Waarom kijken veel producers op DJ's neer?

Nightly Build

Go for what you know
Ben zelf zo'n 30 jaar lang actief geweest als DJ en na de COVID ben ik nog enkel aan het produceren.
Al heel lang merk ik dat veel producers DJ's niet zo hoog hebben zitten op z'n zachts gezegd.
Ze maken goede sier met andermans werk en krigen daarvoor soms hoge sommen geld betaald terwijl de onbekendere producer hooguit wat kleingeld krijgt toegesmeten.

Toch kunnen DJ's voor producers van groot belang zijn omdat ze muziek van producers in de clubs en bars draaien waar ze direct publiek bereiken.
Ze kunnen er voor zorgen dat producers als artiest naam maken in de dance wereld.
En ze dragen bij aan de elektronische muziek cultuur waar ons land wereldwijd bekend om staat.

Ik raad elke producer aan zelf eens als DJ voor publiek te draaien en dan liefst wat van je eigen werk er doorheen te gooien.
Kans is groot dat je daarna anders te werk gaat als producer en het je werk tot grotere hoogten kan tillen.

Bovendien zijn veel DJs zelf vaak ook producer en een DJ weet vaak beter wat wel en niet werkt bij het publiek dan een producer die nauwelijks zijn studio uitkomt.
Dus... is beetje meer respect te veel gevraagd?

Hier moet ik even op reageren. Ik hoor wat je zegt en je hebt deels helemaal gelijk.
Ik ben zo'n typische producer die geen hoge pet op heeft van DJ's, maar het is minder zwart/wit als je doet voorkomen.
Ik weet ook dat er zat DJ's zijn die door zorgvuldig plannen en vaardigheid een avond kunnen maken en het publiek meeneemt op reis.
Waar ik echter niet goed van wordt is het populisme rondom het fenomeen DJ wat heeft geleid tot vele fakers.
Ik denk ook dat daar een heel groot deel van de door jou beschreven afkeer vandaan komt.

Waar ik echter niet goed van wordt is het populisme rondom het fenomeen DJ wat heeft geleid tot vele fakers.
Ik denk ook dat daar een heel groot deel van de door jou beschreven afkeer vandaan komt.
Precies wat je zegt, van die popie jopie figuren omdat ze een bekende influencer zijn of zo willen ze ook wel even draaien maar als je gaat praten met ze over muziek dan is het nogal beperkt.

En het zijn beiden andere takken van sport; muziek maken is een talent en produceren kan je leren maar het wordt makkelijker als je er gevoel voor hebt en voor DJen is dat net zo.
Iemand die muziek maakt is van nature meer geinteresseerd in het maken van een compositie terwijl een DJ z'n grootste interesse ligt bij hoe hij/zij de zaal aan het dansen krijgt?
En ik had altijd grote bewondering voor goede scratchers bijv, dan moet je toch een goed ritmegevoel hebben.

Ik heb me ook wel 'ns verbaasd over de muzikale not knowhow van sommige DJ's, muziek draaien en een lekker sfeertje maken prima maar ze hebben niet allemaal zo'n interesse in muziek, sommigen wel maar sommigen ook niet echt.
Tiësto zag ik een keer een interview van en hoe beroemd hij ook is, z'n muzikale kennis is niet echt om over naar huis te schrijven volgens mij?

Producers da's ook weer een andere categorie dan muzikanten en componisten, je hebt artiesten die al langer meedraaien en zelf produceren maar vroeger was de producer niet altijd een bandlid, producen was een vak apart.
Tegenwoordig nu iedereen op z'n laptop een daw heeft is dat anders maar lange tijd waren dat toch twee verschillende werelden, de een werkte in de studio en de band stond on stage of zat in de studio om materiaal uit te werken.
En dan heb je ook nog de muzikanten die ook nog een set draaien; Steve Hillage is zo iemand, terwijl hij samen met z'n vrouw de set op gang brengt gaat hij op het moment dat ie zin heeft op de gitaar lopen freaken wat onderdeel is van de muziek die ze laten horen.

Ik heb ooit één keer op een feest voor familie en vrienden als DJ gespeeld en ik vond het leuk moet ik zeggen en ik heb een jaartje als presentator gewerkt bij radio Hoorn en ook dat had z'n leuke kanten, vooral de gasten die in de studio kwamen waarmee je dan een interview deed, dan kreeg je vogels van allerlei pluimage, erg leuk om te doen, maar ik ben geen DJ in de moderne zin van het woord want dance, acid en trance enz dat trekt me niet zo, ik zou dan meer een oldskool diskjockey zijn met muziek die ik leuk vind.

Laatst gewijzigd:
Optie 1. Omdat DJ'en zo makkelijk is geworden? "Respect the skills," zei DJ Jean al 😄 Tegenwoordig hoef je - als je wilt - bijna niets meer te doen. En dan zie je dus van die Insta- en TikTok-poppetjes die puur geboekt worden voor hun following, en weinig kunnen. De Fake DJ's dus. Dat roept wat op.

Optie 2. Omdat producers zichzelf en hun skills veel te serieus nemen? 😉 "Ik ben een (miskend) kunstenaar en nu gaat DJ Jopie er met mijn muziek (en de chicks) vandoor."

BTW. Ik heb grote bewondering voor DJ's die er elke week een radioshow uitgooien. Ferry Corsten, Nora en pure, Eelke Kleijn etc. John Digweed zit inmiddels op Transitions aflevering 1099! Ik zou het niet kunnen, heb regelmatig een tijdje geen zin in muziek of minder energie.

Je hebt natuurlijk Producers en DJ's in alle soorten en maten.

De set van 2ManyDJ's als afsluiter op Rock Werchter was fantastisch! Plaatjes draaien uit de 50 jaar geschiedenis van het festival.
Perfecte plaatjes gekozen, naadloos aan mekaar gebonden, geen enkele beat die fout zat. Chapeau.
Ik weet het niet, maar ik neem aan dat zij dit live brachten (waarschijnlijk na oefenen vooraf)

Op een ander klein festival zag ik een jongedame die duidelijk een USB stickje er in had gestoken en met veel gebaren het publiek probeerde mee te krijgen.
Op zich goede muziek (in het genre), maar duidelijk niet live geDJ-ed.
Net zoals ik van een artiest verwacht dat die zijn muziek op een festival live brengt, verwacht ik dat ook van een DJ.

Ik keek ook wel vaak neer op DJ's, want ze brengen geen eigen muziek.
Dat is waar, maar de juiste plaat opleggen, en vooral dan in een live situatie als reactie op het publiek en die dan perfect laten aansluiten, dat is toch ook knap.
Zeker als je niet enkel de bekende hits speelt, maar er af en toe een obscure plaat tussen kan gooien waar het publiek wild van wordt.
Goede DJ brengt ook niet enkel zijn/haar set, maar voelt het publiek aan krijgt die op de dansvloer en kan die daar houden.

Om eerlijk te zijn weet ik eigenlijk niet goed wat een producer juist doet.
Ik dacht vooral dat dat de persoon is die na de artiest de song/plaat tot een echt goede sound masseert, via EQ, instrumentatie, etc.
Zelf vind ik alle aspecten best moeilijk (song schrijven, arrangeren, mixen, ...) dus iemand die 1 of meerdere van deze aspecten echt goed kan, verdiend altijd mijn respect!

Op een ander klein festival zag ik een jongedame die duidelijk een USB stickje er in had gestoken en met veel gebaren het publiek probeerde mee te krijgen.
Op zich goede muziek (in het genre), maar duidelijk niet live geDJ-ed.
Net zoals ik van een artiest verwacht dat die zijn muziek op een festival live brengt, verwacht ik dat ook van een DJ.
usb is alleen een drager, dat zegt niks over wat de dj aan het doen is.

Ik vind Lucien Foort wel een mooi voorbeeld van iemand die een mooie combi doet. Neemt zijn eigen keuken op het podium mee met voorgebakken beats, (dat dan weer wel) maar het is wel door hem zelf gemaakt. Wat ik hier op SF weleens heb gelezen, en waar een producer ook misschien niet zoveel respect voor zal hebben; Micro DJen.

Natuurlijk is het een kunst om te horen wat werkt en wat niet en wat wanneer gedraaid moet worden en wat vooral niet. Maar als je als DJ bepaald, sluit je dus ook bepaalde producers uit van deelname.. Je kunt nu eenmaal niet iedereen te vriend houden maar je wilt als Producer natuurlijk ook gehoord en gedraaid worden.

Idd.. al die Pioneer dingen zijn bv clubstandaard. Een DJ neemt alleen zijn stick mee waar de tracks op staan die hij eventueel zou willen draain..

Neemt zijn eigen keuken op het podium mee met voorgebakken beats, (dat dan weer wel) maar het is wel door hem zelf gemaakt.

Dat doet Reinier Zonneveld ook. De meeste partijen speelt hij als audio vanuit Ableton Live. Daar bovenop stuurt hij midi uit naar zijn Moog en Roland SH-101 en hij programmeert zijn drumcomputers live via een Maschine van NI. Hij vult de basis dus ter plekke aan en dat doe hij heel goed 🔥🔥🔥

Dat doet Reinier Zonneveld ook. De meeste partijen speelt hij als audio vanuit Ableton Live. Daar bovenop stuurt hij midi uit naar zijn Moog en Roland SH-101 en hij programmeert zijn drumcomputers live via een Maschine van NI. Hij vult de basis dus ter plekke aan en dat doe hij heel goed 🔥🔥🔥
Ja, is ook eigenlijk meer een liveset doen. :) Maar Lucien Foort presenteerde aardig wat jaartjes ook programma op de radio waarin hij dampende EDM liet kennismaken met de luisteraars op de zaterdagavond. Een DJ is natuurlijk ook gewoon iemand die plaatjes aankondigd op de radio :D Maar hij is die livesets dus ernaast gaan doen en zal ook wel op de nodige feesten gedraaid hebben als DJ waarin hij gewoon zijn mond hield.

Ja, is ook eigenlijk meer een liveset doen.

Het is zit er een beetje tussenin, want de tracks DJ'ed hij via een mixer live in. Vervolgens gaat hij er weer overheen jammen. Dat vind ik echt een leuke en interactieve aanpak. En het ziet er beter uit dan een DJ die een extended mix aanzet en dan 5 minuten wacht op de volgende overgang.

De term 'live set' wordt sowieso al snel discutabel als je allemaal pre-recorded sequences aanvult met slechts wat live muting, een filterknop en een enkele solo. Het is ook wel een beetje de natuur van veel elektronische genres om op machines geprogrammeerde muziek in te zetten.

Ik probeer het gewoon simpel te houden: als iemand veel publiek weet te trekken dan doet hij/zij iets goed (al dan niet met een hoop hulp op de achtergrond) – of het nu slimme social media marketing is, het inspelen op trends, of gewoon muzikaal geniaal is. Een goeie show is het gevolg van fijne interactie tussen artiest en publiek (en daar gaat het in te grote zalen/stadions soms mis) en de totale productie, inclusief licht, video, geluid, podium-aankleding, type publiek, etc. En als niemand je nog kent (bv. omdat je voorprogramma bent), dan moet je net wat harder werken om te overtuigen.

Laatst gewijzigd:
De term 'live set' wordt sowieso al snel discutabel als je allemaal pre-recorded sequences aanvult met slechts wat live muting...

Ik ben daarin heel pragmatisch: het is entertainment en bezoekers willen een leuke show. Als je door (gedeeltelijke) pre-recording de handen vrij hebt om het publiek meer te betrekken ben ik helemaal voor. Veel liever dan een producer die opgeslokt wordt door zijn laptop. Dan kijk je naar helemaal niks op het podium. Kom maar op met de grote gebaren 😄🙌

ik vrees dat veel dj's hun boel met de DAW op 128 editten en dan al dan niet autosync de rest laten doen als dat nog nodig is. Idem 2many dj's. Ik heb er geen behoefte aan om wat stoer te staan doen voor een club standaard pioneer of n laptop(controller) maar 20 jaar terug waren muzikanten al vies op dj's omdat een dj meer krijgt voor een avondje spelen dan een bandje (zeker als je t per lid bekijkt) en bedenkt wat ze mee zeulen.
Vroeger kon ik me aangesproken voelen, nu denk ik 'denk er al van wat je wil' - als ik nog eens tijd heb pak ik 2 sl 1200's en wat scratch platen en toets af hoe roestig t scratchen is na al dat stilliggen, en ik ga me eender hoe amuseren. Zo.
Ik vernam vandaag dat de dj die me in februari vroeg om te dj'-en een andere boel dj's heeft om dit weekend zijn feestje te spelen. Gelukkig maar, moet ik t niet doen. Ik zou sowieso een of 15 plaat te lang spelen en er kwam geen ander medium aan te pas, om dat te zien dat t jongere publiek zit te wachten op de volgende 'don't bore us get us to the chorus' mash up? No thanks. Er zijn meer dj's dan publiek. Maar slechte producers die anti commerciële shit maken zoals ik, daar is nog plek voor, dus daar stort ik me lekker verder in. :okdan:

Het is zit er een beetje tussenin, want de tracks DJ'ed hij via een mixer live in. Vervolgens gaat hij er weer overheen jammen. Dat vind ik echt een leuke en interactieve aanpak. En het ziet er beter uit dan een DJ die een extended mix aanzet en dan 5 minuten wacht op de volgende overgang.
Nou ja, 'live', maar dan live clips opstarten die onder bepaalde voorwaarden pas starten (sync button zeg maar.. :D). Dat gebruiken en wat aan de knoppen draaien van VST's die de clips aansturen wordt tegenwoordig ook al een liveset doen genoemd geloof ik. :)

Traktor had al redelijk lang terug iets uit wat ze remixdecks noemden. 2012 ofzo?? En een didicated controller ervoor.. Redelijk uniek toen voor een DJ programma maar dat waren audioclips. Uiteraard kon je ook zelf opnames toevoegen. Wellicht ook geïnspireerd op de Launchpad voor Ableton?? Maar werkte toen ook al perfect (ver voor Abletonlink) in sync samen met Maschine van NI.

Ja, dat is waar. Maar in dit geval was het wel duidelijk een hele set vooraf opgenomen en niets live mengen.
Als de handjes van de DJ meermaals in de lucht zijn wanneer het ene liedje in het andere overgaat of geluidseffecten worden toegepast, dan ben ik vrij zeker dat het niet live was.

Back