Wat je zegt, de grens van wat acceptabel is verschuift steeds meer. Tegenwoordig is het redelijk normaal dat artiesten zoals Beyoncé etc. playbacken. Milli Vanilli ging er destijds aan ten onder. Ik zag laatst een YouTube-filmpje waarin naar voren kwam dat J.Lo niet altijd haar eigen nummers inzong. Fans houden nog steeds van haar en haar muziek.
We zijn als mens(heid) constant in beweging. Iets wat je tien jaar geleden niet normaal vond, kan je nu ineens wél normaal vinden, en je begrijpt niet meer waarom je toen vasthield aan bepaalde overtuigingen, waarden, idealen en ideeën. Wel heb ik het idee dat je, naarmate je ouder wordt, hier wat meer in vast komt te zitten en wilt vasthouden aan de (zogenaamde) goede oude tijd.
Zelf merk ik dat ik in het gebruik van AI ook steeds makkelijker word (niet in muziek, maar voor andere toepassingen). Iemand zei een tijdje terug (volgens mij in dit topic) dat je AI ook kunt zien als een partner in je studio, net als een medemuzikant met wie je samenwerkt en waardoor je kunt leren en groeien en zo buiten je eigen grenzen kunt kijken. Net als in het echt, maar dan met iets digitaals. Een zogenaamde digitale producer.
Als je kijkt naar veel bekende artiesten, en dan bedoel ik meer Britney Spears en dergelijke, dan kunnen die vooral zingen en hebben ze verder een heel team van mensen dat de rest van de muziek maakt. Kijk je in de dj wereld, dan heb je ghost producers, waarbij de dj een smak geld betaalt en verder niets anders doet dan plaatjes draaien. Dat is voor mij “same same but different”.
Als iemand gelukkig wordt van het maken van muziek met een prompt, en daar voldoening uit haalt, dan moet die persoon dat lekker doen. Ik zou het wel fijn vinden als hij of zij dat erbij zegt, maar zelfs als dat niet gebeurt, zal het me verder een worst wezen.
We leven nou eenmaal in een wereld waarin list en bedrog voorkomen. Waar mensen zichzelf voor de gek houden. Ondanks dat ik het er niet mee eens ben, inclusief de richting waarin we hier op aarde naartoe gaan, focus ik me op mezelf (en de mensen die me dierbaar zijn). De meeste dingen kan ik niet veranderen, wel hoe ik ermee om ga en of ik kies voor angst, haat en negativiteit met alle gedachten en gevoelens die daarbij komen kijken, of voor liefde, positiviteit en vertrouwen.