Vraag voor DJ's: ideale opbouw voor inmixen?

Kijk je kan heel moeilijk gaan doen en zeggen die dj kan niet mixen… of hij ken z’n gear niet goed. Maar je kan ook ff een introtje maken met alleen drums en wat perc. Ongeveer een minuut of zo bij 135 bpm. En dan horen veel meer mensen je nummer. Ik draai zelf ook en no offence verder maar, als de plaat niet het hoogtepunt van de set is kies je makkelijker voor de plaat die je makkelijker draait dan de plaat die vaak net niet past.

Als de plaat niet het hoogtepunt van de set is kies je makkelijker voor de plaat die je makkelijker draait dan de plaat die vaak net niet past.

Dit vind ik dus ook een terecht punt 😀 Ik laat de opbouw voor dit nummer zo en kijk er bij volgende producties wat nadrukkelijker naar. Mijn doel is nu vooral vaker gedraaid worden.

Dit vind ik dus ook een terecht punt 😀 Ik laat de opbouw voor dit nummer zo en kijk er bij volgende producties wat nadrukkelijker naar. Mijn doel is nu vooral vaker gedraaid worden.
Als je de eerste 32 maten in ieder geval geen akkoorden progressie maakt, dan moet dat gewoon voldoende zijn hoor. Bas e.d. filtert een DJ er zelf maar uit, er zit niet voor niets EQ op zijn mixer.

Ik heb juist weer dan ik nummers die te lang zijn liever niet draai in een DJ set. Nummers van 8 minuten bijvoorbeeld; dan ben ik gewoon 5 minuten "aan het wachten" tot ik het volgende nummer mag inmixen. Dan moet het wel een héél goed nummer zijn wil ik het ervoor over hebben.

Dus mijn formule met produceren is 32 maten intro, dan de kern van het nummer (is ook vaak meteen wat overblijft in de "radio edit"), 32 maten outtro en soms nog 16 maten "extra kaal" outtro. Totaal tussen de 5 en maximaal 7 minuten, waarbij er na mixen dus tussen 3 en 4,5 minuut "kern" overblijft.

CUE points??

Ik hoorde laatst ergens dat Opus van Pioneer een beetje de standaard is voor DJ's. Geen idee of dat zo is.. maar gewoon de interessante delen markeren.. kan ook met alle software, en met een beetje filemanagement behoudt je je CUE points.

Kan je dat eens opnemen, dan stuur ik het naar hem, zal ie echt wel tof vinden, hij is heel sociaal, misschien wilt hij er zelfs wel wat mee doen
Hey!! Ik kan helaas geen belastend materiaal meer vinden tussen de opgenomen jams.. maar ga als ik waar meer tijd heb de inspiriratie die het mij qua melodieën gaf opnemen en dan uploaden.. :)
oh.. btw. Wat is zijn locatie (land)?

Handig ja! Er is door steeds betere timestretch algoritmes zoveel meer mogelijk geworden. Ook niets dan respect voor DJ's die vinyl gebruiken.. maar BPM matchen en daarbij de juiste key vinden gaat vrijwel altijd mis als A=440hz je referentie is.. :D

Laatst gewijzigd:
Hey!! Ik kan helaas geen belastend materiaal meer vinden tussen de opgenomen jams.. maar ga als ik waar meer tijd heb de inspiriratie die het mij qua melodieën gaf opnemen en dan uploaden.. :)
oh.. btw. Wat is zijn locatie (land)?
Hij is braziliaan, en hij doet veel meer dan muziek maken, hij is ook tutor, heeft een yt kanaal, abstrakt music is van hem.

Zit gewoon ingebakken in bijna alle dj software tegenwoordig. Maar het is een hele andere vorm van mixen. Veel oldschool dj’s doen het op gehoor. En dat zijn vaak juist de lui die een intro willen. Als je met traktor of recordbox draait dan is dit veel makkelijker maar dan nog moet je wel weten hoe het werkt. Ik gebruik het soms, wel soms niet. In mijn house en dnb mixen meer dan bij van die die vage atonale techno.

je kan toch prima 5 minuten overslaan? ;)
Het gaat mij er dan om dat het punt dat de producer heeft bedoeld om in te mixen wel al na 32 maten komt. En dan dus 5 minuten lang "de kern van de track", en dat vind ik dan te lang. Of ik ben niet creatief genoeg om dat midden korter te maken. Je kunt als DJ dan kiezen om zelf een overgang te maken na die sweetspot om in te mixen, laten we zeggen op maat 64 i.p.v. 32, maar dat is mij dan vaak teveel geknutsel en heeft niet dezelfde impact - met name trance werkt in phrases waarbuiten het lastig wordt. Daarom hou ik van tracks die 6,5 minuut of korter zijn.

Ik heb van die tracks van 11min voor als ik tijdens een lange set naar de wc moet… dat zou dan echt de verschrikking zijn voor je 😅
Het gaat mij er dan om dat het punt dat de producer heeft bedoeld om in te mixen wel al na 32 maten komt. En dan dus 5 minuten lang "de kern van de track", en dat vind ik dan te lang. Of ik ben niet creatief genoeg om dat midden korter te maken. Je kunt als DJ dan kiezen om zelf een overgang te maken na die sweetspot om in te mixen, laten we zeggen op maat 64 i.p.v. 32, maar dat is mij dan vaak teveel geknutsel en heeft niet dezelfde impact - met name trance werkt in phrases waarbuiten het lastig wordt. Daarom hou ik van tracks die 6,5 minuut of korter zijn.

Hij is braziliaan, en hij doet veel meer dan muziek maken, hij is ook tutor, heeft een yt kanaal, abstrakt music is van hem.
Oh.. interessant. Ik ben er net ff voor gaan zitten en heb een opname gemaakt.. stuur je zo een linkje ervan.. ;)

Laatst gewijzigd:
En je denkt dat alle DJ's hetzelfde zijn?

Daarom schreef ik als tweede vraag: Hebben jullie een voorkeur voor een bepaalde opbouw 😀

Ik begrijp dat dit verschilt per persoon, genre, manier van draaien etc. Maar ik kan me ook voorstellen dat bepaalde intro's fijner en makkelijker inmixen dan anderen.

Daarom schreef ik als tweede vraag: Hebben jullie een voorkeur voor een bepaalde opbouw 😀

Ik begrijp dat dit verschilt per persoon, genre, manier van draaien etc. Maar ik kan me ook voorstellen dat bepaalde intro's fijner en makkelijker inmixen dan anderen.
Ik draai goeie nummers - da's al dat telt voor mij. :D

1) Ongeveer 30-60 sec voor de opbouw en ongeveer hetzelfde voor de afbouw.
2) Luister naar wat dj's in 'die' stijl.
3) Probeer je tracks zelf eens aan elkaar te mixen, ondanks dat je geen dj bent. Dan loop je vanzelf tegen de problemen aan.

Back