Kraftwerk

OORzaak

Hangend lid
Kwam dit bericht weer tegen op FB herinneringen .

Op 17 oktober 2013 vertrok ik vanuit Rotterdam naar Eindhoven voor een concert van Kraftwerk aanvang 19.00 u.
Geen zin om in een lange rij voor de ingang te staan kwam ik vlak voor het begin van het gebeuren aan bij het het Evoluon , een nog steeds prachtig gebouw helemaal in stijl van/voor Kraftwerk.
Het concert was uitverkocht dus drukte al om, door de verkeersbegeleiders over de grote parkeerplaats geleid op zoek naar een vrije plek. Aangekomen bij de laatste verkeersbegeleider wachtte mij een teleurstelling, geen vrije plek meer.
Wat nu, buiten het Evoluon een parkeerplaats zoeken dan zou ik zeker een groot deel van het concert missen gezien de afstand van de dichtstbijzijnde woonwijk tot het Evoluon..
Ik legde mijn probleem voor aan de verkeersbegeleider, die bleek ook een fan van Kraftwerk te zijn en baalde zelf ook dat hij net nu dienst had en bergreep mijn probleem. Hij keek om zich heen en kwam met een “buiten de (parkeer) lijntjes” idee. Zet hem daar maar neer, ik zei met ongeloof in mijn stem waar?! en hij wees weer naar de plek onder het Evoluon, ik sta hier toch de hele avond en zorg er wel voor dat ze hem niet afslepen. Daar stond mijn auto dan, ingang 25 meter lopen en na afloop van het concert via de trap op de foto direct bij mijn vervoer. Dankzij die hulpvaardige meedenkende verkeersbegeleider had ik een onvergetelijke avond en was ik ook nog als eerste van de parkeerplaats af.
64399401_759549624442542_2423123709775577088_n.jpg

62242455_759549694442535_6272438563418144768_n.jpg

Leuk verhaal. Dat was echt een hele goeie Kraftwerk locatie. In mijn herinnering had het gebouw een groenige gloed. Zoals op je foto ook.

Ik heb Kraftwerk ook 2x gezien met die 3D visuals. 1x toen ze al hun albums speelden in Paradiso (ik was bij de Tour de France editie geloof ik) en een keer een soort greatest hits show in TivoliVredenburg. Maar achteraf gezien was 1x wel genoeg geweest. Leuk om een keer te zien, zeker gezien de reputatie van Kraftwerk als elektronische pioniers, maar eigenlijk vind ik het meeste van hun muziek tegenwoordig zwaar gedateerd en niet erg interessant meer. Daarnaast is het ook niet echt een bruisende show als je de visuals eenmaal een keer gezien hebt. 4 oude mannen in te strakke pakken die roerloos op een podium staan met 0 interactie naar elkaar of publiek.

Nice, altijd fijn wanneer iemand begrijpt dat je de regels soms gewoon wel een beetje moet buigen :)

Mijn 1e keer was in Groningen toen ze nog met analoge gear live speelden.
Na Evoluon ook geen behoefte meer aan nog meer shows gehad, beetje wat Nap zegt.
Voor wie minder cynisch is of meer die hard fan;

Kraftwerk Za. 12 jul 2025 | nl , 17:00 u | Paleis Soestdijk Baarn

Bent u fan van Kraftwerk? Dan heeft u geluk! Topticketshop heeft nog tickets beschikbaar voor Kraftwerk op Zaterdag 12 Juli 2025 om 17:00 uur op locatie Paleis Soestdijk Baarn. De nominale waarde van deze tickets is 70 tot 75 euro. Het eerste verkooppunt is Paylogic.

Daar stond mijn auto dan, ingang 25 meter lopen en na afloop van het concert via de trap op de foto direct bij mijn vervoer.
Ik ben toevallig in februari nog eens bij het Evoluon geweest, voor de eerste keer sinds datzelfde concert van Kraftwerk toen. Nu stond er onder aan de trap een andere auto, ik ben benieuwd of die dezelfde behandeling heeft gekregen....

DeLorean.jpg

Wat me destijds erg opviel was hoe ontzettend goed de akoestiek was van de zaal, vreselijk goed geluid.

Jazeker, blijft een bijzonder gebouw. Om die reden heb ik al 10 jaar mijn kantoor daar (bijgebouw). Ik mag ook introducee's meenemen, dus mocht je een keertje willen komen kijken, stuur me maar een PM. Wij zijn daar op maandagen, woensdagen en vrijdagen.

Wat me destijds erg opviel was hoe ontzettend goed de akoestiek was van de zaal, vreselijk goed geluid.

Dat komt door het speciale plafond. Een soort grote eierdoos zeg maar. Al ziet het er momenteel anders uit, omdat de grijze platen spontaan naar beneden kwamen vallen. Voor de veiligheid hebben ze toen alle platen verwijderd (ruim 4000!).

Schermafbeelding 2025-06-11 161057.png

In 2013 werd ook aangekondigd dat ze met een nieuw album bezig waren, maar tot op heden zijn er alleen maar remix en verzamelalbums uitgekomen en op internet twee nieuwe nummers in totaal.

Was er ook bij in het Evoluon (de trein had geen moeite met parkeren). Gave locatie, alhoewel ik het geluid bagger vond (stond wss net verkeerd) en het zicht matig (maar die koepel maakte veel goed).

Geen band zo vaak gezien als Kraftwerk (maar dat komt ook omdat ik 10 jaar geleden zo dom was alle albums die ze avond na avond integraal in Paradiso speelden af te gaan. Was er daarna wel klaar mee. Maar nu ze in juli met megaprojecties bij Paleis Soestdijk staan, ben ik toch weer van de partij. Wordt hopelijk zoiets als dit:

Laatst gewijzigd:
Ik heb Kraftwerk ook 2x gezien met die 3D visuals. 1x toen ze al hun albums speelden in Paradiso (ik was bij de Tour de France editie geloof ik) en een keer een soort greatest hits show in TivoliVredenburg. Maar achteraf gezien was 1x wel genoeg geweest. Leuk om een keer te zien, zeker gezien de reputatie van Kraftwerk als elektronische pioniers, maar eigenlijk vind ik het meeste van hun muziek tegenwoordig zwaar gedateerd en niet erg interessant meer. Daarnaast is het ook niet echt een bruisende show als je de visuals eenmaal een keer gezien hebt. 4 oude mannen in te strakke pakken die roerloos op een podium staan met 0 interactie naar elkaar of publiek.
Ja, vind ik ook. Pioniers…dat waren het zeker. Maar ik vind de muziek inderdaad wel gedateerd. Maar dat geldt voor meer bands.

Ik weet nog dat ik compleet leip werd toen ik geen kaarten meer kon krijgen, had er graag bij willen zijn toen. Kinderen waren net uit de luiers (vandaag eentje geslaagd overigens 👍🥰) en we net weer een beetje op stap gingen. In 2019 alsnog gezien op Best kept secret, maar wat @Nap al zei; beetje laffe hap; paar mannetjes in pak (als ze t zelf al waren) achter een bureautje. Alsnog wel blij dat ik ze gezien heb 🤘

Ik heb Kraftwerk twee keer gezien in het verleden. Legendarische groep met legendarische albums, maar hun optredens zijn dusdanig ver geconceptualiseerd dat het meer als een kunstproject dan een live show aanvoelt. Ik zou liever zien dat ze nog wat studio albums maken voor hun pensioen. "Tour de France" liet destijds zien dat ze met de tijd mee kunnen gaan, dus ik ben benieuwd waar ze anno 2025 tussen de vele electronische muziek mee zouden komen.

Kraftwerk heb ik 1 keer live gezien. Dat was op 8 september 1976 in Utrecht. In RASA, wat een klein wereldmuziek podium was, met ruimte voor ong. 350 bezoekers. Ik herinner mij de blauwe neon verlichte bordjes nog, zoals te zien op de Ralf&Florian hoes. En dat Karl Bartos op het podium onder meer in een steigerpijp kubusframe stond. Driftig met stramme bewegingen zwaaide hij zijn uitgestrekte armen in het rond, om zo de lichtsensors te onderbreken die aan het frame waren gemonteerd. Dat triggerde weer percussie geluiden. Prachtig.

IMG_7867.JPG

Bij de shows die ik zag bewoog alleen het scherm achter de band :D
Ik heb een DVD van hun concert Minimum Maximum, waar ze inderdaad als een stel zoutzakken achter hun apparatuur staan en inderdaad de beelden het enige is wat er beweegt.

Back