Vraag voor DJ's: ideale opbouw voor inmixen?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Ik heb van de week een paar nieuwe nummers afgemaakt. Eén nummer wil een DJ in zijn nieuwe set draaien, maar hij vindt mijn opbouw naar het echte begin niet ideaal. Hij heeft net 10 minuten uitgelegd wat beter kan... en ik snapte het nog niet helemaal 🙃 Hij gaf aan dat veel nummers (waaronder die van mij) te veel melodie in de intro hebben. Als de toonhoogte van het vorige nummer anders is, botst dat volgens hem in de outro/transitie.

Dan nu mijn vragen: zijn er DJ's onder jullie? Hebben jullie een voorkeur voor een opbouw, om een nummer makkelijker in te mixen? En hoe lang is een prettige intro: 32 maten, 48 maten of zelfs 64?

Die DJ heeft nu al een paar keer een nummer van me niet in zijn set opgenomen, omdat hij hem niet lekker ingemixt kreeg. Dat zie ik graag anders 😀

Dank!

Mijn eerste gedacht is dat ie gewoon moet leren omgaan met de muziek. Als je het graag draait, maar het begint niet helemaal handig, dan is het aan de dj om de skills te hebben om een nummer toch in te mixen ;).

Het is iig handig om niet gelijk heel bombastich te beginnen met nummers en in een soort phrases van 32 of 64 op te bouwen EN ook weer af te bouwen. Elke 16/32 iets nieuws erbij of eraf, elke 32/64 wat groters. Dat doen de meeste producers, waardoor je als dj vrij makkelijk zaken in elkaar kan mixen, omdat 'over het algemeen' dan in beide nummers op hetzelfde moment iets gebeurd, wat dan 'natuurlijk' klinkt. Zo heb je bij muziek van rond de 125/130 bpm (als ik me niet vergis) meestal rond de 1:00 een punt waar je vaak goed kan overmixen, alsin het zwaartepunt van het ene naar het andere nummer.

Een key clash kan JIJ niks aan doen, HIJ wel door zijn nummers beter op elkaar af te stemmen of goed omgaan met eq/filter/weet ik het wat voor FX.

Staat er een voorbeeld van een nummer van jou online waarvan hij dit zegt? Ik ben wel benieuwd of je iets raars doet dan of dat je gewoon een luie dj hebt ;)

Gewoon alles wat in de track toonsoort bepalend is. (Bas en chords voornamelijk) eruit laten in de opbouw.. dus met drums beginnen en wat subtiele melodietjes en na een maatje of 16 of 32 wat meer opbouw... Dan kan dan soms in een uitloop van een track ervoor nog weleens passen..

Zoiets als dit:

vs dit:

Beluister eens een classic zoals bbe 7 days. Dan snap je t wel. Komt er op neer dat t nummer toen na pakweg 1 minuut “begint” maar toen moesten we natuurlijk nog beatmatchen met vinyl. Anyway je snapt t vast nu wel?

Mijn eerste gedacht is dat ie gewoon moet leren omgaan met de muziek. Als je het graag draait, maar het begint niet helemaal handig, dan is het aan de dj om de skills te hebben om een nummer toch in te mixen ;).

Het is iig handig om niet gelijk heel bombastich te beginnen met nummers en in een soort phrases van 32 of 64 op te bouwen EN ook weer af te bouwen. Elke 16/32 iets nieuws erbij of eraf, elke 32/64 wat groters. Dat doen de meeste producers, waardoor je als dj vrij makkelijk zaken in elkaar kan mixen, omdat 'over het algemeen' dan in beide nummers op hetzelfde moment iets gebeurd, wat dan 'natuurlijk' klinkt. Zo heb je bij muziek van rond de 125/130 bpm (als ik me niet vergis) meestal rond de 1:00 een punt waar je vaak goed kan overmixen, alsin het zwaartepunt van het ene naar het andere nummer.

Een key clash kan JIJ niks aan doen, HIJ wel door zijn nummers beter op elkaar af te stemmen of goed omgaan met eq/filter/weet ik het wat voor FX.

Staat er een voorbeeld van een nummer van jou online waarvan hij dit zegt? Ik ben wel benieuwd of je iets raars doet dan of dat je gewoon een luie dj hebt ;)
Helemaal mee eens.. maar soms kun je dus lastiger een track in een set verwerken.. maar ik ben ook benieuwd naar zijn mixen.. en ik heb er vertrouwen in dat hij het voor een beter resultaat doet...
Er zijn ook DJ's die vertrouwen op wat een programma als Serato, Engine DJ of Virtual DJ als key aangeeft, en dat klopt niet altijd.. Dan kan het enorm wringen als er een modulatie in zit en ze horen het echt niet.. :D
Ik vind sommige tracks gewoon lekkerder achter elkaar passen als ik mijn saxsetjes maak.. en sommigen kan ik dus gewoon niet gebruiken omdat ik geen aansluiting kan vinden met een track ervoor.

Toen ik ooit nog eens dansmuziek probeerde te maken kwam ik meestal uit op een paar bars alleen kick, dan wat hats en evt snares/claps erbij en een break en dan de baslijn toevoegen en vanaf daar opbouwen. Dan kunnen ze ongeveer op ieder moment instarten in een andere track en blenden.

En ik heb er vertrouwen in dat hij het voor een beter resultaat doet...

Absoluut, hij vindt mijn muziek goed en wil het graag draaien. Maar het past niet altijd helemaal lekker.

Klopt Maar als ik mijn nummers vaker gedraaid krijg door het DJ's wat makkelijker te maken, doe ik dat graag 😀

Ik zal morgen een fragment delen 👍

Kan je geen extended versie maken met je beat als intro (wellicht wat extra perc), bas erbij, hats, en dan een drop naar je melo shizzl?

Als je dat standaard doet heb je altijd een versie die dan wel werkt voor ze.

knip je bij je normale versie t begin van zeg een minuut eraf, en Bam.

Dag allen,

Ik heb van de week een paar nieuwe nummers afgemaakt. Eén nummer wil een DJ in zijn nieuwe set draaien, maar hij vindt mijn opbouw naar het echte begin niet ideaal. Hij heeft net 10 minuten uitgelegd wat beter kan... en ik snapte het nog niet helemaal 🙃 Hij gaf aan dat veel nummers (waaronder die van mij) te veel melodie in de intro hebben. Als de toonhoogte van het vorige nummer anders is, botst dat volgens hem in de outro/transitie.

Dan nu mijn vragen: zijn er DJ's onder jullie? Hebben jullie een voorkeur voor een opbouw, om een nummer makkelijker in te mixen? En hoe lang is een prettige intro: 32 maten, 48 maten of zelfs 64?

Die DJ heeft nu al een paar keer een nummer van me niet in zijn set opgenomen, omdat hij hem niet lekker ingemixt kreeg. Dat zie ik graag anders 😀

Dank!
uhm, tenzij je het op vinyl gaat uitbrengen moet ie niet zeuren en zn gear gewoon gebruiken om te mixen wat goed is bij elkaar. Als je alleen maar melodie hebt snap ik het anders niet.

Kan je geen extended versie maken met je beat als intro (wellicht wat extra perc), bas erbij, hats, en dan een drop naar je melo shizzl?

Kijk, daar kan ik zeker wat mee. Ik maak mijn tracks vooral als luisterliedjes. Als ik een intro moet doen van 1,5 minuut haak ik zelf ook af. Dan is dit wel een idee.

uhm, tenzij je het op vinyl gaat uitbrengen moet ie niet zeuren en zn gear gewoon gebruiken om te mixen wat goed is bij elkaar. Als je alleen maar melodie hebt snap ik het anders niet.

Ik luisterde net wat Beatport-tracks en daar is de opbouw vaak wel langer dan de 32 maten die ik doe. Die nummers zijn dan ook meteen tussen de 6 en 8 minuten. Ook daarom is die extended versie wel een goed idee. Is die puur voor de DJ's.

uhm... er bestaan loop funkties, ik heb jaren geproduceerd als dj dus korte tracks, je wilt toch niet elke 5 minuten een apotheose van elke volledige track.

Laatst gewijzigd:
Kijk, daar kan ik zeker wat mee. Ik maak mijn tracks vooral als luisterliedjes. Als ik een intro moet doen van 1,5 minuut haak ik zelf ook af. Dan is dit wel een idee.

Ik luisterde net wat Beatport-tracks en daar is de opbouw vaak wel langer dan de 32 maten die ik doe. Die nummers zijn dan ook meteen tussen de 6 en 8 minuten. Ook daarom is die extended versie wel een goed idee. Is die puur voor de DJ's.
Keek vroeger vaak van die filmpjes van computer music en in The studio. Steve Angelo vertelde destijds dat ie altijd begint met de melodie, ergens in t midden (minuut 2 ofzo), en dan vanuit daar begon met maken/componeren, en dan de beat er eigenlijk op t laatst voor gooide, als opbouw/inmix.

Dus als jij dan al je tracks wat naar rechts sleept, kan je er gewoon een opbouwtje voor maken van een minuut, max1,5?

Ik hield vroeger van lange mixen, geen idee hoe t jonge spul van tegenwoordig mixt, snel langzaam. Volg t niet meer zo ;)

Klopt Maar als ik mijn nummers vaker gedraaid krijg door het DJ's wat makkelijker te maken, doe ik dat graag 😀
hehe dat is zeker waar en als dat met een extended lukt -zonder de track verder aan te passen zoals je hem bedoelt hebt- is iedereen blij :).

Dan kan het enorm wringen als er een modulatie in zit en ze horen het echt niet..
Dat zou dus een heeeeeele slechte reden om een nummer voor een dj aan te passen, maar wat ik zo lees maakt @bombario vooral een soort 'radio edit', waarin weinig intro zit. Dan kan ik het me wel voorstellen dat je dus ook een extended maakt. Blijf er wel bij dat een dj ook wel een keer wat harder mag werken als ie een nummer tof vindt en graag in een set stopt.

Ik ken je tracks, en die zijn echt al lang genoeg om mee te mixen. 32 maten DJ intro is zat. Genoeg producers doen tegenwoordig zelfs maar 16 maten want de decks kunnen loopen, als een dj aan 16 maten niet genoeg heeft.

Als een DJ een track lastig te mixen vindt dan ligt het aan zijn skills. Mixen in key is een trucje, daar moet hij zijn track selectie op aanpassen. Of dus mixen vanaf een korte loop en zelf een transitie bedenken.

Ja, je kunt het nog makkelijker maken door er een extra kale "intro voor matige DJs" voor te plakken. En/of een kale outtro, dat is gebruikelijker.

uhm... er bestaan loop funkties, ik heb jaren geproduceerd als dj dus korte tracks, je wilt toch niet elke 5 minuten een apotheose van elke volledige track.
ligt er aan wat voor muziek toch? Hetsoort van Bombario (melodische techno / trance achtig) wil je juist wel hele nummers met mooie breaks horen.. Maargoed, ieder zijn ding natuurlijk :)

ligt er aan wat voor muziek toch? Hetsoort van Bombario (melodische techno / trance achtig) wil je juist wel hele nummer met mooie breaks horen.
Ja eens daar is zeker verschil, maar elke track een break dan moet je heel goed gecureerd hebben en dan kun je afvragen ben je niet gewoon een menselijke spotify.

Als een DJ een track lastig te mixen vindt dan ligt het aan zijn skills. Mixen in key is een trucje, daar moet hij zijn track selectie op aanpassen. Of dus mixen vanaf een korte loop en zelf een transitie bedenken.

Amen, hier kan ik wat mee! 🙏 Ik ben zelf geen DJ dus ik kan het moeilijk inschatten. Dit klinkt plausibel en ik pas niet te veel aan. Gewoon 32 maten en gaan.

Gewoon alles wat in de track toonsoort bepalend is. (Bas en chords voornamelijk) eruit laten in de opbouw.. dus met drums beginnen en wat subtiele melodietjes en na een maatje of 16 of 32 wat meer opbouw... Dan kan dan soms in een uitloop van een track ervoor nog weleens passen..

Zoiets als dit:

vs dit:

Lol ik moest dit wel even aan Leo melden dat je zijn tracks als voorbeeld neemt, heb ik regelmatig contact mee, top gozer.

Die DJ heeft nu al een paar keer een nummer van me niet in zijn set opgenomen, omdat hij hem niet lekker ingemixt kreeg. Dat zie ik graag anders
hij kan gewoon met een loop beginnen waarin jouw beat al een beetje door de andere track heen komt, beetje spelen met de mids en highs en op tijd de andere track eruit draaien, niet zo moeilijk lijkt me, tenzij de stijl / beats niet goed bij elkaar passen, dan wordt het een ander verhaal.

Lol ik moest dit wel even aan Leo melden dat je zijn tracks als voorbeeld neemt, heb ik regelmatig contact mee, top gozer.
oh wow.. ik gebruik em om op uit te blazen.. hopelijk he doesn't mind.. heerlijke track <3

Back