Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Die voelbare progressie in het steeds beter worden is het hoogst haalbare imhoBij mij ging het bereiken van een acceptabel niveau zoals met kernfusie. Always 20 years in the future.
Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik weliswaar steeds beter word, maar dat goed worden voor een ander zal zijn.

muziek maken draait niet alleen om "goed zijn", maar er komt veel meer bij kijken. Tuurlijk is het handig bij producen om veel te weten over mixing en voor sommige stijlen ook akkoorden en progressies, maar na 40 jaar produceren heb ik nog regelmatig dat er troep uit mijn handen komt, en dan komt het psychologische aspect om de hoek kijken. Je moet namelijk wel lekker in je vel zitten om een hoge mate van inspiratie te hebben en je moet de energie hebben om ook de minder leuke dingen van het muziek maken echt te doen, die zijn er altijd in het producen. Ik ben ook van mening dat je hele goeie tracks niet in 1 dag maakt, daar moet je tijd voor nemen en je moet ook veel concessies doen zoals bv elementen vervangen omdat het nét niet goed klinkt etc... Daar moet je dan net de fut voor hebben WANT je hebt je track al 30000x gehoord en je bent hem al helemaal zat, dan kan je hem beter weer even in de kast zetten een maandje en hem er dan weer uit halen, maar ook daar moet je maar net weer zin in hebben, want je bent alweer bezig met wat anders. Dus zoals jij al noemt, is Dedication ook wel echt belangrijk maar dat is behoorlijk inspannend. Je kan natuurlijk ook gewoon muziek maken voor jezelf en je niks aantrekken van de kwaliteit, als je het zelf maar goed genoeg vindt.Ik ben nu in totaal 8 a 9 weken geleden voor het eerst ooit begonnen met producen en ben benieuwd hoe lang het jullie heeft geduurd om op een aardig level te komen.
Ook vraag ik me af hoe sommige mensen zo goed worden als Calvin Harris of Avicii bijvoorbeeld, is dat talent, of puur dedication?
Alvast bedankt voor je antwoord!
Ben het met je eens in wat je zegt maar wat ik vooral lastig vind is na een tijdje het weer oppakken van een track.muziek maken draait niet alleen om "goed zijn", maar er komt veel meer bij kijken. Tuurlijk is het handig bij producen om veel te weten over mixing en voor sommige stijlen ook akkoorden en progressies, maar na 40 jaar produceren heb ik nog regelmatig dat er troep uit mijn handen komt, en dan komt het psychologische aspect om de hoek kijken. Je moet namelijk wel lekker in je vel zitten om een hoge mate van inspiratie te hebben en je moet de energie hebben om ook de minder leuke dingen van het muziek maken echt te doen, die zijn er altijd in het producen. Ik ben ook van mening dat je hele goeie tracks niet in 1 dag maakt, daar moet je tijd voor nemen en je moet ook veel concessies doen zoals bv elementen vervangen omdat het nét niet goed klinkt etc... Daar moet je dan net de fut voor hebben WANT je hebt je track al 30000x gehoord en je bent hem al helemaal zat, dan kan je hem beter weer even in de kast zetten een maandje en hem er dan weer uit halen, maar ook daar moet je maar net weer zin in hebben, want je bent alweer bezig met wat anders. Dus zoals jij al noemt, is Dedication ook wel echt belangrijk maar dat is behoorlijk inspannend. Je kan natuurlijk ook gewoon muziek maken voor jezelf en je niks aantrekken van de kwaliteit, als je het zelf maar goed genoeg vindt.
Tja waar leg de lat?Ik ben nu in totaal 8 a 9 weken geleden voor het eerst ooit begonnen met producen en ben benieuwd hoe lang het jullie heeft geduurd om op een aardig level te komen.
Ook vraag ik me af hoe sommige mensen zo goed worden als Calvin Harris of Avicii bijvoorbeeld, is dat talent, of puur dedication?
Alvast bedankt voor je antwoord!
Het helpt ook niet dat naarmate ik langer met een track bezig ben, het me steeds meer tegen gaat staan tot ik het uiteindelijk kotsbeu ben.
Ik luister ook bijna nooit naar mijn eigen muziek als ik het eenmaal af heb. En dan af en toe luister ik het dan maanden of jaren later toch weer eens terug en dan denk ik ... hey, dat was eigenlijk best goed.

Bij mij ook niet, behalve de plugins die ik gebruik. In mijn hardware units is het een redelijke ongeorganiseerde chaos van patches of gear die niet eens patchgeheugen hebben. Dan heb ik nog eens een hekel aan dat gedoe met banken en slots dat veel synths hebben, dus overschrijf ik meestal de eerste paar patches van de eerste bank continu. Wat ik meestal doe aan het einde van een sessie is alle audio opnemen en bewaren naast eventuele MIDI data. Mocht ik dan later niet meer terug kunnen dan heb ik in elk geval die opname altijd nog.De opbouw van mijn studio maakt het zo dat het wel meer dan aangeraden is om aan slechts 1 track tegelijk te werken. Ik noteer wel soms welke patch het was in de MIDI sequencer, maar dan nog. Total Recall is hier niet echt aan de orde.![]()
ja dat heb ik ook vaak, vandaar ook dat die mindset en momentopname zo belangrijk is bij muziek maken. Ik heb ook regelmatig dat het na een maand ook echt niet meer klinkt, vaak begin ik dan liever gewoon weer met een nieuwe track.Ben het met je eens in wat je zegt maar wat ik vooral lastig vind is na een tijdje het weer oppakken van een track.
Stel bijv ik was met een track bezig die een beetje mysterieus is, als ik dan na een paar weken of zo die track weer pak dan is het lastig om weer die mood te pakken omdat ik op dat moment in een hele frisse bui ben en helemaal niet dat geheimzinnige voel, ik mis dan die mindset.
Ben ik bijv met een mellotron bezig in een wat langere track terwijl ik een paar weken later juist wat meer in een funky bui ben, dan kan ik echt die track niet afmaken, inspiratie is toch iets van in the moment.
Ik heb 't wel gehad dat ik met een bepaald gevoel aan een track begon en als ik die dan later nog opnieuw wilde afmaken dat ie anders werd dan in eerste instantie de bedoeling was.
Ik kan me wel voorstellen dat mensen die in een bepaald stramien zitten met een vaste stijl dat dit wat makkelijker is.
Maar ten voor Werk oidWie?