Gear die goed (of helaas niet) past bij je workflow

Als ik nog eens maand me verveel ga ik de tanzbar manual nog eens n keer proberen. Dat is zeker minstens 8 jaar geleden

Waar ik niet mee overweg kan zijn eigenlijk alles van Elektron, en hardware drummachines. Ik heb het echt geprobeerd, maar moet concluderen dat wij gewoon niet compatibel zijn.

Hier het vlotste en vetste resultaat met eenvoudige one knob per function spul. Veelvuldig terugkerende winnaars: Cirklon / SP1200 / MPC60. Complexer spul wat wel menu duiken met zich mee brengt vind ik niet persee niets maar dan valt en staat het met UI van het desbetreffende apparaat. Een 3rd wave of Moog One draai ik ook vlot doeltreffende geluiden in. Terwijl die 2 op het oog toch wel complex overkomen. Heb ook gemerkt dat nu ik veel minder gear heb ik ook veel meer en betere muziek maak.

Vorig jaar een MPC Live II gekocht. Ik heb ‘m plat op tafel gelegd, ‘m op verschillende stands op verschillende hoogten gezet, een stylus gekocht zodat ik niet meer met m’n vinger het touch screen hoef te bedienen…

… maar hij levert me altijd pijn in m’n nek, schouder of arm op.

Tel daarbij op dat de sequencer grid regelmatig verspringt, waardoor ik meer dan nodig moet scrollen. En ik dus m’n nek, schouder en arm extra en onnodig belast.

Ik kap er dus mee en ga terug naar Ableton. Met pijn in m’n hart, maar met minder pijn in nek, schouder en arm.

Laatst gewijzigd:
MPC Live II werd ik ook niet echt vrienden mee, al had dat vooral te maken met de werkwijze en structuur, en niet zozeer de ergonomie. Het samplen en choppen vond ik leuk, maar alles dat naar arrangeren en sample management riekte brrr, onoverzichtelijke ellende.

Alles wat niet past dat gaat zo snel mogelijk terug naar waar ik het gekocht heb.
Hooguit enkele dagen.
Netjes alles weer in de doos.
De laatse keer was dat een Akai van onder de €100 ik heb het nog even geprobeerd maar er kwam niks uit van wat ik al niet had.

Een enkele keer heb ik naar mijn idee wel eens wat te snel weggedaan.
Zoals een nog steeds een curieuze Roland met een gele kleur die zowel midi kon opslaan als jpg plaatjes kon vasthouden alswel ook wav-files.
Zal proberen ùm op te zoeken.
Chat GTP kon hem ook niet zo makkelijk vinden vanwege niche en kleine oplage.
Ze verwezen me naar het syntforum hier en gearspace.
Hier zou het in de verte op kunnen lijken omstreeks het jaar 2000
Een raar ding waar ze in Japan karaoke mee kunnen doen op `t eerste gezicht.

roland.jpg

Laatst gewijzigd:
Ablelectron zou me wel wat lijken.. zoiets als hieronder maar dan perfect werkend zoals Elektron..
Heb ook Fors Opal gekocht.. niet te bedienen vanaf een controller voor zover ik weet.. dan houdt de fun wel een beetje op ook..

Ik hou wel van een uitdaging, dus heb nu een setup waarin de MC707, TR8S, System1, System8 en een Hydrasynth en microfoon op een ESI 86XT gelijktijdig worden opgenomen in FLStudio, via een Asio4all setup.
De MC707 is hierin de sequencer.
Heb wel de nodige synths ook de deur weer uit gedaan om tot deze opstelling te komen, de laatste twee waren de Miniloque , (gewoon niet het geluid wat ik zocht) en de Novation Circuit omdat het een te onduidelijk apparaat was, ik miste echt wel structuur in het synth gedeelte van het apparaat.

De setup die ik nu heb is de setup voor 2025 en vermoedelijk ook voor 2026.
Al maanden geen GAS aanval meer gehad.

Ik ben 1-2 jaar geleden gestopt met Elektron. Om precies te zijn met de Octatrack en de Digitakt. Hoe graag ik het ook wilde, want ze klinken fantastisch, het lukte mij niet om vrienden te worden. Te veel menu diven, kleine display, de loopers die net niet deden wat ik wilde. Dat soort dingen. De Digitakt ging nog wel, maar de Octatrack…..man man man 😁 Echt jammer want ze maken mooie producten bij Elektron. Gewoon niet mijn workflow.

Inmiddels heb ik de Octatrack vervangen door een Ableton Push 3 standalone. Dat bevalt stukken beter! Verder gebruik ik losse hardware synths met veel knoppen, en een mega Pedalboard met veel knoppen. Zie foto’s van afgelopen zondag.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik ben ook niet zo een fan van Elektron in het algemeen.
Maar mijn Analog Keys ben ik wel aan verknocht.
Vette sounds, vette features en wellicht niet zo pittig als de kampioen de Octatrack.

Dat ik geen fan bent komt zeker niet door de sound, want het is dik.
Ook niet de features maar puur de workflow.

Ik heb na jarenlange aankoop en verkoop eindelijk een set waarmee ik 100% tevreden ben. Doel is om alles op 1 m2 te vestigen (incl computer en scherm) en dat lukt me prima. Zit naast de verwarming in de woonkamer, dus altijd lekkere temperatuur in de winter en kan naar buiten kijken (vogeltjes in de tuin).

Ik werk het liefst met hardware. De MPC's (Key61 en One) vormen momenteel daarbij de kern. Eindresultaat gaat audiomatig door een Virus Snow die tevens een klankbron/audiointerface is. Ik heb geen mixer, audio interface en boxen meer nodig want alles is via ingangen doorgeschakeld (zodat ik MPC effecten kan zetten op binnenkomend geluid) en afluisteren/mixen doe ik middels een koptelefoon die weer aan de virus Snow hangt. Opnemen doe ik op MPC's en het eindresultaat gaat uiteindelijk naar Bitwig Studio.

Af en toe wissel ik de Key61 uit voor een ander keyboard (Roland V-synth, Korg Z1, Deepmind 12), De MPC-One wissel ik soms uit met klein Eurorack, Emu E5000 sampler of MicroMonsta.

Eigenlijk bestaat er m.i. geen echt slechte apparatuur. Wat ik wel in de loop van de jaren gemerkt heb is dat sommige instrumenten klankmatig niet bij elkaar passen, te dominant zijn of elkaar teveel overlappen. Die zijn dan ook steeds vervangen nadat ik ze gesampled had. De Elektrons (Digitakt, Digitone, Octatrack) zijn het snelst vervangen.

Laatst gewijzigd:
Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande comments mbt Elektron. Top sound, maar workflow technisch niet mijn kopje T. Vooral van de Octatrack slaan mijn hersens op tilt. De Rytm bijv kan ik nog wel hebben.

Lang verhaal kort, ze zijn allemaal vertrokken. Degene die het langst gebleven is was de machinedrum.

Ik ben ook niet zo een fan van Elektron in het algemeen.
Maar mijn Analog Keys ben ik wel aan verknocht.
Vette sounds, vette features en wellicht niet zo pittig als de kampioen de Octatrack.

Dat ik geen fan bent komt zeker niet door de sound, want het is dik.
Ook niet de features maar puur de workflow.
Yep….100% mee eens

Over mijn Elektron liefde kan ik kort zijn: breng ze hier binnen en ik zet ze 10 minuten later online te koop :D
Ik zet ze zelfs niet aan.

Ik lees wel vaker dat mensen heel erg pro of con elektron zijn. Ik heb zelf niet veel vergelijkings materiaal, maar van de synth engine en sequencer van de analog rytm ben ik wel fan in elk geval. Ook de bediening van die elementen vond ik fijn.

Ik vind dat je een bepaalde lijn ziet qua workflow bij de verschillende fabrikanten. Mijn brein gaat bijvoorbeeld goed op DSI/Sequential/Oberheim, en Waldorf. Roland is best heel OK (TR8-S), de JD-800 is top), de high-end synths en workstations zijn weer minder. Ik heb niet veel ervaring met Moog , maar dat lijkt mij best OK. 1 van de beste synth ooit qua user interface vind ik nog steeds de Nord Lead 3. Ik gebruik hem niet veel, maar dat is toch altijd een feest.

Back