Eclipse

1786569511995.jpeg

De blik van teleurstelling op het gezicht van mijn zoontje, dit was zijn eerste eclipse, was ook wel goud waard. "Oh, is dit het?" verzuchtte hij, toen hij door een aangereikt brilletje van een buur naar de hap uit de zon keek "het ziet er gewoon uit als de maan".

laskap
Word ook afgeraden mijn moeder had in familie app gedeeld deze site gedeeld:
Oogziekenhuis

En later op de avond deelt ze een foto dat ze met een laskap die je met de hand moet vast houden naar de eclipse heeft gekeken.
Nu vraag ik me af of zij die site wel goed heeft gelezen.
nu maar hopen dat ze geen schade heeft opgelopen!

Gisteravond waren we uitgenodigd bij onze Catalaanse buren voor een Eclipse feestje.
1 min. 31 sec. full eclipse, magisch, nooit zoiets meegemaakt. Alle vogels werden conpleet stil en de temperatuur zakte enkele graden.
Daarna met 15 man aan een enorme tafel aan de tapas en cava, het leek net of we in zo'n typische romcom waren beland. Bruiloft in Catalonië of zoiets :D

Kreeg het helaas niet goed op de foto.
Maar internet staat er vol mee....

20260812_202918.jpg

Attachments

• 20260812_203026.jpg
    20260812_203026.jpg
    71,9 KB · Bekeken: 13
  • 20260812_202723.jpg
    20260812_202723.jpg
    198,5 KB · Bekeken: 12
  • 20260812_202111.jpg
    20260812_202111.jpg
    38,9 KB · Bekeken: 12
  • 20260812_201702.jpg
    20260812_201702.jpg
    50,6 KB · Bekeken: 12
Hier in Mallorca was t behoorlijk hyped. Strand stond vol, en guardia civil sloot wegen af voor enorme drommen mensen. 1 deel vh strand was flink bedekt, wij stonden aan de overkant. Om 20.23 begon de zon achter een berg te zakken. Net voor de totale eclips was ie echt weg… shit!. Ik en m’n vrouw zijn toen t water in gesprongen, als een piraat de eclipsbril tussen de tanden. Precies op tijd waren we bij een surfplank aangekomen en konden we m zien. Me ga vet! Ineens donker, een mooie perfecte ring om de donkeren maan, en het hele strand ging los. Zoontje stond nog op de kant, en maakte een filmpje van het gejoel van 10.000 mensen.

Wat een gebeurtenis! Heel dik!!

Op het journaal zag ik mensen die vertelden dat ze 2000 km hadden gereden naar Spanje om daar een echt volledige zonsverduistering te kunnen zien, ik kan me er niets bij voorstellen

Dat was ook mijn plan.
De camper was al geboekt, groot genoeg om een arsenaal telescopen mee te nemen.
Bij de eclips van 1999 werd het vijf minuten voor de totaliteit bewolkt. De ervaring was evengoed dusdanig indrukwekkend dat we dit jaar een nieuwe poging zouden wagen.
Door omstandigheden ging dat niet door en werd het een gedeeltelijke verduistering vanuit het zonnige Zaandam.
Niet te vergelijken met een totale, maar evengoed indrukwekkend naar mijn mening.

Ik kan me er dus alles bij voorstellen. ;)

• Duimpje
Duimpjes: EL1
Ik kan me er dus alles bij voorstellen. ;)
Ja, als het je hobby is waarom niet maar zoiets voor twee minuten of zo (de totale verduistering) dan moet je een flinke fan zijn.
De eerste die ik meemaakte was in de brugklas begin jaren zeventig, stonden we allemaal vlak voor school en hadden we zo'n blauw perspex plaatje voor meetkunde en dan kon je daar doorheen kijken.

Op het journaal zag ik mensen die vertelden dat ze 2000 km hadden gereden naar Spanje om daar een echt volledige zonsverduistering te kunnen zien, ik kan me er niets bij voorstellen.

Ik heb er enkel een wandelingetje hier in buurt voor hoeven maken, en trof toen groepjes mensen die ik ook stonden te kijken. Was gezellig, en een interessant fenomeen hoewel inderdaad minder indrukwekkend dan een volledige zonsverduistering waar de hele natuur op reageert.

Back