Hoelang duurde het jullie om goed te worden in producen?

De beste manier om te leren 'produceren' is door het gewoon te doen.
Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld autorijden.
Zolang er een examinator naast je zit leer je alleen om die examinator te pleasen.
Pas als je je rijbewijs hebt en je voor het eerst alleen de weg op gaat begin je pas echt te leren autorijden.

Mijn advies is om gewoon je tracks al in een vroeg stadium uit te brengen.
Dat lijkt mij de beste weg om snel 'goed' te worden
Foutjes zijn niet erg, daar leer je van.

De enige die er over gaat wat goed is.. ben jij zelf
Alle kritiek van zogenaamde doorgewinterde 'producers' kan je gewoon aan je laars lappen want er zijn geen wetten wat goed of fout is in de muziek.
En tja, dat geldt natuurlijk ook voor mijn advies. Wie weet lul ik ook maar wat 😄

Laatst gewijzigd:
Pas als je je rijbewijs hebt en je voor het eerst alleen de weg op gaat begin je pas echt te leren autorijden.
Ja, da's met alles.
Als oud rijinstructeur zei ik tegen leerlingen die vlak voor het examen zaten dat een paar kleine foutjes niet erg waren, een examinator wil het gevoel hebben dat ie elk moment uit kan stappen en dat je zelfstandig veilig verder kan.

Deze deelde een bekende Nederlandse producer net op Insta. Goede reminder!

Bekijk bijlage 3868132
Niet persoonlijk op hem bedoeld want ik ken zijn muziek niet en ik weet de achtergrond niet van deze klacht maar Ik vind dat geklaag altijd wel erg overdreven, we leven toch niet meer in de tijd van the Beatles? Tja als je echt een popsong hebt die de charts hit dan wil je niet genaaid worden maar hoe kan je nou genaaid worden bij een instrumentale track waar er miljoen per maand van uit gebracht wordt, misschien een paar keer door een dj wordt gedraaid en vervolgens in de vergetelheid belandt? Er worden bij wijze van spreken nog minder broodjes bij alle bakkers in NL verkocht per dag dan tracks die op spotify belanden. Vaak moet een label zelfs geld bij leggen ipv dat er verdiend wordt, een label hebben is echt niet lucratief, tenzij je het gewoon echt goed gedaan hebt en super populair bent, maar daar zijn wel degelijk investeringen voor nodig.

Tja waar leg de lat?
Wil je een hitje scoren? Copy/paste "artiest" worden/zijn? Of wil je muziek maken?
Een hitje is zo gedaan met de juiste variabelen, de juiste zakenmensen, marketeers, geld, je hebt niet per se talent nodig, liever niet.
Je kan er heel goed in worden, technisch dan, maar muziek? Mwoah, imho.
Vergeet die "beroemde" kopieer-clowns en delete het woord "genre" uit je woorden database, zoek naar hoe de muziek die je goed vindt is ontstaan, luister naar wat er allemaal al is gedaan op dat gebied, en probeer je te ontwikkelen.
Zoek naar je talent door je steeds (in het begin, later gaat het vanzelf) af te vragen of wat je maakt van je zelf is, wat toevoegt aan het jouw verhaal wat je wil vertellen,
met pure dedication...
Geloof me, het is veel leuker zo, en wat minder gênant.
Ja je eigen sound ontwikkelen, niks leukers dan dat eigenlijk.

Bij mij is de kans dat een track afkomt en 'lukt' ook het grootst als ik het relatief snel doe. Vaak vind ik mijn live improvisaties het leukste eigenlijk, alleen zit daar dan weer teveel faalhazerij tussen om als op zichzelf staand iets ten gehore te brengen achteraf.

Ben nu drie jaar bezig met " producen" , uiteindelijk heb ik nog steeds nix, na een dag muziek maken ga ik met een glimlach naar bed en begin de volgende dag gewoon op nieuw,
Heeeeeerlijk.
Muziek bedenken, muziek maken, muziek mixen en muziek afwerken, ik struikel onderweg iedere keer wel ergens, maar vind dat prima.. morgen weer een dag, gewoon weer opnieuw k*tten.
Voor mij is het een hobby, dus ligt de lat niet al te hoog.

Deze deelde een bekende Nederlandse producer net op Insta. Goede reminder!

Bekijk bijlage 3868132

Herken ik helemaal niet en ik heb inmiddels releases op een twintigtal verschillende labels.
Misschien hangt het af van wat soort muziek je maakt en of je bij een groot label of een klein 'independent' label zit.
De labels waar ik muziek uitbreng zijn van mensen die zelf ook muziek maken en gek zijn van muziek.
Daar heb je dit soort gedonder niet mee.

Maar kan me voorstellen dat het minder leuk wordt zodra je 'groter' wordt en het meer om de knaken gaat.
Vraag me ook af of het ook wel zo'n goed idee is om Avicii als voorbeeld te nemen want we weten allemaal hoe dat is afgelopen.

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat ik zo’n 25 jaar met muziek bezig ben. En ik ben heel goed in halve nummers maken. Ik maak verschillende soorten muziek. Van rock, metal, ambient tot techno en alles wat daar tussen in zit. Ik kan soms in een avondje een nummer maken en dan verdwijnt die op de harde schijf en luister ik er nooit meer naar en ik heb halve nummers of onafgemaakte nummers liggen die al jaren op de schijf staan en die ooit nog eens afgemaakt moeten worden. Ik vind het soms leuker om nieuwe dingen te leren wat met muziek maken te maken heeft. Nieuwe Synth of sampler uit zoeken hoe die werkt of een nieuw instrument leren spelen. Ach het houdt mij lekker bezig.

Ja, dan wordt het gewoon handel/werken met al het gedoe en naaierij van dien. Zodra er geld bij komt kijken zijn mensen sowieso altijd op hun best, ahum.

Ik heb een keer een paar tracks verkocht aan een bedrijf, er was gelijk niks meer aan om er mee bezig te zijn idd.

Wat je voor jezelf doet is leuk, wat je voor een ander doet, toch al snel minder leuk.

Ik heb een keer een paar tracks verkocht aan een bedrijf, er was gelijk niks meer aan om er mee bezig te zijn idd.

Wat je voor jezelf doet is leuk, wat je voor een ander doet, toch al snel minder leuk.

Als je muziek uitbrengt op een label verkoop je je tracks niet maar geef je het label toestemming om jouw tracks uit te brengen.
Tenzij er een clausule in het contract staat waarbij jij de rechten moet overdragen.. dat zou voor mij dan ook een rode vlag zijn.
Ik zorg er altijd voor eigenaar van mijn tracks te blijf.

Maar je kan je tracks ook verkopen als 'ghost producer'. Er zijn er hier op het forum een paar die dat doen.
Daar zijn websites voor als House of Tracks of Ghost Producer Platform daar kan je een paar honded euro voor een track krijgen maar dan is het niet meer van jou en staat het zelfs niet meer op jouw naam.

Laatst gewijzigd:
Dat is inmiddels 30 jaar geleden dat ik het gedaan heb, ik kreeg 1800 gulden voor 3 tracks waarbij ze een eeuwig durig gebruiksrecht hebben. Ik vond het destijds wel best en nu nog, het was overigens voor een game.

Dus idd niet letterlijk verkocht waarbij ik zelf geen rechten meer had, maar die tracks waren verder niet zo bijzonder dus 1800 gulden was mooi meegenomen. :)

Ongeïnspireerde snelle anonieme tjak maken voor anderen zou een prima reden zijn om een Suno abootje te nemen. :D

De labels waar ik muziek uitbreng zijn van mensen die zelf ook muziek maken en gek zijn van muziek.
Daar heb je dit soort gedonder niet mee.

Klopt. De persoon in kwestie zit/zat o.a. bij Spinnin' Records, het label dat Martin Garrix bruut heeft genaaid. Dan gaat het om serieus geld en volgens mij lopen die rechtszaken nog steeds.

Toen ik nog bij een label zat tekende ik steeds een contract voor 3 jaar. Ik gaf ze toestemming om mijn muziek zo goed mogelijk te promoten en daarvoor kregen ze een percentage van de opbrengsten. Dat vind ik wel een eerlijke deal. Zij deden de promotie, artwork en hadden zelf al aardig wat bereik.

De contracten die ze opstuurden zaten trouwens ook wel wat dubieuze bepalingen in. Ik liet dat een keer doorlezen door een expert en die had meteen 5 kritische opmerkingen. Dat maakte voor mij niet zoveel uit, want het ging om tientjeswerk.

Maar stel je eens voor dat jouw nummer een wereldhit wordt, waar ze opeens tonnen mee binnen harken? Hoe aardig blijven mensen dan? Daar is trouwens een treffende Franse uitdrukking voor: de eetlust komt tijdens het eten.

De bandleden van The Police hebben Sting trouwens na tientallen jaren nog aangeklaagd omdat ze meer geld willen.

Laatst gewijzigd:
Back