Eclipse

Dat was ook mijn plan.
De camper was al geboekt, groot genoeg om een arsenaal telescopen mee te nemen.
Bij de eclips van 1999 werd het vijf minuten voor de totaliteit bewolkt. De ervaring was evengoed dusdanig indrukwekkend dat we dit jaar een nieuwe poging zouden wagen.
Door omstandigheden ging dat niet door en werd het een gedeeltelijke verduistering vanuit het zonnige Zaandam.
Niet te vergelijken met een totale, maar evengoed indrukwekkend naar mijn mening.

Ik kan me er dus alles bij voorstellen. ;)
Vrienden van me zijn destijds met onverantwoorde snelheid achter stukjes blauw aan blijven rijden in Frankrijk, telkens werd het weer bewolkt, maar op wonderbaarlijke wijze vonden ze mét op tijd nog een groot genoeg stuk open hemel. Het was kennelijk fenomenaal.

Als de camperplaatsen en sanitaire voorzieningen + xiringuito (het zwembad is er al) op tijd klaar zijn voor de 2027 eclipse, ben je meer dan welkom ;-)

Zoontje stond in zijn eentje tussen 10.000 mensen?
Hele zinnen lezen is natuurlijk heel lastig ;) Als je alles leest, dan zie je dat ik schreef dat die aan de overkant stonden. Nee dus. 🤪🤪🤪

sfeer was super trouwens, allemaal gezinnen met kleine kinderen. Niks raars, geen festival publiek dat lam Was of onder de dope, gewone mensen…

Word ook afgeraden mijn moeder had in familie app gedeeld deze site gedeeld:
Oogziekenhuis

En later op de avond deelt ze een foto dat ze met een laskap die je met de hand moet vast houden naar de eclipse heeft gekeken.
Nu vraag ik me af of zij die site wel goed heeft gelezen.
nu maar hopen dat ze geen schade heeft opgelopen!
Vergelijking gedaan met de twee beschikbare. Bij het brilletje leek het kleiner (hoe kan dat?) maar ook iets donkerder. Gezellig volksvermaak. Het ontbrak nog aan syntmuziek. Volgende keer beter.

Jij krijgt een nieuwe kans op 2 augustus 2027: gedeeltelijk zichtbaar in Nederland en België, totaal in het zuiden van Spanje.
Ze zeggen steeds dat pas in 2081 de eerstvolgende eclipse is, maar er komen er nog veel meer voor die tijd, alleen zijn die wat kleiner dan de laatste van woensdag j.l.

Ik was teleurgesteld en vond het helemaal niet zo donker of speciaal, beetje overrated en gehyped allemaal. Gewoon drie bolletjes op een rij, en een wolk voor de avondzon maakt het net zo donker.

Maar het bier op de hei was lekker. :mega:

Doe mij maar een mooie gekleurde zonsondergang of noorderlicht, dat vind ik een stuk spectaculairder. En wellicht ben ik in de toekomst nog eens op vakantie in de buurt van een total eclipse ofzo.

Ik heb in ieder geval dezelfde foto geschoten als de rest van de wereld, met een macrolens nog wel haha.

IMG_0088.jpeg

Ik was teleurgesteld en vond het helemaal niet zo donker of speciaal

Ik denk dat je verwachtingen van een gedeeltelijke eclips niet reëel waren.
Ik heb vaker voorbij zien komen dat mensen het idee hebben dat een bijna totale verduistering een vergelijkbaar effect heeft als een totale, maar het is wat dat betreft echt alles of niets.
Dat gezegd hebbende vond ik persoonlijk het hele gebeuren wél indrukwekkend.
Het werd weliswaar niet donker, maar er was wel een 'vreemde' lichtval met typische schaduwen.

Natuurlijk is het ook gehyped in de media zoals alles gehyped tegenwoordig wordt.
Denk alleen al aan de wolfmaan, blauwe maan, supermaan etc. om even in hetzelfde thema te blijven.
Blijkbaar wordt alles leuker van een hype.
Ik vind het allemaal niet zo nodig en een niet zelden trekt het ook weer een andere groep mensen die de hype aangrijpen om hun wappieboodschap onder de aandacht te brengen.

Mocht het je geruststellen: mijn voorbereidingen voor deze eclips begonnen ruim tien jaar geleden al voordat er ook maar iets gehyped was, maar laat ik tot slot toch mijn steentje bijdragen. ;)

eclips-circular.gif

Ook bij een totale eclipse wordt het verre van donker.
Het is vooral de bijzondere lichtkleur (soort van herfstrood) met heel zachte schaduwen (het licht komt immers voornamelijk vanaf de atmosfeer, in plaats van 1 punt, bij heldere hemel althans) die het een magisch gevoel geeft.

Zonder een speciaal brilletje of andere geschikt middel was er niet veel van te zien, want een fractie van het volle zonlicht is nog steeds daglicht en geen schemering.

Ook ik zag weer veel mensen met zelf gedachte onveilige alternatieven naar de zon kijken. Bedenk wel dat als je zo de gedeeltelijke zonsverduistering kunt zien dat dat nog niet bewijst dat je ogen er dus geen schade van hebben oplopen. Ik heb daarom op straat ook aan wat mensen mijn brilletje uitgeleend zodat ze zelf ook even veilig konden kijken.

Ik heb daarom op straat ook aan wat mensen mijn brilletje uitgeleend zodat ze zelf ook even veilig konden kijken.

Op de plek waar ik stond kwamen wat fietsers en vooral mensen langs die de hond uitlieten. Daar was het kennelijk tijd van, net toen de verduistering aan de gang was. Met het kijkertje dat ik heb, door de 6x vergroting zie je het nog wat beter dan met een brilletje, het laten zien en kreeg enthousiaste reacties. Dat was eigenlijk nog leuker dan de verduistering zelf. :)

Ik was teleurgesteld en vond het helemaal niet zo donker of speciaal, beetje overrated en gehyped allemaal.
Ik snap het ook niet zo, het wordt iedere dag donker als de zon ondergaat of als er een wolk voor zit. Jeuj, vet hoor. Ik vind het licht bij dreigend noodweer terwijl de zon volop schijnt en tegelijkertijd loodgrijze onweerswolken zich samenpakken indrukwekkender om te zien. Denk dat het meer hype en FOMO is omdat het een zeldzaam verschijnsel is dan dat het visuele "spektakel" zelf zo de moeite waard is eerlijk gezegd.

Back