Bij Windows 11 nieuwe computer nodig

1751971101250.png

Ik heb uiteindelijk een nieuwe laptop gekregen met windows11 omdat IT er niet in slaagde om de update werkende te krijgen.
De oude gingen ze wipen en dan proberen om win11 er rechtstreeks op te installeren.

Hola,

windows 10 blijven gebruiken en geen internet,is voor mij de oplossing!
ga wel voor een snelle computer maar blijf dan bij 10.

Groeten van Andreos :)

tiny10 of tiny11 draaien. Er is een versie van win10 die nog heel lang support heeft, ben even de naam kwijt.

EDIT:

The only version of Windows 10 with long-term support extending significantly beyond the standard end-of-support date of October 14, 2025, is Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 (version 21H2). This version is supported until January 13, 2032, providing approximately 6.5 years of support from July 2025. This aligns with its original 10-year support lifecycle from its release in November 2021.

Waarom zou je je in allerlei bochten wringen (zoals kloten met embedded varianten van Windows die niet voor consumenten bedoeld zijn) om op een of ander verouderd platform te blijven plakken. Kost je uiteindelijk meer gedoe dan even die switch maken.

Waarom zou je je in allerlei bochten wringen (zoals kloten met embedded varianten van Windows die niet voor consumenten bedoeld zijn) om op een of ander verouderd platform te blijven plakken. Kost je uiteindelijk meer gedoe dan even die switch maken.
Niet iedereen is even gecharmeerd van de richting waar Microsoft in beweegt.
AI functies worden geforceerd aangezet en 'bespioneren' alles wat je doet. Heel veel telemetrie die naar Microsoft wordt gestuurd. Je Outlook mail wordt tegenwoordig ongevraagd door een server van Microsoft opgehaald ipv bij je mail provider dus ze kunnen - in theorie - fijn meelezen. Reclame in de meegeleverde spelletjes. Verplicht een online account moeten maken om op je eigen PC in te kunnen loggen.
Er wordt duidelijk geprobeerd gebruikers met dwang bepaalde dingen op te leggen en daar gaat niet iedereen even goed op.

Als ik even Google zie ik dat je het meeste uit kunt zetten en/of dat er tools zijn die je kunt gebruiken om Microsofts bemoeienis uit te zetten of in elk geval stevig terug te dringen. Volgens mij is de EU wetgeving omtrent privacy ook dusdanig robuust dat ik me niet voor kan stellen dat MS zomaar alles kan doen zonder jouw toestemming of zonder optie het uit te schakelen. Daar zou ik dan eerder mijn heil zoeken. Of gewoon helemaal naar een ander OS. Op een oud systeem blijven plakken betekent ook dat je alle support van andere software gaat verliezen. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om alles te bevriezen, je netwerk kabel eruit te trekken en computer-wise voor eeuwig in 2015 te blijven leven maar of dat nu de oplossing is...

Een van mijn twee vaste computers heeft aangegeven dat Windows 11 er wel op draait, de rest blijf ik gewoon Windows 10 gebruiken. Voorlopig heb ik geen geld voor een nieuwe computer.

LTSC kan je als particulier niet kopen.
Je kan het wel kopen alleen is het niet echt legaal, ik heb op 1 oude pc Windows 10 LTSC draaien met support tot 2032.
Fijne is dat de meeste bloatware er simpelweg niet op zit, nadeel is dat je veel werk hebt om alles soepel draaiend te krijgen als een gewoon desktop systeem.

Als je niet erg handig met PC's bent is het dus een grote afrader wat mij betreft.

Het is ook geen consumenten OS maar bedoeld voor embedded toepassingen als infozuilen, betaalterminals etc. Daar is kleine footprint en stabiliteit vooral belangrijk ipv dat het alles moet kunnen. Meestal configureer je dat 1x, maak je een 'gold master' voor alle devices die het gebruiken en raak je het daarna nooit meer aan.

Was er een reden om te denken dat ik het over Warez kopen had? (wie, in de 21e eeuw, doet dat in godsnaam?)
Het ligt wat anders, je kan dus volledig legaal een licentie kopen maar het activeren van de licentie is illegaal volgens de voorwaarden van Microsoft.

Het is ook geen consumenten OS maar bedoeld voor embedded toepassingen als infozuilen, betaalterminals etc. Daar is kleine footprint en stabiliteit vooral belangrijk ipv dat het alles moet kunnen. Meestal configureer je dat 1x, maak je een 'gold master' voor alle devices die het gebruiken en raak je het daarna nooit meer aan.
Nap, spijker op z'n kop!

Ik heb er helaas meer ervaring mee (weliswaar oudere versies dan 10) dan me lief is :D

Laatst gewijzigd:
Back