Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

Ik vind al die trash tv nu al niet interessant.

En jij bent? Geen zanger waarschijnlijk :D maar zie het als sport. Een stem is een spier. Alleen door training kan je prestaties vergroten (bereik, uithoudingsvermogen, zuiverheid etc). Dezelfde moeite die een sporter doet om een wereldrecord te vestigen. Dat is wat ik probeer te zeggen. Daar zal AI nooit een eind aan maken omdat er geen prestatie geleverd wordt.

Waar ik wel een beetje benieuwd naar ben.. Nieuw materiaal van overleden artiesten, en dan vooral de kwaliteit bij gebruik van AI. Ik hoorde onlangs iets over de 'Elvis Evolution' in London. groot uitgemeten met gebruik van AI en Hologram.. Fans betaalden 300 pond, en waren niet echt tevreden. Een klein momentje dat Elvis geprojecteerd werd. Een look-a-like die ging dansen en er niet echt op leek., geuren die aan de King zouden moeten herinneren (parfums) etc.. Maar sommige mensen betalen graag wat extra om iets te zien van hun idool. En misschien dan ook met nieuw AI gegereerd geluid en beeldmateriaal??

De video hieronder is zo te zien ook gewoon projectie (op doorzichtig gaas, glas), is geen 3d.

Bandcamp laat geen AI-gegeneerde muziek meer toe.

Our guidelines for generative AI in music and audio are as follows:

• Music and audio that is generated wholly or in substantial part by AI is not permitted on Bandcamp.
  • Any use of AI tools to impersonate other artists or styles is strictly prohibited in accordance with our existing policies prohibiting impersonation and intellectual property infringement.

Daar kun je vast wel een AI model in trainen 😁
Dat lijkt me ook beter maar ze vragen het aan de luisteraar in eerste instantie, toch ??

If you encounter music or audio that appears to be made entirely or with heavy reliance on generative AI, please use our reporting tools to flag the content for review by our team. We reserve the right to remove any music on suspicion of being AI-generated.

With this policy, we’re putting human creativity first, and we will be sure to communicate any updates to the policy as the rapidly changing generative AI space develops. Thank you.
Er zijn zelfs mensen die hun eigen stem in een AI model hebben gestopt, als ik dit bericht goed heb begrepen.. Gloomy - Straight From The Source (Jay30k Remix)

En jij bent? Geen zanger waarschijnlijk :D

Ik zie de relevantie niet? Al die talentenjachten, reality shows en andere goedkope emotie TV waarbij wannabe's worden gehyped en geëxploiteerd (of voor schut worden gezet) vind ik gewoon ruk. Of het nu om zingen, koken, dansen, kunstschaatsen of weet ik veel wat ze allemaal verzinnen gaat.

Waar ik wel een beetje benieuwd naar ben.. Nieuw materiaal van overleden artiesten, en dan vooral de kwaliteit bij gebruik van AI. Ik hoorde onlangs iets over de 'Elvis Evolution' in London. groot uitgemeten met gebruik van AI en Hologram.. Fans betaalden 300 pond, en waren niet echt tevreden. Een klein momentje dat Elvis geprojecteerd werd. Een look-a-like die ging dansen en er niet echt op leek., geuren die aan de King zouden moeten herinneren (parfums) etc.. Maar sommige mensen betalen graag wat extra om iets te zien van hun idool. En misschien dan ook met nieuw AI gegereerd geluid en beeldmateriaal??

De video hieronder is zo te zien ook gewoon projectie (op doorzichtig gaas, glas), is geen 3d.

Ze hebben jaren geleden al geprobeerd met 'hologrammen' (in feite Pepper's Ghost techniek die al 150 jaar bestaat) met name dode idolen opnieuw op het podium te zetten, alleen toen was het grotendeels handwerk met CGI. Ik heb hier voorbeelden van gezien op beurzen maar vond het niet heel indrukwekkend. Als je er precies onder de juiste hoek naar kijkt lijkt het vrij realistisch maar ik vond het meer een leuk optisch bedrog dan dat ik het gevoel had dat ik naar een live performance zat te kijken. Ik geloof ook niet dat het echt is aangeslagen want ik hoor er nooit meer iets over (tot nu dan met AI).

Laatst gewijzigd:
Ik vraag me af of mensen echt zitten te wachten op een tour van Elvis of George Michael. Ja, er zal natuurlijk interesse zijn van superfans en omdat het iets nieuws en opmerkelijks is, maar uiteindelijk denk ik toch dat 'live' muzikanten een grotere aantrekkingskracht hebben als ze ook echt leven.

Ik zie de relevantie niet? Al die talentenjachten, reality shows en andere goedkope emotie TV waarbij wannabe's worden gehyped en geëxploiteerd (of voor schut worden gezet) vind ik gewoon ruk. Of het nu om zingen, koken, dansen, kunstschaatsen of weet ik veel wat ze allemaal verzinnen gaat.
Ik kijk het ook niet.. het moet je ding maar net zijn idd... Je kunt ook gewoon de finalisten op YT kijken en alle crap skippen. Maar ik snap de sensatie wel als iemand echt goed is.. of instrumentalisten ontdekkenop YT, Inspiratie opdoen, een setup die interessant is.. daar wil je meer van weten. Ik denk dat je wel snap ik bedoel maar praten een beetje langs elkaar.. dit is dus iets wat AI nooit zou kunnen vervangen (poging 3 :D)

Ik volg zelf niet veel mensen maar ik vind Davey504 wel leuk en vermakelijk, naast dat hij lekker kan bassen.. En ook mensen op YT zijn dus fake.. Een gitarist met super veel volgers. Composities en solo's van andere onbekende gitaristen gejat en alles op lager tempo ingespeeld. Alleen maar om indruk te maken als mens

Ze hebben jaren geleden al geprobeerd met 'hologrammen' (in feite Pepper's Ghost techniek die al 150 jaar bestaat) met name dode idolen opnieuw op het podium te zetten, alleen toen was het grotendeels handwerk met CGI. Ik heb hier voorbeelden van gezien op beurzen maar vond het niet heel indrukwekkend. Als je er precies onder de juiste hoek naar kijkt lijkt het vrij realistisch maar ik vond het meer een leuk optisch bedrog dan dat ik het gevoel had dat ik naar een live performance zat te kijken. Ik geloof ook niet dat het echt is aangeslagen want ik hoor er nooit meer iets over (tot nu dan met AI).

Klopt. Dit is gewoon projectie.. geen 3d. Maar ik geloof dat in Las Vegas meerdere artiesten te zien zijn via deze techniek. Misschien bestaande muziek van deze artiesten.

Ik weet trouwens niet hoe de AI Beatles opnames zijn ontvangen bij fans.. luister net een video.. nogal gemixte comments... laat maar. :D

Ik vraag me af of mensen echt zitten te wachten op een tour van Elvis of George Michael. Ja, er zal natuurlijk interesse zijn van superfans en omdat het iets nieuws en opmerkelijks is, maar uiteindelijk denk ik toch dat 'live' muzikanten een grotere aantrekkingskracht hebben als ze ook echt leven.
Ik weet het wel zeker. Maar dan moet het echt goed zijn. Zoals ik al hierboven schreef. Mensen betaalden 300 pond voor 'Elvis Evolution' waar AI en Holograms gebruikt zouden worden..

Laatst gewijzigd:
Ik weet het wel zeker. Maar dan moet het echt goed zijn. Zoals ik al schreef hierboven schreef. Mensen betaalden 300 pond voor 'Elvis Evolution' waar AI en Holograms gebruikt zouden worden..
Als het echt succesvol was draaide het nog steeds of ging het de wereld rond denk ik dan.

Als het echt succesvol was draaide het nog steeds of ging het de wereld rond denk ik dan.
een review.. er zijn er wel meer te vinden.. deze is nog best mild.. maar Fans gaan echt ver voor The King kennelijk..

Het is idd niet goed.. dat zei ik hier boven ook al ergens :D Elvis fans hebben echt veel over voor zoiets. Met Musicals zie je dat soort hysteria ook trouwens.. mensen die tig x naar dezelfde musical gaan bv.

Laatst gewijzigd:
een review.. er zijn er wel meer te vinden.. deze is nog best mild.. maar Fans gaan echt ver voor The King kennelijk..
Ja, zoals ik zei, superfans etc die zullen altijd dikke munten betalen, al kom je met een emmer stront met een foto van het idool erop.

Maar of die groep groot genoeg is om zoiets op grote schaal en terugkerend te doen?

Maar of die groep groot genoeg is om zoiets op grote schaal en terugkerend te doen?
Als het echt goed is!! Sommige Elvis fans hebben zelfs een kamer ingericht met alles van hun held en daar komt alleen maar meer bij.. net zoals jij en ik een hok vol muziektroep hebben en zich door GAS niet kunnen inhouden.. :D Moeilijk voor te stellen misschien maar neem alleen maar de kijkcijfers van de finale van zo'n talentshow.

Wellicht wordt de Wow factor nog iets door geëvalueerd maar die Elvis Evelution staat ook gepland voor andere steden (Berlijn, Tokyo, Las Vegas)...

Ik zag onlangs dat het liedje hieronder hoog genoteerd staat qua aantal plays. Ik heb em net toch maar eens even op bij het ontbijt opgezet.. zeker eerlijke muziek. Een van de betere zangers (ook live) van de laatste tijd maar hier zitten toch z'n beetje alle clichés in qua akkoorden en breaks die ook al tig keer zijn gedaan in de 60 en 70s?
Bij de pre-chorus moest ik ook direct denken aan Josh Stone - Super Duper.. ook redelijk retro.. en ik hoor nog wat dingen die me aan liedjes van de O'Jays doen denken.. kortom. Stop allemaal aub met muziek maken, want het is toch al een keer gedaan. :D

Ik merk zelf dat er steeds meer AI gegenereerde muziek op Youtube verschijnt. Sommige "artiesten" brengen bijna om de dag nieuwe muziek uit van een hoog niveau (Soms zelfs meerdere nummers per dag). De muziek van mensen die zelf componeren en al ploeterend misschien een keer per maand iets publiceren sneeuwt daardoor in snel tempo onder.
Hoewel de cijfers specifiek voor YouTube ontbreken (wordt om commerciele redenen afgeschermd), laten andere platforms (zoals Deezer) zien dat AI-gegenereerde muziek een groeiend deel van nieuwe uploads vormt (bijvoorbeeld ~18 % per jaar bij Deezer), wat een trend weerspiegelt die waarschijnlijk ook invloed heeft op YouTube-uploads. Dat zal op de andere platforms dan ook niet minder zijn vermoed ik.

Zelf hou ik ervan om mijn muziek zelf te componeren. Dat is inspirerend, veel leuker en geeft uiteindelijk ook veel meer voldoening op de lange termijn. Ook als er straks misschien bijna niemand meer naar luistert (who cares).

AI “artiesten” zijn uit op passive income, dus zo veel mogelijk plays in allerlei playlists zijn vaak net zo opportunistisch met muziek bezig als met crypto.
platforms doen het zelf ook met eigen artiesten, des te minder hoeft er naar echte artiesten te gaan.

De mooie videos zal nog even duren ,maar de muziek is er al , het gaat supersnel ,denk dat ik Sabam maar ga opzeggen want dat heeft ook geen nut meer

Ik zag onlangs dat het liedje hieronder hoog genoteerd staat qua aantal plays. Ik heb em net toch maar eens even op bij het ontbijt opgezet.. zeker eerlijke muziek. Een van de betere zangers (ook live) van de laatste tijd maar hier zitten toch z'n beetje alle clichés in qua akkoorden en breaks die ook al tig keer zijn gedaan in de 60 en 70s?
Bij de pre-chorus moest ik ook direct denken aan Josh Stone - Super Duper.. ook redelijk retro.. en ik hoor nog wat dingen die me aan liedjes van de O'Jays doen denken.. kortom. Stop allemaal aub met muziek maken, want het is toch al een keer gedaan. :D
Zeker is Bruno Mars een goede zanger maar idd hij weet ook wel waar Abraham de mosterd haalt en Josh Stone kijkt ook naar het verleden want je hoort zeker de O'Jays maar ook duidelijk oa de Isley Brothers terug, da's op zich niet erg want er zijn slechtere artiesten van wie je kan pikken natuurlijk, beter goed gejat dan slecht bedacht toch?

Wat ik wel bedenkelijk vind is dat mensen schijnbaar zonder enige gene AI muziek posten en dan voordoen alsof ze artiest zijn en zelfs youtube videos van elkaar pikken en dan op hun eigen channel die dan weer posten om maar clicks te genereren, ik zou me schamen als ik dat soort dingen zou doen.
Zelf heb ik wel 'ns een keer meegemaakt dat een clip van mij onder een andere naam op een gegeven moment op youtube te zien was, ik kon dat duidelijk zien omdat het een oud optreden was van the Little River band met de song Reminiscing in Music Laden, een oud Duits live muziekprogramma, ik had dat indertijd met de videorecorder opgenomen.

Toen ik dat wilde digitaliseren om op youtube te posten omdat het een hele goede live uitvoering was van dat nummer toen kwam ik er achter dat video naar mp4 omzetten wat tricky kan zijn omdat video opnames in een soort van blokken gaat en dan is dat lastig om te zetten dus het lukte wel maar ergens in de track zag je een overgang net niet helemaal vloeiend.
Toen ik later die clip weer 'ns tegenkwam onder een andere naam zag ik precies die niet vloeiende overgang dus wist ik dat die persoon die clip gedownload had en opnieuw op youtube had gezet.

Back