Waarom kijken veel producers op DJ's neer?

Ik heb altijd bewondering gehad voor de DJ's juist, zelf ook wel een tijdje gedraaid en is het is echt nog wel tricky om een publiek mee te nemen. Een paar supertoffe platen opzetten kan iedereen, maar alleen bangers draaien werkt ook niet. Zo hoor ik wel eens een wat rustiger hele diepe techno track die perfect als opener gebruikt kan worden. Maar diezelfde track net na een piek heeft zo veel meer impact.

Daarnaast zijn de dj's ook de hele dag bezig met muziek, ontdekken, voorbereiden, reizen etc. Vaak hoor je wel wat negatiefs over de allergrootste, de tiesto's etc. Maar dat is zo'n exclusief topsegment (met dito beloning) dat ze zich niet kunnen permitteren om maar wat te freeweelen, die moeten elke dag leveren. Waardoor er veel van die set's ongetwijfeld meer 'voorbereid' zullen zijn.

Ik denk dat elke producer (die club dansbare tunez maken) er veel van kan leren als die tracks ook gedraaid worden op de dansvloer (liefst met mensen :D). Wat werkt wel en wat zijn de elementen in je tracks die je moet bijschaven voor die extra 10% kwaliteit enzo.

Zouden dj’s dan geen popsterrenstatus kunnen/moeten hebben en popartiesten wel?

Ik vind zelf van niet al moeten ze het natuurlijk helemaal zelf weten.
Een uitzonderling zijn wat mij betreft de turnatablists want die gebruiken de draaitafels als een instrument
Maar DJ's doen eigenlijk niet veel meer dan playlists maken en afspelen voor publiek waarbij ze dan wel platen in elkaar laten overlopen.

Is nog niet gezegd dat iedereen met ambities dat zomaar goed kan.
Is echt nog wel een kunst om dat goed te doen.
Belangrijk daarbij is dat je gedegen muziekkennis hebt en de juiste plaat op het juiste moment weet te draaien.

Ik vond het altijd erg gaaf om te doen, het was een enorme uitlaatklep en gaf veel voldoening.
Het heeft mijn leven zeker verrijkt.
Waarschijnlijk als er geen COVID was geweest had ik het nog gedaan denk ik.

Grootste nadeel was dat het in mijn geval altijd gepaard ging met excessief alcoholgebruik.
Door de adrealinne die je aanmaakt om voor een volle zaal te draaien die los gaan op jouw muziek(keuze) kan je zo veel alcohol drinken als je wil zonder dronken te worden.
De volgende ochtend krijg je wel de terugslag helaas.

Nuchter draaien heb ik meerdere malen geprobeerd maar ik had het nodig om in de stemming te komen.
Dat was voor mij de doorslaggevende reden het dj verhaal maar af te sluiten.

Een uitzonderling zijn wat mij betreft de turnatablists want die gebruiken de draaitafels als een instrument
Maar DJ's doen eigenlijk niet veel meer dan playlists maken en afspelen voor publiek waarbij ze dan wel platen in elkaar laten overlopen.

Belangrijk daarbij is dat je gedegen muziekkennis hebt en de juiste plaat op het juiste moment weet te draaien.

Ik vond het altijd erg gaaf om te doen, het was een enorme uitlaatklep en gaf veel voldoening.

Grootste nadeel was dat het in mijn geval altijd gepaard ging met excessief alcoholgebruik.
Door de adrealinne die je aanmaakt om voor een volle zaal te draaien die los gaan op jouw muziek(keuze) kan je zo veel alcohol drinken als je wil zonder dronken te worden.

Nuchter draaien heb ik meerdere malen geprobeerd maar ik had het nodig om in de stemming te komen.
Noem eens 3 goede en 3 slechte DJ’s in jouw optiek?

Noem eens 3 goede en 3 slechte DJ’s in jouw optiek?
Ik zou dat niet kunnen eerlijk gezegd.
Ik baseer dat meer op wat ik aan dj's voorbij heb zien komen in de tijd dat ik zelf actief was.
Er zijn veel dj's met gedegen muziek kennis en goede mixtechniek maar die konden de tent niet op z'n kop krijgen / het publiek niet mee krijgen
Er zijn er ook die niet eens konden mixen en gewoon het ene nummer na het ander jumpstartte en die lukte dat wel.. dan ben je wat mij betreft een betere dj ondanks gebrekkige techniek

Ok, je hebt het dus puur over het hobby circuit en je hebt geen mening over bijv de huidige DJ mag top 10?

Hobby circuit? Hoe kom je daar bij?
Is gewoon gebaseerd op eigen ervaring bij de venues waar ik draaide.. wel professioneel hoor.
Wie ze in de magazines als beste dj bestempelen heb ik geen kijk op en weet ook niet wat voor criteria ze hanteren

Laatst gewijzigd:

Maar die bekende dj’s hebben waarschijnlijk allemaal (of toch zeker veruit de meeste) producties achter hun naam staan. Zijn dus niet enkel dj.

Het zelf moeten weten of je wel of niet de status hebt begrijp ik niet helemaal. Op wat voor manier vind je dit dan een keuze?

Maar in die 'zogenaamde underground' gebeurt daar nog wat vernieuwends?

Ik denk dat dat voor iedereen een persoonlijk aanvoelen is maar ik zal het proberen verwoorden.
Ik moet bij zulke vragen steeds opletten dat ik niet verzeild geraak in een vroeger was alles beter verhaal (of toch die indruk zou wekken).
Dat lijkt een fenomeen te zijn wat vele (oudere) mensen belemmerd om echt (ver)nieuwe(nde) muziek te gaan ontdekken/beleven.

Je haalt direct een interessante term aan: 'vernieuwend'.
Ik vind het eigenlijk altijd frappant dat mensen steeds verwachten dat muziek vernieuwend blijft.
Vermoedelijk omdat het ooit gedefinieerd werd al muziek uit de toekomst.

Met die poging tot vernieuwing krijg je ook altijd 'hypes'.
Dat is van alle tijden zijn maar met de huidige social media cultuur krijgt dit echt wel turbo allures.
Bovendien is het dan jammer genoeg niet de meest kwalitatieve muziek die populair is (ook daar heeft de social media weer geen groot aandeel in).
Want wanneer die gouden formule die de hype definieert in overproductie wordt gebracht daalt de kwaliteit zienderogen.
Laat dat nu ook hetgene zijn waar veel muziekliefhebbers het echt van op de heupen krijgen.
Enkel de qualitieve tracks blijven na jaren overeind.
Ik zeg altijd dat tijd een zeer goed filter is.

Ik zie en hoor nu bijvoorbeeld dat in het mainstream circuit hardtechno heel populair is.
Als ik naar dj sets luister van dat genre zit daar inhoudelijk weinig in wat mij aanspreekt.
De energie van die tracks zit hem vooral in het tempo en het 'hard' zijn.
Wanneer het gebrek aan inhoud iedereen begint op te vallen en op de zenuwen begint te werken zal de formule uitgewerkt zijn en kan men op zoek naar het volgende.

Om concreet op je vraag te antwoorden vind ik moderne techno nog steeds interessant omdat men tegenwoordig heel ver kan gaan met het sounddesign.
Subliem vind ik het als men de klassieke vibe (en groove) kan combineren met modern sounddesign. Vernieuwend is dan misschien een groot woord maar evolueren is zeker op zijn plaats.

Ik zal dit proberen verduidelijken met een voorbeeld.
Luister naar de klassieke (90's) techno... . Die klinkt wat doffer, ruwer (laat ons zeggen minder hi-fi; gepolijst) maar is inhoudelijk zo interessant dat (die vibe, die groove) de tracks anno 2025 nog steeds (speelbaar en) interessant maakt.
Als men die interessante klassieke elementen (incl. vibe en groove) kan combineren met moderne productietechnieken kan ik daar enorm van genieten.

Tevens heb ik als muziekliefhebber (en tegenwoordig ook weinig actieve) dj ook een dusdadige bredere smaak gekregen dat electro, dub techno, deep house, detroit techno en alles daartussen veel variatie kunnen brengen/geven dat ik het altijd interessant zal blijven vinden.
Dat is dan voor mij persoonlijk ook de taak van de underground DJ; die variatie brengen, die 'ongekende' tracks zoeken en spelen, op het juiste moment de juiste classic (parel) track daarbij om de link te leggen tussen verleden en toekomst.
Dat durven is ook iets wat enkel 'underground' mag en mogelijk is; die dingen gaan echt niet werken op een festival met 20k bezoekers op klaarlichte dag.
Als ik uitga wil ik geen muziek (of remixen, mash-ups of whatever daarvan) horen die ik op de radio hoor (mijn god laat me daar niet over beginnen).
Ik wil op reis gaan met mensen die hetzelfde idee hebben zonder dat dit moet geinduceerd worden met visuals of ander shit show gedoe.
Dus de underground is echt de juiste combinatie van de muziek en mindset van de bezoekers.

Ik weet nog steeds niet wat underground is. Toen ik een keer een underground avond orchaniseerde liep het storm. Toen kon ik alleen een LP laten zien met de hoes van een putdeksel.
En verder wat bezopen bla bla. Dezelfde magie als Simon Stokvis in het programma `Toen was geluk heel gewoon.` :dj::halleluja:bekdicht:.
Daarna heb ik mijn ijver maar benut om op toetsen te kunnen leren spelen.

Maar die bekende dj’s hebben waarschijnlijk allemaal (of toch zeker veruit de meeste) producties achter hun naam staan. Zijn dus niet enkel dj.

Klopt maar die ranglijsten gaan over wie de beste dj van de wereld zou moeten zijn.
Dan zou het over de beste 'DJ/Producer' moeten gaan, en dan nog heb ik niets met wedstrijdjes in de muziek.

Neem bijvoorbeeld Avicii, die was voornamelijk producer en had verder weinig op met het performance gedeelte en hij was al helemaal niet zo'n goede dj.
Toch kwam hij in die lijstjes terecht voor beste DJ.

Andersom zijn er ook erg goede DJ's die nooit in die lijstjes terecht komen, simpelweg omdat ze geen kapsones hebben of gewoon prima tevreden zijn met in de onbekendheid blijven

Maar Artiesten die zelf electronische muziek maken en ook als performer optreden zouden wel sterrenstatus kunnen hebben wat mij betreft.
DJ's vind ik dus een ander verhaal. Misschien wordt de term Dj gewoon verkeerd gebruikt.. ik weet het niet.

Het zelf moeten weten of je wel of niet de status hebt begrijp ik niet helemaal. Op wat voor manier vind je dit dan een keuze?

Oké, was wat zwak van mij geformuleerd. Bedoelde eigenlijk dat het me nooit geboeit heeft die sterrenstatus van DJ's

Laatst gewijzigd:
Klopt maar die ranglijsten gaan over wie de beste dj van de wereld zou moeten zijn.
Dan zou het over de beste 'DJ/Producer' moeten gaan, en dan nog heb ik niets met wedstrijdjes in de muziek.

Neem bijvoorbeeld Avicii, die was voornamelijk producer en had verder weinig op met het performance gedeelte en hij was al helemaal niet zo'n goede dj.
Toch kwam hij in die lijstjes terecht voor beste DJ.

Andersom zijn er ook erg goede DJ's die nooit in die lijstjes terecht komen, simpelweg omdat ze geen kapsones hebben of gewoon prima tevreden zijn met in de onbekendheid blijven

Maar Artiesten die zelf electronische muziek maken en ook als performer optreden zouden wel sterrenstatus kunnen hebben wat mij betreft.
DJ's vind ik dus een ander verhaal. Misschien wordt de term Dj gewoon verkeerd gebruikt.. ik weet het niet.

Oké, was wat zwak van mij geformuleerd. Bedoelde eigenlijk dat het me nooit geboeit heeft die sterrenstatus van DJ's
Ik snap je punt. Het is wel lastig objectief te maken wat een goede en slechte dj is.
Dj die technisch allerlei hoogstaande dingen doet maar publiek staat stil is dat dan goed? Dat de meeste dj X goed vinden is meestal geen beoordeling op enkel de dj kunsten maar ook de muziek van de artiest. Het zijn gewoon artiesten net als andere naar mijn mening.

Hotpot syndroom helpt ook niet om DJs wat serieuzer te nemen.....
DJs die zelf met grote kisten vinyl sjouwen heb ik best wel respect voor. Zeker als ze ook nog lekker draaien.

Ik vind dat vooral onnodige zelfkwelling. Ben zelf nooit DJ geweest, heb ook nooit aspiraties gehad ook op dat vlak. Maar als ik anno nu zou draaien zou ik dat 100% zeker met een 100% digitale setup doen.

Wat ik weleens heb gelezen.. de minachting voor de nieuwe generatie DJ's en het niet kunnen beat matchen by-ear. Dus gewoon veilig op de syncknop duwen en klaar. Maar ik geloof dat de persoon die dat weleens riep zichzelf tot het ex DJ volk rekent.. daar heb je het al.. Dj's :D

Wat ik weleens heb gelezen.. de minachting voor de nieuwe generatie DJ's en het niet kunnen beat matchen by-ear. Dus gewoon veilig op de syncknop duwen en klaar.

Dat is inderdaad een beetje hetzelfde als zeggen dat je geen rijbewijs nodig hebt omdat je auto een autopilot functie heeft 😄

Maar zoals ik eerder zei ik vind het zelf techniek ondergschikt ook al vind ik dat je het moet beheersen.
Platenkeuze en timing zijn wat mij betreft van groter belang als DJ

Een DJ die veel mixfoutjes maakt maar wel de zaal op z'n kop zet is een betere Dj dan eentje die perfect strakke mixen met allerlei truukjes aflevert terwijl idereen de zaal uitloopt.

Back