Feedback gevraagd ... Wat is bruikbare feedback?

Ik hoorde laatst een fotograaf als juryvoorzitter zeggen: "Ik selecteer eerst of het beeld me raakt. Daarna kijk ik pas naar de techniek." Dat vind ik wel een goede. Als je niks met een nummer hebt raakt hij je kennelijk niet.
Ik zit op de discord van Dowden en daar hoor je enkel tracks in dezelfde subgenre, ik merk dat ik daar dan ook echt bruikbare feedback krijg want men weet waar ik naartoe wil met mijn track, Dowden zelf geeft ook youtube feedback streams waar ik nieuwe demo’s ook altijd in stuur. Eigenlijk is dat voor mij de ideale community voor Feedback.

Het is misschien ook wel een goed idee eerst naar het werk van de feedbacker te luisteren...
(beetje onderbelicht in deze thread) :D

Hmmm. Iemand kan feedback geven als een gewone luisteraar. Dan is dat een waardevolle mening.

Ik hoorde het van de week ook in een podcast over live-optreden. Eigenlijk moet je de bezoeker zijn om te beoordelen of het een goede show was. Als artiest op het podium ervaar je het totaal anders.

Trouwens, ik keek gisteren 5 minuten naar een waardeloze film die zelfs het predikaat B-film niet verdiende. Ik kan totaal niet regisseren, maar als kijker had ik er wel wat op aan te merken.

En ook al kun je zelf totaal niet koken, dan proef je nog wel of iets lekker is of niet. Of beter: of jij het lekker vindt of niet.

Ik merk dat ik daar dan ook echt bruikbare feedback krijg want men weet waar ik naartoe wil met mijn track...

Goed punt. Mensen die het genre kennen en tof vinden maakt wel een verschil. Voor hen maak je het tenslotte ook.

Laatst gewijzigd:
Op muzieksoorten waar ik sowieso niets mee heb geef ik ook geen commentaar. Als je überhaupt niet van spruitjes houdt heeft het immers ook geen zin om te zeggen of het gesmaakt heeft.

Hmmm. Iemand kan feedback geven als een gewone luisteraar. Dan is dat een waardevolle mening.

Hmmm2, ik zie het toch, extremer gesteld voor de discussie, meer als een leraar natuurkunde en een brugklasser.

zoals jij het stelt is het meer een smaakbeoordeling dan feedback...
daar zit verschil tussen, een virtuoos kan feedback geven zonder het mooi te vinden. Publiek consumeert en denkt niet als een maker.

Als je de muziek kent van de feedbacker kan je de waarde van de feedback beter inschatten.

Nou wat ik maak qua muziek zit in een best wel niche genre. Maar hecht toch juist ook echt wel waarde aan hoe mensen die niets met het genre hebben het vinden. Als je die ook min of meer weet binnen te halen dan heb je toch wel wat goed gedaan :D
(natuurlijk hecht ik wel iets meer waarde aan meningen van mensen die wat dichterbij m'n eigen genre zitten of er zelfs liefhebber van zijn, maar toch)
Ik geloof dat als het echt goed is, het op z'n minst toch ergens een goed gevoel geeft om naar te luisteren. Ook mensen die normaal in een heel andere genre zitten.

Laatst gewijzigd:
Op muzieksoorten waar ik sowieso niets mee heb geef ik ook geen commentaar. Als je überhaupt niet van spruitjes houdt heeft het immers ook geen zin om te zeggen of het gesmaakt heeft.
Niet mee eens, zelfs als je niet van spruitjes houd kun je als chef alsnog nuttige feedback geven op de spruitjes van een andere chef. Zoals de snijtechnieken, plating, gebruik van kruiden, creativiteit enzovoort.

Ik vind feedback hier op het forum op m'n tracks altijd wel waardevol omdat het allemaal mensen zijn die iets met muziek hebben en de meesten ook zelf muziek maken.
Het enige is dat feedback nog wel 'ns wil verschillen, waar de ene de mix juist erg goed vind daar heeft de ander wat kritiek of de ene vind de bass lekker en de ander vindt dat ie meer of juist minder variatie moet hebben, of het intro is lekker spannend terwijl de ander vindt dat het intro niets met het nummer te maken en zegt dat ik het beter er uit had kunnen laten heeft dus wat is het nou? :? :? :D

Als je niet van spruitjes houdt is het eerlijke antwoord op de vraag of het gesmaakt heeft altijd "neen". Daar heeft een kok niets aan. Zaken als de snijtechnieken, plating, gebruik van kruiden, creativiteit enzovoort maken spruitjes niet lekker als je niet van spruitjes houdt, en daar werd ook niet naar gevraagd. Het kan zelfs als een belediging opgevat worden wanneer je een kok vervolgens de les gaat lezen over dergelijke technische zaken, en dat niet uit eigen ervaring maar uit het boekje want uit eigen ervaring kun je immers niet weten hoe spruitjes het beste tot hun recht komen.

Als je niet van spruitjes houdt is het eerlijke antwoord op de vraag of het gesmaakt heeft altijd "neen". Daar heeft een kok niets aan. Zaken als de snijtechnieken, plating, gebruik van kruiden, creativiteit enzovoort maken spruitjes niet lekker als je niet van spruitjes houdt, en daar werd ook niet naar gevraagd. Het kan zelfs als een belediging opgevat worden wanneer je een kok vervolgens de les gaat lezen over dergelijke technische zaken, en dat niet uit eigen ervaring maar uit het boekje want uit eigen ervaring kun je immers niet weten hoe spruitjes het beste tot hun recht komen.
Natuurlijk kun je dat, laten we niet doen alsof productie technieken in audio niet toepasbaar is op de meeste genres. Ook vraagt men om feedback, dus dan is het helemaal niet vreemd om daarover te beginnen. "was lekker" vind ik juist geen feedback maar een mening of compliment.

Overigens is het heel normaal om over het werk en de techniek van een chef te praten zonder dat je bv van spruitjes houd, als professionele chef leer je je persoonlijke smaak los te zien van hoe je dat beoordeelt.

Als een kok om feedback vraagt en je geeft op een normale manier feedback zou het vreemd zijn als je beledigt bent omdat ik niet van spruitjes hou.

Het enige is dat feedback nog wel 'ns wil verschillen, waar de ene de mix juist erg goed vind daar heeft de ander wat kritiek of de ene vind de bass lekker en de ander vindt dat ie meer of juist minder variatie moet hebben, of het intro is lekker spannend terwijl de ander vindt dat het intro niets met het nummer te maken en zegt dat ik het beter er uit had kunnen laten heeft dus wat is het nou? :? :? :D

Zoals ook al door anderen gezegd moet je eigenlijk weten wie iets beweert om iets met hun feedback te kunnen, anders heb je onvolledige informatie. Je moet weten hoe de meetinstrumenten (de luisteraars) gekalibreerd zijn. Dan verdwijnt de paradox.

Ik werk professioneel bv in fotografie en werk samen met fotografen uit veel verschillende genres, maar ik hoef geen fashion liefhebber te zijn om te zien hoe een foto werkt, hoe de belichting en bewerking gedaan is, het kleurgebruik, de compositie, het gevoel, wat de foto probeert te vertellen, gebruik van scherptediepte en focus, de uitsnede, standpunt, contrast enzovoort.

@Demure Een typische stroman argumentatie. Je probeert hier iets te weerleggen dat ik niet geschreven heb.

Even terug naar de muziek. Stel dat ik een liefhebber van het levenslied (en ook niets anders) meeneem naar een heavy metal café en hem vraag of hij van de daar gedraaide muziek houdt. Het enige eerlijke antwoord is dan "neen", gevolgd door het voorstel om snel een ander café te zoeken. Het zou ronduit lachwekkend zijn wanneer zo iemand dan een heel verhaal zou afsteken over de productietechniek, de mix, de zang, etc. van de gedraaide heavy metal nummers. Zo'n verhaal zou dan op zijn best bestaan uit nageprate tips en ervaringen van anderen waar men zelf niets mee heeft. Voor-de-gekhouderij dus.

Je kunt, als je spruitjes niet lekker vind, het natuurlijk wel proberen. Witlof is ook zo een groente. Toch met de juiste mix van andere aroma's en ingredieëntenkan dat heel verassend uitpakken.

@ Proghead. Je haalt zelf spruitjes aan. Demure haalt een ander voorbeeld aan. Wat misschien wel dichter bij muziek staat.. Ik vind het wel een mooie tegenhanger eigenlijk.

Kennelijk is de SF contest wel een mooie uitzondering ook. Daar wordt door forumleden (inzenders) die toch vaak niet bekend zijn met de stijl van een inzending die ze beoordelen, toch iets gezegd of een mening gegeven over de inzending. :)

@Demure Een typische stroman argumentatie. Je probeert hier iets te weerleggen dat ik niet geschreven heb.
Ik probeer gewoon een leuke discussie met jou en anderen te voeren, als je dat zo ervaart kun je me gewoon vertellen wat ik verkeerd heb begrepen, dat is een stuk fijner en bevordert de discussie ipv me zo weg te zetten, ik typ dit heus niet om je te jennen. Ik reageerde op onderstaand bericht.

Vraag over reference tracks. Ik speel daar de laatste tijd meer mee, maar sla daar ook regelmatig in door. Dan zit ik eindeloos te zoeken naar de juiste reference track, die ik vervolgens niet vind. Of zit ik eindeloos te staren naar metertjes en visualisaties in Metric A/B.

Hoe gaan jullie om met reference tracks?

Ik gebruik geen reference tracks want ik wil juist mijn eigen sound ipv die van een ander.

Hoe gaan jullie om met reference tracks?
ik geloof daar niet in.
Er woont wel een profesionele edm producer bij mij om de hoek die daar gebruik van maakt.

Probeer eens tijdens het mixen max 15 min per keer wat te doen.
En na 15 min luister gewoon telkens wat andere muziek.
Anders als in compleet ander genre ed...
Op die manier lijkt also mijn oor constant fris blijft en kan ik goed mixen.

Zou een referentie track niet hetzelfde doen?

Ik zeg dus dat het niet om die track gaat maar puur omdat je ff ergens anders naar luisterd en je oor je moet aanpassen.

Back