Drumcomputer ontleden

Voor de toekomst: voordat je een metalen deel van een component aan de aarding hangt, meet eerst eens continuiteit tussen dat metalen deel en ieder pootje van die component. Vaak is dat reeds verbonden. Ofwel met aarde, dan heeft extra aarde geen nut. Ofwel niét met aarde, en dan leidt verbinden met aarde dus tot kortsluiting, waarvan akte.

Het verschil in strakheid tussen externe MIDI sequencer en interne ligt hoogstwaarschijnlijk aan de softwareimplementatie van de Korg, niet aan de hardware. En al zeker niet aan het kristal dat dus blijkbaar niet voor die functionaliteit dient.

Als de analoge voices niet goed klonken kan dat aan de summing of de ADC liggen. Of aan de voices zelf, natuurlijk. Tap het analoge signaal eens af na een voice en na het summen. Als dat goed klinkt, is het de ADC. Als dat niet goed klinkt, moet je ook niet verder op het digitale deel focussen maar eerst het analoge verbeteren.

Dank, ja had ik moeten doen, ik ging er vanuit dat het plastic houdertje van de container isolatie was en x1 alleen een rol speelde.

Ik zit er nu aan te denken om het analoge board uit de Drumlogue te halen en de uit m’n hoofd 12/13 draden te verlengen zodat ik kan meten en wat jij zegt kan proberen te meten

Ik zit eraan te denken om de groene aarde draad naar de linker buitenkant door te trekken alsmede alle draden op de connector van main naar voiceboard. Het zijpaneel is plastic dus ik kan de draden verlengen en aan 14 mono female jacks verbinden en dan het voiceboard buiten de Drumlogue via euro mono male jacks inpluggen. Weet iemand waar de oranje draad voor staat?
IMG_6341.jpeg
image.jpg

VOordat je daar 14 monojacks plaatst, zou ik eerst even bepalen wat die 14 draden doen. Voor hetzelfde geld zijn het digitale datalijnen en voedingsspanningen, en dan lijkt patchbaarheid me geen meerwaarde hebben tov gewoon verlengen.

Als ik wat doe met kristallen en benden dan pak ik meestal de ltc1799.
Dit is dus een "regelbaar" kristal.
Ook niet te duur voor en modificatie https://www.etsy.com/nl/listing/230105357/ltc1799-pcb-module-met
Niet echt moeilijk te monteren als je een klein beetje ervaring in solderen hebt.
Misschien is dit wat voor jou , en een eventueel volgend mod project.
Succes

ik heb 2 ltc1799's nodig zodat ik pitchbend aan 2 Casio SK1's kan toevoegen.

maar heb ze nog niet voor een fatsoenlijke projs gevonden.

Op Etsy vind je het CB setje.. op hun eigen website een link naar fabrikant.
Maar moet dit even op m’n computer bekijken ipv telefoon.

Attachments

• LTC1799.pdf
    411,3 KB · Bekeken: 62
VOordat je daar 14 monojacks plaatst, zou ik eerst even bepalen wat die 14 draden doen. Voor hetzelfde geld zijn het digitale datalijnen en voedingsspanningen, en dan lijkt patchbaarheid me geen meerwaarde hebben tov gewoon verlengen.

Nou ik vraag me af of het digitale gedeelte wellicht ook midi protocol is!? Of iets voor een toekomstige cmos Thomas Henry design uitbreiding dan is het wel handig om netjes plugbaar te hebben. Als ik alles eerst netjes gesoldeerd zou hebben met 14 mini jacks dan kan ik wel alles weer in elkaar zetten. En daarna dingen meten en proberen.. maar iedereen weet ik kom net kijken dus ik moet na 10 minuten solderen 10 minuten bijkomen 😂

Het gaat mij om de prijs.
Maar goed ze ware een hele tijd onbeschikbaar.
Dus ga er wel 2 bestellen.

In het digitale heb ik nog nooit een problemen gehad.
Omdat ik ook wel eens in het analoge (domein) zit.
En dan met microfoon opnamen.
Heb ik meestal brom. Behalve als als ik alles van de aarde afgooi.
Met elke willekeurige universeel meter meet ik altijd wel ergens lekstromen op de secondaire voeding van welke adapter dan ook.
Om totaal geen brom te krijgen heb ik zo nu en dan wel eens losse accu gelijkspanning gebruikt bij een dynamische microfoon voorversterker van 12V. Dat helpt goed.
De ruis is dan weer de ergste vijand.
De remedie is : net zo ver afstemmen dat het niet hinderlijk wordt.
(of 48V condensator Mic. gebruiken)
Mijn stem is goed omdat ik de lucht in huis en de vloer met water schoon maak.
Daarom is er geen stofje meer in de lucht te bekennen.
Geen gehoest.
Als het nog iets vochtig is zijn de lekspanningen groter.
Dus meer kans op storingen.
Luchten en dan weer warm stoken.

heb er 2 gehaald voor mijn sk1's.
heb ook nog clock devider boards en onderdelen. daarmee kun je een octaaf switchen.
Als je interesse hebt heb er een paar over.
Screenshot_20250116_211046_Chrome.jpg

de osc zal de clock overnemen. je zou dan moeten uitvogelen waar de clock gegenereerd word, die onderbreken en dan de clock van de ltc1799 daarin sturen.

Als je in digitale apparaten een lagere clock stuurt gaat de pitch, samplerate naar beneden. alles gaat dan langzamer.

Back