Volstrekt onmogelijk zal het niet worden om op oude technologieën terug te grijpen. Als ik dacht dat dat zo was dan was ik mijn topic over AI-vrij werken niet eens begonnen. Maar er kunnen wel hobbels op de weg komen als nog maar heel weinig mensen met oude technologieën werken. En de bereidheid vanuit de maatschappij en het bedrijfsleven om met zo'n kleine minderheid rekening te houden zal dus miniem zijn. Ook dit illustreert weer het belang van een apart topic over AI-vrij werken om elkaar daarin te helpen met relevante tips en hacks.
Ik zal op een paar argumenten in gaan; ik denk dat AI in het werk juist een zegen gaat zijn want zolang de meeste bedrijven ons zien als consumenten dan kan AI heel makkelijk de massaproduktie gaan doen zodat veel mensen bevrijdt worden van teveel routinematig werk, wat dat betreft vind ik de oude technologieën waar in iedereen achter de lopende band staat helemaal niet zo geweldig en er zijn ook zat onderzoeken waaruit dat blijkt, de mens is geen machine en moet daar niet voor ingezet worden.
Verder wordt de mate waarin individuele mensen in staat zijn om eigen keuzes te maken zwaar overschat. Mode, kuddegedrag, verslavingen. Het is schering en inslag. Het grote verschil tussen AI en eerdere tools is dat AI potentieel het hele scheppingsproces overbodig maakt. De verleiding om jezelf en je omgeving voor de gek te houden met automatisch gegenereerde kunst of muziek kon vroeger niet zoveel kwaad omdat de mogelijkheden daarvoor toen simpelweg beperkt waren. Maar met AI gaat dat radicaal veranderen. En naarmate AI ook nog eens steeds beter wordt zal ook de met AI gegenereerde muziek (afhankelijk van waar de betreffende AI mee getraind wordt) steeds beter worden. Dat stelt de muzikant dan voor de moeilijke keuze om ofwel (grotendeels) authentiek werk te blijven maken en zo door hen die volop AI gebruiken te worden voorbijgestreefd, ofwel onder het motto if you can't beat them join them ook zelf voluit AI te gaan gebruiken. Mijn inschatting is dat de menigeen dan de weg van AI zal kiezen enerzijds om niet irrelevant te worden en anderzijds omdat men nog onvoldoende door heeft dat er daarmee nagenoeg niets meer van je eigen creativiteit en voldoening overblijft. Daarom is het ook te simpel om te stellen dat het ieders vrije keuze is. AI zal het speelveld radicaal veranderen, en de prijs die je in dat veranderde speelveld dan voor menselijke authenticiteit zal moeten betalen zal menigeen te hoog zijn.
Ja, waar techniek eerst van alles sneller en beter kon doen dan de mens en dat is door AI op een nog hoger plan komen te staan.
Ik denk uiteindelijk dat we zoals ik al 'ns eerder hen aangegeven dat een soort basisuitkering voor mensen een goede oplossing zou zijn als produktie steeds goedkoper wordt om dingen te maken.
Dan zou de mens zoals Maslow aangeeft meer een scheppend wezen kunnn worden maar ik vraag me af of dit echt is wat mensen willen want scheppend bezig zijn is mooi en uitdagend maar er moet ook een plek voor zijn in de wereld waar je schepping gewaardeerd wordt, dat is nog maar de vraag of die behoefte er wel is?
Ik vraag me wel af in hoeverre er behoefte is aan schepping als alle basisvoorzieningen voorzien zijn en het leven al oké is, hebben we wel behoefte aan dat nieuwe mobieltje of weer een ander paar schoenen?
Ik denk dat als de concurrentie niet meer nodig is dat heel veel van de produkten die nu in de markt gezet worden er niet meer zouden komen.
Iets echt creëeren zoals muziek of een boek bijv dat zal altijd wel blijven voor diegenen die daar voldoening uit halen en da's natuurlijk anders dan sommigen die snel een hit willen scoren, die gebruiken AI maar echt liefde voor muziek, beeld of het woord is ook jezelf uitdrukken en dat zal AI nooit gaan vervangen.
Ik zat me wel af te vragen of AI niet handig zou zijn in de politiek voor besluitvorming, nu zie je vaak dat het ideologisch gestuurd wordt en er strategisch gekozen wordt voor bepaalde besluiten, AI zou dat een stuk meer waardenvrij doen, dat lijkt mij dan weer een vooruitgang ipv dat geneuzel in de tweede kamer.
Om dit punt nog even eruit te pikken, waar gaat het om? Ik denk in dit geval dat Jantje en Pietje de best mogelijke antwoorden krijgen. Als je constateert dat AI het beter doet dan die 'toppers' op het forum, wil je dan echt die 'toppers' beschermen tegen de gevolgen die zij ondervinden door AI en accepteren dat Jantje en Pietje dan minder goede antwoorden krijgen? Die 'toppers' hebben in zo'n geval gewoon hun beste tijd gehad en het is niet anders.
Ik heb al eerder gesteld dat als ik via AI snel genoeg aan info kan komen waarom zou ik dan elke keer het forum raadplegen?
Het is dat ik zo ongeveer nog geen gebruik maak van AI dus val ik het forum lastig met m'n vragen en een beetje ouwehoeren met elkaar is ook leuk maar met AI zou ik waarschijnlijk sneller geholpen zijn, of het antwoord juist is dat zal soms nog wel verschillen maar AI wordt wel steeds beter natuurlijk.