Afgehandeld AI discussies bundelen?

Dat leidt er dan zodra AI het niveau van de beste menselijke leden bereikt of dat zelfs overtreft toe dat de eerdere toppers van het forum plotseling van hun voetstuk vallen nu al hun inspanning, studie en geploeter van jaren ineens overbodig en achterhaald blijkt, en nu Jantje en Pietje met wat simpele vragen aan AI binnen het tijdsbestek van een paar minuten hetzelfde of beter tevoorschijn toveren.

Om dit punt nog even eruit te pikken, waar gaat het om? Ik denk in dit geval dat Jantje en Pietje de best mogelijke antwoorden krijgen. Als je constateert dat AI het beter doet dan die 'toppers' op het forum, wil je dan echt die 'toppers' beschermen tegen de gevolgen die zij ondervinden door AI en accepteren dat Jantje en Pietje dan minder goede antwoorden krijgen? Die 'toppers' hebben in zo'n geval gewoon hun beste tijd gehad en het is niet anders.

In mijn ervaring verglijdt dat al heel snel naar een erg onterecht heilig geloof in de AI output, ook wanneer die fout is. "Nee want Chat zegt...".

Op een ander forum was er deze week nog iemand die 6 uur kwijt was aan gepruts door zijn stellige AI te volgen terwijl 1 vraag aan mensen met wat kennis hem het juiste antwoord had gegeven. Zelfs oldskool google had hem beter geholpen, want het was een simpele feitelijke vraag. Maar ja, Chatzie geeft zo warm en comfortabel het pasklare/klinkklare antwoord...

Volstrekt onmogelijk zal het niet worden om op oude technologieën terug te grijpen. Als ik dacht dat dat zo was dan was ik mijn topic over AI-vrij werken niet eens begonnen. Maar er kunnen wel hobbels op de weg komen als nog maar heel weinig mensen met oude technologieën werken. En de bereidheid vanuit de maatschappij en het bedrijfsleven om met zo'n kleine minderheid rekening te houden zal dus miniem zijn. Ook dit illustreert weer het belang van een apart topic over AI-vrij werken om elkaar daarin te helpen met relevante tips en hacks.
Ik zal op een paar argumenten in gaan; ik denk dat AI in het werk juist een zegen gaat zijn want zolang de meeste bedrijven ons zien als consumenten dan kan AI heel makkelijk de massaproduktie gaan doen zodat veel mensen bevrijdt worden van teveel routinematig werk, wat dat betreft vind ik de oude technologieën waar in iedereen achter de lopende band staat helemaal niet zo geweldig en er zijn ook zat onderzoeken waaruit dat blijkt, de mens is geen machine en moet daar niet voor ingezet worden.

Verder wordt de mate waarin individuele mensen in staat zijn om eigen keuzes te maken zwaar overschat. Mode, kuddegedrag, verslavingen. Het is schering en inslag. Het grote verschil tussen AI en eerdere tools is dat AI potentieel het hele scheppingsproces overbodig maakt. De verleiding om jezelf en je omgeving voor de gek te houden met automatisch gegenereerde kunst of muziek kon vroeger niet zoveel kwaad omdat de mogelijkheden daarvoor toen simpelweg beperkt waren. Maar met AI gaat dat radicaal veranderen. En naarmate AI ook nog eens steeds beter wordt zal ook de met AI gegenereerde muziek (afhankelijk van waar de betreffende AI mee getraind wordt) steeds beter worden. Dat stelt de muzikant dan voor de moeilijke keuze om ofwel (grotendeels) authentiek werk te blijven maken en zo door hen die volop AI gebruiken te worden voorbijgestreefd, ofwel onder het motto if you can't beat them join them ook zelf voluit AI te gaan gebruiken. Mijn inschatting is dat de menigeen dan de weg van AI zal kiezen enerzijds om niet irrelevant te worden en anderzijds omdat men nog onvoldoende door heeft dat er daarmee nagenoeg niets meer van je eigen creativiteit en voldoening overblijft. Daarom is het ook te simpel om te stellen dat het ieders vrije keuze is. AI zal het speelveld radicaal veranderen, en de prijs die je in dat veranderde speelveld dan voor menselijke authenticiteit zal moeten betalen zal menigeen te hoog zijn.
Ja, waar techniek eerst van alles sneller en beter kon doen dan de mens en dat is door AI op een nog hoger plan komen te staan.

Ik denk uiteindelijk dat we zoals ik al 'ns eerder hen aangegeven dat een soort basisuitkering voor mensen een goede oplossing zou zijn als produktie steeds goedkoper wordt om dingen te maken.
Dan zou de mens zoals Maslow aangeeft meer een scheppend wezen kunnn worden maar ik vraag me af of dit echt is wat mensen willen want scheppend bezig zijn is mooi en uitdagend maar er moet ook een plek voor zijn in de wereld waar je schepping gewaardeerd wordt, dat is nog maar de vraag of die behoefte er wel is?

Ik vraag me wel af in hoeverre er behoefte is aan schepping als alle basisvoorzieningen voorzien zijn en het leven al oké is, hebben we wel behoefte aan dat nieuwe mobieltje of weer een ander paar schoenen?
Ik denk dat als de concurrentie niet meer nodig is dat heel veel van de produkten die nu in de markt gezet worden er niet meer zouden komen.

Iets echt creëeren zoals muziek of een boek bijv dat zal altijd wel blijven voor diegenen die daar voldoening uit halen en da's natuurlijk anders dan sommigen die snel een hit willen scoren, die gebruiken AI maar echt liefde voor muziek, beeld of het woord is ook jezelf uitdrukken en dat zal AI nooit gaan vervangen.

Ik zat me wel af te vragen of AI niet handig zou zijn in de politiek voor besluitvorming, nu zie je vaak dat het ideologisch gestuurd wordt en er strategisch gekozen wordt voor bepaalde besluiten, AI zou dat een stuk meer waardenvrij doen, dat lijkt mij dan weer een vooruitgang ipv dat geneuzel in de tweede kamer.

Om dit punt nog even eruit te pikken, waar gaat het om? Ik denk in dit geval dat Jantje en Pietje de best mogelijke antwoorden krijgen. Als je constateert dat AI het beter doet dan die 'toppers' op het forum, wil je dan echt die 'toppers' beschermen tegen de gevolgen die zij ondervinden door AI en accepteren dat Jantje en Pietje dan minder goede antwoorden krijgen? Die 'toppers' hebben in zo'n geval gewoon hun beste tijd gehad en het is niet anders.
Ik heb al eerder gesteld dat als ik via AI snel genoeg aan info kan komen waarom zou ik dan elke keer het forum raadplegen?
Het is dat ik zo ongeveer nog geen gebruik maak van AI dus val ik het forum lastig met m'n vragen en een beetje ouwehoeren met elkaar is ook leuk maar met AI zou ik waarschijnlijk sneller geholpen zijn, of het antwoord juist is dat zal soms nog wel verschillen maar AI wordt wel steeds beter natuurlijk.

Laatst gewijzigd:
maar AI wordt wel steeds beter natuurlijk.
Als men fora vol gaat plempen met foute AI output en AI gaat die vervolgens gebruiken om haar model te verfijnen, is dat plots niet meer zo natuurlijk.

Als men fora vol gaat plempen met foute AI output en AI gaat die vervolgens gebruiken om haar model te verfijnen, is dat plots niet meer zo natuurlijk.
Ja maar nu worden mensen ook op allerlei manieren geinformeerd door regeringen of door youtube en social media met al z'n algoritmes en valse voorlichting, wie zegt me dat daar wel de juiste antwoorden vandaan komen?
Dat blijft een lastige kwestie.

Het zou best wel eens kunnen zijn dat de AI bubbel ontploft.

Dat de premium modellen zo inefficiënt zijn dat die na de burst op zijn minst niet meer zo toegankelijk zijn.

Daarna zal de trend langzaam wat sussen en word AI gewoon een tool die onder toezicht van een expert erg bruikbaar kan zijn.
Daarnaast zal het altijd een sterk propaganda middel blijven.

Een andere optie is het andere uiterste.
Maar er zal altijd een behoefte zijn aan creatieve mensen die ook redelijk zonder aanname informatie kunnen verwerken.
Wellicht kun je dan robot service monteur worden 😂

Ik zat me wel af te vragen of AI niet handig zou zijn in de politiek voor besluitvorming, nu zie je vaak dat het ideologisch gestuurd wordt en er strategisch gekozen wordt voor bepaalde besluiten, AI zou dat een stuk meer waardenvrij doen, dat lijkt mij dan weer een vooruitgang ipv dat geneuzel in de tweede kamer.
Oei, dit is een hele gevaarlijke, want AI is niet 'waardenvrij' maar papegaait de waarden die erin geduwd worden, inclusief alle vooroordelen en misvattingen. Het toeslagenschandaal is een goed voorbeeld voor als je algoritme-matig gaat besturen om maar iets te noemen. Of AI gebruiken in selectieprocedures bij sollicitaties waar vooral profielen naar voren komen die erg lijken op de mensen die er al werken En dan niet per se kennis, opleiding en ervaring, maar ook demografische/persoonskenmerken. Want ja, daar waren ze immers op getraind.

Daarnaast is een bepaalde mate van ideologie juist wenselijk, want dat is de basis van democratie en dat is waar mensen op stemmen. Als besluitvorming 100% op logica gebaseerd zou worden ben je per definitie het menselijk hart verloren.

Maar ja, in een wereld vol plastic speelgoed komen er winkeltjes waar ze houten speelgoed verkopen. In een wereld van massaproductie van wegwerp kleding, is de tweedehands 'vintage' winkel ineens weer heel populair geworden. De vinyl LP is bezig met een serieuze comeback omdat mensen het toch wel leuk vinden iets vast te kunnen houden ipv alleen maar te streamen.

Ik ben wat dat betreft vrij optimistisch dat, welke kant de 'massa' ook kiest, er altijd genoeg vrije geesten zullen zijn die zich juist op de alternatieven richten. En ook hier geldt weer, put your money where your mouth is. Steun sympathieke initiatieven met je tijd en geld, want alleen daarmee kunnen ze ook blijven bestaan.

Dat leidt er dan zodra AI het niveau van de beste menselijke leden bereikt of dat zelfs overtreft toe dat de eerdere toppers van het forum plotseling van hun voetstuk vallen nu al hun inspanning, studie en geploeter van jaren ineens overbodig en achterhaald blijkt
Dit klinkt meer naar gekrenkte egootjes met een zucht naar erkenning/bewondering en externe validatie dan intrinsieke motivatie eerlijk gezegd.

Laatst gewijzigd:
Alstublieft niet, llm's zijn daar niet stabiel genoeg voor.
Dan liever de huidige corruptie:)

Laat ons daar niet aan beginnen zeg, voor je het weet worden de subsidies eerlijk verdeeld. :D

(en nu maar weer weg van de politiek)

Lijkt me dat dit wel afhankelijk is van het soort forum. Als het gaat om een forum waar onderwerpen worden besproken die vooral theoretisch van aard zij, daar kun je je inderdaad wel iets bij voorstellen. Het gaat dan om feiten die je in principe kunt opzoeken, het toepassen van logica om tot conclusies te komen, etc. Sommige mensen zijn daar beter in dan anderen, AI maakt het voor de groep die daar minder goed in is gemakkelijker om zonder de guru's op een forum te weten te komen wat ze willen weten. Je kunt je afvragen of dat echt zo erg is. Ja, jammer voor de guru die een deuk in z'n ego oploopt nu zijn kennis niet meer zo in trek is, maar niet iets om wakker van te liggen. En als een forum waar het vooral om dergelijke onderwerpen gaat daardoor zou verdwijnen, je kunt je ook dan afvragen of dat echt zo heel erg is.

Strikt beschouwd vanuit het perspectief van (feiten)kennis opdoen zou je zo kunnen redeneren. Maar ik zie kennis (en meer in het algemeen wetenschap en techniek) ook als culturele uitingsvormen waarbinnen je met voldoende talent en inspanning iets moois kunt presteren. Dat geeft de "guru's" op zo'n forum dan een kick, en hun werk is ook weer iets waar anderen een voorbeeld aan kunnen nemen. Worden die kunststukjes van inzicht en vernuft van de "guru's" vervangen door de AI-gegenereerde antwoorden van Jantje of Pietje die zelf ternauwernood begrijpen wat ze posten dan zie ik dat toch echt als een groot gemis. En daarmee verliest zo'n forum dan inderdaad zijn bestaansrecht, want je kunt je vraag dan net zo goed direct zelf aan AI stellen.

Maar veel fora gaat juist om dingen die je moet ervaren in de praktijk. Bij veel hobby's gaat het bv. om spullen die je gebruikt en de ervaring met die spullen is wat je wil weten. AI kan daar een mening over hebben, maar dat is alleen van horen zeggen ergens online. AI heeft zelf nooit met die spullen gewerkt en weet eigenlijk van niks hoe het in het echte leven van de hobbyist werkt.

Een valide punt! Maar in de praktijk zal moeten blijken of dat voldoende verschil maakt om een forum als het onze florerend te houden.

Vertaal dat eens naar ons forum en AI-gegenereerde muziek. Stel een van onze toppers plaats een AI-vrij gemaakte track waar hij een paar weken aan gewerkt heeft. Hij is er enthousiast over en de meeste andere leden ook. Maar een AI-gebruiker denkt dat zijn favoriete AI-programma dat echt veel beter kan. En dus stopt hij de AI-vrije track in zijn AI-programma met de opdracht om een betere track in dezelfde stijl te genereren. Vervolgens post hij die verbeterde versie als bewijs en illustratie voor zijn stelling dat het dom en achterhaald is om geen AI te gebruiken nu de door AI gegenereerde resutaten aantoonbaar zoveel beter zijn. Hoe lang denk je dat de AI-vrije toppers het in een dergelijke van AI vergeven ambiance nog naar hun zin zullen hebben? Of is het dan ook gewoon terecht dat de AI-vrijen ophoepelen omdat ze de strijd om de beste resultaten simpelweg van AI verloren hebben?

Verder zie ik heel veel over politiek waar ik niet op in ga want dat hoort niet thuis op dit forum. Wel ben ik het hier met Nap eens dat waardevrije objectieve keuzes niet bestaat. Voor feiten kun je naar objectiviteit streven, maar voor waarden gaat dat niet. Waarden zijn niet uit feiten af te leiden. Dus ook AI kan en zal nooit waardevrije objectieve keuzes maken. Zelfs niet bij benadering.

Dit klinkt meer naar gekrenkte egootjes met een zucht naar erkenning/bewondering en externe validatie dan intrinsieke motivatie eerlijk gezegd.

Je kunt wel net doen alsof dat niet bestaat of fout is, maar als die potentiële externe beloning er niet meer in zit omdat AI het beter kan dan zal de motivatie bij velen denk ik toch een stuk minder worden. Je kunt wel gaan oudje, wij doen dat nu anders. :doei:

Worden die kunststukjes van inzicht en vernuft van de "guru's" vervangen door de AI-gegenereerde antwoorden van Jantje of Pietje die zelf ternauwernood begrijpen wat ze posten dan zie ik dat toch echt als een groot gemis.

Als AI kan uitleggen waarom de antwoorden zijn zoals AI ze geeft en Jantje en Pietje het kunnen begrijpen, het is dan geen gemis. Als de antwoorden van AI beter zijn dan wat de "toppers"/"gurus" kunnen geven, die betere antwoorden stellen Jantje en Pietje in staat om meer vooruitgang te boeken met waar zij mee bezig zijn. Geen gemis, maar juist een verrijking. Maar het hangt van het onderwerp af:

En dus stopt hij de AI-vrije track in zijn AI-programma met de opdracht om een betere track in dezelfde stijl te genereren.

Te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen. Op sommige gebieden kan AI best wat, maar met muziek is het resultaat nog steeds... bagger. Hoewel smaken verschillen, natuurlijk. :D

Hoe lang denk je dat de AI-vrije toppers het in een dergelijke van AI vergeven ambiance nog naar hun zin zullen hebben? Of is het dan ook gewoon terecht dat de AI-vrijen ophoepelen omdat ze de strijd om de beste resultaten simpelweg van AI verloren hebben?

Er blijven vast mensen over die zelf muziek willen maken, zonder AI. Mocht er echt zo'n harde scheiding komen tussen de mensen die bij alles AI gebruiken en de AI-lozen, de leden van die laatste groep weten elkaar in de toekomst heus wel te vinden, desnoods op een nieuw forum.

Te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen. Op sommige gebieden kan AI best wat, maar met muziek is het resultaat nog steeds... bagger. Hoewel smaken verschillen, natuurlijk. :D

Ja - we staan nog pas aan het begin. Is hier al een topic met de beste AI-gegenereerde nummers? Daar zou ik als tegenstander nog wel in geïnteresseerd zijn om te zien en horen hoe dicht het onheil al genaderd is... ;)

Je kunt wel net doen alsof dat niet bestaat of fout is, maar als die potentiële externe beloning er niet meer in zit omdat AI het beter kan dan zal de motivatie bij velen denk ik toch een stuk minder worden. Je kunt wel gaan oudje, wij doen dat nu anders. :doei:

Wat deed de onderzoekende geest in de tijd dat er nog geen fora bestonden? Wat kan de onderzoekende geest doen als het forum er straks niet meer is en daar voldoening uit halen? Adapt or perish.

Ja - we staan nog pas aan het begin. Is hier al een topic met de beste AI-gegenereerde nummers? Daar zou ik als tegenstander nog wel in geïnteresseerd zijn om te zien en horen hoe dicht het onheil al genaderd is... ;)

Ik denk niet niet dat veel mensen hier op het forum echt zitten te wachten op een topic met een doorlopende release van AI-muziek, maar het zou interessant zijn als experiment om éénmalig een contest te houden waar leden hier hun beste AI-gegenereerde track kunnen insturen.

Plato en Socrates waren overigens fervent tegenstanders van het schrift, want mensen zouden maar dom en gemakzuchtig worden als ze hun kennis extern op zouden slaan.

Back