Maar in die 'zogenaamde underground' gebeurt daar nog wat vernieuwends?
Ik denk dat dat voor iedereen een persoonlijk aanvoelen is maar ik zal het proberen verwoorden.
Ik moet bij zulke vragen steeds opletten dat ik niet verzeild geraak in een vroeger was alles beter verhaal (of toch die indruk zou wekken).
Dat lijkt een fenomeen te zijn wat vele (oudere) mensen belemmerd om echt (ver)nieuwe(nde) muziek te gaan ontdekken/beleven.
Je haalt direct een interessante term aan: 'vernieuwend'.
Ik vind het eigenlijk altijd frappant dat mensen steeds verwachten dat muziek vernieuwend blijft.
Vermoedelijk omdat het ooit gedefinieerd werd al muziek uit de toekomst.
Met die poging tot vernieuwing krijg je ook altijd 'hypes'.
Dat is van alle tijden zijn maar met de huidige social media cultuur krijgt dit echt wel turbo allures.
Bovendien is het dan jammer genoeg niet de meest kwalitatieve muziek die populair is (ook daar heeft de social media weer geen groot aandeel in).
Want wanneer die gouden formule die de hype definieert in overproductie wordt gebracht daalt de kwaliteit zienderogen.
Laat dat nu ook hetgene zijn waar veel muziekliefhebbers het echt van op de heupen krijgen.
Enkel de qualitieve tracks blijven na jaren overeind.
Ik zeg altijd dat tijd een zeer goed filter is.
Ik zie en hoor nu bijvoorbeeld dat in het mainstream circuit hardtechno heel populair is.
Als ik naar dj sets luister van dat genre zit daar inhoudelijk weinig in wat mij aanspreekt.
De energie van die tracks zit hem vooral in het tempo en het 'hard' zijn.
Wanneer het gebrek aan inhoud iedereen begint op te vallen en op de zenuwen begint te werken zal de formule uitgewerkt zijn en kan men op zoek naar het volgende.
Om concreet op je vraag te antwoorden vind ik moderne techno nog steeds interessant omdat men tegenwoordig heel ver kan gaan met het sounddesign.
Subliem vind ik het als men de klassieke vibe (en groove) kan combineren met modern sounddesign. Vernieuwend is dan misschien een groot woord maar evolueren is zeker op zijn plaats.
Ik zal dit proberen verduidelijken met een voorbeeld.
Luister naar de klassieke (90's) techno... . Die klinkt wat doffer, ruwer (laat ons zeggen minder hi-fi; gepolijst) maar is inhoudelijk zo interessant dat (die vibe, die groove) de tracks anno 2025 nog steeds (speelbaar en) interessant maakt.
Als men die interessante klassieke elementen (incl. vibe en groove) kan combineren met moderne productietechnieken kan ik daar enorm van genieten.
Tevens heb ik als muziekliefhebber (en tegenwoordig ook weinig actieve) dj ook een dusdadige bredere smaak gekregen dat electro, dub techno, deep house, detroit techno en alles daartussen veel variatie kunnen brengen/geven dat ik het altijd interessant zal blijven vinden.
Dat is dan voor mij persoonlijk ook de taak van de underground DJ; die variatie brengen, die 'ongekende' tracks zoeken en spelen, op het juiste moment de juiste classic (parel) track daarbij om de link te leggen tussen verleden en toekomst.
Dat durven is ook iets wat enkel 'underground' mag en mogelijk is; die dingen gaan echt niet werken op een festival met 20k bezoekers op klaarlichte dag.
Als ik uitga wil ik geen muziek (of remixen, mash-ups of whatever daarvan) horen die ik op de radio hoor (mijn god laat me daar niet over beginnen).
Ik wil op reis gaan met mensen die hetzelfde idee hebben zonder dat dit moet geinduceerd worden met visuals of ander shit show gedoe.
Dus de underground is echt de juiste combinatie van de muziek en mindset van de bezoekers.