Bax vraagt uitstel van betaling - faillissement

4 miljoen gratis weggeven in de vorm van spullen of geld terug lijkt mij een no go. Daar moet je heul veul extra omzet voor maken, en al helemaal als je marges laag zijn.
Verkochte cadeaubonnen etc. zullen er ook wel onder vallen, kans is groot dat die bij de doorstarter ook niet meer verzilverbaar zijn.

Verkochte cadeaubonnen etc. zullen er ook wel onder vallen, kans is groot dat die bij de doorstarter ook niet meer verzilverbaar zijn.
Dat denk ik ook. Het doet mij trouwens nog denken aan iemand die ik ken, en die op de vrijdag van de surseance van betaling als afscheidscadeau een Bax Music bon kreeg van zijn werkgever 😉 Hij heeft dezelfde avond nog wat besteld. Maar geen idee of dat nog geleverd is.

Leuke manier om onder je schulden uit te komen zo'n faillissement 32 miljoen foetsie waaronder 10.8 miljoen belastingen en 4 miljoen van klanten. RTL nieuws : Schuldeisers Bax Music voor minimaal 32 miljoen gedupeerd

PZC vandaag:

Dus je kunt een puinhoop achterlaten en ontelbaar vaak met een nieuwe bv van start gaan?

„Zo zou je het kunnen zeggen, maar let wel op: mensen moeten in het faillissement verantwoording afleggen en er wordt onderzoek gedaan of er sprake is van onbehoorlijk bestuur en naar eventuele onrechtmatigheden. Een curator is een beetje een detective. Die duikt helemaal de administratie in en heeft veel mogelijkheden om de bestuurder aan te spreken bij onrechtmatigheden.”

Zolang er geen bestuursverbod opgelegd is, mag iemand dus een nieuwe bv oprichten. „Maar dat neemt niet weg dat iemand in sommige gevallen privé aansprakelijk gesteld kan worden, bijvoorbeeld als iemand een spoor van vernieling achterlaat door vaak failliet te gaan en persoonlijk een ernstig verwijt kan worden gemaakt van het onbetaald laten van een schuld.”

PZC vandaag:

Dus je kunt een puinhoop achterlaten en ontelbaar vaak met een nieuwe bv van start gaan?

„Zo zou je het kunnen zeggen, maar let wel op: mensen moeten in het faillissement verantwoording afleggen en er wordt onderzoek gedaan of er sprake is van onbehoorlijk bestuur en naar eventuele onrechtmatigheden. Een curator is een beetje een detective. Die duikt helemaal de administratie in en heeft veel mogelijkheden om de bestuurder aan te spreken bij onrechtmatigheden.”

Zolang er geen bestuursverbod opgelegd is, mag iemand dus een nieuwe bv oprichten. „Maar dat neemt niet weg dat iemand in sommige gevallen privé aansprakelijk gesteld kan worden, bijvoorbeeld als iemand een spoor van vernieling achterlaat door vaak failliet te gaan en persoonlijk een ernstig verwijt kan worden gemaakt van het onbetaald laten van een schuld.”
De tijd zal het leren.
Al geeft het wel een vreemd beeld zo wat er allemaal 'kan' als je maar weet hoe.

Opgezet spel ,eerst buitengooien ,daarna falliet en doorgaan met de gene die ze hebben buitengegooid .iedereen een hoop geld kwijt behalve de family Bax .
Die kunnen lachend verder met het geld dat ze via achterdeurtjes hebben buitengesluisd .Valt mee dat ze niet geleend hebben bij het pensioenfonds zoals bij V&D indertijd.
Oh ik breng ze misschien wel op een idee.
Het is maar een hypothese natuurlijk .

Laatst gewijzigd:
Even logisch geredeneerd, zou je als leverancier die nog veel geld van Bax moet krijgen nog leveren aan Bax? Ik denk het niet, dus Bax heeft geen of weinig leveranciers meer die willen leveren, en als ze die toch hebben, dan moet er iets geregeld zijn tussen Bax V2 en hun.

De tijd zal het leren.
Al geeft het wel een vreemd beeld zo wat er allemaal 'kan' als je maar weet hoe.
Ik denk wel dat mensen vaker denken dat het opgezet is dan dat het daadwerkelijk zo is. Het is niet zo eenvoudig om een bedrijf leeg te trekken en dan failliet te gaan en dan weer als doorstart verder dan sommige denken.

Even logisch geredeneerd, zou je als leverancier die nog veel geld van Bax moet krijgen nog leveren aan Bax? Ik denk het niet, dus Bax heeft geen of weinig leveranciers of meer die willen leveren, en als ze die toch hebben, dan moet er iets geregeld zijn tussen Bax V2 en hun.
Of niet als je niet levert verdien je ook niets om je verlies goed te maken. Voorzichtigheid is wel verstandig natuurlijk.

Ik weet van een leverancier aan Bax dat ze zulke lage inkoopprijzen bedongen dat leveren aan Bax eigenlijk niet interessant was, dus veel verdienen aan verkopen via Bax lijkt me lastig. Maar idd.

IK heb vannacht toch maar wat uurtjes slaap gepakt.. ze waren toch niet stiekem even online? heb ik iets gemist?
Scherm­afbeelding 2025-05-24 om 10.23.56.png

Ik denk wel dat mensen vaker denken dat het opgezet is dan dat het daadwerkelijk zo is. Het is niet zo eenvoudig om een bedrijf leeg te trekken en dan failliet te gaan en dan weer als doorstart verder dan sommige denken.

Gaat er niet om dat dit faillissement/doorstart 'een opzetje' zou zijn (in dat geval kan sprake zijn van faillissementsfraude en daar weet de curator wel raad mee). Daar zijn ook helemaal geen aanwijzingen voor.

Gaat er om dat Jochanan Bax een bedrijf kan overnemen dat onder zijn leiding de afgelopen jaren te gronde is gericht doordat er veel meer geld is uitgegeven aan investeringen dan er winst binnenkwam. Naast aantijgingen van sommige medewerkers en vakbond CNV over het slechte werkklimaat. Daardoor zitten nu honderden schuldeisers (waaronder leveranciers, klanten en wij allemaal via de Belastingdienst en het UWV) met zeker 32 miljoen euro schuld.

Dat zo'n ondernemer vrolijk met, zoals dat heet, 'schone lei' weer aan het roer kan komen, is wettelijk helemaal ok. De rechter heeft dit ook goedgekeurd. Dus je kunt dit allemaal prima vinden en er vrolijk weer winkelen. Maar of dit moreel deugt en je een ondernemer moet steunen die er aantoonbaar een zootje van heeft gemaakt, mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Net als het risico inschatten dat het, met dezelfde leiding, opnieuw misloopt.

Klopt. Bij een faillissement doet een curator onderzoek naar de oorzaken, of er bv sprake is van onregelmatigheden en/of frauduleus handelen, de zaak financieel hebt leeggetrokken (dividend) etc etc. Je kunt daardoor serieus in de problemen komen.

Sommige mensen nemen gewoon het risico, en denken dat ze er mee wegkomen. Peter Gillis is een mooi voorbeeld. Maar gaat over fraude. Echt dom.

Ik ga in de toekomst geen lid worden van het groepje gedupeerden.
Niets koop ik nog online bij Bax.
Niet te vertrouwen.

Er is volgens mij nog niets geleverd door leveranciers . Simpel setje snaren ,nog steeds de zelfde stock als voor het falliet gaan of minder.

Back