Merkclusters

rœl

Stamgast
Als ik het goed begrijp zijn er in de praktijk nog maar een paar grote merken. Bij mijn Novation kreeg ik Ableton en mail terug van Focusrite. Dat hoort bij elkaar, neem ik aan. En Yamaha en Steinberg zijn één, geloof ik? Zijn er nog meer van zulke merkclusters?

Er zijn er veel. Nog even los van de gezamenlijke geldschieters die erachter zitten: Fender en PreSonus. AKG ,JBL en lexicon. Akai, M-audio en Moog. Native Instruments , Plugin alliance en Izotope. Splice en Spitfire audio sinds kort. En zo zullen er nog wel meer zijn. Maakt het jou iets uit? Persoonlijk vind ik (grote) bedrijven die alles opvreten verschrikkelijk omdat het zelden tot iets innovatiefs leidt, enkel het meer uitpersen van winst over de rug van (trouwe) gebruikers. Het enige voordeel is dat je te maken krijgt met 1 installer en/of een soort van ecosysteem.

Music Tribe, met aan het hoofd Uli Behringer. Merknamen die daaronder vallen zijn bv. Behringer, Klark Teknik, TC Electronic, TC Helicon, Midas, Cool Audio.

Als ik het goed begrijp zijn er in de praktijk nog maar een paar grote merken. Bij mijn Novation kreeg ik Ableton en mail terug van Focusrite. Dat hoort bij elkaar, neem ik aan. En Yamaha en Steinberg zijn één, geloof ik? Zijn er nog meer van zulke merkclusters?
Ableton hoort niet bij Focusrite, maar Novation en Sequential/Oberheim dan weer wel. Moog en Akai vallen onder inMusic. Toch zijn er nog veel merken zelfstandig, zowel grote als kleine. Gek genoeg heeft de enorme hardware boom van de afgelopen jaren nog steeds niet geleid tot verzadiging en een backlash.

Harman heeft de merken:
AKG, AMX, Arcam, Bang & Olufsen, Becker, Boston Acoustics, Bowers & Wilkins, BSS Audio, Classé, Crown, dbx, Definitive Technology, Denon, DigiTech, Harman Kardon, HEOS, Infinity, JBL, Lexicon, Mark Levinson, Marantz, Martin, Polk Audio, Revel, Soundcraft en Studer.

En toen werd Harman onderdeel van Samsung...

Cheers,
Exo. :mega:

Haha, geweldig. Nou ja, ik vind ‘t vreselijk wat Avid met Sibelius heeft gedaan, en dat is wel zo’n voorbeeld van geld-denken ipv innovatie. En de romantiek van het vakbekwame genie in een garage is natuurlijk cool. Zonis Apple ook begonnen. Op zich raar dat Hyundai mijn piano gemaakt heeft. Het maakt me op zich niet veel uit, dit draadje is om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen en dat lukt aardig.

Op zich raar dat Hyundai mijn piano gemaakt heeft.
Da's niet zo gek vind ik, veel van die Aziatische bedrijven maken van alles, Mitsubishi, Kawasaki, Toyota, Yamaha, Panasonic enz, ook kranen, locomotieven en vliegtuigen bijv.
In het logo van Yamaha zie je drie stemvorken omdat ze ooit begonnen met muziekinstrumenten maar iedereen weet dat ze allerlei dingen maken en heel goede dingen ook.

Korg heeft er ook een paar (allemaal in de (bas)gitaar-hoek): Vox, Aguilar, Spector Basses, Darkglass Electronics.
En Yamaha heeft dan weer een "controlling interest" in Korg :P

Het corporate wereldje is een grote cluster-fsck van mergers en overnames.

Back