Krijg ik spijt als ik mijn Roland D50 vervang door een D-05?

renepela

Ouwe rot
Ik heb al heel lang een Roland D-50. Een synth waar ik echt gek op ben. Hij is helemaal perfect in orde, heeft de M.EX opgrade en de laatste versie van het OS en de aftertouch werk ook. Dus niks te klagen.
Maar... hij neemt wel vrij veel ruimte in. Ik overweeg dus de D-50 een keer te vervangen voor een D-05. D.w.z. als ik een fatsoenlijk geprijsde D-05 kan vinden, want dat blijkt nog niet mee te vallen.
Nou heb ik geen handson ervaring met de D-05 dus ik vraag me af of ik daar geen spijt van ga krijgen. Van wat ik gehoord heb is het voor wat betreft het geluid een nagenoeg perfecte replica die hooguit wat schoner klinkt, wat ik eigenlijk geen issue vind. Maar wat lever ik in als ik de D-05 zou nemen en de D50 weg zou doen? Is er hier iemand die ervaring heeft met de D-05 die ook een D50 gehad heeft?
Ik heb de software versie van Roland geprobeerd en op zich klinkt dat best oke. ACB zover ik weet dus ik verwacht dat de D-05 exact hetzelfde zal klinken. Echter vind ik het vervelend als ik altijd mijn computer aan moet hebben staan en een Roland cloud lidmaatschap moet hebben. Ik wil eigenlijk gewoon een stukje hardware hebben dat ik dawless kan gebruiken.

Laatst gewijzigd:
En een D550?
Of een VariOs met VC1 card

Ik heb die beiden gehad nadat ik mijn D50 weg had gedaan.
Nu gebruik ik de cloud versie, met alle banken ter wereld erin :)

Laatst gewijzigd:
D550's liggen niet bepaald voor het oprapen en vind ik ook nog vrij groot. Ik heb ook geen rack space over, dus de D-05 lijkt me wat betreft ruimte een prima alternatief. De cloud versie klinkt op zich oke, maar wat ik al aangaf is dat ik niet afhankelijk wil zijn van software en liever hardware gebruik. De VC1 is volgens mij geen ACB en klinkt toch wel wat anders dan een D50.

Dus ik zoek eigenlijk iemand die zowel de D50 als de D-05 heeft gebruikt en me iets kan vertellen over zijn of haar ervaringen.

Ik heb beide...
Een D550 en een D-05.
Je hoort de verschillen bijna niet... maar toch zeg ik die D550 klinkt gewoon net iets beter. Misschien is het iets in mijn hoofd, maar ik denk dat ik als je ze gewoon los vergelijkt gewoon hoor. D550 blijft gewoon net iets warmer klinken.

Zit net nog even goed je post door te lezen.. ja hij klinkt wat schoner... maar identiek zou ik zeggen..

Tot nu toe hoor ik niemand zeggen dat de D-05 een slecht ding is en veel rotter klinkt, dus ik denk dat ik maar gewoon op zoek moet naar een betaalbare D-05 en als die bevalt de D-50 weg moet doen. Met de prijzen die ik voorbij zie komen voor de D-50 denk ik dat ik met de aanschaf van een D-05 en de verkoop van een D50 nog wat geld over hou voor bijvoorbeeld een leuk drum bakkie of zo.

Zo is t. Proberen en dan beslissen. Ik dacht dat ze t zelfde klinken en je hebt t gehannes niet met kaarten en technische issues die de d50 als oudje wel heeft. Verkopen kan altijd van elk.

Ik heb zowel de D50 als de D05. De D50 staat al enige tijd in haar koffertje in de opslag, de D05 hier in de studio.

Nu ben ik heel slecht in kleine nuances horen (of er naar op zoek gaan), dus neem mijn mening vooral met een korrel zout.
Ik vind de D05 een prima vervanger voor de D50. De joystick zit er op, mocht je die graag gebruiken. Je kan makkelijk andere geluiden op zetten en het werkt prima met een online editor die ik wel eens gebruik. (volgens mij bread en butter of zoiets).
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die verschil horen tussen DA converters op de D50 vs die op de D05, maar ik heb daar geen last van. Ik hoor het niet, het boeit me niet en in de mix, naja je snapt het wel.

De MEX upgrade ken ik niet, dus geen idee of je daarin wat gaat missen.

Ik zou er idd gewoon 1 kopen en uitproberen. Als je geen haast hebt en direct de hoofdprijs betaalt, kan je 'm voor dezelfde prijs weer van de hand doen als je het toch niet goed vindt klinken

Ik heb inmiddels een D-05. De D-50 staat te koop.
Op wat kleine dingetjes na ben ik er best tevreden over. Het enige wat ik irritant vind is dat hij altijd start met patch 2-1 en niet met de laatst gebruikte patch zoals een D50 dat wel doet. Wat ook jammer is dat de eerste paar banks de Roland kaartjes bevatten en dat die niet overschrijfbaar zijn. Maar afgezien daarvan ben ik zeer tevreden over de klank. Ik hoor geen of nauwelijks verschil met mijn D-50.

Laatst gewijzigd:
Heb er geloof ik 400 voor betaald inclusief een K-25m keyboard voor de boutique serie en een houten rack waar ik hem ook in zou kunnen hangen. Dus ik kan kiezen.
Nog wat kleine dingetjes die ik t.o.v. van het origineel jammer vind is de externe voeding (namelijk een USB voeding) en de minijacks. Maar daar kan ik wel mee leven.Je kunt niet alles hebben en het is gewoon fijn dat het lekker compact is.

Om ruimte te maken voor een andere synth en de D50 te vervangen door een D-05. Dan heb ik nog steeds de "D50" maar neemt het minder ruimte in. De D-05 heb ik inmiddels en hij bevalt prima. De D50 staat te koop.

Heerlijke bak die D50, staat bij mij op zn kant, ook in verband met ruimte, maar dan wel aangesloten, en benader hem (of haar?) via midi..

Ik inmiddels een D-05 om de D-50 te vervangen en dat bevalt prima. De D-50 staat te koop en wordt als hij verkochten vervangen door een ub-xa of een jupiter-x.

Benieuwd of die video me gaat overtuigen mijne te houden of te verkopen :D

Heerlijke bak die D50, staat bij mij op zn kant, ook in verband met ruimte, maar dan wel aangesloten, en benader hem (of haar?) via midi..
Gat in de market; een smalle hoge standaard die in een hoekje in de kamer past waar je 3 synths op zn kant in kwijt kan.

ja ik ken er enkel voor 4 synths :)

Back