Stroom

Skurdd

Stamgast
1/10 keer dat ik mijn 'master stekkerblok' aanzet, slaat de stop uit... Terwijl ik een losse groep heb aangelegd voor de studio.
Ik ben vast niet de enige. Hebben jullie goede workarounds?

Extra schakelende stekkerblok, main 2.

Niet alles in 1x aanzetten. En anders vertragers ertussen/
Inderdaad dat.

Heb ik thuis ook: ipv stekkerblok met alle stekkers erin in 1x aan te zetten, kan ik beter sommige stekkers er na het aanzetten v/h stekkerblok pas insteken.

A ja..

Ik zit niet heel diep in de elektronica, maar wat heb je allemaal aan dat ene blok hangen dan?
Wat ik zelf doe, is handmatig aanzetten, dus dan gaat het één voor één. Maar als ik dat niet doe, gaat het ook goed.
Hier zit er aan 1 blok :
- Moog S37
- Roland MC-707
- Moog Minitaur
- Tube Amp Studio V3
- Source Audio Collider
- Strymon Deco V2
- Novation Peak
- Yamaha YC61
- Behringer XR18
- 2x Samsung monitor (25")

De speakers (monitors) zitten op een ander blok, omdat die anders een lekkere plof geven (als ze tegelijk aangaan met de XR18)

2 stekkerblokken ipv 1 nemen?

Een sterschakeling installeren (maar dat is meer voor 380v krachtstroom machines :) )

Wat heb je in de meterkast op dit.
16 verhoog het dan naar 32 amp

Groeten van andreos
verhoog dan meteen tot 64a.. :D

Maar dit kan natuurlijk niet.. :P een 16a groep ga je onmogelijk een 32a zekering in krijgen.. je moet dan je hele meterkast (laten) aanpassen, en laten keuren.. met een beetje pech is je (gezegelde) hoofdzekering 25a. Die dingen zitten er niet voor niets.

2 of meer verdeeldozen met schakelaar en kort na elkaar aanzetten.. die piekspanning is gewoon te hoog. Ik weet niet of de groepen die je gebruikt, voorzien zijn van een zekering van bakkeliet? Daarmee heb je veel minder last van piekspanning.. die nieuwere, (met reset) liggen er zo uit.

Laatst gewijzigd:
Ik zou ook eerst eens uitzoeken of een bepaald apparaat verantwoordelijk is voor deze piekspanning, bijvoorbeeld d.m.v. uitsluiten. Mogelijk is het dan zinvol om dit apparaat altijd handmatig aan en uit te zetten.
Apparatuur met versterkers (preamps, gitaar amps, actieve speakers etc.) kunnen hoge piekspanningen veroorzaken bij inschakelen, zeker als de apparatuur is verouderd (moderne voedingen zijn vaak beter beveiligd tegen piekspanningen).
Ik schakel veel van mijn apparatuur waaronder de preamps en monitoren altijd apart in. Ook om te voorkomen dat piekbelastingen of het uitvallen van de stroom schade veroorzaken van andere appartuur op dezelfde groep.

Ik had dit probleem ook. Daarna mijn studio in 4 aparte stekkerblokken verdeeld en die apart aan en uitzetten. Mijn monitorboxen zitten elk op een ander blok. Probleem opgelost.

verhoog dan meteen tot 64a.. :D

Maar dit kan natuurlijk niet.. :P een 16a groep ga je onmogelijk een 32a zekering in krijgen.. je moet dan je hele meterkast (laten) aanpassen, en laten keuren.. met een beetje pech is je (gezegelde) hoofdzekering 25a. Die dingen zitten er niet voor niets.

2 of meer verdeeldozen met schakelaar en kort na elkaar aanzetten.. die piekspanning is gewoon te hoog. Ik weet niet of de groepen die je gebruikt, voorzien zijn van een zekering van bakkeliet? Daarmee heb je veel minder last van piekspanning.. die nieuwere, (met reset) liggen er zo uit.
Hetzelfde geld voor een keuken.
Bij 32 amp moet je ook dikkere kabels trekken.
Maar als je geen last wil hebben.
En geen probleem in de stoppenkast een aparte entree er bij zetten vanaf de hoofd leiding.
In mijn huis heb ik alles verdeeld in groepen en nooit last.
Maar men gaat pas kijken als er een probleem is.
De meesten zijn oud en deugen niet.

Groeten van andreos.

Bij 32 amp moet je ook dikkere kabels trekken.
Dat sowieso. Maar is jouw advies he, 32a adviseren.. Terwijl de TS duidelijk uitlegt dat de stop er alleen 1 uit de 10 x uitspringt en alles tegelijk inschakeld. Als alles eenmaal werkt wordt er dus geen 16a verbruikt begrijp ik uit zijn verhaal. Waar las jij trouwens dat hij nu een 16ampere groep heeft? :D

Laatst gewijzigd:
TS .. wat bedoel je met een "stop" ?

Een aardlekschakelaar ? .... soms lekt een stuk gear spanning naar de aarde [ oude buizenamps hebben vaak dit probleem , maar kan alles zijn]
Automaat ? .... overbelasting [ te veel ineens]
Smeltzekering? [ coupe] ... kortsluiting/ aardsluiting
alamat? [ combinatie van aardlek en automaat]

De zekeringen in de kast [thuis] zijn normaal gesproken 'snel'. Deze reageren dus sneller met doorslaan van een piekspanning dan een 'langzame' zekering. Bedrijven (en studio's) hebben vaak langzame zekeringen omdat er veel in een korte tijd [bv. aan het begin v/d dag] wordt aangezet.

De zekeringen in de kast [thuis] zijn normaal gesproken 'snel'. Deze reageren dus sneller met doorslaan van een piekspanning dan een 'langzame' zekering. Bedrijven (en studio's) hebben vaak langzame zekeringen omdat er veel in een korte tijd [bv. aan het begin v/d dag] wordt aangezet.
Correct, er worden echter tegenwoordig klasse B automaten gebruikt.
32 Ampère wordt en MAG niet in een huisinstallatie.
Smeltpatronen zijn echt achterhaald.
Een alternatief is een klasse C automaat laten plaatsen.
C reageert trager dan B

Back