Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Ik kan de zwaartekrachttheorie verwerpen, maar ga evengoed nog op mijn smoel als ik van een trapje flikker.
Ik weet overigens niet of er veel mensen zijn die zo in de wedstrijd staan, volgens mij is het meer een kwestie van desinteresse en het idee dat men prima zonder kan, dan iets om actief te bestrijden.
wat kan het jou tenslotte schelen wat een ander doet in zijn muzikale omzwervingen?
Maar dan zeg je het zelf over je eigen werk en dat is prima.... omdat ik eigenlijk in dit genre nog helemaal niets luister...
Ik krijg wel een beetje het gevoel dat je van jezelf vind dat je iets muzikaal ongelooflijks en ongekend aan het verzinnen bent, maar er bestaan al 10 tallen jaren hele genre's muziek uit jouw 'aanpak'. Ik ben blij dat jij heel enthousiast bent en er een nieuwe wereld voor je opent maar nee je bent nog 'niet rijk' met jouw nieuwe vondst want ze is enkel een nieuwe vondst voor jezelf. Wat mij beteft ben je aan het jammen zonder midi-clock en met muziektheoretische kennis , meer ook niet.
Dat is kwetsend voor mensen die heel bewust de taal geleerd hebben.
Je hebt niet veel invloed op wat andere mensen vinden of denken, dus je daar druk over maken is een vrij zinloze bezigheid. Zoals de Fransen zeggen: "opinions are like assholes, everybody has one - and most of them stink". Wederom zou ik eerder mijn schouders ophalen en denken 'your loss'. Of de Nederlandse evenknie daarvan. Het feit dat jij die kennis wél beheerst en toepast, kan je ook een edge geven. Een soort geheim wapen zeg maar.Als je uit desinteresse of welke andere reden dan ook muziektheorie links laat liggen, prima, maar het idealiseren van het ongeschoolde genie vind ik minder prima. Muziektheorie heeft een negatieve klank en die kwetst in ieder geval mij. Misschien ben ik te gevoelig.
Een beetje net zoals laatdunkend reageren op mensen die muziek maken zonder dat ze muziektheorie kennen. Ieder doet het op zijn manier, met zijn eigen doelstellingen, belangen, beschikbare tijd en energie, aanpak die voor hem werkt, etc."Jimi Hendrix heeft 't ook niet nodig gehad". Dat is kwetsend voor mensen die heel bewust de taal geleerd hebben.

Dat bedoel ik dus inderdaad. Als je actief muziektheorie verwerpt, stel ik voor dat je je maaksels ook geen muziek noemt.
En met actief verwerpen bedoel ik ook laatdunkend, sarcastisch reageren. "Jimi Hendrix heeft 't ook niet nodig gehad". Dat is kwetsend voor mensen die heel bewust de taal geleerd hebben. Nog los daarvan is Jimi waarschijnlijk opgegroeid in een wereld die bol stond van de geniale invloeden. Het is niet zo dat je niet zelf kunt leren, maar vanaf de schouders van reuzen is het veel leuker, tenminste: dat vind ik.
Als je uit desinteresse of welke andere reden dan ook muziektheorie links laat liggen, prima, maar het idealiseren van het ongeschoolde genie vind ik minder prima. Muziektheorie heeft een negatieve klank en die kwetst in ieder geval mij. Misschien ben ik te gevoelig.
Het is wel een raar idee dat iemand actief muziektheorie zou verwerpen, want daarmee verdwijnt het niet. Ik kan de zwaartekrachttheorie verwerpen, maar ga evengoed nog op mijn smoel als ik van een trapje flikker.
Het niet gebruiken van het grid of een click track van Ableton wil niet zeggen dat je muziek zonder vast tempo hoeft te maken. Veel muziek wordt natuurlijk opgenomen zonder click track, en zelfs als je alles zelf inspeelt kan dat allemaal zonder click track, maar toch met een vast tempo. Denk aan de classic albums van Stevie Wonder, die vaak zelf een drumpatroon speelde waar de andere partijen bovenop kwamen te liggen. Blijkbaar gaat het (in plaats van die click track) er meer om dat je bepaalde dingen loslaat, zoals tempo en tonaliteit, en juist spontaniteit opzoekt. Dat is op zich een prima doel.Zoals ik in de "wat heb jij vandaag gedaan met je synths"-draad al zei kan ik niets met niet-menselijke grooves. Ik gebruik Ableton alleen maar zonder clicktrack en met mezelf als puls. Ik wil dit nog verder doortrekken en alleen maar muziek maken die ik zelf live, one take, kan spelen. Hierbij een allereerste poging. De UB-Xa staat wel op de arpeggiator maar niet in eerste instantie als puls, maar als bewegend landschap met langzame attack en lange release. De Kurzweil stuurt een keymap aan met mijn stem als bron, en samen met de UB door de interne kathedraal-galm.
Wat vinden jullie van het idee? Ik realiseer me dat dit eerste opzetje ook echt een wolk is en niet veel metrische informatie bevat, maar hier moet ik dan flink voor oefenen. Dus weg met alles dat mechanisch, kunstmatig, geprogrammeerd is. Als tegenhanger van AI en hersenloos (over)produceren. Rode knop indrukken en losgaan. En dus zelf heel goed worden in live spelen. Dus vaardigheid, kennis, kunde en ervaring in plaats van snel, gemakkelijk, plat en goedkoop. Zo maar een woensdagochtendideetje. Ben ik al bijna rijk?
Zoals de Fransen zeggen: "opinions are like assholes, everybody has one - and most of them stink".