Amiga

Dat klopt: ik las op internet dat het een zandloper moet voorstellen, maar dat is onjuist. Ik ben nu zover dat ik er ook mee kan aanklikken. Ik ga nu eerst wat tutorials over OctaMED kijken om te zien hoe dat progje eigenlijk hoort te werken. Wel zo handig om te testen of die het ook doet...

De muispijl op de Amiga is een sprite die je aan kan passen, dus soms zie je weleens aparte vormen zoals hier. In dit geval is de pointer het diagonale turquoise/witte streepje linksboven vermoed ik.

het installeren van de Amiga op je eigen computer vanaf een CD alles behalve eenvoudig is!

Naja, als je de emu echt wil gebruiken (ipv wat simpele games van .adf) mag/moet de bootpartitie onder de 4GB zijn. Dan een andere (een stuk groter) voor zeg maar je muziek dingen. Dit alles kan je in/met de emu doen. Maar je moet je wel inlezen in het systeem, sommige dingen werken wel, andere niet.

Ah - dank! Heel goed. Maar ik moet nu echt terug naar mijn studie van C en C++!! Ik had mijzelf beloofd deze maand C en C++ te bestuderen, en daar wil ik mijzelf dan ook aan houden. Nog een weekje doorbijten moet te doen zijn. ;-)

Maar de kans is heel groot dat ik THEA1200 aanschaf als die uitkomt. En dan komt zo'n tutorial serie als door @MstrFX gelinkt uitstekend van pas. :-)

Wat is een goede prijs voor een og AMiga? Maargoed op de heruitgave zitten wat modernere aansluitingen..

Originele Amiga 1200 zijn behoorlijk duur. Je zit al rap boven de 500 euro.
Amiga 500 is een pak goedkoper en de meeste software is voor de 500 gemaakt. Je moet natuurlijk wel even checken of het programma dat je wil gebruiken niet net een 1200 nodig heeft. Een standaard 500 koop je voor een 200-250. Met een RGB2HDMI kaartje van 20 euro hang je hem aan je PC monitor.

Net zoals bij iedere hobby is het een beetje opletten met de extra's: een goedkope Amiga met achteraf nog een aftermarket voeding, gotek, RGB2HDMI, extra fastram en chipram etc kan duurder worden dan gewoon meteen die duurdere kopen.

Dus als je een 1200 wil/nodig hebt is "the A1200" zeker goedkoper dan een originele. Als je gewoon "een Amiga" wil/nodig hebt, kan je mits de juiste aankoop voor ongeveer hetzelfde geld een originele kopen. Als dat je ding is.

Ik zou overigens niet weten waarom je vandaag nog met een amiga zou willen werken behalve nostalgie en interesse in antieke systemen. Maar dat kan met een emulator ook. Ze zijn traag, zeer beperkt, onstabiel, files uitwisselen met moderne systemen is een crime en ze zouden eigenlijk gewoon in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw moeten blijven waar ze thuishoren.

Begrijp me niet verkeerd, in zijn tijd was het een geweldig ding hij zal altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben, maar anno nu is het vooral zelfkwelling als je productief wilt zijn met zo'n systeem.

Laatst gewijzigd:
Als hedendaags productief het doel is lijkt het me ook een (al dan niet onnodige) uitdaging. Voor mij is het gewoon om er Lemmings en dergelijke op te spelen, en een beetje te hobbyen met het apparaat op zich. Niks van al mijn retro hardware hobbies is gekoppeld aan "noodzaak" tot resultaten, dat zou de hobby er snel uithalen. :) Met uitzondering van mijn Atari ST's voor Cubase, maar daar heb je het voordeel dat het een bewezen goed werkende combi is voor wat ik ermee wil doen. Ik beschouw die meer als een hardware sequencer met een groot scherm dan als een computer.

Laatst gewijzigd:
Ja, het is ook best leuk af en toe eens zo'n oude game te spelen of een beetje te klooien met zo'n ding, zeker als je er vroeger eentje had en weer een beetje herinneringen op kunt halen.

Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de audiosoftware: ja, de Amiga heeft een grote naam op het gebied van muziek in de early days. Het was immers zo'n beetje de eerste home computers die op een goede manier met samples om kon gaan en stereogeluid had. De PC speakers van die tijd kwamen niet verder dan bliepjes en home computers hadden nog chip sounds. Maar tegelijkertijd waren het ook maar 4 kanalen (dus maximaal 4 samples tegelijk), waarvan 2 keihard naar links en 2 keihard naar rechts gepanned wat een evenwichtige mix niet bepaald makkelijk maakte. Dan zat je er nog mee dat je niet verder kwam dan 8 bit / 22khz samples, maar in de praktijk was dit vaak lager omdat je dusdanig weinig geheugen had dat je trucs uit moest halen zoals versneld opnemen en vertraagd afspelen waardoor je effectieve kwaliteit nog eens werd gehalveerd. Zeker op een classic Amiga 500 was het gewoon een constant gevecht met de beperkte geheugen- en schijfruimte. Octamed heeft een leuke hack dat je naar 8 kanalen kunt, maar dit is gewoon een summing van 2x4 kanalen waardoor je nog meer verlies hebt. Afgelopen jaar was ik door een korte bevlieging door Trackers weer eens in die oude Amiga MODfiles gedoken en ja, over je studio installatie klinkt 99% gewoon objectief kut. Het is natuurlijk leuk om ze weer te horen, het zijn de tunez uit je jeugd, maar als je er toen niet bij was weet ik niet of dat nu dan nog zo tof is.

Ik zou trouwens kunnen samplen en trackeren etc met mijn Amiga, ik heb er een audio interface bij. Maar als samplen niet supereenvoudig kan zoals op mijn Triton, doe ik het in de praktijk gewoon niet merk ik. Te veel gedoe, te weinig productief.

Ik denk dat je ook zult schrikken hoe weinig er van het brongeluid overblijft. 8 bit / 22khz is echt een serieuze degradatie. Kan natuurlijk wel leuk zijn als je specifiek die 'gruizige' sound van vroeger wilt. Maar ik weet nog dat ik als jochie altijd best teleurgesteld was van wat er overbleef als ik iets diks samplede van CD naar mijn Amiga toe.

Wat is een goede prijs voor een og AMiga? Maargoed op de heruitgave zitten wat modernere aansluitingen..
Ik heb nog een amiga om weg te geven maar niemand wil hem hebben. Vroeger heb ik nooit zo`n ding gehad. Destijds was er een (arme) Engelsman die in Amsterdam woonde en die wilde hebben maar zijn exotische telefoonnummer ben kwijt van het 0044 dacht ik dat het hartstikkeduur was om te bellen omdat het buiten de EU valt en hij had geen ander nummer.
Op 0800-0402 ben ik wijzer geworden dat het wel gaat. Iemand die hem wil hebben stuurt me een persoonlijk bericht en komt hem halen. Ik ga er geen kosten meer tegenaan gooien en /of gespooft worden.
Ik kon dertijds een Amiga kopen voor € 1200 een muziek winkel in zwijndrecht ben ik even blij dat ik dat nooit gedaan heb. Ik stond vreselijk in wijfel. Na de Apple (veel te duur) vroeger heb ik het maar bij het masaproduct Windows gehouden.

Laatst gewijzigd:
Back