Push 2 Ableton

EugeneAzizi

Nieuwkomer
Dag samen,

ik maak muziek in Ableton sinds enige tijd. Ik doe alles in the box en gebruik dus geen externe hardware.

Ik was aan het nadenken om Push 2 aan te schaffen om minder met laptop en muis te gebruiken en mijn werk wat effecienter te maken.

Wat zijn jullie ideeen hierover? Heeft Push 2 een toegevoegde waarde?

Bedankt!!!

Pads om op te spelen/drummen zijn altijd leuk.

Knopjes om effecten, filters, e.d. mee in en uit te draaien ook.

Als je er meer uit wil halen dan dat, en het device echt wilt integreren in je process dan zit er wel een leercurve aan.
Ik had daar destijds het geduld niet voor en ben eigenlijk pas met de push 3 in standalone echt in de fijnere detail van de push bediening gedoken.

Dus hangt ervanaf hoeveel je eruit wil halen en hoeveel tijd je daaran wilt besteden :)

Heeft Push 2 een toegevoegde waarde?
Nee voor mij niet. Niet meer iig.
Pads spelen en ik uiteindelijk van afgestapt.
Die scales geleerd op een keyboard.
Daarnaast heb ik een controller die alle controls van Ableton en VST's goed laat zien en Die is een stuk kleiner en laat 3x 12 controllers zien ipv Push zijn 8.

Maar goed, het zal er vanaf hangen wat je in gedachten hebt en hoe je het toe wil passen. Er staan bakken en bakken workflow videos op Youtube, als die je aanspreken is de Push voor jou. En anders misschien niet. Ik ben al sinds de Push 1 aan boord (zit nu op 3) en ik zou niet zonder willen, ondanks dat ik maar een fractie van de functies daadwerkelijk gebruik.

Laatst gewijzigd:
Nee voor mij niet. Niet meer iig.
Pads spelen en ik uiteindelijk van afgestapt.
Die scales geleerd op een keyboard.
Daarnaast heb ik een controller die alle controls van Ableton en VST's goed laat zien en Die is een stuk kleiner en laat 3x 12 controllers zien ipv Push zijn 8.
Welke contoller heb je zelf dan?

Het is denk ik heel persoonlijk, ik zit zelf qua mening een beetje tussen nap en flyweight in. Ik heb em, ben er niet heel diep in gedoken, maar bij iedere update denk ik hmmm dit is wel handig. Uiteindelijk doe ik het meeste met de muis en een fatsoenlijk midi keyboard. En m’n synths bestuur ik gewoon op de synths zelf. Dus nee voor mij eigenlijk niet echt. Bedenk ik nu haha.

Ik vind het soms leuk om op/met de pads te spelen in plaats van keys (vooral nu ze ook MPE zijn op de Push 3), er zitten een aantal handige shortcuts op die ik regelmatig gebruik, transport controls natuurlijk en ik vind het hele sample > simpler > slicen > drum rack > step sequencer deel echt heel goed werken. Dat zijn dan ook de dingen die ik veruit het meest gebruik. En clips launchen natuurlijk als ik live-achtige toestanden wil doen.

Ik heb een akai mpk261 dus die pads zitten dichterbij en zijn groter en fijner vind ik zelf. Sample>simpler>slicen werkt inderdaad super chill, maar het step sequencen vind ik persoonlijk minder. Maar mijn grootste ergernis aan de push zijn de druk knoppen. Ik prefereer dingen die echt klikken zoals op de elektrons en de akai’s of zelfs op maschine mk1/2. De 64 pads zelf en de encoders vind ik wel super fijn. Maar ik heb het altijd moeilijk gevonden om echt muscle memory op te bouwen en daardoor grijp ik snel naar de muis. Ik gebruik ook te veel plug-ins die niet automatisch gemapped zijn zoals bijv tal-audio dus dat is ook wel iets om over na te denken. Als je alleen maar Ableton plug-ins gebruikt lijkt me push veel bruikbaarder.

Hangt heel erg af per persoon en hoe je muziek maakt.

Ik heb de push 2 gekocht toen hij net uit kwam en heb hem sindsdien nauwelijks gebruikt.
(zeg gerust niet). Een paar keer aangesloten en pogingen gedaan er mee te werken maar dan ging hij na een week of twee weer ongebruikt zijn doos in waar hij nu nog zit.

Ik heb net (eergisteren) Ableton live gekocht (na 2 weken geprobeerd te hebben) en heb als controller de Native Instruments Launchkey 49 mk4 gekocht. Ik twijfelde over een APC64 erbij, maar wil eerst deze goed gaan gebruiken voordat ik nog meer koop. Wat ik las, is de mk4 erg goed gemapped en kan hij als enige de nieuwe drum sequencer gebruiken (komt bij andere vast ook wel) geen aftertouch is jammer, maar dit is een ‘instap model’ voor mij dus upgraden kan altijd wanneer nodig. Ik kan er over een paar weken iets meer over zeggen 😊

voor vst's mapped die ze automatisch als de vst zijn controls laat zien. stadaard ableton devices zitten allemaal templates bij.
nee je kan niet browsen. is niet echt wat ik mis want de ableton browser is heel fijn.

zelf een preset maken is niet heel moelijk. de automatisch gemaakte template kan in een folder worden gedumpt en gemod.

In de arrangermode heeft het niet zo heel veel toegevoegde waarde.. maar voor de sessionmode wel waar je clips kunt triggeren wel.. dan wordt het een soort groovebox.

De stepsequencers zitten ook niet standaard op de overige alternatieven (ACP en Launchpad) en voor zover ik heb getest is dit hieronder niet mogelijk daarme.. je kunt steps selecteren en de automotion proggen met de encoders..

De padmode (en de in de weg zittende scales, die je overigens gewoon uit kunt zetten) gebruik persoonlijk nooit.. :D

In de arrangermode heeft het niet zo heel veel toegevoegde waarde.. maar voor de sessionmode wel waar je clips kunt triggeren wel.. dan wordt het een soort groovebox.
Precies, dat was ook mijn grootste gemis aangezien ik meestal arrangerview in Ableton gebruik, alleen als je veel met clips doet dan kan de Push wel handig zijn, ik heb 'm na een tijdje weer verkocht.
Ook het schermpje deed ik niet veel mee want ik keek toch iedere keer weer op m'n monitor en minder op het schermpje.
Verder moet je je afvragen of je graag keys speelt want dan zal een Push niet zoveel meerwaarde hebben maar ben je meer van knoppen drukken en clipview dan is de Push op zich een handig ding.
Als je liever keys speelt dan zijn er verschillende goede controllers die zoals @flyweight en @Montfrooij al aangaven een template gebruiken waardoor je heel veel controls hebt voor Ableton en ook handig werken.
Misscchien interessant voor je nu we het hier over hebben;als je geen Push neemt maar wel op zoek naar een controller dan heb ik nog een Novation Impulse 49 vrijwel ongebruikt in de doos staan, die mag voor weinig weg.

Laatst gewijzigd:
Back