Ik kan me wel voorstellen dat het buitengewoon hinderlijk is om als je écht kennis van zaken hebt op bepaalde onderwerpen, ineens op moet gaan lopen boksen tegen Dunning-Kruger alumni die met een flinke dosis misplaatst zelfvertrouwen en een paar prompts denken zich op gelijk (of hoger) niveau in de discussie te mengen. Al zagen we dat zonder AI eigenlijk ook al regelmatig gebeuren natuurlijk, maar de gelike AI slop proza maakt het wel een stuk makkelijker en geloofwaardiger weer.
Inderdaad! En die strijd kun je niet winnen, want AI wordt steeds beter en is nu al veel sneller. Wanneer een echte menselijke deskundige zijn antwoord nog zit te formuleren en uit te typen heeft de AI-gebruiker al een hele lap aan AI-gegeneerde tekst gepost. Ego of geen ego - zo jaag je de menselijke deskundigen weg, want ze komen er niet meer tussen en hun inbreng wordt ook steeds minder relevant geacht. En als die menselijke deskundigen er niet meer zijn verliest het forum zijn zin, want dan blijven grosso modo alleen de nitwits en de AI-gebruikers over. Maar voor het bevragen van AI heb je geen forum nodig. En dat maakt AI voor fora tot een Paard van Troje. Er is met AI dan ook veel meer aan de hand dan de introductie van handig tooltje zoals een sampler, een sequencer of een DAW. Genoemde voorbeelden uit de synth geschiedenis geven geen goed beeld van de situatie.
Als ik Jantje of Pietje was zou ik met enig leedvermaak toekijken hoe zo'n "topper"/"guru" inderdaad van z'n voetstuk dondert, eerlijk gezegd.

, of wat later op de dag een tripel
een praatje maakt met anderen over allerlei onderwerpen.