Open Synthforum/Google

nlight

Stamgast
Hoe kan het dat als ik Synthforum zoek via Google alleen de Facebook-, Instagram- en Soundcloud-pagina naar voren komen, en geen link naar Synthforum zelf?

Ik geloof dat er zoveel bots / crawlers waren dat het forum er merkbaar traag van werd, en dat ze nu worden geweerd.

Ik vind SF op google wel handig juist.

Grappig, dat werkt inderdaad wel in DuckDuckGo en niet in Google:

site:synthforum.nl zoekterm + zoekterm

---

Kleine aanvulling. Google wil niet meer dat we zelf zoeken en gaat steeds meer met AI samenvatten. Dat betekent concreet dat ze ook deze site zonder tegenbericht leeg slurpen, de content pikken en (vaak) zonder bronvermelding bij de zoekresultaten tonen. Dat levert voor contentmakers dus ook geen bezoekers op en daar kun je best wat van vinden. Wat mij betreft prima om toegang te ontzeggen.

Kleine aanvulling. Google wil niet meer dat we zelf zoeken en gaat steeds meer met AI samenvatten. Dat betekent concreet dat ze ook deze site zonder tegenbericht leeg slurpen, de content pikken en (vaak) zonder bronvermelding bij de zoekresultaten tonen. Dat levert voor contentmakers dus ook geen bezoekers op en daar kun je best wat van vinden. Wat mij betreft prima om toegang te ontzeggen.
Ik meen me te herinneren dat ze DSF hebben afgesloten van AI zodat het forum niet word leeg geslurpt voor AI doeleinden. (wellicht dat het DSF daarom ook niet op Google vindbaar is?)

Zo lastig is het toch niet om synthforum.nl te onthouden, of worden onze leden ouder? ;)

Ik meen me te herinneren dat ze DSF hebben afgesloten van AI zodat het forum niet word leeg geslurpt voor AI doeleinden. (wellicht dat het DSF daarom ook niet op Google vindbaar is?)
Ah dat is wel slim, anders verslikt de AI robot zich nog in al onze AI threads.

Testje gedaan. AI bezoekt ons wel degelijk:

screenshot.png

Klopt, en dus terecht wat mij betreft.

# Blokkeer alle standaard bots en AI-crawlers
User-agent: *
Disallow: /
Hiermee blokkeer je eigenlijk alle ‘normale’ bots. Slechte bots hebben hier sowieso slaat aan, dus die houd je er niet mee weg.

Onzichtbaarheid op Google is niet erg goed voor nieuwe aanwas. Als Nederlandstalige muzikanten Google gebruiken om info over synths op te zoeken en wij komen nooit meer in de resultaten naar boven, weten ze niet eens dat we bestaan. Dat lijkt me dan toch weer een ongewenste bijwerking, tenzij een sterfhuisconstructie onze endgame is. Zelfs zonder stealth mode lopen we al flink te vergrijzen/kalen hier.

Wat je ook van Google vindt, ze zijn nog altijd veruit de grootste.
1783448444101.png

Laatst gewijzigd:
Onzichtbaarheid op Google is niet erg goed voor nieuwe aanwas.

Ik snap de keuze ook niet helemaal. Maar misschien kan iemand van het SF-bestuur dit toelichten?

Je kunt instellen dat Google Search de site mag indexeren en LLMs uitsluiten van crawlen. Zo doet de NOS het ook:

De crawlers van grote partijen houden zich daar meestal wel netjes aan.

Back