Mysterieuze oscillatie

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Waarom oscilleert deze schakeling na het flink indrukken van de start schakelaar (click eerst op Run/STOP).

Heel vreemd! Is dit een digitaal artefact, of kan dat in hardware ook?

Hoe kom je hier nu weer op? :D Lijkt pas te werken als de weerstand verbonden met de condensator 3,3ohm is, of minder.

Hoe kom je hier nu weer op? :D

Ik ben dol op rariteiten en paradoxen. Het kan mij niet gek genoeg zijn, zolang het maar goed onderbouwd is.

Maar zonder gekheid. In verband met een vorig topic zag ik dat de simulatie soms ging oscilleren, toen heb ik geïsoleerd welk deel van de schakeling de kwaaie pier was. In dit topic bleek vervolgens dat de oscillerende schakeling nog veel verder versimpeld kon worden zonder dat de oscillatie verdwijnt.

Ik heb er ook even een differentiaalvergelijking voor uitgeschreven (die ik jullie zal besparen), maar die vergelijking laat geen oscillatie toe. Er is hier dus iets heel raars aan de hand.

Het lijkt me wel duidelijk dat dit een beperking van de simulator is, aangezien je geen energiebron meer hebt en de energie in het systeem toch constant blijft, ergo perfect weerstandsloos systeem dat de condensator de hele tijd zit te laden en ontladen zonder enig verlies.

Ah de voedingslijnen naar de opamp blijven wél aangesloten? Dan is het op z'n minst al geen tovenarij. :D

Wacht eens even! Zolang er een ietsjepietsje lading op de condensator zit zal de OpAmp overstuurd worden en dan blijven er bij de gekozen instelling voor de maximale en minimale uitgangsspanning maar twee opties over: +15V en -15V. De schakeling gaat niet uit zichzelf oscilleren want alles nul is een oplossing. Maar een output van +15V of -15V zijn geen stabiele eindsituaties want dan zal de condensator weer in tegengestelde richting geladen worden. De vraag is dus waarom de schakeling zodra die eenmaal is opgestart steeds weer door het nulpunt heen schiet. Ik vermoed dat dat met de weerstand van 1 [imath] \Omega [/imath] te maken heeft.

Ik heb mijn breadboard een tijd geleden al in een kwaaie bui gesloopt vanwege de gammele contacten. Wat ik nog wel heb is een plank met schoefjes om schakelingen op te solderen, maar wat ik daarop bouw oscilleert al zonder dat er iets aan de hand is... :D

Je wilt horen hoe het klinkt? Dat moet met Falstad kunnen, zal eens kijken...

Je wilt horen hoe het klinkt? Dat moet met Falstad kunnen, zal eens kijken...

Heb dat al geprobeerd. De frequentie is te hoog, denk ik. Vanaf ca. 0.16s zou de oscillatie zichtbaar moeten zijn, we zien dat er iets gaande is, maar niet de oscillatie in detail.

falstad-audio.jpg

Hier is die (het kost een paar minuten om iets te krijgen):

En zo ziet het er na inzoomen op Audacity uit:

audio.png

Back