar zijn.
Als ik een lekkere funky track maak waar een goede zangeres in zou passen dan zou het toch vreemd zijn als ik niet van de techniek gebruik zou maken, vooropgesteld dat ik het zelf naar m'n hand kan zetten.
Mensen kopen ook softsynths omdat ze het geld of de ruimte niet hebben om hardware te kopen en laten menselijke expressie horen, net doen of je een Moog hebt en lekker fiedelen en dan blijkt dat het software is, dan wordt je ook genept, ik vind het op die manier een non argument, maar ieder z'n idee hierover en ik kijk naar bruikbaarheid, als dit voor mij zou werken waarom niet.

Het grappige is dat ik 6 nummers door UDIO heb laten maken die over mijn band gaan en die draai ik voor een optreden .
Dan zeg ik tegen de mensen die aanwezig zijn dat dat Amerikaanse vrienden zijn die een nummer over mijn band hebben gemaakt .
Oh echt ? is dan de reactie (lol) :duivels::duivels::duivels:

Overigens denk ik wel dat veel van de context afhangt. Ik vind het nogal een verschil of een vocal een hoofd- of bijrol speelt in een track (verschil tussen een in echo verdronken refreintje in een dancenummer of een intieme ballad om maar wat te noemen) en in hoeverre de output nog verder wordt bewerkt. AI vocals die totaal onmenselijk worden gemaakt lijken me dan juist wel weer heel interessant om iets te noemen. Of een duet tussen een AI stem en een echte stem met misschien een interessante tekst over organisch vs artificieel. Maar dan heb je het over creatief gebruik van de content, niet een nepstem die probeert te doen alsof 'ie echt is.

Verder is het vooral een onderbuikdiscussie met weinig ratio, zie je muziek als puur brengen van klanken en geluidsgolven ongeacht de manier waarop ze worden opgewekt, of zijn er ook dingen in het ambacht of die je waardevol of belangrijk vindt. Dat zal voor iedereen anders zijn. Menige muzikant en luisteraar gruwt überhaupt van alles dat met elektronica te maken heeft omdat ze het 'nep' vinden, of het nu een synth of AI is. Ik ken genoeg rockers/metal heads die een keyboard op het podium al volstrekt onacceptabel vinden.

Het grappige is dat ik 6 nummers door UDIO heb laten maken die over mijn band gaan en die draai ik voor een optreden .
Dan zeg ik tegen de mensen die aanwezig zijn dat dat Amerikaanse vrienden zijn die een nummer over mijn band hebben gemaakt .
Oh echt ? is dan de reactie (lol) :duivels::duivels::duivels:
Haha, grappig. :)
Ach weet je, in de seventies toen veel artiesten muziek uitbrachten die ze in de studio maakten en op het podium niet konden brengen dan werd er door mensen schande van gesproken dat er backing tracks gebruikt werden.
Later had je weer samplers die gebruikt werden terwijl mensen dat zelf misschien helemaal niet ingespeeld hebben of dat niet eens kunnen en mensen maken er nu geen probleem van.
Mijn idee is dat als er techniek is die je goed in je muziek kan gebruiken dat je dat kan toepassen, maar ik vind het zelf wel belangrijk dat als het even kan dat je zelf zoveel mogelijk wel zelf doet en niet zoals een aantal een prompt invullen en dan rats flats weer een plaatje.

Verder is het vooral een onderbuikdiscussie met weinig ratio, zie je muziek als puur brengen van klanken en geluidsgolven ongeacht de manier waarop ze worden opgewekt, of zijn er ook dingen in het ambacht of die je waardevol of belangrijk vindt. Dat zal voor iedereen anders zijn. Menige muzikant en luisteraar gruwt überhaupt van alles dat met elektronica te maken heeft omdat ze het 'nep' vinden, of het nu een synth of AI is.
Ik hecht zeker waarde aan zelf iets maken, een druk op de knop geeft geen voldoening wat mij betreft, het is het proces van het creëeren, het maken van iets wat je bedenkt, da's het mooie.
Maar zoals eerder gezegd ; als ik een funky track maak en met zang wordt het nog een betere track dan zonder dan zou voor mij AI op het moment dat ik het naar m'n hand kan zetten zeker een aanwinst zijn.

Ik probeer voor mezelf een beetje te analyseren waar de weerstand vandaan komt, maar het is toch vooral het feit dat je op het verkeerde been wordt gezet denk ik. Stel je luistert een lied waarvan de zang je écht raakt en achteraf kom je erachter dat het de zang kunstmatig bleek te zijn is een beetje alsof je een mooie vrouw hebt gekust die achteraf een mooie vent* bleek te zijn. De ervaring was min of meer hetzelfde maar het was niet wat je verwacht of waar je om gevraagd had. Bij een Moog baslijntje uit een VST of een neppianootje heb ik dat toch minder. Waarschijnlijk omdat zang zoveel directer en intiemer is omdat het direct op onze communicatiecentra werkt ipv de abstractielaag die er bij andere klanken nog tussen zit.

* vrij naar gender en voorkeur aan te passen

Laatst gewijzigd:
En omdat een piano op een Kronos inspelen ruwweg dezelfde vaardigheid vereist als op een Steinway, terwijl dat voor zingen door een mens vs AI generatie niet opgaat.

Oh ik niet hoor. Over de vijfentachtig takes die nodig zijn om 4 maten acceptabel op te nemen hebben we het niet. En dan nog 1 worstenvingernootje weggommen en wat velocities corrigeren.

Ik denk deze AI discussie gaat over in hoeverre iemand zelf iets heeft bijgedragen aan het eindresultaat. Hoeveel moeite heb je ervoor moeten doen? En in hoeverre iemand dan als muzikant, artiest, en/of als een kunstenaar gezien wordt, of gezien zou moeten worden. AI maakt eea ook grijs gebied in de zin van dat de meeste mensen het verschil niet horen tussen AI en niet-AI muziek. Voor mij persoonlijk gaat het om in hoeverre jezelf een creatieve bijdrage hebt geleverd, je idee een originele creatie is, hoe authentiek het is, en of het muziekstuk zonder AI tools evenveel impact zou hebben gemaakt.

Ik heb wel het gevoel dat de grens aan het opschuiven is mbt wat wij als mensen acceptabel vinden. Milli Vanilli…wie kent ze niet? De twee “zangers” waren gelijk klaar toen bekend werd dat het een grote playback show was. En dat andere personen de zanglijnen hadden ingezongen, maar moeilijk “te vermarkten” waren. Maar ik denk dat de mainstream muziek industrie hier niet meer van wakker ligt. En de fans dus ook niet. Sommige mensen alles voor geld en status. Om uiteindelijk bij de AI psychiater te belanden :engel:

Laatst gewijzigd:
Wat je zegt, de grens van wat acceptabel is verschuift steeds meer. Tegenwoordig is het redelijk normaal dat artiesten zoals Beyoncé etc. playbacken. Milli Vanilli ging er destijds aan ten onder. Ik zag laatst een YouTube-filmpje waarin naar voren kwam dat J.Lo niet altijd haar eigen nummers inzong. Fans houden nog steeds van haar en haar muziek.

We zijn als mens(heid) constant in beweging. Iets wat je tien jaar geleden niet normaal vond, kan je nu ineens wél normaal vinden, en je begrijpt niet meer waarom je toen vasthield aan bepaalde overtuigingen, waarden, idealen en ideeën. Wel heb ik het idee dat je, naarmate je ouder wordt, hier wat meer in vast komt te zitten en wilt vasthouden aan de (zogenaamde) goede oude tijd.

Zelf merk ik dat ik in het gebruik van AI ook steeds makkelijker word (niet in muziek, maar voor andere toepassingen). Iemand zei een tijdje terug (volgens mij in dit topic) dat je AI ook kunt zien als een partner in je studio, net als een medemuzikant met wie je samenwerkt en waardoor je kunt leren en groeien en zo buiten je eigen grenzen kunt kijken. Net als in het echt, maar dan met iets digitaals. Een zogenaamde digitale producer.

Als je kijkt naar veel bekende artiesten, en dan bedoel ik meer Britney Spears en dergelijke, dan kunnen die vooral zingen en hebben ze verder een heel team van mensen dat de rest van de muziek maakt. Kijk je in de dj wereld, dan heb je ghost producers, waarbij de dj een smak geld betaalt en verder niets anders doet dan plaatjes draaien. Dat is voor mij “same same but different”.

Als iemand gelukkig wordt van het maken van muziek met een prompt, en daar voldoening uit haalt, dan moet die persoon dat lekker doen. Ik zou het wel fijn vinden als hij of zij dat erbij zegt, maar zelfs als dat niet gebeurt, zal het me verder een worst wezen.

We leven nou eenmaal in een wereld waarin list en bedrog voorkomen. Waar mensen zichzelf voor de gek houden. Ondanks dat ik het er niet mee eens ben, inclusief de richting waarin we hier op aarde naartoe gaan, focus ik me op mezelf (en de mensen die me dierbaar zijn). De meeste dingen kan ik niet veranderen, wel hoe ik ermee om ga en of ik kies voor angst, haat en negativiteit met alle gedachten en gevoelens die daarbij komen kijken, of voor liefde, positiviteit en vertrouwen.

We zijn als mens(heid) constant in beweging. Iets wat je tien jaar geleden niet normaal vond, kan je nu ineens wél normaal vinden, en je begrijpt niet meer waarom je toen vasthield aan bepaalde overtuigingen, waarden, idealen en ideeën. Wel heb ik het idee dat je, naarmate je ouder wordt, hier wat meer in vast komt te zitten en wilt vasthouden aan de (zogenaamde) goede oude tijd.

Dat we maar lang Koos Koets mogen blijven....oudere jongere!
Als je kijkt naar veel bekende artiesten, en dan bedoel ik meer Britney Spears en dergelijke, dan kunnen die vooral zingen en hebben ze verder een heel team van mensen dat de rest van de muziek maakt. Kijk je in de dj wereld, dan heb je ghost producers, waarbij de dj een smak geld betaalt en verder niets anders doet dan plaatjes draaien. Dat is voor mij “same same but different”.

Eens. Dat is ook mijn punt. In hoeverre ben je nog een muzikant als anderen het meeste werk verrichten?
We leven nou eenmaal in een wereld waarin list en bedrog voorkomen. Waar mensen zichzelf voor de gek houden.
Mensen willen gewoon belazert worden zeggen ze wel eens. En dus is daar een markt voor. Er zijn legio voorbeelden in de mainstream muziekindustrie.

Yep, maar dat vind ik net zo goed creatieve armoede en over het algemeen het soort muziek waar ik liever mijn geld en tijd niet aan besteed.

Uiteindelijk is de mainstream muziekindustrie gewoon handel. Minimaal investeren, maximaal harken. De interessante dingen gebeuren op de kleine podia, bandcamp, de kleine labeltjes etc. Van liefhebbers voor liefhebbers. Die komen niet op Q Music of Radio 538.

Yep, maar dat vind ik net zo goed creatieve armoede en over het algemeen het soort muziek waar ik liever mijn geld en tijd niet aan besteed.

Uiteindelijk is de mainstream muziekindustrie gewoon handel. Minimaal investeren, maximaal harken. De interessante dingen gebeuren op de kleine podia, bandcamp, de kleine labeltjes etc. Van liefhebbers voor liefhebbers. Die komen niet op Q Music of Radio 538.
Exact dat.

Een ding weet ik ,AI blues klinkt als een klok op you tube en ik ben geen blues liefhebber . Niet alles natuurlijk maar er zitten heel veel pareltjes tussen .
In acht genomen dat zoiets maken op AI geen tijd kost als je het vergelijkt met traditioneel studio werk .
En dan heb ik het nog niet over de kosten ,Ai is zo goed als gratis tegenover ouderwets studio werk .
Je moet geen vaardigheden bezitten ,geen dure spullen ,geen repetities ,geen gelijkgestemde mede muzikanten .
Geen lidmaatschap van sabam /buma
Bij ons gaan alle cafe s op de fles dus plaatsen om op te treden verdwijnen.
Waarom dure artiesten betalen .Een grote light show ,een hoop dancers en een playbacker of een slechte zanger die er goed uit ziet met autotune.
Of een DJ die komt draaien op een enorm podium met toeters en bellen
Livenation regelt het wel samen met de media (allemaal van de zelfde clan)
Daar gaan de meeste mensen tegenwoordig naar kijken .
Het is al een tijdje over en uit voor de meeste traditionele muzikanten ,Een nieuwe tijd breekt aan .
Bob Dylan wist het al in 1964.

Nou, ik heb weer een stampvolle concertagenda tot in elk geval de zomer van dit jaar, waarvan het overgrote deel op lokale podia, dus volgens mij valt het allemaal nog best wel mee. Als je wil dat er een levendige muziekscene is, moet je het ook opzoeken en ondersteunen in plaats van er alleen maar van achter je computer over te mopperen.

Voor mij persoonlijk gaat het om in hoeverre jezelf een creatieve bijdrage hebt geleverd, je idee een originele creatie is, hoe authentiek het is, en of het muziekstuk zonder AI tools evenveel impact zou hebben gemaakt.
Zelf merk ik dat ik in het gebruik van AI ook steeds makkelijker word (niet in muziek, maar voor andere toepassingen). Iemand zei een tijdje terug (volgens mij in dit topic) dat je AI ook kunt zien als een partner in je studio, net als een medemuzikant met wie je samenwerkt en waardoor je kunt leren en groeien en zo buiten je eigen grenzen kunt kijken. Net als in het echt, maar dan met iets digitaals. Een zogenaamde digitale producer.
Voor mij is muziek en tracks maken een hobby, soms is het wat pielen en soundsurfen omdat ik wat wil freaken maar bij tracks is het 't hele proces vanaf het eerste idee t/m het hele arrangement wat ik heel leuk vind als een schilderij of een puzzel dat steeds meer tot wording komt, ik zou het helemaal niet leuk vinden om met een prompt een heel nummer in een minuut te zien verschijnen, ik zou daar geen plezier aan beleven.
Dat gezegd hebbende heb ik tot nu toe ook wel 'ns nummers gemaakt waar ik graag zang in had gehad, sommige nummers lenen zich daar goed voor en als AI zo goed wordt dat je net als in een daw het goed kan inregelen dus niet met een prompt maar alles zelf helemaal naar smaak kan maken dan zou ik AI als zangeres een meerwaarde vinden, dan wordt het voor mij een soort gereedschap.

Zelfde zou zijn bij tracks waarmee ik vastgelopen ben omdat ik bijv geen goede bridge erbij kon bedenken of zoiets, als Ai me op een gegeven moment uit de brand zou kunnen helpen met ideetjes dan zou ik dat wel doen denk ik al wil ik het dan nog wel zelf inspelen maar meer als creatieve hulp op dat moment.
Ander voorbeeld zou kunnen zijn dat ik AI vraag om een intro in de ene of andere stijl als ik 'ns wat nieuws zou willen maken en even geen inspiratie heb, dan zou dat een beginnetje kunnen zijn waar ik op voortborduur, gewoon om op gang te komen met iets, AI zou voor mij dan een soort ideëenmachine zijn en dan zou ik aan zo'n ideetje weer m'n eigen draai geven want ik ben veel te eigenwijs om AI te laten bepalen hoe m'n muziek moet klinken. :D

Maar voorlopig heb ik het nog niet gebruikt en liggen onaf gemaakte tracks nog op de plank want ik wil voor 100% controle en niet dat AI aan de haal gaat met mijn track.

ok.. ff een andere figuurlijke knuppel.. Met al deze AI dreiging.. Hoe denken jullie dan over drummers? Al vroeg in de 80s (en 70s) kwamen er oplossingen deze te vervangen.

Roland wilde ook de bassist ooit vervangen. :) Maar de weerstand van puristen destijds (....) Ondanks het niet natuurgetrouwe geluid is er toch liefde ontstaan voor het karakter in dit geluid. En iedereen gaat zelfs anno nu nog voor de vele replica's van apparaten die destijds deze revolutie hebben veroorzaakt.

Qua drums: Geef mij maar de Purdieshuffle.. Elke keer als ik ergens een kitje zag staan kon ik het toch niet laten.. :D maar ergens 90s ben ik ook voor het geluid van drumcomputers gegaan. Je moet wat als je drums wilt en je kan zo'n ding niet stallen.

Laatst gewijzigd:
Ja, geen drumcomputer haalt het bij Bernard Purdie natuurlijk maar zonder de drumcomputers hadden we veel electronische stijlen niet gehad denk ik?
Ik was indertijd één van degenen die een 303 en 606 als begeleiding bij de gitaar van iemand kocht, daar waren ze voor bedoeld en house bestond nog niet.
Die 303 was een ramp om te programmeren vond ik en heb een paar jaar later het spul voor veel te goedkoop verkocht want toen was de house helemaal in en hadden allerlei gasten wel zin in dat setje van me terwijl ik toen nog niet echt op de hoogte was van de house en de 303/606.

Je verhaal doet me terug denken aan de verhalen die toen indertijd rond gingen over drumcomputers die drummers zouden vervangen, indertijd in de Muppetshow had je Dudley Moore die met een muziekcomputer kwam en waarbij hij zingt "mama, don't allow no guitarplayer here" en "mama, don't allow no drummer in here" en dat valt bij de hippiemuzikanten natuurlijk niet in goede aarde;

Back