Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Re: Happy met mijn dualcore back!

Origineel geplaatst door Coriiander
Hey hey, ik ben nieuw op Synthforum.nl, maargoed, laat ik maar gewoon meedoen en dan komt t allemaal vanzelf wel.

Zo'n 1.5 jaar geleden kocht ik een nieuwe PC - Pentium 4, 3.1GHz met weet-ik-veel-wat-voor-specs. Ik was tevreden met de bak maar al snel kwam ik in de problemen bij heviger gebruik van VSTIs en audiorecording etc. Ik besloot een dedicated audio-recording PC samen te stellen.

En owowow... 8) Ik had werkelijk geen idee dat met wat nadenken je een bak kunt bouwen die ZOOOOVEEL beter is. Jezus, er draait nu een relatief comlexe arrangement in Cubase bestaande uit 12 VSTis, 3 stereo audiosporen en 6 VST effecten. CPU Load wanneer Cubase gewoon 'stilstaat': 1%, gemiddelde CPU Load 5%, max CPU Load 8% !! :r What the hell lol

OS: Windows XP Professional (énorm gefinetuned, dedicated audio, geen SPs)
MainBoard: ASUS M2N32-SLI Deluxe (NVidia 590 SLI MCP Chipset)
CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4600+
Memory: 2+1=3 GB DualChannel DDR667 (<< binnenkort testen met 8 GB onder Windows 64bit)
Storage: 3x250GB (=750GB) SATA 7200rpm 3.0 GB/s in RAID opstelling

Voor audio gebruik ik MOTU mk2803 II (incl. PCI-Express kaart), dit in tegenstelling tot mijn oudere M-Audio Delta Audiophile 24/96 (welke overigens leuke kaart is). Qua software: Cubase SX 3.0

Enkele zeer krachtige punten hiero zijn:
* XP helemaal gefinetuned (werkelijk verbaaswekkende performance improve op dedicated bak)
* DualChannel geheugen
* DualCore CPU
* SATA II Raid opstelling met dedicated bus (dus niet via PCI of drivers)

Als je t geld kan missen, kan ik je deze hardware ten zeerste aanbevelen.

CUbase SX 3.0 he? Hmmmm vreemd.....pas in v3.1 wordt Dualcore support aangekondigd.Er was wel al multicpu support maar dat is natuurlijk niet hetzelfde.

De kans bestaat dus dat hee Cubase nog maar op 1 core draait.

En je ram...je kunt 8GB gaan proberen hoor....maar dan kun je ook je geld door het toilet spoelen. Dat heeft namelijk precies net zoveel zin. Maar ik neem aan dat je zelf weet at bij gebruik van meer geheugen je latencies alleen maar omhoog gaan, zeker bij AMD systemen niet de meest handige zet aangezien deze cpu's juist van veel memoery bandbreedte houden.

2GB is eigenlijk al langzamer dan 1GB (behalve in de gevallen dat je bijvoorbeeld vel samples in je RAM zou hebben).

8 GB is totale onzin en wordt doorgaans alleen toegepast bij hele bizarre grafische workstations of servers. Ik zou overigens je geheugen naar 2 x 1 GB "downgraden". Dualchannel is sneller met gematchte geheugenbanken.

Mag ik vragen welke raid opstelling je draait? Als je namelijk raid 0 draait is dat erg leuk maar readperformance win je er alleen mee als je heel veel files tegelijk wilt lezen (en dus de leeskoppen van alle drie de schijven optimaal kunt benutten). Aangezien je aangeeft veel met vst's te werken werk je dus voornamelijk op RAM en heb je vrij weinig aan deze opstelling. Als je bergen audiotracks van disk zou streamen had het kunnen schelen echter, hoe groot is de kans dat die data precies over 3 disks verdeelt is?

Nog even je sterke punten gereviewed:

Dualcore: Goed punt, patch dan alleen je software wel even naar een versie die dat goed support.
Dualchannel: Is idd sneller maar impact is minimaal, zeker als je geen matched geheugenbanken gebruikt.
SATA RAID> erg leuk maar zoals al aangegeven niet perse een winst (kan zelfs langzamer zijn).
Finetunes XP: Tja...no comment.....

Denk dat in jouw pc vooral je cpu zorgt dat alles soepel loopt. Wat je aangeeft is namelijk alles behalve een complexe arrangement. 12 Vsti's + 6 FX met 3 audiosporen.

In totaal dus 15 sporen.......en dat terwijl er veel mensen op 70+ sporen draaien. Om welke vsti's gaat het?

Niet lullig bedoeld (al komt het misschien zo over) maar wat wil je precies vertellen met je post? Want het is meer gebaseerd op technologische geruchten dan op feiten. Veel van dat soort zaken zijn sneller voor server maar zeker niet per definitie voor audio workstations.

Laatst gewijzigd:
Ah thanks for the info - paar dingen wist ik nie.

2 x 1 GB "downgraden". Dualchannel is sneller met gematchte geheugenbanken.
Ayeaye, zal ik zeker doen.

Gebruikte cubase versie: 3.0.2 Build 623
Zal het checken :biertje:

Het gaat dus om een AUDIO-RECORDING bak - ik was gewoon verrast dat ie zo goed omging met zoveel VSTi's (koste dus vrijwel geen CPUkracht). Gebruikte VSTIs: Vanguard, Atmosphere, Morphology, Korg Legacy, Albino, FM7, Battery.

MAargoed, wat betreft de RAID-setup. Ja inderdaad kan deze setup langzamer zijn, doordat bijv. RAID 'geemuleerd' wordt door drivers of doordat PCI-bus gedeelt wordt door controller. Hier is beide geen sprake van - dedicated bus en degelijke mid-range controller. In mijn setup wordt er geschreven over 2 schrijven. Ik heb "Disk Write Cache" UITGEZET om storingen en problemen te voorkomen. Ik heb nog geen recording tests gedaan - daarvoor zal ik moeten wachten tot de situatie zich voordoet.

Wat betreft de CPU, dat alles hierdoor beter zou lopen: nou... ik weet niet hoe het zit met die Cubase-versie + dualcore ondersteuning, maar de daadwerkelijke rekenkracht van deze CPU ligt lager dan mijn vorige - prestaties zijn tienvoudig. Ik ben er haast van overtuigd dat die punten die ik aanhaalde hiervoor verantwoordelijk zijn. *OF* ik had een dikke bottleneck in mijn vorige PC lol.

Hints en correcties altijd welkom :okdan:

Kij de vraag is of gematched dualchannel in de praktijk sneller is.....bij statische benchmarks in ieder geval wel......

RAID met een midrange controller is leuk, mits het dus echt een dure is met eigen processor en geheugen aan boord want anders is het niets anders dan een chippie op een pci kaart waarbij de meeste functionaliteit gewoon in de software zit. De grootte van de driverinstaller geeft je vaak al een hele goeie hint.

Grote driver = vaak veel software functionaliteit. Welke raid controller hebben we het over?

Eneuh...ja het gekozen raid level is natuurlijk ook weer de vraag. Bij mirroring is het lezen sneller omdat je controller nu eenmaal 3 x dezelfde data tegelijk kan bereiken, maar je hebt 3 schijven dus je zult striping gebruiken. Bij striping win je dus alleen snelheid doordat je grote bak data bestaat uit 3 losse units met alle losse lees/schrijfkoppen. Het heeft verder vrij weinig met de voordelen van RAID te maken.

Indien je RAID 5 draait (wat dus kan met 3 schijven) dan heb je in ieder geval wat performancewinst en zekerheid van je data. Maar de echte winst zit hem toch in de Raid levels met minimaal 4 disks.

Raid 5 voor 16 audio sporen. :stupid
Raid 0 pak je als het te langzaam is maar dan heb je het al over 40-80 sporen.
Dan is bouncen een veel eenvoudigere oplossing.

Als je Cubase 3.02 hebt kun je gewoon upgraden naar 3.1.1 hoor en heb die betere support voor X2's.

Origineel geplaatst door Coriiander
Hey hey, ik ben nieuw op Synthforum.nl, maargoed, laat ik maar gewoon meedoen en dan komt t allemaal vanzelf wel.

Zo'n 1.5 jaar geleden kocht ik een nieuwe PC - Pentium 4, 3.1GHz met weet-ik-veel-wat-voor-specs. Ik was tevreden met de bak maar al snel kwam ik in de problemen bij heviger gebruik van VSTIs en audiorecording etc. Ik besloot een dedicated audio-recording PC samen te stellen.

En owowow... 8) Ik had werkelijk geen idee dat met wat nadenken je een bak kunt bouwen die ZOOOOVEEL beter is. Jezus, er draait nu een relatief comlexe arrangement in Cubase bestaande uit 12 VSTis, 3 stereo audiosporen en 6 VST effecten. CPU Load wanneer Cubase gewoon 'stilstaat': 1%, gemiddelde CPU Load 5%, max CPU Load 8% !! :r What the hell lol

OS: Windows XP Professional (énorm gefinetuned, dedicated audio, geen SPs)
MainBoard: ASUS M2N32-SLI Deluxe (NVidia 590 SLI MCP Chipset)
CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4600+
Memory: 2+1=3 GB DualChannel DDR667 (<< binnenkort testen met 8 GB onder Windows 64bit)
Storage: 3x250GB (=750GB) SATA 7200rpm 3.0 GB/s in RAID opstelling

Voor audio gebruik ik MOTU mk2803 II (incl. PCI-Express kaart), dit in tegenstelling tot mijn oudere M-Audio Delta Audiophile 24/96 (welke overigens leuke kaart is). Qua software: Cubase SX 3.0

Enkele zeer krachtige punten hiero zijn:
* XP helemaal gefinetuned (werkelijk verbaaswekkende performance improve op dedicated bak)
* DualChannel geheugen
* DualCore CPU
* SATA II Raid opstelling met dedicated bus (dus niet via PCI of drivers)

Als je t geld kan missen, kan ik je deze hardware ten zeerste aanbevelen.

Ik vind het opzicht wel een goede post van Coriiander.
Vaak lees ik van dat is goed en dat is niet goed. Maar ik ben al heel lang reuze benieuwd naar wat jullie (de mensen die veel met computers/muziek bezig zijn) voor systeem hebben en vooral: wat kunnen jullie ermee doen. Tot nu toe had ik niet egt een id wat je ongeveer kunt doen met 4600+. Nu heb ik daar een veel beter id van. Voor mij best wel goede informatie aangezien ik binnekort een nieuwe computer ga kopen.
Is het mischien een goed id dat wat meer mensen vertellen over hun huidige systeem en wat ze ermee kunnen doen....

zow er heeft nu al precies 10 dagen niemand wat gezegd hier.... gebeurd niet vaak in draadje volgens mij.
Was het dan tog niet zo'n goed id van me?

Origineel geplaatst door Alansan
zow er heeft nu al precies 10 dagen niemand wat gezegd hier.... gebeurd niet vaak in draadje volgens mij.
Was het dan tog niet zo'n goed id van me?
Jawel hoor... maar deze thread was gewoon even toe aan een korte vakantie denk ik 8o)
Cubase SX3.1 is echt een verbetering trouwens voor dualcore bezitters, de "last" wordt echt keurig over mijn beide cores verspreid, en kan ze beide wel degelijk volledig benutten.. at the same time!! :)

De Athlon 64 x2 is een leuke/snelle dualcore processor, ik heb 'm dus zelf ook. Niks mis mee. Echter, ben je van plan een nieuw systeem aan te schaffen, dan raad ik je aan om je eerst even te verdiepen in de Intel Core 2 Duo processor.. It's nice... it's real nice!

Waarom zou je voor Intel gaan, prijzen schieten gelijk sky high terwijl het onder doet voor AMD in veel situaties heb ik gehoord,...... agh jah jullie moeten het zelf ook weten :Z .... what, ik sliep niet.. :koffie: gaap

En owowow... Ik had werkelijk geen idee dat met wat nadenken je een bak kunt bouwen die ZOOOOVEEL beter is. Jezus, er draait nu een relatief comlexe arrangement in Cubase bestaande uit 12 VSTis, 3 stereo audiosporen en 6 VST effecten. CPU Load wanneer Cubase gewoon 'stilstaat': 1%, gemiddelde CPU Load 5%, max CPU Load 8% !! What the hell lol

Dit vind ik wel raar .
Ik heb thuis een Amd 4800+ , 2gb ram , raptor 10k rpm
Er staan vrij weinig programma's op.

Toch zit ik altijd redelijk snel aan mn max op mn Cpu.
18midi tracks met softsynths en nog 12 vstfx. Kraak crackle click klik .
Is dit normaal voor een schoon systeem met deze specs ?

Ik gebruik waves plugs, rob papen's blue, drumatic, kontakt , battery.

Ik word een beetje gek van dit gezeik! Moet ik nu al weer upgraden ?

Origineel geplaatst door Galo
Waarom zou je voor Intel gaan, prijzen schieten gelijk sky high terwijl het onder doet voor AMD in veel situaties heb ik gehoord,......

Da's praat gebaseerd op gegevens uit de vorige eeuw (nou ja, vorig jaar ;))

Origineel geplaatst door Negative Plus
Dit vind ik wel raar .

TIP: Je kunt softsynths ook in de diepvries gooien.

18 instances van softsynths is in mijn beleving een hele hoop.

Ja sorry.
Het is nog vroeg he :D

Ik heb een simpele Emu 0404 met een latencie van 10ms.

Ja sorry.
Het is nog vroeg he :D

Ik heb een simpele Emu 0404 met een latencie van 10ms.

En op welke samplerate? Je hele project op 96 is echt pittig als je veel softsynthjes gebruikt!

Dit vind ik wel raar .

18 is idd. nogal overdreven veel...plus nog 12 VST's voor FX = 30 VST's ?? Volgens mij is je RAM dan gewoon op, ga er vanuit dat elke instantie (of je hem nou gebruikt of niet!) geheugen snoept. Kontakt pakt 'schoon' bijvoorbeeld al iets van 160 MB RAM !

En je gaat mij niet vertellen dat je ze altijd allemaal tegelijk gebruikt...

(sorry drukte op een toets en ineens werd slechts mijn bovenste zinnetje gepost ipv heel verhaal) :D

Samplerate bepaalt dus idd wel een deel ja. Echter, zoals ik al schreef bij mijn specs, heb ik mijn bak enorm gefinetuned. Dan praten we over het switchen van je besturingssysteem. Stel bijv. "Optimaliseren voor ACHTERGRONDSERVICES" in!! Da's dus ECHT een must! Er zijn enorm veel instellingen te veranderen, check voor meer info Google - zoek eens op "Optimizing XP for audio" en je zult veel vinden.

Mocht het probleem blijven, defrag je schijven even. Mocht het probleem dan nog blijven check dan even of je de juiste geheugenchips voor je board hebt.

Draai alles 48Khz aangezien 96K geen optie is.

@Pazkal

Ja gebruik alles tegelijk.
30Vst's is dus veel , weet ik dat ook weer.
Ik wist dit niet omdat ik hiervoor met reason werkte.

Dat het veel geheugen in gebruik neemt allemaal snap ik.
Maar het probleem is dat mn Cpu meter waardes aangeeft van 90 - 110 %
Heeft t zin om een nieuwe Cpu aan te kopen ?(dat op mn moedebord past)
Dan heb je het volgens mij over een X2 5000+ die maar 200mhz sneller is.

Een ander optie is een Dsp kaart. En die kosten dan weer een vermogen.

Al met al ben ik best teleurgesteld met mn nieuwe Systeem.;{
Of dit aan mn eigen verwachtingen ligt weet ik niet .
Zo speel ik wel eens het spel Oblivion waar ik ook maar 30fps haal.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back