Hoe haal je hoog uit een mix?

@bombario je zegt dat je speakers 25 jaar oud zijn en je kent ze door en door. Maar zowel je oren als je speakers slijten.

Als op dezelfde installatie de tracks van anderen wel goed klinken en je eigen niet, zit het probleem niet in de speakers of je oren.

Nee dus deze oproep is een beetje weird eigenlijk.

Ik hoor en zie dat ik iets niet goed doe, maar als ik het zelf probeer te verbeteren (met EQ of elementen verwijderen) klínkt mijn nummer bijna altijd minder. Daarom de vraag: hoe kan dit anders en beter? Er kwamen al heel veel waardevolle tips en suggesties voorbij, dus ik ben blij dat ik de vraag stelde 😊

Die heb ik zelfs. Ooit gekocht met Black Friday, maar ik gebruik hem niet consequent. Dank voor de reminder.
Heb hem hier dus gewoon in mijn template ingebouwd dus hij staat altijd op de master, gebruik R als hotkey om de referentie te luisteren en T om te level matchen, echt goud.

Ja ik stel je even op scherp ouwe ;) en ik weet dat je veel plezier en energie hier in steekt, gaat zeker beter worden met alles wat ik hier lees.

@Niets benoemde ook paar top producers en zelf had ik deze draad in het leven geroepen omdat iedereen zulke verschillende inputs heeft. Misschien ook een idee om even door te nemen.

Ik hoor en zie dat ik iets niet goed doe, maar als ik het zelf probeer te verbeteren (met EQ of elementen verwijderen) klínkt mijn nummer bijna altijd minder. Daarom de vraag: hoe kan dit anders en beter? Er kwamen al heel veel waardevolle tips en suggesties voorbij, dus ik ben blij dat ik de vraag stelde 😊
Stapel je veel omdat je het anders te leeg vindt klinken? Dat deed ik ook vaak en dan smeer je alles dicht en veel te vol. Door juiste selectie van geluiden qua sound maar ook in welke frequentiespectrum je die inzet en waar je het in de mix plaatst (voor of achter, links en rechts, etc). Ook met saturation kun je het wat voller laten klinken.

@bombario Zelf ben ik ook lerende, maar deze helpt mij hiermee sinds ik 'm ontdekte.

Er zijn veel aardige presets die je als uitgangspunt kunt gebruiken

Van de site:
DSEQ is a dynamic processor working in the frequency domain.DSEQ removes digital harshness on the fly thanks to self-adjusting frequency bands.

Van alle dynamische eq's vind ik DSEQ de meest noob-friendly. De presets voldoen meestal al prima hier. Voor ITB mastering gebruik ik nu T-racks 6 met een referentietrack. Ozone ben ik sosieso nooit al een fan van geweest maar als ik mijn tracks daar doorheen haal geeft hij altijd al veeelste veel hi-end als compensatie aan.

Dag allen,

Ik heb bijna altijd te veel hoog in mijn mixes. Althans, als ik ze beoordeel met iZotope Tonal Balance, en die doet het doorgaans best goed. Ik hoor het zelf ook wel, maar het lukt me nooit goed om het hoog te minderen.
Wat hoor je precies zelf? 'Harsness'? En heb je een idee van waar (frequentie) je problemen doorgaans zitten?

Ik ben geen expert, maar een paar dingen die je kunt proberen:

* Het instrument of de bus met instrumenten waar het probleem zit met dynamische EQ bewerken zodat ie alleen EQ'd als de problematische piek de kop opsteekt.

* Soms is een subtiele high shelf al een mooie fix

* Leuke truc: je kunt met een eq of filter wat hoog weg filteren van het problematische gebied en vervolgens op een gecontroleerde manier weer hoog toevoegen met een saturator. Wellicht dat je daarmee het issue oplost dat je je eigen fixes niet altijd beter vind klinken. Je hebt dan namelijk veel controle over de 'smaak' die je terug toevoegt... En hoeveel... En waar in het spectrum... Echt proberen... Dit is leuk namelijk 😄

* Die saturatie uit de vorige tip kun je ook toevoegen met verschillende analog type eq plugins zoals sie-q.

* Zoals al eerder benoemt zijn ook multiband compressors een hele fijne tool. Ableton MB dynamics en fabfilter pro-mb kunnen fijne tools zijn (maar best ingewikkeld). Als je tijd, zin en geduld hebt zou je zo'n tool kunnen uitvogelen en toepassen op het probleem gebied.

* Voor alles geld dat subtiele settings vaak het beste werken. Je hebt je geluiden vast niet voor niks gekozen... Dus voordat je het probleem ontdekte vond je het vast goed klinken... Dus dan wil je niet met grote ingrepen het volledige karakter van je sound veranderen...( Toch?).
En als dat wel zo is... Dan kun je ook een volledig ander geluid kiezen.

* Voor hi-hats is het niet heel moeilijk om met enkel ruis, een filter, een envelop en wellicht wat saturatie een hi-hat te synthesizen vanaf scratch.
Serum heeft bij voorbeeld een mooie collectie noise samples. En ableton echo heeft ook een hele goeie ingebouwde noise generator.
Als je daarmee aan de slag gaat maak je precies de hi-hat die je wil en kan je zelfs met sounddesign keuzes je problemen oplossen down the line. Misschien niet de makkelijkste manier... Maar ook weer wel een hele leuke.

Maar zoals ik al zei... Ben geen expert. Dus geen kant en jlare oplossingen van mij... Meer een zootje ideeen zonder structuur.... Die hopelijk voor wat inspiratie zorgen 😄

Stapel je veel omdat je het anders te leeg vindt klinken? Dat deed ik ook vaak en dan smeer je alles dicht en veel te vol.

Touché, dat is inderdaad een valkuil. Hier moet iets bij en bam, weer een geluidje. Goed punt en daar ga ik naar kijken.

Die DSEQ ziet er ook interessant uit, maar ik begin met de geluidskeuze. En meer doen met Metric AB, daar zit denk ik ook veel winst. Ik mix nu volledig op gehoor en slim vergelijken kan geen kwaad.

Ik gebruikte Metric AB overigens eerst wel veel, maar ik merkte dat ik mezelf constant zat te vergelijken met pro-producers. Dat haalde de creativiteit uit mijn muziek en ik haalde mezelf naar beneden. Ik probeer mezelf dit keer alleen te beperken tot de mixverhoudingen.

Ja ik stel je even op scherp ouwe ;) en ik weet dat je veel plezier en energie hier in steekt.

Klopt en ik word nog altijd beter. Daar zit de lol ook in, alsof je een oneindige puzzel legt die steeds een beetje mooier wordt. Het houdt me van de straat 😊

Laatst gewijzigd:
Wellicht kun je naast alles wat al genoemd is met een subtiele short tail reverb geluiden wat zachter aan de oortjes laten klinken (en die kun je evt. ook weer mixen met een ander soort reverb.)

En ja die transients goed controleren, kijken of ze wel echt zo moeten pieken en of je dat er niet af kunt knippen.

Laatst gewijzigd:
Nog iets geinigs zijdelings.. de zone eq binnen live heeft een randomize.. en als je dit effe 20x doet dan krijg je echt de meest niet zelf te bedenken eq'd sounds op je percussie.. een envelope over een x aantal parameters en je krijgt dikke smeuigheid en levendigheid. Soms is het niet perse de DB maar de MOJO..

Dankzij jou ben ik wel weer even in mn ouwe daw gedoken :)

Screenshot 2025-08-14 at 14.44.05.png

Dat maakt me nieuwsgierig. Wat vindt hij dan het belangrijkste element? De kick of de main lead? Klinkt interessant dit.
Volgens mij doet hij het zo:

Als een specifiek hihatje belangrijk is in de mix en alleen harder zetten niet de oplossing is, dan zoekt hij welke sporen vechten om dezelfde frequentie als het hihatje, bijvoorbeeld een pad of percussie. Vervolgens zetje trackspacer op de track die vecht met de HH, met als sidechain input de HH. Het resultaat is dat dan de frequenties van de HH worden weggedrukt op de pad en de percussie, maar alleen als de HH actief is en dus alleen op die frequenties. Het zorgt ervoor dat de HH beter gedefinieerd uit de mix komt, zonder dat je m harder hebt gezet. Ik vind het echt een briljante tool, die ook op baslijnen super bruikbaar is om ruimte te maken in de mix.

Idd een toptool en toffe manier om in te zetten waar ik zelf nog niet aan het gedacht, tnx :). Zelf zet ik hem vaak in het middengebied waar vaak het eea om aandacht vecht :)

Ik ben er nog niet helemaal, maar het begint ergens op te lijken. Het nummer klinkt waardeloos, maar dit heb ik dan alweer (grapje, grapje 😅)

1755183197748.png

- Ik heb Metric AB geïnstalleerd en toegewezen aan een schuif van mijn Launchcontrol. Nu kan ik snel en eenvoudig vergelijken.
- Daarbij viel me inderdaad op dat mijn hats vaak gewoon te hard staan.
- Ik heb een multibandcompressor op de percussiebus gezet, en de frequenties boven 8k wat geducked.
- Verder nog flink wat gespeeld met Masking in Neutron. Dan kun je zien welke partijen elkaar bij welke frequenties overlappen.

Ik ga nog kijken naar Trackspacer, dat klinkt interessant.

Wat ik verder nog kan doen is:

- Vaker pauzes houden! Ik ga veel te lang door.
- Mijn koptelefoon vaker gebruiken, voor een ander perspectief.
- Minder elementen gebruiken en zo het mixen makkelijker maken.

Ik realiseer me overigens dat zo'n plaatje uit Tonal Balance niet zaligmakend is. Maar het geeft wel houvast in een ruimte met zwakke akoestiek en ik leer er weer een hoop van. Nogmaals dank voor het meedenken!

P.S. Als de track af is, zal ik hem delen.

Back