Een synth op basis van magnetische versterkers?

Poynting vector
IMG_5307.jpeg

Die ken ik ja! Daar heb ik op een ander forum nog hoogoplopende discussies over gehad. Het is op het eerste gezicht te zot voor woorden dat de energie niet via de draden maar door de ruimte daaromheen van de batterij naar de de lamp vloeit, maar toch is dat is wat er gebeurt. Discussie over de Poynting vector graag in een eigen topic, want dit is explosieve materie.

Uit mijn hoofd meen ik nog te weten dat bij het regelen van een regeltransformator de toppen afgetopt werden. In die machnetische verzadiging.
Op dezelfde manier als limiting met langzamerhand puntige kantelen.
Hoe meer er gelijstroom op komt.
Wat geluid betreft zou het mogelijk wel iets mogen kunnen worden.
Omdat blokgolven altijd harder klinken dan sinussen met meer harmonisen terwijl de volume uitslag vermindert.
Gewoon eventjes uit proberen om het te weten.
De trafo heeft een primair en secundair met daar tussen ook een wikkeling waar geringe gelijkstroom op komt.
Die middelste draad is beduidend dunner en langer.

Ik heb net een oud tweedehands standaardwerk besteld over magnetische versterkers want mijn kennis schiet te kort. Ik denk wel dat met Falstad een degelijk simulatie te maken is, en dat is wel zo handig omdat het onbegonnen werk is om alle probeersels in hardware te testen. Overigens verdwijnt de exacte vorm van de gemoduleerde voedingsspanning weer na gelijkrichting en verwijdering van de rimpel. Enkel het omhullende audio signaal blijft dan over. Dus de vervorming van de gemoduleerde voedingsspanning zal voor de simulatie niet zo nauw komen.

kunnen jullie hier chocola van maken:

"Basically the audio MagAmp works similarly to an audio tube amplifier what material is not of a vacuum tube but of a amorphous core. One core typically has two copper windings: a control winding for the input signal and a working winding for the amplified input signal. Similar to the tube amplifier, there is an operating point on the characteristic curve in the idle state (@ no input signal). However, the characteristic curve for the MagAmp is made up of B (magnetic flux: output voltage) and H (magnetizing force: DC current). Depending on the pre-magnetization of the core (DC bias), a idle current occurs, typically in the middle of the characteristic curve, so that Class A operation is possible. From this point, the magnetic flux changes up or down along the steep characteristic curve depending on the applied input signal. This is basically where the actual magnetic amplification happens. While the tube is operated with a continuous direct current, the MagAmp requires a pulsed direct current (high frequency) due to the magnetic hysteresis, characterized by a coil (working winding) in series with a diode. By connecting several magnetic cores, various basic circuits can be implemented, such as push-pull"

Ja - maar zo'n tekst alleen is enkel te volgen als je al weet hoe het ding werkt. Je hebt er ook een schema en grafieken bij nodig. Om verder te komen in de elektronica moet je schema's leren lezen, en met een scope leren werken (of in elk geval begrijpen wat die plaatjes voorstellen).

Waar in het Falstad menu staat boverstaande module? Kan het niet vinden...

Op de telefoon is het helemaal lastig, maar ik zie het ook alleen maar als je zoekt. Via Edit en dan Find Component.

Aha! Kennelijk een door Falstad zelf ingevoerde afkorting. :D

Zit dus onder Active Building Blocks.

O ja, nu zie ik 'm ook in het lijstje. Het werkt wat anders op de telefoon en lastiger, straks maar even bekijken op de laptop.

Die Falstad simulator blijft me verbazen. Hij blijkt iedere keer weer meer te kunnen dan ik al wist...

Voor een boel dingen werkt het prima. Voor wie toch eraan denkt om 'ns vreemd te gaan:

Op LTspice ben ik afgeknapt, dat is me te gebruiksonvriendelijk. Wat ik nog wel wil uitproberen is Micro-Cap:

Heb voor het gemak een aparte submodule (voor spanning naar spanning) gemaakt van de hysteresis loop:

Begint er aardig op te lijken, en is simpel. Maar het mist de vervorming en de hysteresis. Het is de vraag hoe erg dat is...

Laatst gewijzigd:
Ik herriner mij nog iets van magnetische versterkers.
Ze zijn trager dan halfgeleiders.
Daarom zijn ze in onbruik geraakt.
Half de jaren zeventig.
De tijd dat een stuk ijzer magnetisch is geworden duurt even.
Het kan dat ze misschien toch gebruikt kunnen worden als de frequentie verhoogd wordt.
Van de vorm, grootte, wikkelingen weet ik niet veel.
Wel hoe minder ijzer met dezelfde wikkeling hoe sneller het gemagnietiseerd het is.
Dat zou uitgeprobeerd moeten worden.
Om die hogere frequentie te krijgen zijn ook weer halfgeleiders nodig zoals diodes, transistors, triac`s.
Dat is dubbel op.
Spoelen e.d. kunnen kort hele hoge spanningen aan zonder kapot te gaan.
Vermoedelijk nuttig bij generators voor stroomopwekking.
Want alles klapt er uit bij 270volt i.p.v. 230volt.

Back