windows 11?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Ik ben van plan een nieuwe desktop aan te schaffen en daar zit windows 11 op geinstalleerd, tot nu toe werkte ik op windows 10.
Wie werken er al met windows 11 en zijn er eventuele driverproblemen of loopt het allemaal probleemloos?

Windows 11 is inmiddels alweer 4 jaar oud. De kinderziektes, als die er waren, zijn er wel uit.

Lijkt me dat je eerder tegen problemen aanloopt op Windows 10.

Dus niets om je druk om te maken, leuk een nieuwe pc, veel plezier gewenst.

Toen windows 11 uitkwam heb ik direct een update gedaan. Het werkt hier al die tijd uitstekend. Zowel met mijn professionele reken- en tekensoftware alsook de diverse softwaresynths.
Je moet je ook afvragen hoelang windows 10 nog volledig ondersteund wordt. En hoelang applicaties backward compatible blijven.

Dat ze de moeite nemen om de Blue Screen of Death een facelift te geven is verontrustend en geruststellend tegelijk.

Ja ik het op tweakers voorbij zien komen:
blue screen of death
Blijkbaar werk dit goed genoeg voor Microsoft!
Maar gelukkig komt het niet vaak voor de kans is helaas niet nul dat je dit krijgt!
Ben alleen wel benieuwd wanneer je blue screen of death optreed dat kan handig zijn om daar rekening mee te houden.
Wie heeft er ervaring mee wanneer die blue screen of death optreed ?

Bedankt zover voor de reakties, dat geeft me wel het gevoel dat ik kan overstappen naar windows 11.
Desktop is ondertussen besteld en da's voor het eerst sinds de laatste 25 jaar dat ik een kant en klare desktop bestel, hiervoor zocht ik alles zelf uit en zette de boel dan in elkaar, ik had er nu 'ns geen zin in en kies maar voor gemak.

Ik heb wat nu op m'n harde schijf staat al een keer als systeemkopie gekloond naar de huidige pc want die komt eigenlijk nog van een laptop die ik daarvoor al jaren had gebruikt, bij elkaar is deze installatie alweer van zo'n 10 jaar terug denk ik.
Het is wel goed dus om 'n keer een hele verse installatie te doen want er staan dingen op en ook plugins die ik al lang niet meer gebruik, het enigste waar ik dan tegen op zie is alles opnieuw installeren, da's een flinke klus bij elkaar.

En ik moet nog uitvogelen hoe ik op windows 11 toegang krijg zonder een account van Microsoft aan te maken, ik heb daar een tijd terug 'ns wat over gelezen maar dat moet ik nog even uitzoeken, hoe minder bemoeienis van Microsoft hoe beter natuurlijk.
Hebben jullie dat ook gedaan of werken sommigen wel met een Microsoft accout en valt het mee eigenlijk want je wil zo min mogelijk gedoe hebben?

Laatst gewijzigd:
Dit forum voelt soms als een tijdscapsule uit 1996 die net is opgegraven en geopend.

Laatst gewijzigd:
Win 11 is eigenlijk niet meer dan win10 in een nieuw jasje.

Ik zou verder geen grapjes uithalen met je OS, licentie is 10 euro indien je die nog niet hebt.

En daarnaast zit je ook met allemaal security features waar je al dan niet de microsoft authenticator app voor nodig hebt.

Je hebt ook gelijk Onedrive wat, alhoewel soms irritant omdat je niet alle mappen kunnen excluden, verder een superhandige backup is. Niet alleen voor muziek maar voor alle documenten. Als je ooit een hd crash hebt gehad dan weet je hoe belangrijk dat kan zijn ;) Mijn studio PC backupped automatisch de bitwig projects folder zodat ik die zonder problemen op mijn andere PC kan openen zonder gedoe met bestanden kopieren e.d.

Verder kun je naar hartelust alle telemetry of andere ongein uitzetten als je wilt. Afhankelijk van hoeveel je online zit zou ik wel een aparte firewall gebruiken, de malwarebytes firewall is zeer licht kwa resources en handig als je niet wilt dat plugins of andere software rare dingen gaan doen ofzo.

Als laatste is win'10 sowieso einde oefening en is het nog maar de vraag of de nieuwe audio en midi microsoft dingen sowieso wel in win 10 nog komen.

edit, hier nog alle features op een rijtje:

Niets is natuurlijk gratis in de software wereld.......voor een nieuwe Windows versie is je huidige pc dan weer te traag waardoor je gedwongen wordt om een nieuwe pc aan te schaffen..........KATSJING........en op die nieuwe pc draait veel van je oude software dan weer niet waardoor je dat moet updaten......KATSJING

Windows installeren zonder internet connectie

Dank je, ik had al even gekeken en zag dat je dan nog wel een paar commands moet doen maar daar kom ik wel uit
Win 11 is eigenlijk niet meer dan win10 in een nieuw jasje.

Ik zou verder geen grapjes uithalen met je OS, licentie is 10 euro indien je die nog niet hebt.
Dank je, ik had al een link maar beter eentje meer dan helemaal geen natuurlijk.
En daarnaast zit je ook met allemaal security features waar je al dan niet de microsoft authenticator app voor nodig hebt.

Je hebt ook gelijk Onedrive wat, alhoewel soms irritant omdat je niet alle mappen kunnen excluden, verder een superhandige backup is. Niet alleen voor muziek maar voor alle documenten. Als je ooit een hd crash hebt gehad dan weet je hoe belangrijk dat kan zijn ;) Mijn studio PC backupped automatisch de bitwig projects folder zodat ik die zonder problemen op mijn andere PC kan openen zonder gedoe met bestanden kopieren e.d.

Verder kun je naar hartelust alle telemetry of andere ongein uitzetten als je wilt. Afhankelijk van hoeveel je online zit zou ik wel een aparte firewall gebruiken, de malwarebytes firewall is zeer licht kwa resources en handig als je niet wilt dat plugins of andere software rare dingen gaan doen ofzo.
Malwarebytes heb ik, die ga ik weer gebruiken, ik laat 'm af en toe scannen maar ik gebruik Defender van Microsof als firewall.
Gebruik jij ze beide tegelijk dan want mijn ervaring is dat meerdere van dat soort progjes tegelijk elkaar in de weg kan zitten.

Wat je zegt over Onedrive en telemetry daar ga ik me van de week in verdiepen welke ik dan uit kan zetten zodat de pc een beetje schoon blijft draaien.
edit, hier nog alle features op een rijtje:
Prima, ik ga 't bekijken. :okdan:

Om de 5 jaar een gratis upgrade. Hoe durven ze!
Upgrades prima natuurlijk maar het is meer het gedoe dat ze dingen weer ergens verstoppen zodat je opnieuw moet zoeken bij de instellingen of zo.

Niets is natuurlijk gratis in de software wereld.......voor een nieuwe Windows versie is je huidige pc dan weer te traag waardoor je gedwongen wordt om een nieuwe pc aan te schaffen..........KATSJING........en op die nieuwe pc draait veel van je oude software dan weer niet waardoor je dat moet updaten......KATSJING
Iedereen wil verdienen of je moet Linux willen gebruiken.

M'n pc was wel geschikt voor W 11 maar ik wilde zelf wel iets nieuws, ik heb zo'n Intel NUC (I7 8700) , daar kan geen videokaart in en ik wil dingen gaan doen met fractals en door de snelle ontwikkeling van AI wordt ook beeldbewerking wel leuker dus nu ben ik weer een beetje up to date.

Malwarebytes heb ik, die ga ik weer gebruiken, ik laat 'm af en toe scannen maar ik gebruik Defender van Microsof als firewall.
Gebruik jij ze beide tegelijk dan want mijn ervaring is dat meerdere van dat soort progjes tegelijk elkaar in de weg kan zitten.

Wat je zegt over Onedrive en telemetry daar ga ik me van de week in verdiepen welke ik dan uit kan zetten zodat de pc een beetje schoon blijft draaien.

Voor antivirus is Defender goed genoeg, de malwarebytes firewall is alleen een soort verlenging van de standaard firewall, dus dit zit elkaar niet in de weg. De reden dat ik deze aanraad is omdat je hiermee veel meer controle hebt over in en uitkomend verkeer (ook die van microsoft zelf).

Het is dat ik internet nodig heb voor backup en update doeleinden (en midi over ethernet) maar anders zou ik tcp/ip helemaal uit windows slopen. Dit is een van de grootste veroorzakers van audio timing problemen. Alle wireless dingen ook trouwens.

Back