Een synth op basis van magnetische versterkers?

Een proefopstelling, of de beschikbare literatuur doorspitten om iets te vinden waarmee het is te vergelijken?

Ik bedenk net dat ik op zolder nog ergens een boek heb liggen met als titel 'Die Transformatoren'. Duits boek uit de jaren '50 of '60, bomvol met formules, grafieken enzo. Zal 'ns kijken of ik 'm kan vinden.

Heb nu al geruime tijd op het internet gezocht maar ik vind daar steeds net niet wat ik zoek. Het gaat me om plaatjes van de uitgangsspanning van een transformator bij een sinus als input en dat voor verschillende graden van verzadiging van de kern (vanaf geen verzadiging tot en met ernstige verzadiging). Als we niks kunnen vinden zullen we het zelf moeten meten...

Zoek je dit?

avoiding-core-saturation[1].png

Ik zoek een plaatje waarop zowel de input als de output spanning van een transformator te zien zijn. Als input moet dan een sinus gebruikt zijn. En dat dan voor verschillende stadia van oversturing van de transformator (door verzadiging van de kern). De vervorming van de output spanning die daar dan bij optreedt wil ik vergelijken met de vervorming van de output spanning in mijn simulatie om te zien of die simulatie goed genoeg is.

Je komt wel wat papers tegen over het onderwerp, maar zie nog niks dat klip en klaar het effect van verzadiging laat zien bij verschillende kernmaterialen. Een tooltje waarmee je het kunt simuleren zou nog beter zijn.

Waar we wel al verder mee kunnen is het vaststellen van de gewenste ohmse weerstand en de zelfinductie van de input en de output, en de wikkelverhouding. Dan kan ik dat vast in orde maken.

Laatst gewijzigd:
Ik probeer juist te voorkomen dat het weer een extreem theoretisch (lees: wiskundig) topic wordt. Met Falstad valt leuk en goed te simuleren, en je ziet ook wat er in een circuit gebeurt. Dus zodra we in Falstad een bruikbare simulatie voor een transformator met verzadiging hebben, is het uitwerken van een opzetje voor een synth met magnetische versterkers verder gewoon virtueel knutselwerk. Daarna komt nog het in hardware bouwen van zo'n synth. maar dat zien we dan wel weer... ;)

Een mailtje sturen naar Manely labs zou je er ook op kunnen wagen. Ik denk dat zij deze kennis in huis hebben. Als twee fanatiekelingen in de goede zin van het woord kun je wellicht kennis delen.

Ik studeer dagelijks om het een beetje bij te houden. Maar als jullie heel af en toe een jip en Janneke analogie hebben ik lees alles. :)

Het lijkt dat ze het vooral hebben over 'Bremsstrahlung', dit zal tegenwoordig bijna niet meer spelen, ouderwetse beeldbuizen zijn inmiddels een zeldzaamheid. Het effect is trouwens secundair, bij een beeldbuis komt er een beetje röntgenstraling vrij en dat komt omdat snelle elektronen afkomstig van het elektronenkanon hun snelheid verliezen als die botsen op het scherm aan de voorkant.
En als ik het me goed herinner, stralen crt's vooral naar achter.

En als ik het me goed herinner, stralen crt's vooral naar achter.
Interessant want op Yt heb ik een nl filmpje gezien waarbij de elektronen van een crt door zonnecellen opgenomen en vertaalt kan worden naar geluid

Mijn simulatie is nog niet in orde. Even systematisch te werk gaan. De verzadiging van de kern kan zo gesimuleerd worden:

Maar daar ontbreekt dan nog de hysteresis aan.

Dit is Falstad's current-controlled inductance:

Door dat wat aan te passen krijgen we het basis principe van de saturable reactor:

Back