Hoelang duurde het jullie om goed te worden in producen?

Bij mij ging het bereiken van een acceptabel niveau zoals met kernfusie. Always 20 years in the future.

Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik weliswaar steeds beter word, maar dat goed worden voor een ander zal zijn.

Bij mij ging het bereiken van een acceptabel niveau zoals met kernfusie. Always 20 years in the future.

Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik weliswaar steeds beter word, maar dat goed worden voor een ander zal zijn.
Die voelbare progressie in het steeds beter worden is het hoogst haalbare imho :)

De dag dat ik zo lui ben geworden dat ik mn eigen skills of gemaakte 'muziek' goed (genoeg) ga noemen mag je me aan een touwtje hangen.

😂

Het helpt ook niet dat naarmate ik langer met een track bezig ben, het me steeds meer tegen gaat staan tot ik het uiteindelijk kotsbeu ben. Ik luister ook bijna nooit naar mijn eigen muziek als ik het eenmaal af heb. En dan af en toe luister ik het dan maanden of jaren later toch weer eens terug en dan denk ik ... hey, dat was eigenlijk best goed.

Ik ben nu in totaal 8 a 9 weken geleden voor het eerst ooit begonnen met producen en ben benieuwd hoe lang het jullie heeft geduurd om op een aardig level te komen.

Ook vraag ik me af hoe sommige mensen zo goed worden als Calvin Harris of Avicii bijvoorbeeld, is dat talent, of puur dedication?

Alvast bedankt voor je antwoord!
muziek maken draait niet alleen om "goed zijn", maar er komt veel meer bij kijken. Tuurlijk is het handig bij producen om veel te weten over mixing en voor sommige stijlen ook akkoorden en progressies, maar na 40 jaar produceren heb ik nog regelmatig dat er troep uit mijn handen komt, en dan komt het psychologische aspect om de hoek kijken. Je moet namelijk wel lekker in je vel zitten om een hoge mate van inspiratie te hebben en je moet de energie hebben om ook de minder leuke dingen van het muziek maken echt te doen, die zijn er altijd in het producen. Ik ben ook van mening dat je hele goeie tracks niet in 1 dag maakt, daar moet je tijd voor nemen en je moet ook veel concessies doen zoals bv elementen vervangen omdat het nét niet goed klinkt etc... Daar moet je dan net de fut voor hebben WANT je hebt je track al 30000x gehoord en je bent hem al helemaal zat, dan kan je hem beter weer even in de kast zetten een maandje en hem er dan weer uit halen, maar ook daar moet je maar net weer zin in hebben, want je bent alweer bezig met wat anders. Dus zoals jij al noemt, is Dedication ook wel echt belangrijk maar dat is behoorlijk inspannend. Je kan natuurlijk ook gewoon muziek maken voor jezelf en je niks aantrekken van de kwaliteit, als je het zelf maar goed genoeg vindt.

muziek maken draait niet alleen om "goed zijn", maar er komt veel meer bij kijken. Tuurlijk is het handig bij producen om veel te weten over mixing en voor sommige stijlen ook akkoorden en progressies, maar na 40 jaar produceren heb ik nog regelmatig dat er troep uit mijn handen komt, en dan komt het psychologische aspect om de hoek kijken. Je moet namelijk wel lekker in je vel zitten om een hoge mate van inspiratie te hebben en je moet de energie hebben om ook de minder leuke dingen van het muziek maken echt te doen, die zijn er altijd in het producen. Ik ben ook van mening dat je hele goeie tracks niet in 1 dag maakt, daar moet je tijd voor nemen en je moet ook veel concessies doen zoals bv elementen vervangen omdat het nét niet goed klinkt etc... Daar moet je dan net de fut voor hebben WANT je hebt je track al 30000x gehoord en je bent hem al helemaal zat, dan kan je hem beter weer even in de kast zetten een maandje en hem er dan weer uit halen, maar ook daar moet je maar net weer zin in hebben, want je bent alweer bezig met wat anders. Dus zoals jij al noemt, is Dedication ook wel echt belangrijk maar dat is behoorlijk inspannend. Je kan natuurlijk ook gewoon muziek maken voor jezelf en je niks aantrekken van de kwaliteit, als je het zelf maar goed genoeg vindt.
Ben het met je eens in wat je zegt maar wat ik vooral lastig vind is na een tijdje het weer oppakken van een track.
Stel bijv ik was met een track bezig die een beetje mysterieus is, als ik dan na een paar weken of zo die track weer pak dan is het lastig om weer die mood te pakken omdat ik op dat moment in een hele frisse bui ben en helemaal niet dat geheimzinnige voel, ik mis dan die mindset.
Ben ik bijv met een mellotron bezig in een wat langere track terwijl ik een paar weken later juist wat meer in een funky bui ben, dan kan ik echt die track niet afmaken, inspiratie is toch iets van in the moment.
Ik heb 't wel gehad dat ik met een bepaald gevoel aan een track begon en als ik die dan later nog opnieuw wilde afmaken dat ie anders werd dan in eerste instantie de bedoeling was.
Ik kan me wel voorstellen dat mensen die in een bepaald stramien zitten met een vaste stijl dat dit wat makkelijker is.

Laatst gewijzigd:
Ik kan ook maar aan 1 track tegelijk werken, en als ik het te lang laat liggen gaat 'ie dood. Een track waar ik ooit mee begon na weken of maanden oppakken is zinloos. Ik heb dan ook talloze meesterwerkjes op mijn computer staan die in de knop gestorven zijn.

Ik ben nu in totaal 8 a 9 weken geleden voor het eerst ooit begonnen met producen en ben benieuwd hoe lang het jullie heeft geduurd om op een aardig level te komen.

Ook vraag ik me af hoe sommige mensen zo goed worden als Calvin Harris of Avicii bijvoorbeeld, is dat talent, of puur dedication?

Alvast bedankt voor je antwoord!
Tja waar leg de lat?
Wil je een hitje scoren? Copy/paste "artiest" worden/zijn? Of wil je muziek maken?
Een hitje is zo gedaan met de juiste variabelen, de juiste zakenmensen, marketeers, geld, je hebt niet per se talent nodig, liever niet.
Je kan er heel goed in worden, technisch dan, maar muziek? Mwoah, imho.
Vergeet die "beroemde" kopieer-clowns en delete het woord "genre" uit je woorden database, zoek naar hoe de muziek die je goed vindt is ontstaan, luister naar wat er allemaal al is gedaan op dat gebied, en probeer je te ontwikkelen.
Zoek naar je talent door je steeds (in het begin, later gaat het vanzelf) af te vragen of wat je maakt van je zelf is, wat toevoegt aan het jouw verhaal wat je wil vertellen,
met pure dedication...
Geloof me, het is veel leuker zo, en wat minder gênant.

Het helpt ook niet dat naarmate ik langer met een track bezig ben, het me steeds meer tegen gaat staan tot ik het uiteindelijk kotsbeu ben.

Dat herken ik wel, vooral als iets even niet lukt.
Als ik het dan een tijdje laat liggen dan krijg ik er altijd wel weer plezier in.
Wel vervelend is dat ik soms iets niet voor elkaar krijg omdat een vorige versie mij in de weg zit.

Als voorbeeld een sequence die ik ooit maakte met de PLG-150AN.
Ik heb ondertussen een veel breder (beter?) instrumentarium, maar het lukt dan niet omdat ik in mijn hoofd die eerdere versie heb zitten waar het dan op 'moet' lijken.

Ik luister ook bijna nooit naar mijn eigen muziek als ik het eenmaal af heb. En dan af en toe luister ik het dan maanden of jaren later toch weer eens terug en dan denk ik ... hey, dat was eigenlijk best goed.

Als iets voor mijn gevoel gelukt is kan ik daar bij terugluisteren echt van genieten.
Bij oude en onafgemaakte ideeën (daar stik ik in) die ik later terug hoor kan ik ik de draad wel weer oppakken als het potentie heeft.

Eigenlijk heb ik bij alles wat ik doe op een gegeven moment een verzadigingspunt dat ik het even zat ben.
Het laten rusten en even met iets anders aan de slag is voor mij een prima manier mijn leven en bezigheden interessante te houden en zo nu en dan eens iets te voltooien waar ik tevreden over kan zijn.

De opbouw van mijn studio maakt het zo dat het wel meer dan aangeraden is om aan slechts 1 track tegelijk te werken. Ik noteer wel soms welke patch het was in de MIDI sequencer, maar dan nog. Total Recall is hier niet echt aan de orde. :)

Als je je op 'goed zijn' focused en jezelf vergelijkt met 'de wereld top' dan zal je denk ik niet lang plezier hebben in het maken van muziek.

Wat denk ik meer zin heeft is om op jezelf en je eigen werk te focussen. Dan zelf bepalen wat je denkt dat beter moet en daar dan op focussen.
Als er dan progressie in zit hou je er ook plezier van.

Daarnaast ook leren om je analytische mind uit te zetten en te leren op te gaan in het spel en plezier. Als een kind die lekker met zijn speelgoed speelt.

Das iig mijn insteek. Iedereen moet natuurlijk doen waar hij zin in heeft :)

De opbouw van mijn studio maakt het zo dat het wel meer dan aangeraden is om aan slechts 1 track tegelijk te werken. Ik noteer wel soms welke patch het was in de MIDI sequencer, maar dan nog. Total Recall is hier niet echt aan de orde. :)
Bij mij ook niet, behalve de plugins die ik gebruik. In mijn hardware units is het een redelijke ongeorganiseerde chaos van patches of gear die niet eens patchgeheugen hebben. Dan heb ik nog eens een hekel aan dat gedoe met banken en slots dat veel synths hebben, dus overschrijf ik meestal de eerste paar patches van de eerste bank continu. Wat ik meestal doe aan het einde van een sessie is alle audio opnemen en bewaren naast eventuele MIDI data. Mocht ik dan later niet meer terug kunnen dan heb ik in elk geval die opname altijd nog.

Laatst gewijzigd:
Ben het met je eens in wat je zegt maar wat ik vooral lastig vind is na een tijdje het weer oppakken van een track.
Stel bijv ik was met een track bezig die een beetje mysterieus is, als ik dan na een paar weken of zo die track weer pak dan is het lastig om weer die mood te pakken omdat ik op dat moment in een hele frisse bui ben en helemaal niet dat geheimzinnige voel, ik mis dan die mindset.
Ben ik bijv met een mellotron bezig in een wat langere track terwijl ik een paar weken later juist wat meer in een funky bui ben, dan kan ik echt die track niet afmaken, inspiratie is toch iets van in the moment.
Ik heb 't wel gehad dat ik met een bepaald gevoel aan een track begon en als ik die dan later nog opnieuw wilde afmaken dat ie anders werd dan in eerste instantie de bedoeling was.
Ik kan me wel voorstellen dat mensen die in een bepaald stramien zitten met een vaste stijl dat dit wat makkelijker is.
ja dat heb ik ook vaak, vandaar ook dat die mindset en momentopname zo belangrijk is bij muziek maken. Ik heb ook regelmatig dat het na een maand ook echt niet meer klinkt, vaak begin ik dan liever gewoon weer met een nieuwe track.

Deze deelde een bekende Nederlandse producer net op Insta. Goede reminder!

1765560561375.png

Aha, ik ben niet zo thuis in de dance wereld, en al helemaal niet post-2000. Maar zo te zien is hij niet zo blij in dat wereldje.

Of je word gewoon op via een post op een gamer forum en soundcloud opgepikt door een game maker en wint direct een game award voor beste sound track :)

(Claire obscure composer Lorien Testard)

Lorien Testard, the composer, was discovered by Broche through a post on a French indie video game forum where he linked a track from his SoundCloud page. (Aldus wikipedia)

Zoals ook al gezegd: is voor iedereen anders.

Ik hoop het nog mee te gaan maken, maar betwijfel het in mijn geval 😆

Back