Hifi set / home cinema

ohtar

Ouwe rot
Ik weet niet helemaal of dit hier ook besproken kan worden, maar ik zoek een nieuwe HiFi set of home cinema set voor in de woonkamer en heb eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen.

Momenteel heb ik een super oude (maar degelijke) JVC versterker uit de jaren 80 met twee goede Wharfedale bookshelf speakertjes. Geluid is prima, maar versterker is brak aan het worden. Soms valt een kant uit. De speakers zijn ook af (visueel) en heb al eens een tweeter provisorisch opnieuw vast geplakt.

Wat wil ik? Ik wil muziek kunnen luisteren (voornamelijk spotify). Geen cd’s of vinyl. Ik wil op een mooie manier films/ series willen kijken. Voor mijn vriendin is het belangrijk dat het allemaal er strak uit ziet en zo min mogelijk kabels ziet lopen. Muziek luisteren is voor ons wel belangrijker dan het geluid bij films/ series.

Suggesties? Gewoon weer voor een stereo setup gaan met subwoofer, of toch 5.1? Hoor graag jullie suggesties.

een vriend van me verkoopt een Yamaha A S501 en JBL L80 met teakhouten zijkant.
Das een hele leuke stereo set en denk niet dat hij er heel veel voor zou vragen.
Die yamaha versterker heb ik nog niet zo lang geleden voor hem uitgezocht.
Mocht je interesse heeft hebben kan ik je in contact brengen.

Ik heb voor spotify en netflix een samsung soundbar gehaald. Dat bevalt me eigenlijk wel prima. Mn vrouw zeikt ook nie over hoe het eruit ziet en de peuter kan nie aan de kabels sjorren, dus ammel dikke prima.

Wij hebben een Sonos Arc™ soundbar in de woonkamer voor muziek, games, tv en film. Ik vind het goed zat.

Wij hebben een Sonos beam ook prima. Neemt weinig ruimte in beslag. Je kunt er nog een sub bijnemen als je meer laag wilt maar zonder sub is het ook prima qua laag voor het doel. Via je telefoon kun je makkelijk spotify etc afspelen over Sonos speakers.

Ja, dat AirPlay® gebeuren maakt het wel prima. Alle devices op de wifi kunnen controle over de speaker pakken en muziek streamen.

Geluid is prima, maar versterker is brak aan het worden. Soms valt een kant uit.
In bijna elke plaats zijn wel één of meerdere repaircafé's, kijk waar die bij jou in de buurt zit en loop even binnen, als iemand 'm kan repareren dan mag je iets geven (niet verplicht) en kan je voor bijv 5 euro of zo weer een tijdje door.

Bedankt voor de replies allemaal! De JVC zou ik waarschijnlijk wel kunnen (laten) repareren, maar hij heeft nog meer nadelen, zoals geen afstandsbediening waardoor hij permanent aan staat. Bovendien kan het geluid voor films ook wel beter.

Zo’n soundbar lijkt op zich wel een mooie optie. Waar ik wel een beetje mee zit is wanneer ik zo’n Sonos bijvoorbeeld koop, is of dat over een jaar of 10 nog ondersteund wordt? Het werkt allemaal via apps en protocollen waarvan je maar hoopt dat het blijft werken. Dat probleem heeft die oude JVC dan weer niet:D

Die samsung soundbar van mij heeft losse afstandsbediening en aansluiting via zowel hmdi, optisch als bluetooth... dus dat lijkt me redelijk safe.

Qua geluid ben ik wel blij met een jbl 5.1 soundbar, waarvan je twee speakers eraf kan halen om achter je te zetten. Service is wel echt klote en net na je garantie kappen de accu’s van die achterspeakers ermee. Helaas kan je die niet zelf vervangen, waardoor ze nu altijd aan usb kabels hangen. Niet onoverkoombaar, maar ja, daar koop je zo’n draadloos systeem niet voor. Verder heb ik hetzelfde gehad met zo’n draagbare speaker van ze. Accu kapot = nieuwe kopen…

Ow vervelend. Ik heb zo’n cilinder vormige JBL Bluetooth speaker. Die heb ik denk ik al 8 jaar en die batterij doet het nog steeds super goed!

Die van ons was op een gegeven moment wel klaar, ook zo'n cilinder. Was wel jammer, want leuk formaat en het geluid wat daar uit komt. Na twee andere speakers snel weer terug naar de winkel gebracht te hebben, de principes opzij gezet en weeeeer een jbl charge gekocht 8o)

Ben voor een Sonos arc ultra gegaan met een sub 4. Erg goed geluid. Hopen dat het allemaal ondersteund blijft komende jaren:)

Ik heb heb een stereo toren uit begin jaren 90 die ik ooit van een oom heb gehad met deze versterker:

1746008028252.jpeg

En deze Marantz HD400 speakers ooit bij de kringloop op de kop getikt:

1746007503364.jpeg

Dit staat dan allemaal naast een beeldscherm in de woonkamer.

Nu heb ik niet gek veel kennis van hifi, maar valt er wat te zeggen over dit oud spul? Oude zooi of toch best degelijk?

Is het de moeite waard om te investeren in wat moderners?

Probleem met deze set is dat ik soms de stemmen wat moeilijk versta maar dat kan te maken hebben met het hoge plafond en het gebrek aan dempend materiaal aan de wanden.

Ik denk er aan om dit oud spul weg te doen en ook in de woonkamer een audio interface plus monitor speakers naast het beeldscherm te zetten.

Als het goed klinkt en je kan er lang met plezier naar luisteren maakt dat dan uit?
Dan is het toch goed?

In de hifi heb je altijd baas boven baas.

Maar dat terzijde investeren in iets beters kan altijd.
Dat is aan jouw of je dat het waard vind. Ik bedoel misschien boeit goed geluid je niet zo en luister je met pleazie via een soundbar of iets dergelijks. :-)

Ik ga nu van de Dynaudio Image MKII's naar de Dynaudio Focus 140.
Mijn versterker is 1 van de beste intergrated amps uit de jaren 80 en mijn riaa MC pre is diy en heel goed.
Die Dynaudio Image MKII heb ik voor 150 euro gekocht.
Die Dynaudio Focus 140 zijn rond de 800 euro tweede hands.
Maar goed ik luister dagelijk gemiddled 1.5 uur LP's en ben Dynaudio fanboy.

Ja het klinkt niet heel slecht maar wel ietwat scherp en blikkerig, mijn adam t5v monitor speakers met ur 28m versterker vind ik mooier klinken. Maar ben dan wel benieuwd hoe zo iets als wat jij noemt dan in deze ruimte zou klinken, in vergelijking. Ik heb nu die oude speakers meer op oorhoogte gezet en dat is al een hele verbetering haha.

Maargoed er is altijd baas boven baas zoals je zegt.

1,5 uur per dag naar LP's luisteren, dat is aardig wat!

Suggesties? Gewoon weer voor een stereo setup gaan met subwoofer, of toch 5.1? Hoor graag jullie suggesties.
Ik ben zo eigenwijs geweest de 'stereo is beter want je hebt meer budget voor speakers' wijsheid in de wind te gooien en heb al 15 jaar een 5.1 set (Dali suite) staan en hangen. Altijd als ik die soundbar dingen hoor denk ik 'het klinkt wel goed - voor de grootte', maar niets klinkt echt helemaal hetzelfde als een vloerstaander. Bij films kan goed surroundgeluid veel toevoegen aan de beleving, maar het ligt heel erg aan het type film; een gemiddelde romcom wordt er niet beter op ;)

mooi spul dat Dali. dacht ook Deens niet?

ik ben zelf gek op boekenplank speakers.
dit omdat je dan minder issues in het laag krijgt.
Maar goed dat is een afweging want grote vloerstaanders gaan natuurlijk een stuk dieper. en zeker de beste keuze als de ruimte dat toestaat.

voor mij is het simpel. ik wil niet de speaker horen en lang op redelijk niveau kunnen luisteren en alles kunnen horen.
Denk voor rond de 400 euro je een goede versterker met 2 speakers kan vinden.
bv een h&k pm655 en 2 dynaudio image speakers. wellicht zelfs voir 250e.
gewoon goed mits goed onderhouden.

Back