Afgehandeld AI discussies bundelen?

Wat deed de onderzoekende geest in de tijd dat er nog geen fora bestonden? Wat kan de onderzoekende geest doen als het forum er straks niet meer is en daar voldoening uit halen? Adapt or perish.

Er zijn maar heel weinig onderzoekende geesten die hun voldoening enkel en alleen uit het onderzoeken zelf halen. De meeste onderzoekers willen ook iets met de resultaten van hun onderzoek doen. En dat dan op een of andere manier publiceren. Internet fora bestaan dan ook niet enkel voor de bezoekers van die fora maar ook voor de actieve leden die erop posten. Het zijn een soort van virtuele podia. Daar heb je te weinig oog voor.

Plato en Socrates waren overigens fervent tegenstanders van het schrift, want mensen zouden maar dom en gemakzuchtig worden als ze hun kennis extern op zouden slaan.

En daar zit inderdaad een flinke kern van waarheid in. Lees die link maar. Naarmate we meer hulpmiddelen hebben, verleren we ook steeds meer van de oude vaardigheden om onszelf zonder dat al dat fraais te kunnen redden. Maar de bedoeling van die link zal wel weer zijn om te suggereren dat AI niets nieuws is en dat we ons er dan ook niet zo druk over hoeven te maken. Wat je daarbij vergeet is dat de technologisch ontwikkeling een cumulatief proces is met bijpassende cumulatieve gevolgen. Het is niet elke keer hetzelfde, het is steeds weer iets meer. En AI is daarin een eindpunt waarbij we zelfs ons denkwerk al uitbesteden. Dat zal navenant grote gevolgen zal hebben.

Er zijn maar heel weinig onderzoekende geesten die hun voldoening enkel en alleen uit het onderzoeken zelf halen. De meeste onderzoekers willen ook iets met de resultaten van hun onderzoek doen. En dat dan op een of andere manier publiceren. Internet fora bestaan dan ook niet enkel voor de bezoekers van die fora maar ook voor de actieve leden die erop posten. Het zijn een soort van virtuele podia. Daar heb je te weinig oog voor.

Laat ik het nog wat scherper stellen, stel nu eens dat ons eigen Synthforum door de opkomst van AI als alternatieve vraagbaak steeds minder bezoekers zou trekken terwijl de actieve leden er nog wel volop gebruik van zouden maken om hun tracks te posten, activiteiten te bespreken en discussies te houden. Zou het forum dat toch moeten worden opgedoekt omdat het dan voor de gewone lezers die simpelweg op zoek zijn naar feitelijke informatie geen functie meer heeft?

Ach, we zijn hier een stel koppige oude mannen. De dood van het forum werd ook al voorspeld toen social media een ding werden en Discord enzo. Ondertussen zitten we hier nog steeds, en zolang er nog wat te mopperen valt zal dat wel zo blijven :D

Laat ik het nog wat scherper stellen, stel nu eens dat ons eigen Synthforum door de opkomst van AI als alternatieve vraagbaak steeds minder bezoekers zou trekken terwijl de actieve leden er nog wel volop gebruik van zouden maken om hun tracks te posten, activiteiten te bespreken en discussies te houden. Zou het forum dat toch moeten worden opgedoekt omdat het dan voor de gewone lezers die simpelweg op zoek zijn naar feitelijke informatie geen functie meer heeft?
Op basis waarvan concludeer jij dat AI helemaal niet in staat is om feitelijke informatie te geven?

@Nap Precies dat ja! We zitten hier helaas met een aantal mensen die AI aangrijpen tot bangmakerij. Het einde der tijden. Zielepoterij! Get a life! Echt!

Ik heb ai nog geen vernieuwende muziek zien maken. Ik heb ai live nog geen gitaar, synth of drums zien spelen. Ik heb ook nog geen leuke ai muziek gevonden wat ik echt boeiend vind. En elke week komen er nog steeds leuke platen uit van echte artiesten. Muziek maken doe ik voor de fun. Dus ik hoef niet te concurreren met ai. Dus ik kan mij er allemaal niet zo druk om maken.
Maar moet het dan gelijk vernieuwende muziek zijn? Zoveel echte bands die gebaande paden volgen. Echt originele muziek is relatief zeldzaam. Maar ik moet zeggen dat ik
@flyweight Dan val je zelf dus onder punt 1.

Echter veel andere mensen willen toch graag iets met hun muziek bereiken. Ik denk dan aan erkenning, succes, roem wellicht. Als AI steeds beter wordt kan dat voor de mensen die geen AI gebruiken een probleem opleveren. Er zal dan immers steeds meer concurrentie komen van andere muzikanten die met AI-ondersteuning plotseling muziek weten te maken op (of zelfs boven) een niveau waarvoor de AI-vrije muzikant zelf jaren heeft moeten ploeteren. En dat geeft dan het dilemma wat ik eerder beschreef. - Wat inderdaad niet opgaat voor degenen die onder punt 1. vallen.
In mijn optiek schuurt dit tegen de discussie 'presets gebruiken in je tracks' aan. In zekere mate wordt je track dan ook deels gemaakt met andermans werk.. Of dat dan een persoon is of een virtueel iets..... maakt dat echt uit ? Ik denk dat het altijd een strijd is tussen vernieuwing omarmen of niet. Hoewel het met A.I. natuurlijk wel een factor of wat harder gaat. Toch zijn er paralellen denk ik. En vergeet niet dat ook Phil Collins op 'in the air tonight' en Gorillaz met een van hun tracks ook gewoon een preset ritme van een of ander keyboard hebben gebruikt. Ook voor A.I. geldt: het is maar wat je er mee doet. Ik heb best indrukwekkende resultaten gehoord van A.I. gegenereerde muziek, vooral qua zang ben ik soms erg onder de indruk. Ik denk dat er genoeg legitieme manieren zijn om A.I. te gebruiken in muziek voor bepaalde doeleinden, maar ik vind ook dat complete tracks laten maken zonder er zelf verder iets aan te doen ook twijfelachtig is op zijn minst.
Ik heb begrip voor de argumenten van zowel voor- als tegenstanders, maar ik vind ook dat experimenteren met nieuwe dingen zonder al te veel gezeur moet kunnen. Nogmaals: het is maar hoe je het gebruikt. Je kunt bv een hele track laten maken en de drumbeat gebruiken als sample bv. Of als je een idee hebt voor een liedje voor een zangeres dat je dan de A.I. de zanglijn kunt laten genereren zodat je met die track als voorbeeld naar een zangeres kunt gaan om het haar in te laten zingen. Als een soort schetsblok.. etc... Ik vind het leuk om er mee te klooien en lach me af en toe kapot om de resultaten het is leuk tijdverdrijf in ieder geval. Maar ook ik heb zo mijn gedachten over de manier waarop er wordt geteerd op skills van muzikanten door A.I. ... er zal nog veel over gesproken worden denk ik.

. . . Hopende heeft Proghead (=programma hoofd:kroon:) er nu al wat van gemaakt.
Met het gebundel van de AI onderwerpen is onderstaande tekst in de mist gegaan.
Als het niet lukt is er alle reden om negatief te zijn. Zoals bij Proghead. Over AI. Maar . . .
Moet alles nog ontdekken. IVB tijd te kort om iets nieuws te componeren. Nog weinig of niks gedaan.
Het eerdere program (pag 2) stuurt sinth`s of samplers aan die extern zijn aangesloten. Moet kijken hoe lang de tijd is aan te houden van de sequense delen. Veel te ontdekken.

Ik ben uiterst tevreden over A.I. Want ik heb gratis de programma`s gekregen die ik wilde.
Waar ik anders dik voor had moeten betalen. Of nog erger het bestond gewoon niet. Totdat AI me ging helpen met programeren. Want ik kon het zelf niet.

Van het begin van de Daw`s wilde ik al een programma waarbij je één toets indrukt en dat die dan een gewenste midi `riedel` geeft van zelf in te vullen noten of sample posities.

. . . En wat ook belangrijk is voor programa`s dat ze stabiel blijven. Een van m`n beste programma`s à € 500 heb ik nog vier keer opnieuw moeten opstarten voordat die het een beetje bleef doen.
Eindelijk na uren en uren ging het een beetje zonder errors.
Nu heb ik een ander programma. (Sonic Pi) gratis. Het duurde wel even voordat het er gedouwnload er op stond maar ik kon zelfs meerdere versies gelijktijdig opstarten tot vijf keer ging het goed meer heb ik niet geprobeerd. (onnodig) En stabiel programma.
. . . . . Waar op ik op een heel andere manier iets mee kan maken met eigen geluiden die helemaal niet A.I. zijn. Ik snap weinig of niks van dat programma zelf of van A.I. maar het werkt in ieder geval.
Het werkt wel precies, een kommaatje of een dubbele punt verkeerd en het loopt al `in-de-soep`
Maar het is voor het merendeel knip - plak en klaar.

Ook geen toetsgevoeligheid maar dat wilde ik ook niet want dat is op de sampler te regelen van hard of zacht. (kun je wel krijgen). Het gene wat groen wordt in het programma is je eigen midi interface die je moet invullen als het niet dezelfde is. Het werkt zelfs met meerdere soorten midi interfaces gelijktijdig.

Ik ga eind van de maand met pensioen en dan ben ik van plan weer volop in mijn synth hobby te duiken. Om te beginnen maar weer eens wat riedeltjes programmeren in Sonic Pi. Ik moet dat dan wel weer ophalen hoe dat precies werkt, want daar is intussen al weer veel van weggezakt.
En dat ga ik dan niet aan AI vragen, want mijn kick zit er juist in om zelf dingen uit te zoeken. Dat plezier laat ik me door AI niet afnemen. :beard:

Goedmorgen, denk ga effe naar synthforum, kom ik in andere hobbies terecht.. :?

@ProgHead als persoonlijk goed bedoeld idee, pensioen is overrated. Paar dagen per week blijven kan best iets zijn om over na te denken.

Gaan we dit nog bundelen of wat?

We hebben het hier over wat iemand met een onderzoekende geest plaatst op een forum, niet in een wetenschappelijke publicatie. Dat is van een hele andere orde. Degene die er zo heel erg mee zit dat z'n kennis niet meer zo in trek is op een forum heeft kennelijk een nogal groot ego. Ik zou zeggen, relativeer het, de resultaten waren toch al niet goed genoeg voor een wetenschappelijke publicatie en het plaatsen op een forum was leuk zolang het duurde. Dat heeft degene toch maar mooi gehad. Maar dingen veranderen, get over it.

# Hier is die dan het door AI gegenereerde SonicPi programma.
Als je run gedaan hebt gaat het programma pas aan-de-gang wat er veranderd is , of geknip-plakt is , of geprogrammeerd is.
Knip-plak dan eerst zoals je het wil hebben daarna run doen en dan met het indrukken van C3 >>>> laat hij C3 horen en direct daarna E3 En G3
In dit geval.
Die zijn naar eigen inzicht aan te vullen of te veranderen.
Let ook op de komma`s dubbele punten e.d. Als er even iets fout staat doet ìe het al niet meer.
midi:irig_pro_duo_midi_0:1/note_on" <<< dat is mijn eigen midi inteface maar heb je een ander ? dan vul je die op die plaats in.
Die irig . . . enz. verschijnt in groene letters. Heel veel met knip-plak cntr X of cntr C of plak cntr C
Direct na het hekje # kun je aanwijzingstekst invullen dat blijft buiten het programma.

set :held_notes, {}

# Definieer per toets 2–3 noten
melodies = {
48 => [:c3, :e3, :g3], # C3
50 => [:d3, :f3, :a3], # D3
52 => [:e3, :g3], # E3
53 => [:f3, :a3], # F3
55 => [:g3, :b3], # G3
57 => [:a3, :c4], # A3
59 => [:b3, :d4], # B3
60 => [:c4, :e4], # C4
62 => [:d4, :f3], # D4
64 => [:e4, :g3], # E4
65 => [:f4, :a4], # F4
67 => [:g4, :b4], # G4
69 => [:a4, :c5], # A4
71 => [:b4, :d5], # B4
72 => [:c5, :e5], # C5
74 => [:d5, :f5], # D5
76 => [:e5, :g5], # E5
77 => [:f5, :a5], # F5
79 => [:g5, :b5], # G5
81 => [:a5, :c6], # A5
83 => [:b5, :d6], # B5
84 => [:c6, :e6] # C6
}

live_loop :midi_looper do
note, velocity = sync "/midi:irig_pro_duo_midi_0:1/note_on"
held = get(:held_notes)

if melodies.keys.include?(note)
if velocity > 0
unless held[note]
set :held_notes, held.merge({note => true})

in_thread(name: "melody_#{note}") do
while get(:held_notes)[note]
melodies[note].each do |n|
midi_note_on n, vel: 80, channel: 1
sleep 0.2
midi_note_off n, channel: 1
end
end
end
end
else
set :held_notes, held.merge({note => false})
end
end
end
En de zwarte toetsen doen weer niet mee? Boer daar ligt een kip in ‘twater.

We hebben het hier over wat iemand met een onderzoekende geest plaatst op een forum, niet in een wetenschappelijke publicatie. Dat is van een hele andere orde. Degene die er zo heel erg mee zit dat z'n kennis niet meer zo in trek is op een forum heeft kennelijk een nogal groot ego. Ik zou zeggen, relativeer het, de resultaten waren toch al niet goed genoeg voor een wetenschappelijke publicatie en het plaatsen op een forum was leuk zolang het duurde. Dat heeft degene toch maar mooi gehad. Maar dingen veranderen, get over it.
Ik kan me wel voorstellen dat het buitengewoon hinderlijk is om als je écht kennis van zaken hebt op bepaalde onderwerpen, ineens op moet gaan lopen boksen tegen Dunning-Kruger alumni die met een flinke dosis misplaatst zelfvertrouwen en een paar prompts denken zich op gelijk (of hoger) niveau in de discussie te mengen. Al zagen we dat zonder AI eigenlijk ook al regelmatig gebeuren natuurlijk, maar de gelike AI slop proza maakt het wel een stuk makkelijker en geloofwaardiger weer.

Laatst gewijzigd:
@ProgHead als persoonlijk goed bedoeld idee, pensioen is overrated. Paar dagen per week blijven kan best iets zijn om over na te denken.

Ik blijf inderdaad een paar dagdelen per week vrijwilligerswerk doen. Vooral voor de sociale contacten. ;-)

Ik kan me wel voorstellen dat het buitengewoon hinderlijk is om als je écht kennis van zaken hebt op bepaalde onderwerpen, ineens op moet gaan lopen boksen tegen Dunning-Kruger alumni die met een flinke dosis misplaatst zelfvertrouwen en een paar prompts denken zich op gelijk (of hoger) niveau in de discussie te mengen. Al zagen we dat zonder AI eigenlijk ook al regelmatig gebeuren natuurlijk, maar de gelike AI slop proza maakt het wel een stuk makkelijker en geloofwaardiger weer.

Ja, dat is vervelend. Maar degene die dat treft moet zich ook bedenken dat het op een forum is waar iedereen toegang tot heeft. Je moet het dan ook iets weten te relativeren en vaardigheid in het forumgebruik helpt natuurlijk. Hoe te reageren, in welke toon, inzicht hebben wanneer je iets maar beter kunt negeren, etc.

Maar dat is niet echt waar het @ProgHead om te doen is, denk ik:

Dat leidt er dan zodra AI het niveau van de beste menselijke leden bereikt of dat zelfs overtreft toe dat de eerdere toppers van het forum plotseling van hun voetstuk vallen nu al hun inspanning, studie en geploeter van jaren ineens overbodig en achterhaald blijkt, en nu Jantje en Pietje met wat simpele vragen aan AI binnen het tijdsbestek van een paar minuten hetzelfde of beter tevoorschijn toveren.

De "toppers"/"gurus" vallen van hun voetstuk en dat is vooral belangrijk, blijkbaar. Als ik "topper"/"guru" was zou ik het vervelend vinden als anderen mij zouden zien als iemand op een voetstuk, laat staan dat ik dat zelf zou denken. Ik zou vooral blij zijn dat door nieuwe ontwikkelingen Jantje en Pietje betere antwoorden krijgen. Mijn eigen rol die ik heb, of had, is niet zo belangrijk. Zal heus niet de eerste keer zijn dat door nieuwe ontwikkelingen kennis, kunde of vaardigheden van een persoon obsolete raken. Daar is AI niet uniek in.

Vanuit psychologisch oogpunt best interessant om te zien dat anderen zo'n beeld van iemand op een voetstuk hebben. Moesten Jantje en Pietje de '"topper"/"guru" op z'n tijd in alle adoratie ook nog bewieroken? "O Grote Topper, dank voor al Uw wijze antwoorden voor ons, het nederige gepeupel." Zo'n beeld krijg ik erbij. :r Als ik Jantje of Pietje was zou ik met enig leedvermaak toekijken hoe zo'n "topper"/"guru" inderdaad van z'n voetstuk dondert, eerlijk gezegd. 8)

Ik blijf het ermee oneens. Vertaal dat eens naar ons forum. Dat zou betekenen dat iemand die "niet goed genoeg is" om commercieel of anderszins succes te hebben met zijn muziek, plugins, of andere synth gerelateerde bezigheden er maar beter helemaal het zwijgen toe zou moeten doen. Een akelig zwart-wit marktdenken met vervelende gevolgen voor de grote middenmoot, waar de meeste van ons - denk ik toch wel - in vallen. Maar als ik het goed begrijp vind je dus inderdaad dat Synthforum geen recht van bestaan meer zou hebben indien en zodra de gewone bezoekers wegblijven omdat ze hun info of muziek in het vervolg maar liever van andere sites of AI betrekken? Een synthforum voor verstokte hobbyisten alleen zou volgens jou moeten verdwijnen?

Vertaal dat eens naar ons forum.

Zoals ik al zei, het hangt af van het onderwerp en is het te vroeg om iets te zeggen hoe het op het gebied van muziek zal uitpakken. Op andere gebieden waar AI wel goede resultaten geeft ligt het anders.

Maar als ik het goed begrijp vind je dus inderdaad dat Synthforum geen recht van bestaan meer zou hebben indien en zodra de gewone bezoekers wegblijven omdat ze hun info of muziek in het vervolg maar liever van andere sites of AI betrekken? Een synthforum voor verstokte hobbyisten alleen zou volgens jou moeten verdwijnen?

Nee, dan begrijp je het niet. Mijn mening is irrelevant, het kan zijn dat een forum inderdaad verdwijnt omdat iedereen elders weet te vinden wat hij/zij zoekt. Daar doe je niks aan, een natuurlijke gang van zaken. Maar hangt af van het onderwerp, want ik zei juist dat mensen met een gemeenschappelijk interesse, ik noemde de groep mensen die geen gebruik maken van AI voor de muziek, elkaar in de toekomst heus wel weten te vinden. Dat kan hier zijn, of desnoods op een nieuw forum, oid.

Back