Welke "influencer" kan wél echt spelen?

Ik heb Dr. Mix (Claudio Passavanti) vroeger wel eens ontmoet. Prima gast in het echt. Zo hyper als op z'n YT kanaal is hij gelukkig niet altijd.

Als het niet persé om nieuwe apparatuur gaat, zou je de filmpjes van Rimela kunnen checken. Componeert zelf z’n muziek en laat heel goed zien waartoe synths in staat zijn in de juiste handen. Hij heeft een paar maanden terug een filmpje met een CS80 gemaakt. Goede recensies.

voor speeltechniek en compositie kijk ik andere kanalen... Denk iedereen heeft zijn 'kracht'

Als je niet kan spelen / zingen / dansen werd je dj, nu word je influencer? :D

Heel eerlijk : ik heb liever dat ze niet zo goed kunnen spelen.
Het is verdraaid lastig om een instrument goed te beoordelen wat het voor jou kan doen als een virtuoos er iets heel moois op speelt.
Voor je het weet gaat je brein geloven dat je dat ook kunt als je dat instrument koopt.
Het is een typische marketing truc (koop dit en je kunt wat je nu ziet en waar je heel blij van wordt)

Dus ik heb liever wat genoodel in de ruimte zodat ik iig weet dat ik dat ook na kan doen en met een beetje geluk iets kan overtreffen :)

Ik heb Dr. Mix (Claudio Passavanti) vroeger wel eens ontmoet. Prima gast in het echt. Zo hyper als op z'n YT kanaal is hij gelukkig niet altijd.
Ik ben een behoorlijk introvert/rustig persoon, dus normaal zou het botsen, maar zijn enthousiasme en humor zijn gewoon heel aanstekelijk. Dus kijk zijn video's graag. Het lijkt mij idd een geschikte gast.

Musictrackjp alias Katsunori Ujiie
Ja, die kon echt wel spelen en altijd heel enthousiast ook.

De leukste indertijd die geweldig kon spelen was Torley maar die is ook al een jaar of tien weg, z'n video's, enthousiasme en besprekingen waren erg aanstekelijk.
Hier een staaltje van z'n spel;

Hij besprak regelmatig plugins, hier bijv Omnisphere;

Maar m'n favoriet eigenlijk is iemand die bij een winkel werkt (Sweetwater) die geen gladde praatjes houdt maar heel goed weet waar ie het over heeft.
Was in z'n diensttijd lid van een militaire rockband lang geleden en is afgestudeerd op iets met synthese en muziek of zoiets, zijn video's over produkten vind ik van hele hoge kwaliteit;
Doet vaak hele goede reviews waarin je duidelijk ziet dat je 'm niets hoeft uit leggen over synthese, speelt ook geen presets maar maakt er een improvisatie van, heel onderhoudend

Novation Ultranova;

Arp 2600;

Kwam nog wat leuks tegen voor je want je was toch bezig met piano aan het leren?
In het rijtje van Daniël Fisher van Sweetwater stond nog een lesje Bill Evans piano stylings, misschien wel wat voor jou;

Laatst gewijzigd:
... pianisten ...

Een synth is geen piano. Het automatisme synth dus toetsen moet echt 'ns een keer een permanente dood sterven. Als iemand goed wil spelen op toetsen, koop inderdaad een piano. Of een orgel. Maar gebruik de synth vooral waar deze uiteindelijk voor is gemaakt, voor sonische exploraties, het creëren van nieuwe, bijzondere werken die niet of nauwelijks zijn te realiseren met andere instrumenten en wat mogelijk ver buiten het bereik kan liggen wat een mens fysiek op toetsen kan spelen. Gelukkig hoeft dat ook niet en kunnen we prima een synth gebruiken zonder ook maar een toets aan te raken, maar het is natuurlijk wel begrijpelijk dat we de mogelijkheid willen hebben om de synth zelf op één of andere manier te bespelen en nieuwe controllers, nieuwe wegen om dat te doen zijn welkom. Maar de toetsen die fabrikanten zo vaak meeleveren bij een synth houden de vooruitgang op dat gebied tegen. Het is helaas in de praktijk in verreweg de meeste gevallen inderdaad synth dus toetsen en dat is jammer. Er zijn uitzonderingen, maar nog veel te weinig.

Een synth is geen piano. Het automatisme synth dus toetsen moet echt 'ns een keer een permanente dood sterven. Maar gebruik de synth vooral waar deze uiteindelijk voor is gemaakt, voor sonische exploraties, het creëren van nieuwe, bijzondere werken die niet of nauwelijks zijn te realiseren met andere instrumenten en wat mogelijk ver buiten het bereik kan liggen wat een mens fysiek op toetsen kan spelen. Gelukkig hoeft dat ook niet en kunnen we prima een synth gebruiken zonder ook maar een toets aan te raken. Maar de toetsen die fabrikanten zo vaak meeleveren bij een synth houden de vooruitgang op dat gebied tegen. Het is helaas in de praktijk in verreweg de meeste gevallen inderdaad synth dus toetsen en dat is jammer. Er zijn uitzonderingen, maar nog veel te weinig.
Dat kan je wmb niet zo algemeen stellen. Natuurlijk is een synth niet per definitie een piano (en monosynths al helemaal niet). Maar waarom zou je een poly niet als piano kunnen of willen bespelen? Voorbeelden genoeg. Sonisch exploraties zijn niet gelimiteerd tot het geluid dat uit het ding komt, maar ook door de wijze waarop die wordt bespeeld. Juist de combi kan het interessant maken. Dat er tientallen electronische eenvingerige of daw-genres zijn, wil nog niet zeggen dat 61+ (semi-)gewogen toetsen met poly-AT 'dood zijn'. En je stelling dat keys de ontwikkeling van synths frustreren, lijkt me onbewijsbaar.

Ben btw absoluut geen 'pianist' of gebruiker van gewogen toetsen, Poly-AT is al een uitdaging, laat staan MPE :). Vindt het soms (vooral vanwege de ruimte) jammer dat er alleen een toetsenversie beschikbaar is. Ik vind 1 goed, volwaardig masterkeyboard wel voldoende icm met desktopmodules (en ga een actiegroep oprichten die eist dat 19"rackmodules weer de standaard worden)

Laatst gewijzigd:
... Sonisch exploraties zijn niet gelimiteerd tot het geluid dat uit het ding komt, maar ook door de wijze waarop die wordt bespeeld. ...En je stelling dat keys de ontwikkeling van synths frustreren, lijkt me onbewijsbaar.

Ik zeg ook niet dat keys de ontwikkeling van synths zelf frustreren, maar dat elke keer wanneer de fabrikant een synth op de markt brengt met toetsen het weer een gemiste kans is om met een alternatief voor die toetsen te komen. Ik durf de stelling wel aan dat in verreweg de meeste gevallen de keuze voor toetsen vrijwel automatisch is en men niet eens kijkt naar andere mogelijkheden.

Inderdaad speelt de wijze waarop we een synth bespelen mee bij sonische exploraties, maar een universum aan mogelijkheden gaan wat dat betreft momenteel aan ons voorbij, omdat die mogelijkheden simpelweg niet bestaan. Omdat bijna iedereen, ook de potentiële koper van een synth, meestal zo vastgeroest zit aan het idee synth dus toetsen en voor een fabrikant er dan ook geen stimulans is om alternatieven te ontwikkelen.

Maar ja, dan komt een fabrikant eens met iets anders en dan wordt het, ook op dit synthforum, door de meesten weggezet als "een gimmick" en is het per definitie "te duur".

Maar ja, dan komt een fabrikant eens met iets anders en dan wordt het, ook op dit synthforum, door de meesten weggezet als "een gimmick" en is het per definitie "te duur".
Ja zo een ben ik. Maar de een aantal jaar later koop ik hem en ben ik helemaal verliefd.

Er speelt nog iets wat mensen wellicht over de streep kan trekken, als ze daar bewust van worden. Toetsen zijn niet erg sexy, kijk maar hoe het gaat als je in een bandje speelt. De chicks storten zich echt niet massaal op de toetsenist, maar op de gitarist en vooral de vocalist. Er is nog een wereld te winnen.

En nee, een keytar maakt het alleen maar erger.

;)

mijn influencer is chat GPT ,vraag gewoon maak een jazz progressie van/of reharmonize dit nummer .

Wanneer mensen iets met gear doen dat je niet helemaal verwacht, dat is vaak nog wat leuker om te zien dan iemand die heel goed kan spelen. Op een podium is het anders, maar in een filmpje op YT denk ik al snel uitslover, ongeacht het instrument trouwens.

Als het dan toch toetsen moeten zijn... In een ander draadje gaat het over iemand die een leuke case heeft gemaakt voor een Casio keyboardje, kwam daarna dit tegen. Even los van het nummer an sich, leuk om te zien hoe iemand daar iets van weet te maken met zo'n keyboardje als geluidsbron wat in vergelijking met andere gear niet veel voorstelt.

Zijn kan héél goed produceren Alice Efe - Mercurial Tones Academy

Laat ook alle trukjes die anderen graag onder de pet houden zien. Super transparant, geen bullshit tutorials

Ik moet bij haar altijd denken aan die video toen (toen nog) hij z'n vriendin een track liet maken.
Niet heel serieus natuurlijk, maar ik heb er erg om moeten lachen.

En idd erg goede videos!

Maar of zij goed kan 'spelen' (waar dit draadje mee begon) weet ik eigenlijk niet.

VAlt me vooral op dat veel alternatieven voor een traditioneel klavier heel erg daarop inzetten en juist de sound vergeten; zie het draadje over de Terraforms Nympha. Wmb vallen Soma en de Theremin daar ook onder :-) Alhoewel er voldoende voorbeelden zijn van virtuoze bespelers daarvan (maar dat zijn dan weer geen synfluencers).

Back