Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

Mooi artikel over fictie, maar een op een toe te passen op elke hobby, het lezen waard.

Writing, I told them, isn’t supposed to be easy, and of course it can be tedious but that doesn’t make it rote. Writing isn’t just the production of sentences – it’s the training of endurance by way of sustained attention. It’s a way of learning what one thinks by attempting to say it. An LLM can reproduce the appearance of that activity, but it can’t replace it, because the value lies not only in the object produced but in the transformation that occurs during its making.

Ik volg met belangstelling deze thread en ook die "andere" (AI in apart subforum). Ik heb een nummer gemaakt waarvan de zang en melodie door Ace-Step 1.5 is gegeneerd. De tekst is van een dichter die al heel lang dood is en dus is de tekst vrij van auteursrechten. Ik heb het nummer van akkoorden en arrangement voorzien en geproduceerd/gemixed/gemasterd. Dit wordt een wereldhit :D en daarom vroeg ik mij af hoe het zit met Buma/Stemra en Sena. AI heeft dat ff uitgezocht en dit is een samenvatting:
  1. Melodie onder 'AI BUMASTEMRA': Je registreert de compositie (de basis-AI-melodie) via MijnBumaStemra onder de fictieve auteur 'AI BUMASTEMRA' (die hiervoor een speciaal IPI-nummer heeft).
  2. Jouw aandeel: Je registreert jezelf als Bewerker/Arrangeur (of Co-componist als je de akkoorden en structuur hebt toegevoegd).
  3. Inkomsten: Voor de AI-gegenereerde delen worden geen royalties uitgekeerd (deze blijven in de pot of vervallen). Jij ontvangt alleen geld over het deel dat aan jouw menselijke bijdrage (het arrangement/de bewerking) is toegewezen. Dit is meestal vastgesteld op 50% van de royalty's voor het arrangement/muziekdeel
Als uiteindelijke producent/mastereigenaar bezit je de fysieke track. Je krijgt 50% van de Sena-gelden bij openbaar gebruik én 100% van de directe commerciële opbrengsten (streams, downloads en video-licenties). Hier hoef je in dit specifieke geval geen percentages van af te dragen aan een zangeres of dichter, omdat deze elementen rechtenvrij (AI / publiek domein) zijn ingezet.

Als jij zowel de muziek hebt uitgedacht (co-componist) als de track hebt gemixt/geproduceerd (mastereigenaar), krijg je geld uit twee verschillende potten:
  • Via Buma/Stemra: 50% van de auteursrechten (als vergoeding voor jouw akkoorden en structuur).
  • Via Sena: 50% van de naburige rechten (jouw vaste producentenaandeel voor de masteropname).
  • Via Distributie (Spotify/Apple Music): 100% van de streaming-inkomsten (min de distributiekosten), omdat je de mastereigenaar bent.
Dus dat is niet verkeerd, denk ik. Dit is het nummer:

Luistert prettig weg en een goede oplossing als je zelf niet zingt lijkt me, ik krijg het idee dat bij 1.21 de zang even niet lekker gaat?
Kan je ook zelf een melodie inbrengen zodat alleen de zang wordt gegenereerd?

Luistert prettig weg en een goede oplossing als je zelf niet zingt lijkt me, ik krijg het idee dat bij 1.21 de zang even niet lekker gaat?
Kan je ook zelf een melodie inbrengen zodat alleen de zang wordt gegenereerd?
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de zang op dat punt. Zal ik nog proberen te corrigeren. Wat betreft het ingeven van een melodie moet ik nog even checken hoe dat gaat bij Ace-step. Bij zo'n melodie hoort natuurlijk ook een tekst die past op de melodie. Dat zal het wel ingewikkelder maken.

Dat afhaken op gelikte perfectie herken ik wel: één van de redenen dat ik destijds tv buiten gooide was dat alle programma's het perfecte script, camera, spanningsboog, presentator etc hadden waardoor ik ze heel uitwisselbaar, voorspelbaar en onnatuurlijk vond. Dan keek ik liever naar een youtuber die wel zijn best doet om een goede video te maken, maar verder vooral gewoon zichzelf is.

Idem te perfecte (AI) muziek. Of het perfecte blonde Amerikaanse topmodel.

... Idem te perfecte (AI) muziek. Of het perfecte blonde Amerikaanse topmodel.
Als je goed luistert is de zang op sommige plekken zeker qua tekst niet perfect. "Zij" vergat zelfs af en toe een woordje... Ze zingt gelukkig wel zuiver. Bij die zangstem moet ik trouwens steeds denken aan de stem van één van de zangeressen (Susanna Hoffs?) van The Bangles in het nummer Eternal Flame

Dat nummer wat jij post komt voor mij nergens in het "niet gelikt/perfect" bereik dat ik bedoel. En dan bedoel ik ook weer niet een asthmatische valse kat die het via de parlofoon heeft opgenomen. :) Het gaat meer over authenticiteit, persoonlijkheid. Wat ook op heel hoog niveau terug te vinden kan zijn. Maar de stem zoals in jouw nummer vind ik meer een anonieme perfecte zang. Een beetje iedereen en niemand.

Doe mij maar Susanna Hoffs. Bangles zijn live trouwens nog altijd leuk, ze spelen hun instrument en ze kan de side eye nog doen. Geen wonder dat Prince "Mister side eye" een nummer voor hen schreef. :)

Dat nummer wat jij post komt voor mij nergens in het "niet gelikt/perfect" bereik dat ik bedoel. En dan bedoel ik ook weer niet een asthmatische valse kat die het via de parlofoon heeft opgenomen. :) Het gaat meer over authenticiteit, persoonlijkheid. Wat ook op heel hoog niveau terug te vinden kan zijn. Maar de stem zoals in jouw nummer vind ik meer een anonieme perfecte zang. Een beetje iedereen en niemand.
Ja dat klopt wel, maar stoort mij niet echt. Ik heb veel muziek gegenereerd met een zangstem en vaak niet te pruimen, deze deed mij toch wel wat, zeker ook omdat ik van folkmuziek hou. Wat vaak, ook hier, wordt gezegd is dat deze zang/melodie ook de basis kan zijn voor een echte zangeres en dan met een eigen persoonlijkheid. Maar niet iedereen heeft zo'n zangeres tot zijn beschikking.

Klopt, het is zeker geschikt als demo voor een echte zangeres. En ook hier in huis is die helaas niet beschikbaar, de hond is ook niet erg toonvast.

Wat betreft het ingeven van een melodie moet ik nog even checken hoe dat gaat bij Ace-step.
Ik heb zojuist even op youtube gekeken en heet gaat met Comfy ui begreep ik en draait local, da's interessant voor zang. Ik keek even bij de handleiding en op youtube maar ik kon zo gauw niet echt ontdekken of je een melodie apart voor zang kan invoeren, mocht jij die mogelijkheid tegenkomen post het dan als je wilt.

Toevallig heb ik ook net die route ontdekt, want met mijn huidige Ace-step 1.5 in Gradio werkte het voor geen meter.. Ik heb ComfyUI op mijn computer werkend, dus het moet wel lukken om Ace-Step daarin als extensie te installeren. En dan schijnt er een aparte workflow (zo heet dat) voor dit soort genereren van zangmelodie te bestaan. Overigens lijkt dit natuurlijk sterk op zoals Synthesizer V, Vocaloid (van Yamaha) en Ace Studio werken, zij het met voorgebakken zangsamples/-stemmen. Ik post het als ik een resultaat heb.

Dat is toch een lekker nummer dat het zeker live goed zou doen.

Heb dit met muzikanten opgenomen nummer nog op de plank liggen en ik vind het eigenlijk de moeite niet meer om er een label voor te zoeken door AI
Op een of andere manier denk ik ach laat maar mijn tijd is voorbij.

Nice, meer van dit, minder ai :)

Heb dit met muzikanten opgenomen nummer nog op de plank liggen en ik vind het eigenlijk de moeite niet meer om er een label voor te zoeken door AI
Op een of andere manier denk ik ach laat maar mijn tijd is voorbij.

Ik snap niet waarom je dit in dit topic post (muziek gegenereerd door AI). Zoals je in mijn post kunt lezen neemt ook BumaStemra en Sena AI inbreng serieus en hebben die organisaties geen moeite om bijvoorbeeld bij download alle inkomsten naar de producent te laten vloeien. Dus ze zien als volwaardige producten. Als maker van mijn gepost nummer ben ik transparant over de productie en ik ga experimenten niet uit de weg. Het is met muziek net als bij praktisch alle kunst soms belangrijk, met name voor medekunstenaars, om te weten wat het proces is dat tot het kunstwerk heeft geleid. Dat kan een meerwaarde zijn en leiden tot meer waardering voor het kunstwerk. Daarnaast is er een (heel) grote groep die gewoon luistert, kijkt of leest en het wel of niet mooi vindt. En dat is mijn doelgroep.

Laatst gewijzigd:
Tip: ik heb een topic over AI-vrij werken, zie: AI-vrij werken: tips, links en informatie

Nu is AI-vrije muziek nog niets bijzonders (want de AI-revolutie in muziek is net pas begonnen), maar in de komende jaren zal strikt AI-vrije muziek waarschijnlijk steeds zeldzamer worden. Mogelijk maak ik dat dan nog weer een apart topic voor.

Last edited by a moderator:
Wie zegt mij overigens dat je bij jouw nummer ook niet de zang (en andere instrumenten) met AI hebt gegenereerd?
Het feit dat het nummer 7 jaar oud is? :)

Toen ik shadow en light in de tekst hoorde, dacht ik ook wel even "Suno, is that you?" :D Maar dat was dus toeval.

In ieder geval, met dat Golden Earring sfeertje zal het wel werken op een podium, nog veel plezier en succes ermee gewenst!

Back