Gear die goed (of helaas niet) past bij je workflow

rvanommen

Ouwe rot
Je leest hier regelmatig topics over ieders favoriete synths en ook over de devices die uiteindelijk weer retour moesten omdat ze tegenvielen of omdat er geen plek meer voor was.

Genoeg plek is voor mij ook een ding, want ik heb niet ultraveel ruimte. Das allemaal wel prima vind ik… dat drukt de GAS een beetje. Wel is er inmiddels een aardig verschil in de gear kwa frequentie van gebruik. En dat zit hem bij mij met name in hoe makkelijk het integreert met de rest van mijn muziek maak proces.

Daarom dit topic. Gewoon weer een leuke smoes om over je synths te lullen en welke goed passen bij je workflow en welke zijn minder handig of zelfs ronduit onhandig? Deel je verhaal. Ook lijkt het me leerzaam om te horen hoe jullie je favoriete equipment in je proces integreren.

Ik begin wel 😊:

Inspiratie om dit topic te beginnen is bij mij de TR-8S. Ik vind het een hele mooie drumsynth maar hij past niet heel goed bij wat ik doe. Het zou ideaal zijn als ie audio over USB kon (dat kan ie wel, maar dan moet je hem als audio interface instellen en dat is onhandig voor mij want ik heb daarvoor al een 18i8 + Octopre met alle andere apparatuur. Als ik iets op de TR8S heb gemaakt wat ik naar de DAW wil overzetten dan neem ik de instrumenten van de TR8S los op door de faders van allemaal op 0 te zetten behalve degene die ik wil opnemen en herhaal dat voor alle andere instrumenten die ik wil opnemen (zodat ik in Ableton per instrument kan processen). Onhandig dus. En in de praktijk gebruik ik hem daarom minder en minder. Hij past gewoon niet bij hoe ik werk (hybride met DAW + hardware). Ik pak liever een Ableton 909 of 808 kit. Hij staat (nog) niet in de weg en standalone is het best leuk spelen met dat ding, maar t zal de eerste zijn die vertrekt als ik ruimte terug wil.

Dit staat in schril contrast met de Analog Rytm MKII die dankzij Overbridge moeiteloos losse sporen naar de DAW stuurt en perfect aansluit bij hoe ik muziek wil maken. Ik sleep m’n Rytm-template in Ableton en gaan!

De meeste synths die ik heb passen ook heel goed bij hoe ik werk. De Motorsynth, de Waldorf Quantum en de BassStation zitten allemaal op de Focusrite/Octopre combinatie voor de audio, en MIDI doe ik via USB (er zat er ook nog eentje op DIN van de focusrite dacht ik). Daarvan heb ik templates gemaakt met Ableton External Instrument en die synth dan wil spelen dan sleep ik de template in de DAW en dan gelijk gaan! Lekker hoor.

Om alle synth hardware snel op te kunnen nemen heb ik ook een template van een group met een audiospoor die al ingesteld staat om op te nemen van elk MIDI spoor wat je daar insleept. Als ik de synth dan wil opnemen sleep ik die opname-group in de DAW, sleep daar vervolgens de Ext. Instrument in die ik wil opnemen en druk op REC. Klaar is kees (Soms doe ik ook wel Freeze+Flatten als dat me praktisch uitkomt). Ik hoop dat de GR-MEGA die ik dit jaar verwacht net zo makkelijk integreert, maar zou niet weten waarom dat anders zou zijn. Zolang ik inputs heb en het apparaat midi over USB zit ik goed denk ik. Sync issues ervaar ik nauwelijks op deze manier (latency eenmalig gefixed in de Ext instrument plugin). Heel af en toe moet ik het startpunt van een opname beetje beetje bewerken (maar dat vind ik een kleinigheidje).

Aparte status in mn workflow heeft de KORG OpSix. Die gebruik ik vrijwel alleen maar standalone om patches op te maken. Lekker buiten de studio. Lekker lichte en compacte synth die je makkelijk een avond op schoot hebt. En als ik een paar patches af heb dan sluit ik de OpSix een keer aan op de PC en zet ze over met de Librarian. Vervolgens haal ik de OpSix weer los en speel de patches met de OpSix Native VST. Werkt ook prima. Ik kom niet in de verleiding om de OpSix weg te doen.

Tot slot nog een paar woorden over de Push 3 (standalone) omdat ik daar ook wat tijd en effort in gestoken heb om goed gebruik van te maken. In eerste instantie deed ik met de Push (2 en later 3) niet veel want je moet best wel wat dingen uit je hoofd leren om er snel mee aan de slag te gaan en ook niet alle handelingen zijn echt makkelijker en sneller op de push. Het is wel een gaaf hebbedingetje en daarom heb ik m toch weer gekocht. Maar met de push 3 als standalone kon ik ook buiten de studie eens rustig aan dingen uitproberen en leren. Over Ableton devices, maar ook over werken met de Push. Na veel Youtube video’s (en zelf een paar betaalde video’s van PushPatterns die in de aanbieding waren) heeft de push 3 nu wel echt een plekje in het proces. Even iets inspelen/drummen (al dan niet met MPE) en met midi capture is integraal voor hoe ik werk inmiddels. Toegegeven – ik moet daarna altijd quantizen, corrigeren en wellicht programeer ik daarna in de piano roll wat bij, maar het begint allemaal op de Push. Ook voor automation van FX en synth parameters is de push m’n go-to device geworden. Drums sequencen? Ook push 3. Meestal werk ik in arrangement view en dan gebruik ik veel andere functies nog liever direct in de DAW met muis en KB (maar ik denk dat voor het neerzetten van een grove mix, met alleen panning, volume en send FX, dat het op de push ook lekker zou werken). Als ik in session view werk (dat doe ik vaak als ik gewoon een uurtje wil klooien en wat ideetjes wil opnemen) dan doe ik meer met de psuh en gebruik ik de push ook om de clips te triggeren of uit te zetten. Handig ook om naast een synth of drumcomputer te zetten en zo een beetje controle over de DAW te hebben zonder voor t scherm met muis en KB te zitten.

Zo… dat werd een iets langere post dan ik bedacht had, sorry :D

Wat past er, er of past er (soms helaas) niet bij je eigen proces? En hoe heb je je favoriete gear geintegreerd in jou proces?

Ik vind de pads van maschine mk3 heerlijk en gebruik maschine enkel als midi spuwer. Of dat nu naar hardware is of naar de cirklon… verder hou ik van hardware programmeren en zo min mogelijk muisgebruik in n daw die enkel dient als bandrecorder. Dus daar komt t altijd op neer: liever 20 jams en 19 de vuilbak in dan edits met n muis. Ik gebruik geen usb in de studio. Ik moduleer geen hardware in de daw. Ik prefereer gear met geen displays en al zeker geen synths met fx want ik zet dat uit. Ik ben van mening zoveel mogelijk zelf te doen en geen andermans samples enz te gebruiken want dat geeft me geen eer van mijn resultaat. En verder kies ik voor weg te blijven van mainstream want dat kan iedereen beter dan mij. En tape gebruiken want anders staat het er voor niks.

Ik heb eigenlijk alleen de analog Rytm mk2 snel weggedaan. Met name de sound vond ik toch tegenvallen. Merkte dat ik meer samples erin aan het laden was en dan vind ik het eenvoudiger om dit gewoon in mijn daw te doen.

Ik heb een template met mijn synths erin en snelkoppeling om stereo of mono audio track toe te voegen als ik wil opnemen. Dat werkt lekker snel.

Ik vind het ook wel belangrijk dat apparatuur goed integreert, daarom ben ik nu stevig aan het uitdunnen geweest in de semi-modulaire hoek - CV en MIDI gaat soms wel samen, maar het is gewoon meestal onhandig. Solar-42 eruit, Ornament-8s eruit, Barp 2600 eruit. De Matriarch en Pulsar-23 mogen voorlopig blijven omdat die op zichzelf leuk genoeg zijn voor sound design en via MIDI goed aan te sturen waar het telt. De Solar-42 is een tof ding maar integreert voor geen meter met mijn overige gear dus daarom heb ik hem (naast op zich goed opgeloste maar toch vervelende terugstuuracties ivm defecten) omgewisseld voor een Waldorf Iridium. Hardware is soms sowieso wel een dingetje, want je moet je patches goed beheren of alles opnemen naar audio, maar ik gebruik dan meestal weer niet zo graag soft synths omdat ik het leuker vind met een fysiek toestel te werken etc. Zoals hierboven vermeld heb ik ook geen klik met het Elektron spul, veel te veel gepiel op klein schermpje, irritante browser, veel te veel shortcuts en het bereik van de parameters is altijd net minder dan ik zou willen kunnen draaien ('binnen de lijntjes'?). Daarentegen vind ik de SP-404 mk2 te gek en dat is helemaal een shortcuthel maar op de een of andere manier heb ik daar dan wel weer feeling mee. Consequent is het in elk geval niet.

Gelukkig is het maar hobby en heb ik geen productiequotum dus ik hou gewoon waar ik plezier aan beleef en gooi dwarsliggers eruit :D Maar mijn huidige workflow zuigt objectief gezien wel als ik kijk hoe weinig ik daadwerkelijk heb afgerond in 2024 (maar ik kan wel trots zijn op tientallen hele vette 8-32 bar loops I guess).

Laatst gewijzigd:
Ik heb eigenlijk alleen de analog Rytm mk2 snel weggedaan. Met name de sound vond ik toch tegenvallen. Merkte dat ik meer samples erin aan het laden was en dan vind ik het eenvoudiger om dit gewoon in mijn daw te doen.

Ik heb een template met mijn synths erin en snelkoppeling om stereo of mono audio track toe te voegen als ik wil opnemen. Dat werkt lekker snel.
ah ja ik gebruik de analog rytm voornamelijk voor de synth engine om mn eigen drumgeluiden mee te maken.
Ik heb er na aanschaf 1x een dikke lading samples ingeknalt om te gebruiken voor layering. of om snel iets te hebben als ik standalone een drumloopje wil maken.

Maar drumsounds puur op basis van samples doe ik ook liever direct in de DAW (met simpler of tegenwoordig met Ableton Drumsampler).
Direct samplen op de rytm doe ik eigenlijk niet (hooguit re-samplen om nog eens te layeren met de synth engine)

Gelukkig is het maar hobby en heb ik geen productiequotum dus ik hou gewoon waar ik plezier aan beleef en gooi dwarsliggers eruit :D Maar mijn huidige workflow zuigt objectief gezien wel als ik kijk hoe weinig ik daadwerkelijk heb afgerond in 2024 (maar ik kan wel trots zijn op tientallen hele vette 8-32 bar loops I guess).
Ik voel ook geen druk om iets te maken anders dan plezier ^^
Maar workflow speelt daar natuurlijk een grote rol in; het moet niet op werken gaan lijken :D.
Is voor jou vast niet anders aangezien je het woord "dwarsliggers" gebruikte :D

Bijvoorbeeld waldorf blofeld en micromonsta
Beiden hele mooie synths maar raakte ze bijna niet aan ivm het switchen tussen envelopes, menutjes etc. Verkocht uiteindelijk

Novation circuit door enerzijds gebrek aan een schermpje, maar vooral omdat je de macro's niet kan aanpassen zonder het dig aan je computer te hangen. Gedoe en gebruik m bijna nooit dus. Wel heel tof als sequencer dus daarvoor bewaar ik m maar

de maschine mk3 vond ik een heerlijk aparaat maar ik had niet de plus en met pc werken is toch een stuk minder leuk dan aan knopjes draaien, daarnaast is de maschine(software) workflow ook gewoon niet helemaal mijn ding

waldorf blofeld, het geluid was echt niks waard maar vooral de hele workflow om door 500 menus te moeten gaan op een klein schermpje ga ik dus mooi niet meer doen daarnaast zat er een bug in waardoor de midi regelmatig bleef hangen als je deze multitimbral wou gebruiken. mijn idee was meerdere maschine panels met verschillende midi channels om zo verschillende geluiden uit de waldorf te toveren maar mooi niet dus

arturia microfreak, super tof ding maar zonder effecten klinkt het voor geen meter en om nou elke keer mijn effecten aan te moeten sluiten of in een daw te moeten gaan klooien voor je er iets mee kan speelt/werkt gewoon niet lekker

Maar workflow speelt daar natuurlijk een grote rol in; het moet niet op werken gaan lijken :D.
Oh absoluut. Als ik het gevoel heb dat ik met de gear moet vechten in plaats van dat het me ten dienste staat, is het snel klaar.

Mbt de TR-8. Die gaat bij mij naar vier kanalen via de patchbay naar de mixer. BD, HH en mix (L&R).
dan neem ik de instrumenten van de TR8S los op door de faders van allemaal op 0 te zetten behalve degene die ik wil opnemen en herhaal dat voor alle andere instrumenten die ik wil opnemen (
De BD en HH belanden op een eigen kanaal maar de mix doe ik alles ineens. Ik laat de pattern lopen (of loopen) en doe dan één voor één de faders omhoog (met eventuele edits) maar blijf wel aan één stuk door opnemen. Daarna kopieer ik de opgenomen pattern naar meerdere kanalen en pak vervolgens alleen het deel van dat instrument wat ik op dat kanaal wil hebben. Nog steeds bewerkelijk maar het lijkt mij sneller dan elke keer opnieuw op te moeten nemen.

Ik hou hem wel omdat ik hem nog dagelijks als midi-sequencer gebruik maar ik vind de Octatrack (voor audio) nog steeds wel lastig. Het samplen doe ik veel makkelijker op de SP-16, groot scherm en ook nog 8 aparte outs heeft zodat ik die naar hartelust kan routen naar whatever. Als FX box gebruik ik hem wel, maar voor de echte 'performance' georienteerde setups vind ik vaak geen nut in mijn tracks. Ik heb hem nu wel op een aparte output en input staan, en ga nog eens een keertje aan de slag met een van de EZbot performance templates. Hopelijk kan ik hierdoor makkelijker in een DAW de gehele output naar de OT routen en weer terug.

Gewoon weer een leuke smoes om over je synths te lullen
Da's altijd leuk nauurlijk dus een prima topic.
en welke goed passen bij je workflow en welke zijn minder handig of zelfs ronduit onhandig?
Welke workflow, wat is dat? :D

Er is bij mij geen workflow, het is een ongeorganiseerd zooitje eigenlijk, het enigste wat bij mij georganiseerd is dat is dat er vanuit m'n eurorack via adat acht in en out naar Ableton gaan en ik heb aan de ene kant een 3 tier staan met een Neutron en een pro 800 er in, en aan de andere kant een Blofeld en een DM 12D maar ik gebruik geen templates behalve een drumrack al zou ik dat wel moeten doen want je bent op die manier natuurlijk wel lekker snel georganiseerd bezig maar ik heb geen deadline dus ik maak een paar midi/audiotracks aan en gaan met de banaan.

Ik heb alle midi via usb lopen en speel en of sequence alles incl m'n eurorack zo'n beetje met m'n Arturia hulpmiddelen; de Keystep, BSP en de KSP alhoewel de laatste nu gisteren bij Arturia is gearriveerd ter reparatie.

Voor de rest staan er wat dingen in een rek tegen de muur al of niet in doos en worden weinig gebruikt; de Edge, Microfreak , Basstation 2, TR 8 en RD 8, Spark, Microbrute 2S, DM 6, 2600 Gray Meanie en een Boss RC505 mk2 plus nog een paar midicontrollers en beneden in de box nog een Impulse 49, dus eigenlijk moet ik gewoon wat dingen weg doen.

Dus ja, vlot opstarten gaat zolang het met het aangesloten spul is alhoewel met wat templates in Ableton zou ik nog sneller ready zijn en voor de rest is het een bende wat ook af en toe voor irritaties zorgt als ik dan weer 'ns wat ga aansluiten en zit te klooien voor alles lekker werkend is.

Laatst gewijzigd:
Ik ervaar vaak in eerste instantie geen workflow problemen. Maar ik heb een hekel aan apparatuur die ingewikkeld genoeg is dat je na 2 maanden niet gebruiken weer van alles moet opzoeken. Ook merk ik dat hardware sequencers met name vaak erg goed werken voor een loop, maar vaak vervelend zijn als je een heel arrangement wil maken. Ik ben er in ieder geval nog niet handig mee, dus ik werk vaak met een DAW open. Om die reden ook mij Analog 4 mk1 weggedaan. Al vond ik de DAW integratie wel fantastisch.

Bijvoorbeeld waldorf blofeld ...
....hele mooie synths maar raakte ze bijna niet aan ivm het switchen tussen envelopes, menutjes etc. Verkocht uiteindelijk
Vind de interface van de Blofeld prima.
De sound is wat anders.

Ik kies voor het merendeel aan simpele synths. BV de , BH Model D, Pioneer As1, Prophet 6, Prologue, OP1..
Dan is er een deel tussen in, bv korg Arp 2600, Syntrx, Easel, TX816
En dan zijn er de super diepe apparaten. bv Quantum, Korg Z1, Modular

Voor de laatste category vind ik 2 van dat soort bakken zat.
De rest van de diepe zooi zit in mijn DAW

Als een apparaat moeilijk is maar goed klinkt en iets unieks brengt doe ik die niet snel weg.
Zoals bv de Analog Keys die ook Buchla voltages kan sequensen.
Snap wel wat @Tierelantijn zegt.
Maar ik heb zelf net wat harder gepushed en hem geleerd.
In tegenstelling tot @Nap push vaak heel hard om een apparaat te leren.
Dat harde pushen met apparaten is vaak ook een deel van het creatieve process.
Juist uit heel gare apparatuur coole dingen halen. Dat beperkt zich ook niet tot synths.
Bv de Teenage Engineering OP1, dat was een grote teleurstelling....2 jaar stond hij in de kast en uiteindelijk is het een liefde geworden.

Dingen die retour of weg gaan is meestal om de sound en soms de workflow.

- microcosm, gaar geluid/toonsuck en doet dit op andere manieren wat veel beter klinkt.
- WA Pultec eq's....gare sound
- Korg Electribe II sampler... workflow
- Matrixbrute... nam te veel plaats in.
- Blofeld Keys heb ik aan mijn buurman gegeven. om de sound

Tone is everything

Ja qua workflow en zeker qua arrangement gaat er natuurlijk niks boven een DAW. In Ableton met samples werken en hier en daar wat hardware direct opnemen als audio. Geen midi programmeren en moeten editen. Is een opname niet goed, nog een keertje inspelen/opnemen. Dat geeft bij mij het snelste resultaat en vind ik zelf de leukste manier van werken ook. Zo snel mogelijk die vaste loop uit en een collage maken over de tijdslijn.

Dat harde pushen met apparaten is vaak ook een deel van het creatieve process.
Ho ho, ik heb nergens gezegd dat ik geen apparaat wil leren. Ook ik wil van alle gear van de hoed en de rand weten en duik juist erg diep in alles wat ik heb staan. Maar apparatuur met voor mij onplezierige interfaces die niet uitnodigen om aan de slag te gaan, daar heb ik geen geduld voor.

Snap wel wat @Tierelantijn zegt.
Maar ik heb zelf net wat harder gepushed en hem geleerd.
Ik weet niet of dat is wat @Nap bedoelde met "vechten met apparatuur".

Ik herken me daar wel in namelijk.
Dat je niet met tegenzin apparatuur wil gebruiken en die verplichting enkel voelt omdat je er nou eenmaal voor betaald hebt.

Aan de andere kant wil ik m'n lievelingen (hardware EN softwaree) altijd helemaal uitpluizen en daar best veel tijd en effort in stoppen. Maar dat is leuk en voelt niet als werk! Ik lees manuals meer dan eens en zit uren aan de knoppen te draaien op zoek naar mogelijkheden en struin de forums/youtube af naar ideeen.
(Ik wil er hooguit teveel tegelijk leren en dat werkt wel eens tegen).

Die tr8s bijvoorbeeld ... Daar zit best veel tijd in. Maar hoe meer ik erover leer, hoe meer t duidelijk word dat het niet helemaal is wat ik zoek.

En dan word het "vechten".

(Maar dat is vanuit mijn oogpunt)

Edit: ik zie dat Nap net gereageerd heeft :D

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Oh dat "vechten" herken ik direct en da's heel irritant natuurlijk, dingen die ik regelmatig gebruik gaat meestal wel goed en moet ik een enkele keer bij minder gebruikte funkties even kijken hoe het ook alweer zat.
Maar apparatuur met veel menu's dan wordt het anders, als ik die een tijd niet gebruik moet ik echt weer zoeken, bijv de blofeld al staat die wel aangesloten heb ik echt al meer als een jaar niet gebruikt en al zijn sommige funkties wel weer vlot te pakken dan weet ik zeker dat zodra ik wat dieper op de synthese in ga dat ik weer wat gezoek heb al pak je het wel weer vlot op omdat het toch nog ergens in je geheugen zit, dan is het meer het gevoel van "oh ja, zo was het"
Soms wel irritant natuurlijk maar ik wil 'm toch niet kwijt want ik vind 'm qua sound toch heel eigen en weet dat ik voor wat meer ambiënt achtige dingen 'm op een gegeven moment wel weer ga gebruiken.
Alhoewel ik moet zeggen dat tegenwoordig met goede vst's zoals pigments bijv in veel gevallen je al prima voorzien bent, misschien dat sommige hardware op den duur ook echt niet meer nodig zal zijn en als ik zonodig toch wat aan knoppen wil draaien dat ik dan gewoon wat met m'n eurorack ga pielen zodat ik dan weer effe lekker bezig ben geweest, het blijft toch leuk uiteindelijk.

ah ja ik gebruik de analog rytm voornamelijk voor de synth engine om mn eigen drumgeluiden mee te maken.
Ik heb er na aanschaf 1x een dikke lading samples ingeknalt om te gebruiken voor layering. of om snel iets te hebben als ik standalone een drumloopje wil maken.

Maar drumsounds puur op basis van samples doe ik ook liever direct in de DAW (met simpler of tegenwoordig met Ableton Drumsampler).
Direct samplen op de rytm doe ik eigenlijk niet (hooguit re-samplen om nog eens te layeren met de synth engine)

Ik voel ook geen druk om iets te maken anders dan plezier ^^
Ik gebruik hem net wel voor de sampling. Af en toe wat layeren met 1 van de anologe machines. Wel zeer bizar, hoor: een sampler die 20 minuten moet opwarmen vooraleer hij in tune is :)

Best wel een unieke combo vind ik. Al die analoge componenten en compressor met dan digitale sampletjes. Bij mjn weten doet niks anders dat. Klinkt echt heel apart als je in de extremen gaat. Dat krijg ik niet voor mekaar met de computer alleszins

Ik gebruik hem net wel voor de sampling. Af en toe wat layeren met 1 van de anologe machines. Wel zeer bizar, hoor: een sampler die 20 minuten moet opwarmen vooraleer hij in tune is :)
Ik heb daar wel eens wat over gelezen idd. Maar is mij persoonlijk nooit opgevallen. Het zat niet eens meer in mijn systeem.

Dat komt denk ik misschien ook wel door hoe ik werk.
Ik maak iets (op de rytm bijvoorbeeld) en neem t dan direct op. En dan tune het direct (op gehoor) met de rest van de synths en devices (als dat nodig is, want hoeft niet bij alle drumsounds ^^).

Eigenlijk sla ik dus alles op op de computer en de rytm zelf is voor mij geen device om hele projecten op bij te houden.

Of het nog in tune is de keer daarna als ik het apparaat aanzet doet er eigenlijk niet toe dus.
(Alhoewel het me bij de bass-tom een keer was opgevallen in een patroonthe wat ik had opgeslagen op de rytm dat ie minder strak klonk dan ik hem in eerste instantie gemaakt had)

Wat misschien ook meespeelt is dat ik meestal direct alles aanzet wat ik van plan ben te gebruiken maar er vervolgens even over doe voordat ik er echt iets mee ga doen. Dus dan staat ie al ff op te warmen ook.

Geen idee verder, maar ik heb er nooit hinder van ontvangen.

Ho ho, ik heb nergens gezegd dat ik geen apparaat wil leren. Ook ik wil van alle gear van de hoed en de rand weten en duik juist erg diep in alles wat ik heb staan. Maar apparatuur met voor mij onplezierige interfaces die niet uitnodigen om aan de slag te gaan, daar heb ik geen geduld voor.
Ja ik bedoel dat ik ook hard doorpush als een aparaat onplezierig is.
Ik bedoel manuals lezen en diep gaan tuurlijk.
Maar ik laat me tot niets afschrikken... tot ik een Osmose kocht :-)
De ergste in de Ensoniq Mirage die ik nu van top tot teen ken en ook software voor de MASOS en Soundprocess OS heb geschreven.

Als je niet van onplezierige interfaces houd is modular een no go :)

Ik ben als hardloper/duursporter best een sadomasochist.

Back