Bax vraagt uitstel van betaling - faillissement

Een verstandige investeerder doet eerst degelijke due diligence voordat ze in een failliet bedrijf investeren, dus dan ben je een paar maanden verder voordat de boel eventueel weer opent. Zeker als er qua team/merk/strategie/logistiek/locaties eerst van alles moet veranderen om het in de toekomst beter te kunnen doen.

Dat is de positieve take, je kunt als bedrijf ook teveel winst maken of je terrein vergroten en dan is een Bax overnemen en langzaam laten doodbloeden soms ook lucratief.

CNV hoopt op doorstart voor Bax Music, maar níet met oud-bestuurder aan het roer

Het faillissement van muziekwinkel Bax Music houdt de gemoederen flink bezig in de muziekwereld. 'We hopen van harte op een doorstart voor dit unieke bedrijf, zolang oud-bestuurder Jochanan Bax maar heel ver uit de buurt blijft', zegt CNV-onderhandelaar Henry Stroek.
Vanmorgen werd het faillissement uitgesproken van het Bax Music, de grootste (online) muziekwinkel van Nederland en een begrip onder muziekliefhebbers. Het rommelde al een tijd bij het Zeeuwse muziekbedrijf. Directeur Jochanan Bax werd in januari ontslagen, waarna het bedrijf werd geleid door 2 interim-bestuurders. Hun poging om het bedrijf weer op de rails te krijgen, stuitte op tegenwerking van oud-directeur Bax. Een faillissement werd daarmee onafwendbaar.

Uniek bedrijf​

Bij Bax Music werken ruim 300 mensen, vooral op de hoofdvestiging in Goes en daarnaast in fysieke winkels in Goes, Rotterdam, Amsterdam en Apeldoorn (en nog 2 in België). 'Het is een prachtig en uniek bedrijf', vindt Stroek. 'Veel mensen die er werken, zijn daarnaast zelf actief in de muziekwereld, bijvoorbeeld in een band of als geluids- of lichttechnicus. Voor al die werknemers hopen we dat er een doorstart komt en dat er snel weer een zonnige toekomst is.'

Zorgen overgebracht aan curator​

Maar wat CNV betreft is daarbij geen rol weggelegd voor oud-directeur Jochanan Bax. Stroek: 'De oud-directeur is verreweg de slechtste werkgever die ik in de afgelopen jaren ben tegengekomen. Hij heeft het bedrijf op een vreselijke manier geleid, daar hebben we helaas talloze voorbeelden van gezien. We zien het daarom totaal niet zitten als hij in de toekomst hier nog een rol krijgt. Bij de ondernemingsraad en onder werknemers is daar - op z'n zachtst gezegd - ook weinig enthousiasme voor. We hebben onze zorgen ook overgebracht aan de curator. We gaan er als vakbond natuurlijk niet over, maar we hopen dat hij er rekening mee houdt in de gesprekken met mogelijke geïnteresseerden voor de doorstart. Deze werknemers verdienen een goede werkgever en een gezond werkklimaat.'

Ik sprak net opnieuw Paypal. Medewerker vond het opmerkelijk dat Bax geaccordeerde refunds, van ruim voor aanvraag surseance, niet daadwerkelijk heeft overgemaakt en gisteren heeft geannuleerd. Ook meerdere meldingen dat kopers aan het lijntje zijn gehouden de laatste tijd. Ik heb wel vertrouwen in Paypal. Ik zou mijn geld van hun gaan terugkrijgen. Verder ligt het bij hun juridische dienst. Op zich zijn ze een grote partij waar een curator en toekomstige eigenaar minder snel omheen kunnen.

Hier en daar toch wat een moeilijke handel met elektronika producten vanwege gebrek aan kennis.
Mijn laatste sof met een failisement was met Romca-Waspik-Apple. Toen had ik f1000 = €450 destijds een maandloon, betaald voor een rf video naar antenne signaal omzetter.
En nooit gekregen. Ik heb er nog een paar van liggen. Geen enkele hond die er ooit nog om komt vragen of er wat mee gaat doen.

zolang oud-bestuurder Jochanan Bax maar heel ver uit de buurt blijft', zegt CNV-onderhandelaar Henry Stroek.
'De oud-directeur is verreweg de slechtste werkgever die ik in de afgelopen jaren ben tegengekomen. Hij heeft het bedrijf op een vreselijke manier geleid, daar hebben we helaas talloze voorbeelden van gezien.

Soms is een slechte baas beter dan geen baas. Liever vanuit een baan uitkijken naar ander werk bij een betere baas dan gedwongen vanuit een situatie van werkloosheid. Lijkt me voor het personeel van Bax beter dat er een doorstart komt met Jochanan Bax, en de megafoon dan maar weer even slikken, als het alternatief het definitieve einde van het bedrijf is.

Soms is een slechte baas beter dan geen baas. Liever vanuit een baan uitkijken naar ander werk bij een betere baas dan gedwongen vanuit een situatie van werkloosheid. Lijkt me voor het personeel van Bax beter dat er een doorstart komt met Jochanan Bax, en de megafoon dan maar weer even slikken, als het alternatief het definitieve einde van het bedrijf is.

Met 300 man heb je als non manager toch niks of veel met het bestuur te maken. Na zoveel jaar zou ik als ik een Bax was zelf een nieuwe uitdaging zoeken als je eigen bestuur in jou ogen tegen je is en je inmiddels in een soort machtsstrijd zit.

Toch allemaal 1 april grap?
Inderdaad. Geloof er niks van.

Ze hebben gewoon even technische problemen met de website

O ja, en Elvis leeft ook gewoon nog en woont op de maan, die overigens plat is.

IMG_1658.jpeg

Er is werk zat op het moment.
en die toeter zou ie echt niet bij mij moeten proberen want ik denk dat ik m zijn harses ermee zou inslaan
er zijn grenzen
dit is geen baas, dit is een smerig schoft

• Duimpje
Duimpjes: EL1
Dan hadden al die misdeelde medewerkers ook wel eerder kunnen vertrekken als het echt zo'n hel was.
Velen hebben dat dan ook gedaan.

Probleem wat jij niet in de gaten hebt is dat het muziekliefhebbers zijn.
Voor hen een droombaan, ze accepteren die droeftoeter omdat ze graag met de muziek bezig zijn.
Ergens anders kunnen ze zeer waarschijnlijk meer verdienen zonder zo ongelofelijk onbeschoft te worden behandeld.

en nogmaals
werk zat op het moment.

Met een frisse doorstart is er van zo’n bedrijf wel wat te maken, op zich is de organisatie wel goed, dat hebben ze de laatste jaren wel laten zien.

Back