Een einde wat geen einde is...

soms waren singles ingekorte maxi's, of zelfs soms stukken uit n film. Bij Prince hoor je dat in elk geval beiden van toepassing

Wat ik persoonlijk heerlijk vind, maar nog niet onder de knie heb, zijn valse eindes. En dan na een ogenblik stilte gewoon herpakken. Zalig, zeker live. Soms denk ik t ook als ik n band zie 'en nu keihard terugkomen, niet stoppen' :D

Wat de popmuziek betreft valt het hoogtepunt in de periode 1965-1975. In de jaren '80 was het wel zo'n beetje voorbij, wat uitzonderingen daargelaten. Vandaar ook dat men het toen niet langer kon opbrengen om de nummers in hun geheel af te luisteren. :D

Dat is vreemd... ik ken toch best veel nummers van na 1975 die ik best goed vind. Maar ik zal me vergissen...

In die tijd waren nummers ook nogal kort, niet. Moest op n single passen…

Die obsessieve neiging om muziek in brokken van tien jaar te proppen en die dan en bloc te beoordelen alsof het allemaal hetzelfde is. Elk decennium heeft zijn briljante en zijn kutnummers, omdat er nu eenmaal permanent briljante èn kutnumemrs worden gemaakt vaak nog door dezelfde bands ook (obladi oblada iemand?)

Fade outs, vooral die hele lange, moeten natuurlijk verboden worden. Net zoals die freestyle rockeindes waar maar geen einde aan komt :-)

Het ergste vind ik het eindeloos herhalen van de laatste zin of refrein ofzo.
1x leuk
2x leuk
3x we bouwen ergens heen
4x ok nu is het wel klaar
5x oh het gaat door?
6x ....
7x knap irritant dit
8x ok, dit was het dan wel
9x PLEASE KILL ME

Die obsessieve neiging om muziek in brokken van tien jaar te proppen en die dan en bloc te beoordelen alsof het allemaal hetzelfde is.
Het is vooral omdat mensen hun nieuwsgierigheid verliezen, stoppen met zoeken en blijven hangen in wat ze al kennen en associeren met de vormende momenten in hun jeugd.

Het is vooral omdat mensen hun nieuwsgierigheid verliezen, stoppen met zoeken en blijven hangen in wat ze al kennen en associeren met de vormende momenten in hun jeugd.
Is volgens mij vooral een mythe gecreëerd door de muziekindustrie, -pers en plaatjesdraaiers die alles in een hokje stoppen om ouwe meuk te kunnen blijven pushen.

Ik denk dat het stoppen van nummers in blokken van 10 jaar een kwestie van gemakzucht is, plus het binden van niet terzake kundig publiek (zoals ik 😉) aan programmamakers.
Ik bedoel maar, iedereen kan een lijstje maken van 60, 70,80 enz. jaren maken, maar vraag eens lijstjes van een bepaalde muziekstroming (nee, ik ga me niet wagen aan het oplepelen van muziekstromingen…).
Dit gezegd hebbend draai ik toch meestal 70ties en 80ties muziek….

De jaren 1965-1975 vormen een revolutionaire periode binnen de popmuziek waarin veel nieuwe dingen werden uitgeprobeerd en nieuwe muziekstromingen hun oorsprong vonden. Dat maakt die periode ook nu nog zo interessant. Met oude mannen met een vastgeroeste smaak of met een obsessief toepassen van het decennium als tijdindeling heeft dat niets uitstaande. Ook beweert hier niemand dat binnen de periode 1965-1975 enkel goede muziek gemaakt werd of dat toen alle muziek hetzelfde was. Dat was juist niet het geval! Verder hoef je die periode ook niet zelf bewust meegemaakt te hebben om er vanuit (zelf)studie en het terugluisteren van de muziek uit die tijd veel waardering voor te kunnen opbrengen. Wie hier met dergelijk drogredenen en stroman-argumentaties komt aanzetten weet simpelweg niet waar die het over heeft.

Ik denk dat het stoppen van nummers in blokken van 10 jaar een kwestie van gemakzucht is, plus het binden van niet terzake kundig publiek (zoals ik 😉) aan programmamakers.
Ik bedoel maar, iedereen kan een lijstje maken van 60, 70,80 enz. jaren maken, maar vraag eens lijstjes van een bepaalde muziekstroming (nee, ik ga me niet wagen aan het oplepelen van muziekstromingen…).
Dit gezegd hebbend draai ik toch meestal 70ties en 80ties muziek….
Net als dat Gen <letter> gezeik.

De jaren 1965-1975 vormen een revolutionaire periode binnen de popmuziek waarin veel nieuwe dingen werden uitgeprobeerd en nieuwe muziekstromingen hun oorsprong vonden.
Maar dat gebeurde daarna ook. Alleen die stijlen spreken je niet aan.

Gister bij m’n kapper een fade out gekregen…. Is dus niet meer van deze tijd?! ;/

Deze discussie doet me denken aan dit korte video-essay over de fade-out. En je hebt gelijk, in die tijd was de fade-out veel gebruikelijker dan nu. Het heeft mijn mening over de fade-out in ieder geval wat genuanceerd :P

Wow, bestaat mtv nog ? Dacht dat ze tegenwoordig alleen maar van die rare series uitzonden =)

Back