Nicolas 2000
It's a household name
Zeker bij samenspelen lijkt het me inderdaad een enorme meerwaarde.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Puur omdat mensen het gedocumenteerd hebben is theorie ineens een vereiste om muziek te maken? Dat is m.i. de omgekeerde wereld. Als iemand zonder theorie een stuk kan maken op gehoor (wat niet of wel aan bepaalde regeltjes voldoet) is dat in mijn ogen nog steeds muziek. Wat je wel kan stellen is dat de instrumenten eigenlijk al op muziektheorie gestoeld zijn waar nu muziek mee gemaakt wordt. Het klavier is bijv. een product daarvan , dus ongeacht of je muziektheorie kent wordt het je nu makkelijker gemaakt met voorgedefinieerde tonen die goed bij elkaar passen.Er is een levensgroot verschil tussen muziek maken zonder muziektheorie (omdat nog niemand het heeft opgeschreven) en muziek (proberen te) maken terwijl je muziektheorie verwerpt. De theorie verwerpen is de taal verwerpen. Het hekelen van de theorie, daar zou ik graag vanaf willen. Dus als Nicolas zegt: als je iets niet mooi vindt dat "theoretisch gestaafd wordt" dan heeft de maker waarschijnlijk een andere emotie bedoeld. En dat over die exotische akkoordprogressie, dat zie ik toch als verarming. Maar die discussie hebben we hier al eens gevoerd.
Als je buiten muziektheorie kunst wil maken, prima: maar noem het dan geen muziek. Muziektheorie heeft maar één doel: analyseren waarom iets werkt of niet in muziek, en ervoor zorgen dat we niet allemaal elke keer het wiel opnieuw moeten uitvinden.
Als je wat muziektheorie hebt levert dit zovéél op : ik moet niet meer 'puzzelen' om te weten 'wat goed bij mekaar klinkt' want da's exact wat muziektheorie (onder andere) beschrijft.
Denk vooral een (onbewust) verdedigingsmechanisme omdat muziektheorie nogal intimiderend kan zijn als je er geen kennis van hebt (zeker als je al geen studiebol bent), en door het af te wijzen hoef je er niet in te duiken en kun je dus ook niet falen. Of misschien denken sommige mensen dat muziektheorie je bepaalde kanten opdwingt omdat 'het volgens de theorie zo moet', maar dat is natuurlijk niet zo. Uiteindelijk kun je nog doen wat je wilt, maar weet je in elk geval beter hoe en waarom dingen (niet) werken.Ik snap niet zo goed waarom hier dikwijls word gedaan alsof kennis van muziektheorie 'sowieso' een dwangbuis is die er zeker voor gaat zorgen dat je niet meer creatief kan zijn.

Je kunt geen muzikant meer zijn die echt de taal goed wil leren want dan ben je pedant en elitair.
Als je buiten muziektheorie kunst wil maken, prima: maar noem het dan geen muziek.
alle energie in het eigen maken van de taal gestoken.
Als je buiten muziektheorie kunst wil maken, prima: maar noem het dan geen muziek.
Da's nog al een flinke zwart wit houding die je aanneemt en voer is voor hele discussies, daar ga ik me niet aan wagen maar het klinkt alsof iemand die talent heeft en autodidact is geen muziek of beeldhouwwerk zou kunnen maken, dat is wel zeker een elitaire houding vol minachting naar anderen die niet een bepaalde scholing hebben gehad, dat je je verlaagt tot dit soort uitspraken is me een raadsel.Dit is net zoiets als een beeldend kunstenaar die niet met een beitel moet leren werken. Of een dichter die niets van grammatica moet hebben. Als je buiten muziektheorie kunst wil maken, prima: maar noem het dan geen muziek.
Zoals ik in de "wat heb jij vandaag gedaan met je synths"-draad al zei kan ik niets met niet-menselijke grooves.
Ik realiseer me dat dit eerste opzetje ook echt een wolk is en niet veel metrische informatie bevat, maar hier moet ik dan flink voor oefenen.

Ah, en nog een tof voorbeeld: de eerste albums van Burial. Die beats knipte en plakte hij "met de hand". Ze klopten op het gehoor, maar geen enkele DJ kon ermee uit de voeten. Geniaal.
Was dat niet ook omdat hij alles in Soundforge deed omdat hij niet wist dat je samples ook in een daw kon laden?
Untrue en Burial zijn wmb nog steeds meesterweken, maar is de laatste jaren vooral meer van hetzelfde.