Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

Een ding weet ik zeker ,ik maak muziek die anders is als de rest Niet overdreven veel anders maar toch uniek .Helaas lopen de muziekanten tegenwoordig elkaar achterna onder het mom dat verkoopt nu.
Of dat is in momenteel . De orignaliteit is daarom ver te zoeken ook met dank aan de TV en radio waar het eenzijdigheid troef is.
AI doet eigenlijk precies het zelfde als wat de jaren 60 groepen deden met zwarte muziek uit de jaren 40 en 50 ,Het was er al maar nog niet commercieel uitgebuit
voorbeeld :do wa diddy van de exciters en zo zijn er honderden.
De meeste mainstream hits werden opgenomen door een select groepje muzikanten ,die op tv kwamen waren fakers
Het draaide altijd al om geld

Zeker is Bruno Mars een goede zanger maar idd hij weet ook wel waar Abraham de mosterd haalt en Josh Stone kijkt ook naar het verleden want je hoort zeker de O'Jays maar ook duidelijk oa de Isley Brothers terug, da's op zich niet erg want er zijn slechtere artiesten van wie je kan pikken natuurlijk, beter goed gejat dan slecht bedacht toch?

Wat ik wel bedenkelijk vind is dat mensen schijnbaar zonder enige gene AI muziek posten en dan voordoen alsof ze artiest zijn en zelfs youtube videos van elkaar pikken en dan op hun eigen channel die dan weer posten om maar clicks te genereren, ik zou me schamen als ik dat soort dingen zou doen.
Zelf heb ik wel 'ns een keer meegemaakt dat een clip van mij onder een andere naam op een gegeven moment op youtube te zien was, ik kon dat duidelijk zien omdat het een oud optreden was van the Little River band met de song Reminiscing in Music Laden, een oud Duits live muziekprogramma, ik had dat indertijd met de videorecorder opgenomen.

Toen ik dat wilde digitaliseren om op youtube te posten omdat het een hele goede live uitvoering was van dat nummer toen kwam ik er achter dat video naar mp4 omzetten wat tricky kan zijn omdat video opnames in een soort van blokken gaat en dan is dat lastig om te zetten dus het lukte wel maar ergens in de track zag je een overgang net niet helemaal vloeiend.
Toen ik later die clip weer 'ns tegenkwam onder een andere naam zag ik precies die niet vloeiende overgang dus wist ik dat die persoon die clip gedownload had en opnieuw op youtube had gezet.

Dat is wel heel toevallig, dat je jouw video dan tegenkomt. Mochten er inkomsten gegenereerd worden (wat soms schijnt voor te komen), die gaan sowieso naar de schrijvers.. De melodie wordt herkend (hoeft niet eens dezelfde tekst te hebbeb) en er komt een copyright infringement.

Ik zag onlangs een video over Michael Bolton. Een track die hij zou hebben geschreven "Love is a wonderful thing" en redelijk goed scoorde, leek nogal op een liedje van de Isley Brothers. Het kwam tot een rechtzaak, en hij werd beticht van plagiaat maar hij ontkende dat hij dit liedje ooit gehoord zou hebben en vond dus dat hij niet hoefde te betalen.. uiteindelijk wel natuurlijk maar wel een ironisch verweer. :D Ik ben geen fan van zijn muziek, wel een bijzondere stem maar da's ook alles, en het is duidelijk dat hij veel naar soul heeft geluisterd.

Toch is de kans altijd aanwezig dat je iets maakt wat al eens gemaakt is, min of meer. In mijn pogingen tot audio was het overduidelijk te horen dat ik naar Disco heb geluisted. Maar ook heb ik gepoogd oldskool house te maken, wat nooit echt gelukt is. :D Geen probleem natuurlijk, de jacht naar de apparatuur en er wat mee proberen was juist het allerleukst.
Ik denk dat dat ook wel de toekomst van muziek is. YTers die hun bijnzondere apparaten demo'en en er iets van muziek mee maken.. dat inspireert ook anderen weer een bepaald apparaat aan te schaffen. :)
Ik vraag me af of dit ooit ge-faked gaat worden door AI. Ik keek altijd graag dierenfilmpjes... maar sinds AI is alle social media vervuild met extreem opzienbarende / schokkende, bijna onrealistische filmpjes. Iets wat je 10 jaar terug op het puntje van je stoel deed zitten, maar nu scroll je er voorbij want het is bijna altijd nep. En het lijkt ook wel of dit soort filmpjes in algoritmes terechtkomen.. best eng.

Laatst gewijzigd:
Hier een 90 minuten deep dive en contemplaties over AI gegenereerde muziek, Suno, het gedachtengoed van tech optimisten in silicon valley, AI CEO's die het pushen etc. door Adam Neely

Is er al een AI-dienst die dit soort video's kan omzetten tot filmpjes met de hoofdpunten samengevat en een lengte van maximaal 5 minuten?
Gemini zegt dit

"In deze video bekritiseert Adam Neely de opkomst van commerciële generatieve AI-muziekbedrijven zoals Sunno, waarbij hij betoogt dat hun visie op de toekomst van muziek schadelijk is voor zowel makers als luisteraars. Neely stelt dat deze technologie, gedreven door technocapitalistische belangen, muziek reduceert tot een passief consumptieproduct en een "gamified" ervaring, wat leidt tot het verlies van vakmanschap (deskilling), artistieke eigenheid en betekenisvolle menselijke connectie [04:31]. Hij waarschuwt dat de versnelling van AI-geproduceerde "slop" de markt voor opgenomen muziek zal overspoelen, waardoor live-optredens uiteindelijk het laatste toevluchtsoord worden voor authentiek, menselijk vakmanschap [01:23:01]. De video roept muzikanten op om zich te verzetten tegen deze "onvermijdelijke" technologische toekomst door prioriteit te geven aan waarden als geduld, gemeenschap en ambacht boven de efficiëntie en winstbejag van Silicon Valley [01:18:46]."

Geen idee of het klopt, want ik heb niet gekeken.

"Waardoor live-optredens uiteindelijk het laatste toevluchtsoord worden voor authentiek, menselijk vakmanschap"

Klinkt best prima eigenlijk, terug naar de basis. :D

Gemini zegt dit

"In deze video bekritiseert Adam Neely de opkomst van commerciële generatieve AI-muziekbedrijven zoals Sunno, waarbij hij betoogt dat hun visie op de toekomst van muziek schadelijk is voor zowel makers als luisteraars. Neely stelt dat deze technologie, gedreven door technocapitalistische belangen, muziek reduceert tot een passief consumptieproduct en een "gamified" ervaring, wat leidt tot het verlies van vakmanschap (deskilling), artistieke eigenheid en betekenisvolle menselijke connectie [04:31]. Hij waarschuwt dat de versnelling van AI-geproduceerde "slop" de markt voor opgenomen muziek zal overspoelen, waardoor live-optredens uiteindelijk het laatste toevluchtsoord worden voor authentiek, menselijk vakmanschap [01:23:01]. De video roept muzikanten op om zich te verzetten tegen deze "onvermijdelijke" technologische toekomst door prioriteit te geven aan waarden als geduld, gemeenschap en ambacht boven de efficiëntie en winstbejag van Silicon Valley [01:18:46]."

Geen idee of het klopt, want ik heb niet gekeken.

"Waardoor live-optredens uiteindelijk het laatste toevluchtsoord worden voor authentiek, menselijk vakmanschap"

Klinkt best prima eigenlijk, terug naar de basis. :D
Ja dit is wel een goede samenvatting maar de video bekijken is toch ook wel een 'meaningful consumer experience' om het uit te drukken in termen waarop men muziek maken met Suno aan de man wil brengen.

Filmpjes die langer duren dan 15-20 minuten moeten toch met een spannendere belofte komen dan dat... anderhalf uur, ik sla hem over.

Ja ok, maar dan mis je toch vraagstukken zoals: had AI met hip-hop kunnen komen als het volledig getrained was op jaren 70 pop muziek?

Of met jazz, destijds een reactie op meer conventionele manieren van muziek maken.

Nouja je kunt hier wel wat tegenover zetten, muziekstromingen die juist ontstaan door het gebruik van ai (je ziet dat al, bijv. jaren 60 pop liedjes met absurde humoristische teksten) of juist als een tegenreactie erop.

Of over of je zou moeten kiezen tussen het steunen van 'menselijkheid' of van technologische acceleratie en het wereldbeeld van Silicon Valley tech priesters.

Nouja...ik mijmer nog even door met de vraag over de betekenis van muziek maken op de computer in je uppie, en het dan online zetten, tussen een muziekberg die nu nog verder groeit door het gemak van ai. En over of het wel zo is dat muziek maken live in een ruimte met andere mensen en een publiek dan nog het enige betekenisvolle zou zijn.

bijv. jaren 60 pop liedjes met absurde humoristische teksten
Zeker nog nooit van Richard Cheese gehoord?

Ik vond de video van Adam Neely wel de moeite waard, ondanks dat deze zo lang was.
(prima "second screen" materiaal in ieder geval :P)

Je kon er op wachten natuurlijk, volgende stap zal op een gegeven moment een AI daw zijn die je kan bouwen zoals je wilt, kwestie van prompts en spelen met die hap.
Het is nu nog in Beta maar je kan 'm proberen, free en open source en nu nog een simpele interface maar met een aktieve community zie ik er wel mooie schillen overheen komen en ze hebben al wat presets ook en je kan saven;

Deze kwam ik tegen als 'argument' in een discussie over AI vs 'echt'.
Wat is nog 'echt' aan veel van de hedendaagse artiesten....

626441092_26898005063122645_8294924820297429445_n.jpg

Ja ok, maar dan mis je toch vraagstukken zoals: had AI met hip-hop kunnen komen als het volledig getrained was op jaren 70 pop muziek?

Of met jazz, destijds een reactie op meer conventionele manieren van muziek maken.

Nouja je kunt hier wel wat tegenover zetten, muziekstromingen die juist ontstaan door het gebruik van ai (je ziet dat al, bijv. jaren 60 pop liedjes met absurde humoristische teksten) of juist als een tegenreactie erop.
Tuurlijk wel, je kan met prompt ingeven wat je wilt dus zolang iemand met een origineel idee komt dan kan je AI van alles laten doen.
In plaats van dat sommigen creatieve geesten nieuwe mengvormen van bestaande muziek maken vatten ze het nu in een prompt samen en dan rolt er vanzelf wat uit.
Je kan je wel afvragen in hoeverre iemand nog muzikant of composer is in dit soort gevallen, de noeste arbeid en het leggen van de puzzel dat doet dan AI voor je natuurlijk.

Of over of je zou moeten kiezen tussen het steunen van 'menselijkheid' of van technologische acceleratie en het wereldbeeld van Silicon Valley tech priesters.
Sillicon Valley hoeft niet gesteund te worden, altijd de mens steunen maar de geest is uit de fles die gaat er niet meer in.

Nouja...ik mijmer nog even door met de vraag over de betekenis van muziek maken op de computer in je uppie, en het dan online zetten, tussen een muziekberg die nu nog verder groeit door het gemak van ai. En over of het wel zo is dat muziek maken live in een ruimte met andere mensen en een publiek dan nog het enige betekenisvolle zou zijn.
Zolang ik plezier heb met m'n hobby ga ik lekker door en ik heb net Synthesizer V Dreamtonics gedownload om te proberen, als hobbyist is het geen doen om iemand in te huren als je geen geld met muziek hoeft te verdienen, je kan heel creatief gebruik maken van zoiets, het is voor mij net als een andere plugin, je speelt een melodie en in dit geval maak je er zelf een tekst bij.

Laatst gewijzigd:
Deze kwam ik tegen als 'argument' in een discussie over AI vs 'echt'.
Wat is nog 'echt' aan veel van de hedendaagse artiesten....
In een aantal gevallen is het niet zo echt allemaal, als ik dan naar de afgelopen contest terugkijk dan vind ik het creatieve gehalte toch wel wat hoger liggen dan bij een aantal van de gemiddelde tracks die je op de radio hoort.

Tuurlijk wel, je kan met prompt ingeven wat je wilt dus zolang iemand met een origineel idee komt dan kan je AI van alles laten doen.
In plaats van dat sommigen creatieve geesten nieuwe mengvormen van bestaande muziek maken vatten ze het nu in een prompt samen en dan rolt er vanzelf wat uit.
Nou, echt nieuwe genres uitvinden lijkt me nogal lastig als er geen trainingsmateriaal aanwezig is omdat een genre nog niet bestaat. Cross-overs van bestaande genres is natuurlijk wel heel makkelijk, 'doe Rihanna maar dan als country', want zowel Rihanna als country zijn aanwezig als trainingsmateriaal dus daar kan zo'n generative AI wel iets mee. Maar vanuit het niets Hip Hop of Jazz genereren terwijl de AI dat nog nooit is tegengekomen lijkt me met de huidige modellen niet realistisch.

In een aantal gevallen is het niet zo echt allemaal, als ik dan naar de afgelopen contest terugkijk dan vind ik het creatieve gehalte toch wel wat hoger liggen dan bij een aantal van de gemiddelde tracks die je op de radio hoort.
De discussie ging inderdaad over 'grotere namen' die momenteel populair zijn.
Niet over ons gewone stervelingen die hun hart en ziel in een track pompen.

Hoe 'echt' ben je als je alle moderne tools gebruikt en een team hebt die het meeste werk voor je doet t.o.v. een producer die AI gebruikt voor z'n liedjes.
Waar zit dan nog het verschil zeg maar.

Ik snap het argument wel trouwens.

Nou, echt nieuwe genres uitvinden lijkt me nogal lastig als er geen trainingsmateriaal aanwezig is omdat een genre nog niet bestaat. Cross-overs van bestaande genres is natuurlijk wel heel makkelijk, 'doe Rihanna maar dan als country', want zowel Rihanna als country zijn aanwezig als trainingsmateriaal dus daar kan zo'n generative AI wel iets mee. Maar vanuit het niets Hip Hop of Jazz genereren terwijl de AI dat nog nooit is tegengekomen lijkt me met de huidige modellen niet realistisch
In hoeverre is een genre nieuw, eigenlijk is het voortborduren op iets bestaands, zo is de jazz ooit ontstaan uit de blues en gospel, ontwikkelde zich van ragtime en oldskool tot steeds meer gecompliceerde muziek en hiphop maakte weer dankbaar gebruik van de jazz en door de moderne techniek ontstond een "nieuw" genre.

Veel van de genres van de laatste 60 jaar zijn veelal te danken aan nieuwe ontwikkelingen in techniek waardoor andere dingen mogelijk waren, nu je al weer wat jaren muziek zo kan ontleden dat je granulair bezig bent en milisecondes kan freezen en als tegenovergestelde rustig iets met 300 bpm kan maken en alle variaties tussen die twee uitersten dan heb je eigenlijk alle mogelijkheden wel gehad denk ik.

Je kan denk ik dmv heel specifiek te prompten toch muziek bijschaven en zo tot een soort van nieuw resultaat komen wat dan natuurlijk ook voortborduren is op bestaande muziek.
Heb jij dan 't idee met alle mengvormen die er nu al zijn dat er nog echt iets nieuws komt wat er nog helemaal niet is?

Laatst gewijzigd:
De originele vraag was "Ja ok, maar dan mis je toch vraagstukken zoals: had AI met hip-hop kunnen komen als het volledig getrained was op jaren 70 pop muziek?

Of met jazz, destijds een reactie op meer conventionele manieren van muziek maken."

Een AI model dat getraind is op louter jaren 70 muziek zal niet zomaar iets anders produceren dan dingen die klinken als jaren 70 muziek. Hoe leg je een AI uit dat je Abba wilt maar dan met zware beats en rap terwijl die AI nog nooit van zware beats of rap gehoord heeft? Uiteindelijk zal een generatieve AI alleen maar kunnen putten uit wat hij al heeft en het eventueel combineren met andere dingen die hij al heeft. Het blijft een veredelde papegaai.

Back