Feedback gevraagd ... Wat is bruikbare feedback?

ik waardeer feedback heel erg en probeer het ook te geven, zodat iemand er iets aan heeft. Als ik niks fijn te zeggen heb, reageer ik niet.
Ik maak zelf nogal koppige muziek die zeker niet mainstream is dus ik begrijp dat als mijn post 30 kijkers had en ik 2 reactie krijg, dat al helemaal.
Maar het maakt alle verschil tussen het doorzetten (al dan niet met iets anders) of opgeven met n slecht gevoel. En dat is toch al wat telt? Plezier.

maar mijn feedback probeer ik licht kritisch te houden zodat de lezer erna begrijpt dat eventueel er nog werk is, maar er al best wat fijns is. En dan nog: dat is dan ook alleen maar mijn mening. Die totaal niet belangrijk is want iedereen heeft er een. Los van smaak dat - denk ik - altijd mee in de comment zit, ik heb een bloedhekel aan autotuned vocals dus dan mag de parel nog zo groot zijn, 't blijft een grote aft op je lip tijdens het eten van een hamburger met ketchup. AUW

Ik gebruik Metric AB, daar zit alles op en aan. De A en B heb ik toegewezen aan een knop op mijn midi-keyboard. Dan druk ik die in en kan snel vergelijken als ik twijfel.
Daar ga ik ook eens voor kijken dan 👍

Als ik het een kutnummer vind, houd ik me in en reageer ik niet. Mensen die wel zo reageren, vind ik onfatsoenlijk, maar als je als feedbackvrager geen enkel kader geeft, gaan mensen soms zo reageren. Wil je dat niet, geef dan wat kaders.
Ik vind de topics waar mensen een track dumpen met de boodschap "schiet maar raak" meestal niet zoveel aan omdat dat toch wel vaak in mijn ogen een beetje luie pogingen zijn waar wij werk mogen doen wat de vrager zelf ook wel had kunnen doen.
Of is mijn kijk dan te gekleurd?
Wat moeten we anders met vragen om feedback wanneer het antwoord is "leer mixen" of "leer componeren"? Ik zie de meeste mensen echt hun best doen om die boodschap beleefd aan de vrager over te brengen (ok, niet altijd), maar het is dan ook aan de vrager om open te staan voor feedback die ze eigenlijk niet willen horen.

Een goed antwoord draagt bij, maar een goede vraag net zo goed.

• Duimpje
Duimpjes: L3N
Persoonlijk vind ik die feedback wel leuk ook... ook als t negatief is.
Degene die dat geeft heeft toch de moeite genomen om goed genoeg naar mn prutswerkje te luisteren om er een mening over te hebben... technisch, smaak or otherwise.
Soms vraag ik er echt om feedback omdat ik advies wil, en dan is het natuurlijk sowieso geen probleem, maar soms post ik mn shit gewoon omdat ik het resultaat leuk genoeg vond om te delen (durf ik het "trots" te noemen? :D).
Ook als iemand daarop inhoudelijk iets op te vertellen (kritiek) heeft vind ik dat nog steeds leuk.
Ik zal er lang niet altijd iets mee doen overigens, want zelfs al ben ik het helemaal eens met het commentaar, dan nog wil ik ook gewoon vaak weer verder met de volgende track. Maar al die kleine opmerkingen, kritiek en commentaar inspireren vaak tot het uitproeren van nieuwe dingen en dat vind ik serieus leuk.

Zelf inhoudelijk commentaar geven doe ik heel weinig. Gewoon omdat het heel vaak gaat over problemen in een mix. Ik ben daar gewoon niet ervaren genoeg in om echt te helpen.
Als iemand er niet om vraagt doe ik het al helemaal niet volgens mij. (misschien met uitzondering van synth contest inzendingen).
Ik wil iemand nooit demotiveren om meer te delen... veel te leuk om hier met elkaar al onze geniale/onbegrepen meesterwerken te delen... ja toch?

Laatst gewijzigd:
Juist, delen die hap. Net zoals yt videos, ik vrees op n keer uitgekeken te zijn. Filmpjes ook maken en delen. Beter dat dan ai bikini s of andere onzin

• Duimpje
Het scheelt weleens of je elkaar al wat langer kent. Dan is de barriere ook lager. En weten ze ook wie het zegt. :D
Ik heb hier ooit weleens iets gepost toen er een dialoog ontstond tussen leden. Een nogal negatieve mening en weer een directe aanval op deze persoon zijn muziek.. ach ja. Smaak is natuurlijk ook 'n dingetje, iedereen heeft weer andere voorkeuren. Maar als poster je kindje of WIP blootstellen, op zoek naar goede tips waar je meer verder kunt, dan draagt een stijl issue hebben niet echt iets constructiefs bij.

Ik ben nu toevallig aan het luisteren naar een muziekstuk van een maatje. Vandaag officieel eindelijk klaar en losgelaten. Niet op streamingsdiensten maar puur uit liefde voor muziek en zijn vakantieland en waar hij zijn vrouw heeft ontmoet. Er zit zelfs een melodie en thema in wat we 30 jaar terug hebben gemaakt. En nog veel meer thema's en stukken die ik heb mogen previewen en mijn ongezouten mening heb kunnen geven. Ik was het ook niet altijd eens met zijn keuzes. Dat kan dan omdat je elkaar kent en weet wat je aan elkaar hebt. Maar inderdaad, op een forum waar iedereen achter een toetsenbord zit is het soms best lastig om feedback die misschien goed bedoeld is, niet als negatief of persoonlijk op te vatten.

Op een internationaal songforum waar ik weleens wat muziek heb gepost (vooral met tekst) kon je ook in je profiel aangeven hoe stevig je in je schoenen staat en welke graad van kritiek je verwacht.. van 'gentle' tot 'give it all' oid. Natuurlijk schiet je er niets mee op als iets gewoon niet goed is en dat dat niet gezegd kan worden maar de essentie van muziek maken is voor heel veel mensen ook gewoon plezier hebben en tijdverdrijf. Het is soms ook gewoon fijn om soms even te experimenteren en niet op je tenen te hoeven lopen.

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Daar ga ik ook eens voor kijken dan 👍

Metric AB is serieus een mooie plugin. Hij begon als Magic AB en is dusdanig doorontwikkeld dat er nu alle op zit. Referecering maar ook filters om bijvoorbeeld alleen het laag te checken, en allerlei tools om het spectrum, stereo image, dynamics en loudness te vergelijken.

Alle knoppen kun je toewijzen via midi en dan kun je dus heel makkelijk dubbel checken. Wat meer punch in de kick, de hihat wat zachter, het stereobeeld onder de zoveel hz wat smaller maken etc. Door zo goed te luisteren en te vergelijken train jezelf echt beter te worden.

Ik kocht hem trouwens ooit met 50% korting. En ik zie hem nu voor 50 euro op knobcloud staan.

Dankjewel voor alle inzichten en reacties!
Ik ben het ook echt wel eens wat ik lees en fijn dat er een rode draad te vinden is in alle reacties.

De rode draad: Het helpt de ander verder en negatieve feedback zolang er wordt toegelicht en handvaten worden geboden, is negatieve feedback in zekere zin ook weer een positieve vorm van feedback. Het is dan hoe de ontvanger het intrepeteert.
Daarnaast speelt woordkeuze en respect/waardering een essentiële rol.

En @bombario supertof dat je de metric AB tool aanraad, en deze tip deelt! Wordt gewaardeerd! Ik ga em ook zeker checken! :D

ik ben voor eerlijke feedback.
Maar goed idd als je iets echt niets vind moet ik maar niet reageren.
Of op een neutrale manier als dat kan.

ik ben voor eerlijke feedback.

Eens! Vaak zeggen mensen: wat vind je hiervan? En bedoelen ze: geef me even een complimentje 😊

Volgens mij is de crux altijd onderbouwen. En het inbedden in wat je wel goed vindt. Ik heb trouwens ook wel eens dat kritiek pas maanden later landt, dan ben je in je hoofd weer verder.

Ik herinner me de eerste keer ik cameo - money hoorde, ik werd er gek van. Jaren later kocht ik de plaat. Idem witchdoctor van armand van helden. En madonna had on de 90s een plaat waar in gesliced werd waar ik niet naar wou luisteren. Wat later lukte t wel. Feedback is dus ook maar n moment indruk

Larocca 1992. Luister eens luid voor n minuut of 4. De instrumental

Feedback blijft een lastige topic want iemand moet eigenlijk wel verstand van het genre hebben want als je alle feedback klakkeloos overneemt dan verandert je track bij wijze van spreken van jazz naar blues. Tegenwoordig pik ik daarom voornamelijk technische feedback eruit en naar smaak gerelateerde feedback luister ik niet. Ook feedback als “track duurt te lang” leg ik naast me neer, want in bepaalde genres zijn ze nou eenmaal lang. Feedback geven vind ik ook vrij lastig op tracks waar ik niks mee heb.

Feedback geven vind ik ook vrij lastig op tracks waar ik niks mee heb.

Ik hoorde laatst een fotograaf als juryvoorzitter zeggen: "Ik selecteer eerst of het beeld me raakt. Daarna kijk ik pas naar de techniek." Dat vind ik wel een goede. Als je niks met een nummer hebt raakt hij je kennelijk niet.

Bij opleidingen die ik gaf, mochten kandidaten op het einde feedback geven. Belangrijk is om vooral niet alle feedback toe te willen passen, maar naar het gemiddelde of terugkerende feedback te kijken. Want er is altijd iemand die het te kort vindt en iemand die het te lang vindt.

Als het om een smaakverschil gaat dan hoef je pas iets te zeggen als de poster de vraag stelt of je z'n track leuk en/of goed vindt maar eerlijke inhoudelijke en opbouwende kritiek is niets mis mee, daar kan een ander alleen maar z'n voordeel mee doen maar als iemand moeilijk met kritiek om kan gaan dan moet ie niets posten lijkt me.

Back